Rhodium

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.

petrus
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 47

Rhodium

Bericht door petrus »

De rhodiumprijs gaat door het dak. Momenteel is het duurder dan goud. Deutsche Bank heeft een tracker die de Rhodiumprijs volgt (db Physical Rhodium ETC). Heeft iemand andere ideeën om op een verdere stijging in te spelen.

palm section
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 149

Re: Rhodium

Bericht door palm section »

Heb het ook al een tijdje in de gaten, maar denk er niet echt in te beleggen. De prijs is nu al bijna verdubbeld in een jaar maar heb er verder geen benul van waar het nog naar toe kan of welke toekomst het heeft
natural resources, blockchain tech, cannabis legalization,

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 163

Bericht door koenvhaver »

Ik heb ze al in de pocket sinds enkele maanden. Best is het om fysiek aan te kopen maar hou rekening met 21%BTW.
Verder wil ik er niet teveel over kwijt want wil niet dezelfde weg op als Jimmy die toen ook alle tips van ons beleggersblad vrijgaf. Wil enkel nog kwijt dat het niet te manipuleren is omdat er geen papierhandel mogelijk is, (zelfs gejoemel bij ETF).
De 400% is bereikt geweest

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling

Het gaat iets te hard. Van 1000 naar 1500 in enkele maanden. Net zoals de bitcoin maar dan met iets in de hand.

petrus
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door petrus »

koenvhaver schreef:Het gaat iets te hard. Van 1000 naar 1500 in enkele maanden. Net zoals de bitcoin maar dan met iets in de hand.
Logischerwijze zou er een terugval moeten komen. Van de andere kant weten we dat rhodium zeer zeldzaam is en het aanbod beperkt. Zou het kunnen dat door de gestegen vraag van beleggers naar fysiek rhodium de prijs zo stijgt en dat we in een situatie zitten die veel weg heeft van een self fulfilling prophecy?

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling

Hey,

Zou best kunnen Petrus. Het is een kleine markt die enkel draait om vraag en aanbod en niet te manipuleren valt via papier. Ook is het zo dat de markt totaal niet liquide is. Je moet al die 21% btw betalen en dan is er nog de marge bij de verhandelaars die bij mij 15% bedraagt. Gewoon schandalig. Gelukkig is er goldforex waar de marge vele keren beter is maar daar moet je nu al boven de 6000€ betalen omdat die enkel de 5 ounces doen. Zoals ik gedaan heb met de 1 ounces is echt af te raden, daar is de markt niet klantvriendelijk.
Een zeer goed en recent artikel stond op kitco en dat is aan te raden om te lezen als je iets wil begrijpen van rhodium maar waarom het nu juist omhoog gaat zal de volgende dagen hopelijk blijken.
petrus liked last!

petrus
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door petrus »

Die 21% BTW op rhodiumbaren kan ontweken worden door rhodium te laten opslaan in het buitenland maar dat lijkt me niets voor de kleine belegger, eerder iets voor de grote jongens. Kapitaalkrachtige personen kunnen trouwens beleggen via een vennootschap en dan is die 21% sowieso aftrekbaar.

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling

Als je iets meer wil te weten komen waarom ik rodium kocht en waarom het nu stijgt lees je het deels openbare artikel op de analyse-website. Meer geef ik niet prijs.

petrus
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door petrus »

Ik heb het artikel gelezen, interessant leesvoer. Voor het overige heeft het volgens mij veel te maken met de prijselasticiteit van de vraag. Bij Rhodium zal de vraag vanuit de industrie niet dalen ondanks de gestegen prijs, omdat er bijvoorbeeld geen alternatieven zijn voor rhodium in katalysators en de vraag vanuit de beleggerswereld zal voor onbepaalde duur stijgen. In plaats van een dalende vraag bij een stijgende prijs gebeurt er nu dus waarschijnlijk het omgekeerde. Alleen heb ik er totaal geen idee van hoe lang dit nog kan aanhouden, ik weet alleen maar dat we in het verleden nog veel hogere rhodiumprijzen hebben gezien, zeker als je ze nog corrigeert met de inflatie.

petrus
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door petrus »

De Zuid-Afrikaanse Standard Bank zou ook een tracker op Rhodium hebben. De tracker van de Deutsche Bank is in ieder geval gedekt door fysiek rhodium maar wat betreft de Standard Bank heb ik er geen idee van. Als een tracker gedekt is door swaps houdt dat in ieder geval meer risico in omdat er dan een tegenpartij is die eventueel niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.

Plaats reactie