Olie
-
- Forum veteraan
- waarderingen: 29
Olie
Ik las net dit bericht:
OPEC werkt aan lagere olieprijs
PARIJS - De leden van oliekartel OPEC voeren hun productie op om de olieprijs te drukken. Dat heeft de secretaris-generaal van de organisatie van olie-exporterende landen, Abdullah al-Badri, donderdag gezegd.
Thinkstock ''We zijn niet gelukkig met het huidige prijspeil, omdat het de vraag schaadt'', stelde al-Badri. ''We werken daarom hard aan lagere prijzen.'' Volgens de OPEC-voorman leveren de olie-exporteurs momenteel meer dan hun onderlinge afspraken over de productie voorschrijven, ondanks de afname van de uitvoer van Iran.
De prijs van Brentolie bereikte in maart een voorlopig hoogtepunt van 128 dollar per vat, mede door de vrees voor een daling van het aanbod door een boycot tegen Iran. Donderdag kostte een vat olie ruim 116 dollar.
Speculatie
De OPEC mikt op een prijs van 100 dollar per vat. Volgens al-Badri wordt de huidige hogere prijs vooral veroorzaakt door ''overdreven'' speculatie. ''Er is geen tekort aan olie in de markt. Producenten kunnen aan de vraag voldoen en dat zal in de rest van 2012 en de nabije toekomst niet anders zijn.''
De 12 leden van de OPEC leveren momenteel ongeveer 32,3 miljoen vaten per dag. Dat zijn ruim 2 miljoen vaten meer dan het productiedoel van het kartel. Iran, dat kampt met steeds strengere sancties uit Europa en de Verenigde Staten, levert volgens het Internationaal Energieagentschap nu dagelijks circa 300.000 vaten minder dan een jaar geleden.
Dit zou een opsteker zijn voor een herstel van de economische crisis want een hoge olieprijs zwakt een herstel uit de crisis af. Voor ons als consumenten maakt het denk ik niet veel uit, ik zal eens op zoek gaan naar de grafieken van de olieprijs en de benzineprijs maar de benzineprijs is veel te hard gestegen t.o.v. de olieprijs (en de oliemaatschappijen schrijven de miljarden winsten
).
OPEC werkt aan lagere olieprijs
PARIJS - De leden van oliekartel OPEC voeren hun productie op om de olieprijs te drukken. Dat heeft de secretaris-generaal van de organisatie van olie-exporterende landen, Abdullah al-Badri, donderdag gezegd.
Thinkstock ''We zijn niet gelukkig met het huidige prijspeil, omdat het de vraag schaadt'', stelde al-Badri. ''We werken daarom hard aan lagere prijzen.'' Volgens de OPEC-voorman leveren de olie-exporteurs momenteel meer dan hun onderlinge afspraken over de productie voorschrijven, ondanks de afname van de uitvoer van Iran.
De prijs van Brentolie bereikte in maart een voorlopig hoogtepunt van 128 dollar per vat, mede door de vrees voor een daling van het aanbod door een boycot tegen Iran. Donderdag kostte een vat olie ruim 116 dollar.
Speculatie
De OPEC mikt op een prijs van 100 dollar per vat. Volgens al-Badri wordt de huidige hogere prijs vooral veroorzaakt door ''overdreven'' speculatie. ''Er is geen tekort aan olie in de markt. Producenten kunnen aan de vraag voldoen en dat zal in de rest van 2012 en de nabije toekomst niet anders zijn.''
De 12 leden van de OPEC leveren momenteel ongeveer 32,3 miljoen vaten per dag. Dat zijn ruim 2 miljoen vaten meer dan het productiedoel van het kartel. Iran, dat kampt met steeds strengere sancties uit Europa en de Verenigde Staten, levert volgens het Internationaal Energieagentschap nu dagelijks circa 300.000 vaten minder dan een jaar geleden.
Dit zou een opsteker zijn voor een herstel van de economische crisis want een hoge olieprijs zwakt een herstel uit de crisis af. Voor ons als consumenten maakt het denk ik niet veel uit, ik zal eens op zoek gaan naar de grafieken van de olieprijs en de benzineprijs maar de benzineprijs is veel te hard gestegen t.o.v. de olieprijs (en de oliemaatschappijen schrijven de miljarden winsten

Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

-
- Forum veteraan
Re: Olie
Kleine crash nu van de olieprijs? Ik heb hier een grafiek van vandaag "Light Sweet Crude Oil":
Ja... Weet er iemand een reden hoe dit komt?
Ik heb een long gekocht op 90... staat intussen al in het verlies, maar veel lager dan 90 zal olie toch niet gaan... ? Deze winter zal het eerder ergens rond de 100 zijn zeker?
Ik heb een long gekocht op 90... staat intussen al in het verlies, maar veel lager dan 90 zal olie toch niet gaan... ? Deze winter zal het eerder ergens rond de 100 zijn zeker?
-
- Forum veteraan
Ik heb nergens iets kunnen vinden, misschien onrust om Iran? De cijfers over de voorraad olie in de VS kon het niet zijn want de daling zette al eerder in. Met de long zit je denk ik wel goed maar geen idee of je dicht op de stoploss zit. De Westerse wereld gaat de koude tijd in, economie lit langzaam aan te trekken en als er nog iets escaleert in Iran dan zal olie verder stijgen.Michael schreef:Ja... Weet er iemand een reden hoe dit komt?
-
- Forum veteraan
De reden zou het onderstaande zijn maar die cijfers waren al bekend in de ochtend:
Olieprijs hard onderuit
NEW YORK
De olieprijs ging woensdag hard onderuit. Teleurstellende economische indicatoren uit Europa en China versterkten de zorgen bij beleggers over de afnemende vraag naar olie.
De Amerikaanse olieprijs daalde woensdag met 4,3 procent tot 87,83 dollar per vat. Brentolie verloor 3 procent tot 108,17 dollar per vat.
-
- Forum veteraan
Maar dit nieuws zou juist een stijging doen verwachten vanwege de belangrijke regio voor olie:
Turkije neemt doelen in Syrië onder vuur
Turkije heeft woensdag doelen in Syrië onder vuur genomen, als vergelding voor de beschieting van de Turkse grensplaats Akçakale. De Turkse regering heeft dat bekendgemaakt. De beschietingen gingen tot woensdag tot laat in de avond door. ''Turkije zal dergelijke provocaties door het Syrische regime tegen onze nationale veiligheid nooit onbeantwoord laten'', aldus de verklaring.
''Onze strijdkrachten in het grensgebied hebben onmiddellijk en volgens de geldende 'rules of engagement' gereageerd op deze afschuwelijke aanval.'' De doelen zijn volgens de Turkse regering geïdentificeerd met radar en vervolgens met artillerie bestookt. De Turkse regering wil toestemming van het parlement om Syrië te kunnen binnenvallen ''als dat noodzakelijk wordt geacht''. Het parlement komt donderdagochtend bijeen om over de kwestie te spreken. Onder de Turkse grondwet kan het leger alleen grensoverschrijdende operaties uitvoeren als het parlement daar toestemming voor geeft.
Woensdag kwamen in Akçakale vijf mensen om door granaten die in Syrië waren afgevuurd. Volgens de burgemeester van de plaats kwamen daarbij een vrouw en kinderen om het leven. Het Syrische leger zou op rebellen hebben geschoten, waarbij projectielen op Turkse bodem terechtkwamen.
NAVO
De NAVO heeft woensdag een onmiddellijk einde geëist van agressieve handelingen door Syrië tegen NAVO-lidstaat Turkije. Dat heeft het militaire bondgenootschap bekendgemaakt. In de verklaring laat de NAVO weten achter bondgenoot Turkije te staan. De organisatie eist van de Syrische regering dat het een einde maakt aan ''de flagrante schendingen van het internationaal recht''. De NAVO-ambassadeurs waren woensdagavond in Brussel bijeengekomen voor een crisisberaad over een Syrische beschieting op Turkije. Het beraad gebeurde volgens Artikel 4 van het NAVO-handvest. Dat voorziet in overleg als een lidstaat wordt bedreigd in zijn territoriale integriteit, politieke onafhankelijkheid of veiligheid.
-
- Forum veteraan
Gisteren nog de grafiek met een flinke daling van net onder de $92 naar $89 en zie nu eens deze grafiek:
Mijn long staat intussen al heel stevig in de winst. Dat ziet er goed uit. Ik verwacht vrij snel terug 95 a 100 range... Waar heb haal jij trouwens die mooie grafieken. Ik vind nooit goede grafieken...
-
- Forum veteraan
Deze heb ik van Binck gehaald maar via Yahoo kun je ze ook halen. Wel een bijzondere beweging en hopelijk zal het verder stijgen (ik heb geen positie).Michael schreef:Mijn long staat intussen al heel stevig in de winst. Dat ziet er goed uit. Ik verwacht vrij snel terug 95 a 100 range... Waar heb haal jij trouwens die mooie grafieken. Ik vind nooit goede grafieken...
Schijf verkocht vanmorgen op mooie 20% winst... ik koop ze terug als olie terug 90 staat.
Ik twijfelde sterk, maar ben toch maar voor de winst gegaan... intussen olie al terug onder de 91... dus ik blij !
Ik twijfelde sterk, maar ben toch maar voor de winst gegaan... intussen olie al terug onder de 91... dus ik blij !