Vastgoedprijzen blijven stijgen

Algemene en actuele financiële onderwerpen kunnen hier worden geplaatst

Arendsoog
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 583

Berichtdoor Arendsoog » 24 Apr 2013 11:12

Wie vorig jaar een huis of een appartement kocht, moest daar opnieuw meer voor ophoesten dan het jaar voordien. Ook bouwgronden werden alweer duurder. Alleen villa's en landhuizen daalden in waarde. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie, die Het Laatste Nieuws kon inkijken.

De crisis lijkt de Belgische vastgoedmarkt niet te deren. Een huis kostte vorig jaar 2,7 procent meer dan in 2011. Daarmee steeg de gemiddelde prijs voor een woonhuis tot 193.536 euro. Appartementen stegen met 3,3 procent in waarde tot een gemiddelde prijs van 202.015 euro. Bouwgronden kostten gemiddeld 105 euro per m² (plus 2,4 procent).

Als u een villa wil kopen, is het nu misschien wel de tijd om een "koopje" te doen. Zo is de prijs voor villa's met 0,3 procent gedaald tot gemiddeld 329.753 euro. Dat komt omdat het aanbod momenteel groot is.

In Vlaanderen steeg de gemiddelde prijs voor woningen met 3,4 procent tot 207.855 euro en voor appartementen met 2,9 procent tot 206.562 euro. Voor een lapje bouwgrond betaalde u in Vlaanderen maar liefst 165,6 euro per m² (plus 5,8 procent).

De goedkoopste woningen in Vlaanderen staan in Limburg (gemiddeld 180.570 euro), de duurste in Vlaams-Brabant (gemiddeld 240.529 euro). Ronste is de goedkoopste gemeente om een huis te kopen (gemiddeld 126.095 euro), Kraainem de duurste (gemiddeld 371.348 euro).

Notarissen zien de prijzen voor vastgoed ook dit jaar niet meteen dalen.

Is vastgoed nog een interessante investering direct of indirect? Ik ben wel eens bang voor een bubble zoals die in Amerika ook was of is die angst onterecht?

powered by Surfing Waves

DaRuDa
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 83

Re: Vastgoedprijzen blijven stijgen

Berichtdoor DaRuDa » 28 Apr 2013 15:00

Jips.

Ik durf het zelf niet te riskeren momenteel:

[img]http://www.vief.be/files/2013/03/eu-bubble1.jpg?9d7bd4[/img]
Arendsoog liked last!

Fillesophie
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Berichtdoor Fillesophie » 29 Apr 2013 20:56

DaRuDa schreef:Jips.

Ik durf het zelf niet te riskeren momenteel:

[img]http://www.vief.be/files/2013/03/eu-bubble1.jpg?9d7bd4[/img]

Met grafiek en statistiek moet je opletten Jips. Temeer daar de vastgoedprijzen onderhevig zijn aan variabelen die zeer sterk van land tot land kunnen verschillen.
Fiscaliteit, leenvoorwaarden, rente, demografische ontwikkelingen,....
Als je een beetje zoekwerk verricht rond dit onderwerp zal je dan ook zien dat de vastgoedcrash in de vs heel andere redenen heeft dan bvb de huidige malaise in Nederland.

Ik durf geen lans breken voor de belgische vatgoedmarkt op de korte termijn.
Wat ik wel weet, of waar ik welvrij zeker van ben is dat de kans op een crash genre Ierland, Spanje, de Vs en in mindere mate Nederland in België hoegenaamd niet aan de orde is.
En wel om volgende redenen:
- In België zijn er weinig tot geen kredieten verkocht met een variabele rentevoet die onbeperkt kan stijgen of die gekoppeld is aan een belegging. Dit soort rentevoeten antcipeert vaak op toekomstige hogere inkomsten van de ontlener, waardestijging van het vastgoed of winstevolutie van een aandelenkorf.
Allemaal lekker tot de markt of economie niet doet wat de emittent voor ogen had.
Het maximaal af te betalen bedrag is daardoor in België vaak op voorhand gekend en, hetgeen nog belangrijker is, geplafonneerd.
Een overvloed aan wanbetalingen, en een daaraan gekoppelde stijging aan de aanbodzijde, is in België hierdoor weinig waarschijnlijk.
- België kent een systeem van inkomenszekerheid. Er zijn maar weinig landen in de wereld waar je, van zodra je 18 bent zeker bent van een minimuminkomen en dit, als gezinshoofd, levenslang.
- Demografisch gezien is de bevolking in België nog steeds wassende in een reeds zeer sterk verstedelijkt gebied (vooral Vlaanderen dan).
- Demografie nummer twee: Brussel en zijn Europese instellingen....
- Eveneens Demografisch gezien is er een zeer rijke middenklasse, die alles in het werk stelt om zijn nazaten van extra financiële middelen te voorzien (vastgoed heeft immers voor hen 'gewerkt' en men wil de kinderen natuurlijk dicht in de ouderlijke buurt houden).
Die extra slagkracht duwt de prijzen niet alleen omhoog, ze duwt ook een groot deel van het minder gefortuneerde publiek naar het segment van de kleinere huizen. Hierdoor worden op zijn beurt de mensen die in die klasse lopen kopen weggedrukt.
Een vicieuze cirkel waardoor veel mensen verplicht zijn te gaan vissen in dezelfde vijver, met name de vijver van de iets kleinere woningen.
Het spreekt voor zicht dat dit mechanisme de prijzen danig stut. Immers, van zodra de prijzen (bij eenzelfde koopkracht als vandaag) dalen, acht ieder zijn kans gekomen.

Bovenstaande variabelen zijn één voor één (of lijken dat altans) vrij stabiele waarden te zijn die onze vastgoedmarkt op peil houden of op zijn minst stevig bufferen.
Welke variabelen kunnen echter wel zorgen voor een afkoeling, of milde daling van deze markt?
- rentestanden: van zodra de historische rentestanden optrekken zal er minder kapitaal kunnen ontleent worden. Op korte termijn zal dit de vraagzijde zeker en vast beinvloeden met enkele procenten daling als gevolg.
Echter, vaak is een stijgende rente een gevolg van een aantrekkende economie. Dit met hogere lonen en een sterkere inflatie tot gevolg.
De schulden van de huidige generatie ontlener inflateren daardoor sneller weg, waardoor ook zij later weer de financiele daadkracht zullen hebben hun kids te ondersteunen....
- de fiscaliteit. Het spreekt voor zich dat de fiscale voordelen, eenmaal overgeheveld van het federale naar het gewestelijke niveau, zullen worden aangepast (en niet in positieve zin).
Ook dit zal op korte termijn de vastgoedmarkt afkoelen (maar niet voor lang wegens de demografie en de hoge quote op de spaarboekjes).

Als ik voor mezelf spreek (en bovenstaande studie in acht neem) denk ik dat het vastgoed in Belgie de volgende jaren zal stagneren (vooral wegens fiscale veranderingen) met een milde daling van 0 tot 10 %.

Een extra bewijs voor deze stelling vind ik in het feit dat de meeste belgische banken de dag van vandaag 10% eigen middelen vragen.
Logisch, als hun studiediensten (en die bestaat niet uit de economische kennis van de gemiddelde forumbezoeker - sorry 4 that) uitgaan van een dergelijke daling, is men die minwaarde niet kwijt bij een gedwongen verkoop.
Die is voor de ontlener....

Ikzelf, door mijn leeftijd (ik ben 30), heb wel gekocht momenteel.
Ik heb immers een dertigtal jaren voor me alvorens ik dat spaarrpotje ten gelde moet maken.
Tegen dan is, volgens mij, mijn lening voor een groot stuk wegverteerd (wegens momenteel historisch lage rente en inflatie) plus de demografische druk binnen de as Brussel-antwerpen alleen maar toegenomen.
Ondertussen heb ik wel gekocht aan de huidige fiscale wetgeving (die zou gevrijwaard blijven voor alle hypotheken van voor 2014).

En is dat niet zo....tja, dan heb ik toch een dak boven mn kop :-P!
Arendsoog liked last!

Arendsoog
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Arendsoog » 18 Mei 2013 20:06

Beiden bedankt voor de bijdrage :) Fillesophie u heeft er voor langere termijn waarschijnlijk niet slecht aan gedaan om te kopen. Historisch gezien dus over een tijd van volgens mij 50 jaar of meer terug in het verleden is er enkel een stijgende lijn van de prijzen te zien met zo nu en dan een kleine correctie. Daarbij legt u uw maanduitgaven voor langere periode zo goed als vast.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 668

Berichtdoor wimvd » 02 Jul 2013 12:03

De generatie van onze ouders (die nu 50+ zijn) hebben gouden zaakjes gedaan. Ze kochten een huis en op 10 jaar tijd verdubbelde dit in waarde. De meesten hebben dit zo 2 keer gedaan (aankoop-verkoop) en zitten nu in hun nieuwbouw. Dit zal voor onze generatie echter niet meer zo zijn.
Maar dalen zie ik de huizenmarkt niet doen gezien de vele inwijkelingen in België + de Belgen hebben nog altijd een baksteen in de maag.

De 20+ van nu studeren bijna allemaal, hebben meestal 2 diploma's en blijven thuis wonen tot tegen hun 30 jaar. Als je eens uitrekent wat een koppel opzij kan zetten als ze allebei 5 jaar bij hotel mama blijven wonen. (200.000 eur startkapitaal) Tja, dan ben ik er vrij gerust in :D
In port: Shell (€21,69), Befimmo (€49,43), Euronav (€6,26), Umicore (€25,63), NBB (€2230)

Arendsoog
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Arendsoog » 02 Jul 2013 14:49

Die €200.000 startkapitaal is nog niet eens zo slecht gevonden, twee personen dus p.p. €100.000 over 5 jaar is €20.000 en is zeker mogelijk. Op historische grafieken staat België wel zeer hoog met de prijsontwikkeling van huizen maar viel mij op dat in Duitsland nauwelijks beweging is, zie eens deze grafiek:
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.

Ncrease
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 14

Berichtdoor Ncrease » 03 Jul 2013 09:11

in Duitsland worden ook niet veel huizen verkocht, daar zit men meer in een huur milieu.
In port: Nyrstar, GDF suez, Ablynx, Thrombogenics, BASF, Mittal

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 668

Berichtdoor wimvd » 17 Sep 2013 10:27

Kleine update ... woonbonus zal afgeschaft worden (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_econ ... 0-3137.art" onclick="window.open(this.href);return false;).
Gevolg: woningprijzen in België zullen dalen. Mensen met een eigendom worden dus 2x gepakt: lening is duurder dan verwacht/ingecalculeerd en je zal je huis niet meer met meerwaarde kunnen verkopen. grmbl :evil:
In port: Shell (€21,69), Befimmo (€49,43), Euronav (€6,26), Umicore (€25,63), NBB (€2230)

petervt
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor petervt » 07 Mar 2014 18:18

Ik vind het maar logisch dat de vastgoedprijzen blijven stijgen, de vraag wordt enkel groter en het aanbod stagneert...

ondernemers blijven ook investeren in vastgoed, en terecht. de waarde stijgt en hun huurinkomsten kunnen ze lekker indexeren om de X aantal jaren, wat nauwelijks met spaargeld gebeurd...

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3873

Berichtdoor jens_dev » 07 Mar 2014 20:43

Veel te algemene stelling. Vastgoed binnen een bepaald segment en op goede locaties blijft het goed doen. Hebben we het trouwens over BE of NL want ook daar zijn grote verschillen. NL heeft een kleine vastgoedcrisis achter de rug. De meeste Europese landen bij uitbreiding, behalve België. En wat met een mogelijke uitholling van de woonbonus in Vlaanderen vanaf 2015? Als de leencapaciteit van de kopers verkleint zal dit ongetwijfeld tot prijsdruk leiden.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen