JSBACH concept voor gestructureerd beleggen

Algemene en actuele financiële onderwerpen

Bodembel
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 9

Re: JSBACH concept voor gestructureerd beleggen

Bericht door Bodembel »

Aanhakend op het onderwerp inflatie, vroeg ik me af of het Camellia aandeel als bescherming tegen (hyper) inflatie zou werken. Uit het jaarverslag 2020 maak ik op dat de gebruikte land, buildings and plants overwegend in eigen bezit zijn en verder voor zeer lange tijd gehuurd (99 jaar gemiddeld).

Uit research blijkt dat landbouwgrond en commodities redelijke inflatie bescherming bieden. Als je de koers van een farmland REIT zoals Gladstone Land Corporation (ticker: LAND) bekijkt, dan is die vorig jaar zo ongeveer verdubbeld, terwijl de prestaties van dit fonds erg mager zijn. Het lijkt erop alsof beleggers hier inflatie proberen voor te zijn.

Ik besef dat Camellia vooral plantages bezit in plaats van landbouwgrond. Plantages kosten veel meer menskracht per km2 om te onderhouden en oogsten, waarbij de arbeidskosten met de inflatie meestijgen. Maar de kosten van land blijven tenminste gelijk en uiteindelijk produceert het commodities.

Ik heb nooit in Camellia geinvesteerd vanwege de magere resultaten, maar overweeg het nu wel gezien de aankomende inflatie. Camellia als 'goud met dividend' zoals een forum deelnemer het ooit omschreef.
sperweroog liked last!
inactive account

zweverke
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 20

Bericht door zweverke »

wimilio schreef:
12 jan 2022 12:36
Na 10 jaar uiteindelijk toch mijn Camellia's verkocht. 0 rendement op 10 jaar. Veel slechter kan niet. Een paar jaar terug piekten ze op 13.5 GBP maar toen niet durven verkopen, wegens nog meer in de pipeline. Nu dus verkocht aan de helft van de prijs.

In plaats daarvan Quest for Growth gekocht, die binnenkort een coupon zullen uitkeren van 12%. Hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt.

Van AEP kan je nog tenminste zeggen dat de resultaten goed zijn, maar de koers niet. Bij Camellia zijn de resultaten zelfs niet goed...
Ook ik heb mijn Camellia's na 17 jaar verkocht. Als ik de dividenden meetel had ik nog een kleine winst van ongeveer 3.500 € over de ganse periode, dat is ietsjes meer dan 0,5 € per dag, en in de wetenschap dat er mensen zijn die hiermee tevreden zouden zijn, zal ik maar niet te hard klagen.

sperweroog
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 469

Bericht door sperweroog »

zweverke schreef:
14 jan 2022 13:19
wimilio schreef:
Na 10 jaar uiteindelijk toch mijn Camellia's verkocht. 0 rendement op 10 jaar. Veel slechter kan niet. Een paar jaar terug piekten ze op 13.5 GBP maar toen niet durven verkopen, wegens nog meer in de pipeline. Nu dus verkocht aan de helft van de prijs.

In plaats daarvan Quest for Growth gekocht, die binnenkort een coupon zullen uitkeren van 12%. Hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt.

Van AEP kan je nog tenminste zeggen dat de resultaten goed zijn, maar de koers niet. Bij Camellia zijn de resultaten zelfs niet goed...
Ook ik heb mijn Camellia's na 17 jaar verkocht. Als ik de dividenden meetel had ik nog een kleine winst van ongeveer 3.500 € over de ganse periode, dat is ietsjes meer dan 0,5 € per dag, en in de wetenschap dat er mensen zijn die hiermee tevreden zouden zijn, zal ik maar niet te hard klagen.
Is dit nu geen contra-indicator?

Ik ga beginnen met kopen! :-)

A propos, morgen is het geloof ik 1 jaar geleden dat onze QA ons verlaten heeft.

groeten,

sperweroog
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 469

Bericht door sperweroog »

Bodembel schreef:
14 jan 2022 11:00
Aanhakend op het onderwerp inflatie, vroeg ik me af of het Camellia aandeel als bescherming tegen (hyper) inflatie zou werken. Uit het jaarverslag 2020 maak ik op dat de gebruikte land, buildings and plants overwegend in eigen bezit zijn en verder voor zeer lange tijd gehuurd (99 jaar gemiddeld).

Uit research blijkt dat landbouwgrond en commodities redelijke inflatie bescherming bieden. Als je de koers van een farmland REIT zoals Gladstone Land Corporation (ticker: LAND) bekijkt, dan is die vorig jaar zo ongeveer verdubbeld, terwijl de prestaties van dit fonds erg mager zijn. Het lijkt erop alsof beleggers hier inflatie proberen voor te zijn.

Ik besef dat Camellia vooral plantages bezit in plaats van landbouwgrond. Plantages kosten veel meer menskracht per km2 om te onderhouden en oogsten, waarbij de arbeidskosten met de inflatie meestijgen. Maar de kosten van land blijven tenminste gelijk en uiteindelijk produceert het commodities.

Ik heb nooit in Camellia geinvesteerd vanwege de magere resultaten, maar overweeg het nu wel gezien de aankomende inflatie. Camellia als 'goud met dividend' zoals een forum deelnemer het ooit omschreef.
Wel, ook mijn idee. ( Bijna ) overal zit fameus wat lucht in de aandelen. Ik had al een hele tijd geleden mijn positie in Camellia sterk gereduceerd ( toen stonden ze nog goed boven de 80 pond ) maar ben sinds een aantal maanden terug wat aan het aanvullen. Maken we er geen winst mee de volgende jaren, we hebben dan tenminste niet veel geld verloren in andere zaken. Een redenering zoals een andere, ik weet het.

groeten,
plantation liked last!

ILAD
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1095

Camellia/Kakuzi

Bericht door ILAD »

The avocado export market in Kenya is dominated by five major exporters —Kakuzi, Vegpro, Sunripe, Kenya Horticultural Exporters, and East African Growers.

https://www.standardmedia.co.ke/farmken ... o-business

groeten
sperweroog liked last!

Landlady
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 14

Bericht door Landlady »

sperweroog schreef:
14 jan 2022 13:46
zweverke schreef:
14 jan 2022 13:19
wimilio schreef:

Is dit nu geen contra-indicator?

wie weet? Gaat Camillia plots goed bestuurd worden, na decennia wanbeleid? Het kan.

Of misschien gaan ze blockchain Camellicoins verkopen aan het reddit publiek met als onderpand hun postzegels en oosterse kunst?

Met de opbrengst kunnen ze dan Tesla kopen en Musk naar Mars schieten?
Why not?

Win-win.
naam liked last!

zweverke
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 20

Bericht door zweverke »

Ik lees vandaag het volgende in "De Tijd"
Geciteerde Nederlandse dichter Lucebert : niet alles van waarde is weerbaar. Value biedt geen gratis ticket naar succes.

Maar al te waar voor AEP lijkt me, hoewel dat ik hoop dat ik me vergis, want het is nu uitkijken naar de jaarresultaten van 2021.
:up:

Beste groeqten,
Zweverke
stockmaster liked last!

fractale
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 95

JSBACH : Qa is overleden op 15/01/21

Bericht door fractale »

sperweroog schreef:
14 jan 2022 13:46

.....

A propos, morgen is het geloof ik 1 jaar geleden dat onze QA ons verlaten heeft.

groeten,
Beste Sperwer,
Ja. onze Qa is overleden op 15/01/21.
Ik denk ook vaak aan hem.

de Founder/beheerder van dit forum had toen een speciale sectie geopend voor de innige deelnemingen :
op viewtopic.php?f=39&t=4546&start=30

Groeten

ILAD
Forum elite
Forum elite

MP Evans

Bericht door ILAD »

2021 crop and production and special dividend of 5 pence per share

During 2021, the Group achieved an average mill-gate price for its CPO of US$810 per tonne compared with US$591 in the previous year, an increase of 37%. Prices for palm kernels averaged US$533 per tonne (mill gate), higher than the US$316 in 2020. CPO pricing continues to be strong as the Group moves into 2022, with CPO mill-gate prices achieved at the start of the year of approximately US$1,000 per tonne.

https://evans.ir-data.com/article/id//s ... 2022-01-17

groeten

ILAD
Forum elite
Forum elite

Re: MP Evans

Bericht door ILAD »

ILAD schreef:
17 jan 2022 08:23
2021 crop and production and special dividend of 5 pence per share

During 2021, the Group achieved an average mill-gate price for its CPO of US$810 per tonne compared with US$591 in the previous year, an increase of 37%. Prices for palm kernels averaged US$533 per tonne (mill gate), higher than the US$316 in 2020. CPO pricing continues to be strong as the Group moves into 2022, with CPO mill-gate prices achieved at the start of the year of approximately US$1,000 per tonne.

https://evans.ir-data.com/article/id//s ... 2022-01-17

groeten
finnCap

M.P. EVANS (MPE): CORP Making hay while the sun shines
MPE has provided a crop and production update for the year ended 31 December 2021. Total FFB crop, +13% y-o-y, is broadly in line with our expectations. CPO-equivalent production, +15% y-o-y, is 2% ahead of our expectations. The real surprise is how strong and resilient the CPO price was in Q4 and as a result we are upgrading FY2021E PBT by +18% and FY2022E PBT by +24%. Further, debt is falling more rapidly than we expected, there is a 5p special dividend payable in Feb 2022 and MPE is reiterating its intention to pay a dividend in respect of FY2021 of at least 30p/share. We increase our sum of the parts derived target price to 1,050p (from 1,000p)

Plaats reactie