Maandelijks rendement t.o.v. AEX

Algemene en actuele financiële onderwerpen

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4458
Contacteer:

Re: Maandelijks rendement t.o.v. AEX

Bericht door jens_dev »

jefke schreef:Nieuwe update van mijn port.
Niet zo goed bezig he.
En hoe doen jullie het?
Afbeelding 1.png
Eerste vaststelling: een ontzettend hoge volatiliteit. Hoe kom je daartoe? Weinig aandelen of veel volatiele aandelen zoals US tech / biotechnologie?

Waarom zet je je rendement af tegen de AEX i.p.v. bv. Euro Stoxx 50?

Of het interessant is om in trackers te investeren i.p.v. zelf te picken zou je je rendement op lange termijn moeten vergelijking met indices. Vergelijking op slechts 4 maanden veel te kort om conclusies te trekken.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

jefke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 76
Contacteer:

Bericht door jefke »

jens_dev schreef:
jefke schreef:Nieuwe update van mijn port.
Niet zo goed bezig he.
En hoe doen jullie het?
Afbeelding 1.png
Eerste vaststelling: een ontzettend hoge volatiliteit. Hoe kom je daartoe? Weinig aandelen of veel volatiele aandelen zoals US tech / biotechnologie?

Waarom zet je je rendement af tegen de AEX i.p.v. bv. Euro Stoxx 50?

Of het interessant is om in trackers te investeren i.p.v. zelf te picken zou je je rendement op lange termijn moeten vergelijking met indices. Vergelijking op slechts 4 maanden veel te kort om conclusies te trekken.
Ik heb inderdaad geen uitgebreide port. Ik heb maar slechts 6 verschillende posities.
Al de aandelen die ik bezit kan je zien in het onderschrift.
Ik vergelijk met aex omdat dit bij Binck zo vergeleken wordt.

Ik geef je volledig gelijk dat 4 maanden veel te kort is om conclusies te trekken.
Het is ook maar een momentopname.
De domste boeren hebben de dikste aardappelen(met geluk komt men vaak verder dan met verstand).

EdBanger
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7
Contacteer:

Bericht door EdBanger »

Afbeelding

Zoals je aan de grafiek kan zien ben ik een beginnende belegger die met een klein totaalbedrag hoge risico's neemt op zeer volatiele aandelen, en absoluut niks van spreiding heeft.
Als je dan geen stalen zenuwen hebt loop je na een tijdje euforie al eens zwaar tegen de muur ;).

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

jefke schreef:Ik heb inderdaad geen uitgebreide port. Ik heb maar slechts 6 verschillende posities.
Al de aandelen die ik bezit kan je zien in het onderschrift.
Ik vergelijk met aex omdat dit bij Binck zo vergeleken wordt.

Ik geef je volledig gelijk dat 4 maanden veel te kort is om conclusies te trekken.
Het is ook maar een momentopname.
'Not for the faint of heart' lijkt me een mooie beschrijving van je portefeuille, jefke. Verklaart meteen de grote schokken.
Mijn mening: weinig spreiding want te grote blootstelling aan grondstoffen inclusief toeleveranciers (en dus ook erg grote blootstelling aan China), te veel bedrijven met fundamentele problemen of opererend in 'uitdagende' omstandigheden. Als je dit beseft, is het goed.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

EdBanger schreef:Afbeelding

Zoals je aan de grafiek kan zien ben ik een beginnende belegger die met een klein totaalbedrag hoge risico's neemt op zeer volatiele aandelen, en absoluut niks van spreiding heeft.
Als je dan geen stalen zenuwen hebt loop je na een tijdje euforie al eens zwaar tegen de muur ;).
Waw, Ed. Jij steekt Jefke naar de kroon qua volateiliteit.
Meer dan 30 procentpunten tussen high en low op slechts enkele maanden tijd. 1 aandeel neem ik aan. Ik zou me bijna voorzichtig gaan noemen zelfs al heb ik biotech in portefeuille.

EdBanger
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Bericht door EdBanger »

jens_dev schreef:
EdBanger schreef:Afbeelding

Waw, Ed. Jij steekt Jefke naar de kroon qua volateiliteit.
Meer dan 30 procentpunten tussen high en low op slechts enkele maanden tijd. 1 aandeel neem ik aan. Ik zou me bijna voorzichtig gaan noemen zelfs al heb ik biotech in portefeuille.
Hey, meer dan 1 aandeel, maar steeds voor slechts korte periodes. In deze periode heb ik al zeker volgende zaken in port gehad: Tesla, Pharming, Tigenix, Nokia, Global Graphics, Thrombo, Option,...

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Meerdere aandelen gehad over de afgelopen 4 maanden, maar toch niet meer dan 2 gelijktijdig? Anywho, doet er ook niet echt toe, maar je grafiek spreekt boekdelen. Ieder zijn eigen strategie, horizon en doel.

EdBanger
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Bericht door EdBanger »

jens_dev schreef:Meerdere aandelen gehad over de afgelopen 4 maanden, maar toch niet meer dan 2 gelijktijdig? Anywho, doet er ook niet echt toe, maar je grafiek spreekt boekdelen. Ieder zijn eigen strategie, horizon en doel.
Budget is opgedeeld in vier delen:

1ste aandeel aan 35%
2de aandeel aan 35%
3de aandeel aan 15%
4de aandeel aan 15%

Strategie en doel is heel simpel voor mij. Ik heb momenteel de mogelijkheid om alles bijna live op te volgen, dus ik probeer met een heel klein budget (€1500) een eindresultaat te behalen dat een stuk hoger ligt dan het rendement wanneer ik dat bedrag gewoon op een spaarrekening zou zetten. Door de in verhouding hoge transactiekosten moet ik dus wel met volatiele en riscovolle aandelen werken om te zorgen dat ik op korte termijn een mooie opbrengst kan garanderen.
Ondertussen leer ik zo meer en meer over de werking van de beurs, en kan ik zo wanneer er meer budget is een geïnformeerde beslissing maken of ik het op veilig zal spelen, en gewoon voor een spaarrekening of veilig fonds kies, of dat ik me echt wil blijven bezig houden met een soort van risicovol semi-daytraden.
Ik bekijk dit gewoon als een avontuurtje dat me maximaal €1500 kan kosten :).

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Ok, je weet wat je doet Ed :) Succes met het avontuur.

jefke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 76
Contacteer:

Bericht door jefke »

Edbanger dan is jouw port inderdaad nog erger dan de mijne.
Ik kan wel niet dagelijks opvolgen zoals jij.
Ik zit ook met een beperkt budget (5000) in aandelen.
Dit budget vind ik niet groot genoeg om een gespreide portefeuille op te bouwen.
Er is weinig marge om veel transacties te doen. Hierdoor ben ik genoodzaakt om voor de lange termijn te gaan.

Ik lig er eerlijk gezegd niet wakker van als er bepaalde aandelen in mijn port(hopelijk tijdelijk) niet goed doen. ik heb natuurlijk ook liever winst.
Momenteel slechts 1 van de 6 aandelen in het groen.
De domste boeren hebben de dikste aardappelen(met geluk komt men vaak verder dan met verstand).

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie