Buy & Hold: mijn strategie, misschien ook iets voor u?

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Rudipsycho
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Re: Buy & Hold: mijn strategie, misschien ook iets voor u?

Berichtdoor Rudipsycho » 08 Dec 2017 14:57

Bedankt Beheerder voor het opzoekings- en rekenwerk.

QA1, ik kan me best inbeelden dat Japanse beleggers indertijd bijna uitsluitend belegden in Japanse aandelen, net zoals nogal wat Vlamingen vandaag vooral beleggen in aandelen die op de Brusselse beurs genoteerd staan.
Ik sta volledig achter het gegeven van geografische spreiding van aandelen, maar dan nog lijkt het me dat een return van -4,48% over 28 jaar ( dividenden inbegrepen) op één aandelenbeurs heel wat jaren nodig heeft om gecompenseerd te worden door die geografische spreiding.

Ik vraag me trouwens af of er heden ten dage veiligheidsmechanismen voorzien zijn die crashes zoals deze in Japan in 1989 kunnen inperken.

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1410

Berichtdoor QA1 » 08 Dec 2017 15:46

Rudipsycho schreef:Bedankt Beheerder voor het opzoekings- en rekenwerk.

QA1, ik kan me best inbeelden dat Japanse beleggers indertijd bijna uitsluitend belegden in Japanse aandelen, net zoals nogal wat Vlamingen vandaag vooral beleggen in aandelen die op de Brusselse beurs genoteerd staan.
Ik sta volledig achter het gegeven van geografische spreiding van aandelen, maar dan nog lijkt het me dat een return van -4,48% over 28 jaar ( dividenden inbegrepen) op één aandelenbeurs heel wat jaren nodig heeft om gecompenseerd te worden door die geografische spreiding.

Ik vraag me trouwens af of er heden ten dage veiligheidsmechanismen voorzien zijn die crashes zoals deze in Japan in 1989 kunnen inperken.

Beste,

En allemaal alles uitsluitend gekocht op die top zekers :-) De meerderheid zat wsch. hun sterke winst uit te tellen en te realiseren van de jaren voordien.
Vlamingen die vooral beleggen op de Brusselse beurs vandaag en naar de rest slechts beperkt kijken dat noem ik niet echt beleggers zenne.

mvg
MADNESS liked last!

Rudipsycho
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Berichtdoor Rudipsycho » 22 Mei 2018 23:14

Moderator schreef:Stijgende Yield

Wat is yield?
Yield is een andere benaming voor het rendement van effecten. De opbrengst op jaarbasis van een belegging uitgedrukt in procenten ten opzichte van de initiële investering. Een 'goed' bedrijf verhoogt jaarlijks zijn dividend, waardoor dus ook de yield stijgt.

Alleen aandelen die hun dividend gelijk houden en/of verhogen komen in aanmerking.

Beste moderator,
Doen dividend aristocraten het met hun dividendrendement bij een stijgende langetermijnrente steeds beter dan het rendement op een spaarrekening? Stel dat ik binnen afzienbare tijd 6% of meer kan krijgen op een spaarrekening,is het dan denkbaar dat het dividendrendement van deze aristocraten dan nog hoger zou uitkomen?

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 449

Berichtdoor 14-11-2014 » 23 Mei 2018 00:35

Stel dat ik binnen afzienbare tijd 6% of meer kan krijgen op een spaarrekening,is het dan denkbaar dat het dividendrendement van deze aristocraten dan nog hoger zou uitkomen?

Er bestaat geen directe relatie tussen dividendrendementen en rentepercentages. Een hoge rente kan bijvoorbeeld wel zorgen voor lagere koersen door overstappen van aandelen naar sparen, en dus een hoger dividendrendement.

Koopt u nu een aandeel met een dividendrendement van 3% en is de dividendverhoging gemiddeld met 2%, dan duurt het zo'n 35 jaar totdat de 3% vanzelf is verdubbeld naar 6%.

Een hoog dividendrendement is ook gewoon te koop. Beleggingsfonds EAT keert 6% over een NAV uit. Het dividend voor 2018 is €0,088. Het dividendrendement @ €1.31 is 6,72%. Effectief is dat nog iets meer, bij herbelegging van 4x €0,022 dividend per jaar. De prijs van het dividend is dan wel een lagere stijging van de NAV per aandeel.
brizbo liked last!