Beleggen in zeldzame aardmetalen / rare earth elements (REE)

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
Pennystocker
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 31

Beleggen in zeldzame aardmetalen / rare earth elements (REE)

Berichtdoor Pennystocker » 17 Nov 2012 19:22

Ik las net het onderstaande bericht over zeldzame aardmetalen ook wel bekend als rare earth elements (REE) maar aan welke aandelen moet ik dan denken? Als ik zie dat deze metalen worden gebruikt in veel techniek die juist de laatste jaren flink aan het opkomen zijn en nog een grote toekomst gaan hebben ben ik wel nieuwsgierig.

Samenwerking Japan en India in aardmetalen

India en Japan gaan samen zeldzame aardmetalen produceren. De landen willen zo minder afhankelijk worden van China, dat over de grootste voorraden beschikt.

De twee landen kwamen vrijdag overeen een gezamenlijk project te beginnen, waarbij het Japanse handelshuis Toyota Tsusho en een Indiase staatsbedrijf betrokken is. Japan gaat vanaf volgend voorjaar 4,100 ton aardmetalen importeren vanuit India.

Zeldzame aardmetalen hebben geleidende eigenschappen en worden onder meer gebruikt in technisch hoogwaardige producten, zoals in iPads, lcd-televisies, led-lampen, elektrische auto's, windturbines en raketten.

Volgens Wikipedia zijn dit de zeldzame aardmetalen / rare earth elements (REE):

Atoomnummer Symbool Naam Etymologie
21 Sc Scandium (van het Latijnse Scandia (Scandinavië), waar als eerst zeldzame aardmetalen zijn gevonden)
39 Y Yttrium (Genoemd naar het dorp Ytterby in Zweden, waar de aardmetalen zijn ontdekt)
57 La Lanthanium (van het Griekse "lanthanein", ofwel verborgen)
58 Ce Cerium (naar de dwergplaneet Ceres)
59 Pr Praseodymium (van het Griekse "prasios", ofwel groen, en "didymos", ofwel tweeling)
60 Nd Neodymium (van het Griekse "neos", ofwel nieuw, en "didymos", ofwel tweeling)
61 Pm Promethium (afgeleid van de Griekse god van het vuur, Prometheus)
62 Sm Samarium (naar Vasili Samarsky-Bykhovets, hij ontdekte het erts samarskiet)
63 Eu Europium (naar het werelddeel Europa)
64 Gd Gadolinium (naar Johan Gadolin (1760–1852), ter ere van zijn onderzoek naar zeldzame aarde)
65 Tb Terbium (naar Ytterby in Zweden)
66 Dy Dysprosium (van het Griekse "dysprositos", ofwel moeilijk te vangen)
67 Ho Holmium (naar Stockholm (in Latijns, "Holmia"), de thuisstad van de ontdekkers)
68 Er Erbium (naar Ytterby)
69 Tm Thulium (naar de meest noordelijke, maar mythische plaats op aarde Thule)
70 Yb Ytterbium (naar Ytterby)
71 Lu Lutetium (voor Lutetia, de Latijnse naam voor het latere Parijs)

Nu las ik ook dit: Buiten China was de Mountain Pass-mijn, gelegen op circa 90 kilometer ten zuidwesten van Las Vegas in de Verenigde Staten, een van de belangrijkste producenten van zeldzame aardmetalen. In 2011 wordt de productie hier herstart. Volgens Molycorp, de eigenaar van de mijnlicentie, zijn de bewezen reserves circa 40 miljoen kilogram, gemiddeld gehalte 9,38% in het aanwezige erts, en de waarschijnlijke reserves bijna 1.000 miljoen kilogram.

Molycorp staat genoteerd op de New York Stock Exchange met fondscode MCP en er is ook te zien dat er in vrij korte tijd een verzevenvoudiging was van de koers maar inmiddels zijn ze weer terug bij af. Is dit aandeel interessant of kan ik beter naar andere aandelen uitkijken?

Met dank aan Markidesad: Handboek "Wat zijn REE's ?" http://www.reehandbook.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Toepassingen van rare earth elements:
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Laatst gewijzigd door Beheerder op 22 Nov 2012 12:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht op verzoek aangepast met extra toevoegingen in de openingspost

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 232

Re: Beleggen in zeldzame aardmetalen / rare earth elements (

Berichtdoor groenen » 19 Nov 2012 12:32

Penny,

Ik heb HRE, GWG (toronto/CAD) en MCP (NY/US$) in port. Elk van deze 3 hebben hun pro's en contra's.Er zijn imo héél wat interessante miners.
Om op je vraag te beantwoorden of MCP een interessant aandeel is moet ik je helaas teleurstellen, het manegment deugd niet en het finaniceel plaatje ziet er ook al niet te best uit. Ik heb vrijdag voor een 2e keer gekocht omdat ik denk dat er een kentering komt. maar dit is dus tegen de trend en rede in.

De echte REE-kenner(s) post (zoals je wel weet) op het 'andere' forum. Zijn comments on MCP kan je lezen op http://seekingalpha.com/user/2053851/co ... symbol/mcp" onclick="window.open(this.href);return false; . ik hoop hem en de anderen hier ooit te mogen ontmoeten.
Inside my shell I wait and bleed

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 19 Nov 2012 14:07

Ik las ook onderstaand berichtje over Molycorp en zo positief is het inderdaad niet. Bij toeval kwam ik op dit aandeel en dit onderwerp, ik dacht aan producten die zeldzaam zijn of waar een sterke vraag voor is. Bijvoorbeeld ook die dure suikervervanger (Stevia?) maar in het geval van zeldzame aardmetalen is de vraag volgens mij explosief aan het stijgen maar pik dan maar eens het juiste aandeel eruit om te profiteren. Op dat andere forum las ik net ook inderdaad meer over RRE's maar daar kom ik niet meer omdat het daar is leeggelopen en vrienden ook naar hier zijn gegaan.

Molycorp Bears Forecast a Continued Slide
MCP sees an uptick in November put-buying

The shares of Molycorp Inc (NYSE:MCP – 6.75) plunged almost 16% on Friday, after the company revealed it is under investigation by the Securities and Exchange Commission regarding the accuracy of its public disclosures. Also not helping matters was the fact that MCP reported a third-quarter loss after Thursday's close. As such, approximately 67,000 puts changed hands during the course of the session, which was 10 times the norm, and nearly double the number of calls traded.

Lees verder op: http://www.schaeffersresearch.com/marke ... ?ID=113650" onclick="window.open(this.href);return false;

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor groenen » 19 Nov 2012 14:58

MCP: klopt

ander forum: is idd dood, er is al door een aantal daar de vraag opgekomen om een ander forum te gaan opzoeken. Nu, ik ben niet de persoon om hier of daar 'reclame' te maken, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar als die groep mensen hier komt posten is dit zeker een meerwaarde voor het forum. we zullen zien, zoveel nederlandstalige beursfora zijn er niet, misschien vinden ze de weg hiernaartoe wel op de een of andere manier.

Mocht ik momenteel in REE willen instappen, da ga ik voor GWG (maar er zijn dus wel minpunten)

Vergis je wel niet, rare of zeldzame aarde is niet 'zeldzaam' ;)

stevia is imo ook niet zeldzaam, de suikerindustrie heeft het gewoon tegengewerkt tot ze genoeg plantages in bezit hadden (imo hé), nu kan er voluit stevia gebruikt worden en worden de rijken terug wat rijker. coca-cola zal hier ook wel de nodige zetten gedaan hebben.

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor groenen » 19 Nov 2012 17:46

penny,

markidesad postte dit artikel net, een beetje de reden waarom ik mijn positie heb vergroot vrijdag.

http://proedgewire.com/rare-earth-intel ... ths-stock/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 21 Nov 2012 19:06

Degroenen bedankt voor de info ik zal de komende tijd wat meer gaan lezen voordat ik een positie inneem. Nu nog meer interesse op dit forum en dan kunnen we elkaar op weg helpen :)

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor groenen » 21 Nov 2012 20:05

allez, dan post ik hier voor eerst nieuws

company: GWG

http://finance.yahoo.com/news/great-wes ... 00808.html" onclick="window.open(this.href);return false;

darkkasser
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 39

Berichtdoor darkkasser » 21 Nov 2012 20:27

http://www.businessinsider.com/michael- ... nt-2012-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 21 Nov 2012 20:42

Misschien een stomme vraag van mij maar het lijstje met de elementen, is dat volledig en zijn er ergens ook overzichten van bedrijven die de bepaalde elementen delven? Nog mooier zou zijn waar welk element voor dient.

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor groenen » 21 Nov 2012 20:49

Pennystocker schreef:Misschien een stomme vraag van mij maar het lijstje met de elementen, is dat volledig en zijn er ergens ook overzichten van bedrijven die de bepaalde elementen delven? Nog mooier zou zijn waar welk element voor dient.

het lijstje is idd correct (het zijn 15 lanthanides plus Y en Sc)

welk element voor wat: dit hadden we vroeger uitvoerig besproken, maar helaas is veel van deze info verdwenen met de overstap naar de nieuwe layout.