Goud

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 33

Re: Goud

Berichtdoor Sieg » 12 Jun 2019 11:00

gede schreef:Ik zal u nog een eye-opener meegeven: Iets wat waardevast is, dat bestaat gewoon niet. Het komt altijd weer neer op de waarde waarop mensen iets waarderen. Punt.

Als je dat zo ziet, daar kan ik mij wel in vinden.

Laten we het dan op onderstaande stelling houden:

https://marketupdate.nl/nieuws/goud-en- ... -van-goud/

"Het edelmetaal heeft dus een goed trackrecord voor wat betreft het behoud van vermogen over de langere termijn".

powered by Surfing Waves

Rijkdoorvlijt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 106

Berichtdoor Rijkdoorvlijt » 12 Jun 2019 11:42

gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:
gede schreef:Uw antwoord op wat ik aan Rijkdoorvlijt vroeg, is naast de kwestie. Ik heb hem gezegd dat je met goud niets rechtsstreeks kan kopen. Hij heeft gezegd dat de geschiedenis mij ongelijk geeft. Ik vroeg hem dat nader te verklaren. Daarna werd het stil. Uw antwoord gaat daar ook niet op in. Ik zal er dan maar vanuit gaat dat het onzin was.

Ik zal u nog een eye-opener meegeven: Iets wat waardevast is, dat bestaat gewoon niet. Het komt altijd weer neer op de waarde waarop mensen iets waarderen. Punt.

Gij durft nogal. Ik heb gereageerd op de zin :""...........je zal er in crisistijd ook niets rechtstreeks mee kunnen kopen."

Let op het woord crisistijd.

Daarna schrijf je aan Sieg :"Ik heb hem gezegd dat je met goud niets rechtstreeks kan kopen."
Dat is niet hetzelfde.

Er vanuit gaan dat de overtuiging van iemand die niet onmiddellijk antwoordt, alleen al om deze reden onzinnig zou zijn, is nog zo'n vreemde opinie.

Met vriendelijke groeten.

Ja, ik durf nogal... :). Ik zal nog is durven se: Nog steeds fietst u rond de vraag, waardoor ik nog is hetzelfde zal zeggen: Het was onzin. Iedereen weet dat je ook in crisistijd niets rechtstreeks met goud kan kopen en al helemaal niet zonder waardering van het goud in een of andere munt.

Iedereen die wat geschiedenis kent weet dat je met goud kon kopen en dat kwam uiteraard meer voor in crisistijd.
Tot daar mijn antwoord.

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1736

Berichtdoor QA1 » 12 Jun 2019 11:45

Rijkdoorvlijt schreef:
gede schreef:Uw antwoord op wat ik aan Rijkdoorvlijt vroeg, is naast de kwestie. Ik heb hem gezegd dat je met goud niets rechtsstreeks kan kopen. Hij heeft gezegd dat de geschiedenis mij ongelijk geeft. Ik vroeg hem dat nader te verklaren. Daarna werd het stil. Uw antwoord gaat daar ook niet op in. Ik zal er dan maar vanuit gaat dat het onzin was.

Ik zal u nog een eye-opener meegeven: Iets wat waardevast is, dat bestaat gewoon niet. Het komt altijd weer neer op de waarde waarop mensen iets waarderen. Punt.

Gij durft nogal. Ik heb gereageerd op de zin :""...........je zal er in crisistijd ook niets rechtstreeks mee kunnen kopen."

Daarna schrijf je aan Sieg :"Ik heb hem gezegd dat je met goud niets rechtstreeks kan kopen."
Dat is niet hetzelfde.

Er vanuit gaan dat de overtuiging van iemand die niet onmiddellijk antwoordt, alleen al om deze reden onzinnig zou zijn, is nog zo'n vreemde opinie.

Beste

"ik heb hem gezegd dat je met goud niets rechtstreeks kan kopen"

Goud dat je zou hebben gebruik je niet om rechtstreeks te spenderen. Daarvoor gebruik je papier geld of van die digits op de bank.

mvg
Laatst gewijzigd door QA1 op 12 Jun 2019 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1736

Berichtdoor QA1 » 12 Jun 2019 11:52

gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:

Dat is niet hetzelfde.

Ja, ik durf nogal... :). Ik zal nog is durven se: Nog steeds fietst u rond de vraag, waardoor ik nog is hetzelfde zal zeggen: Het was onzin. Iedereen weet dat je ook in crisistijd niets rechtstreeks met goud kan kopen en al helemaal niet zonder waardering van het goud in een of andere munt.

Beste,

Het klopt dat je in volle crisis in Zimbabwe met goud niks kon kopen, want er was niks. Winkels leeggeplunderd etc...

Definieer eerst eens ne keer wat je onder waarde of waardevastheid verstaat.

Goud voldoet redelijk: voor een Krugerrand uit 1979 krijg je net hetzelfde als voor een recente. Nochtans 40 jaar verschil: dus duidelijk waardevast.
Dat is bij papiergeld niet steeds het geval:

https://www.nbb.be/doc/ts/notes/nonexchangeablen.pdf

mvg
Laatst gewijzigd door QA1 op 12 Jun 2019 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Rijkdoorvlijt liked last!

Rijkdoorvlijt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 106

Edele metalen als collateral.

Berichtdoor Rijkdoorvlijt » 12 Jun 2019 12:00

De idee dat goud geen functie zou hebben in het handelsverkeer is volledig verlaten.
Het is nu een normale zaak goud als collateral te gebruiken en dat in verschillende situaties :

https://www.jpmorgan.com/cm/BlobServer/ ... MungoBlobs

De hamvraag nu is hoe dat verder evolueert.

Een goed uitgangspunt zou kunnen zijn de evolutie van de goudprijs en de prijs van onroerende goederen samen op te volgen en te bestuderen, om zo snel als mogelijk anomalieën te onderkennen.
Zijn dergelijke zaken hier al aan bod gekomen ?

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 728

Re: Edele metalen als collateral.

Berichtdoor gede » 12 Jun 2019 13:10

Rijkdoorvlijt schreef:De idee dat goud geen functie zou hebben in het handelsverkeer is volledig verlaten.
Het is nu een normale zaak goud als collateral te gebruiken en dat in verschillende situaties :

https://www.jpmorgan.com/cm/BlobServer/ ... MungoBlobs

De hamvraag nu is hoe dat verder evolueert.

Een goed uitgangspunt zou kunnen zijn de evolutie van de goudprijs en de prijs van onroerende goederen samen op te volgen en te bestuderen, om zo snel als mogelijk anomalieën te onderkennen.
Zijn dergelijke zaken hier al aan bod gekomen ?

In die transacties goud ook gewaardeerd aan de actuele prijs, terwijl volgens een aantal forumexemplaren die waardering eigenlijk allemaal niets ter zake doet, neen, alleen het aantal grammen telt. :roll:

PS: Merk ook de opmerking op: ze gaan nog een heel aantal andere dingen accepteren als collateral, zelfs commodities schijnbaar ...

Eigenlijk is dit toch niets anders dan gewoon een klassiek 'pandjeshuis' in moderne vorm, toch??

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 728

Berichtdoor gede » 12 Jun 2019 13:16

QA1 schreef:
gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:

Dat is niet hetzelfde.

Beste,

Het klopt dat je in volle crisis in Zimbabwe met goud niks kon kopen, want er was niks. Winkels leeggeplunderd etc...

Definieer eerst eens ne keer wat je onder waarde of waardevastheid verstaat.

Goud voldoet redelijk: voor een Krugerrand uit 1979 krijg je net hetzelfde als voor een recente. Nochtans 40 jaar verschil: dus duidelijk waardevast.
Dat is bij papiergeld niet steeds het geval:

https://www.nbb.be/doc/ts/notes/nonexchangeablen.pdf

mvg

Als je liever goud hebt omdat je dan geen briefjes moet gaan inwisselen als er nieuwe uitkomen, ja dan moet je dat doen. :-)...

Ik zal mijn standpunt nog is herhalen: Ik helemaal niets tegen goud, maar voor mij is het een koopwaar met een waardering op de beurs net als alle andere koopwaar. De 'intrinsieke' waarde die sommigen er zo graag aan toekennen, die bestaat voor mij niet. Het is maar wat de 'gek' ervoor wil geven. Toevallig is het zo dat dit gele metaal graag wordt verzameld omdat het in geldwaarde kan stijgen in slechte beurstijden en dat is voor mij prima zo, maar meer dan dat is het niet.

Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Sieg » 12 Jun 2019 16:16

https://www.goudmarkt.nl/t/goud-mythes

"Fysiek goud levert inderdaad geen jaarlijks rendement zoals dividend of rente. Echter goud biedt wel een relatief constante koopkracht in relatie tot de valuta waarin de prijs van goud wordt uitgedrukt."

Aangezien de koopkracht van goud door de eeuwen heen relatief constant is, moet je je bij goud de vraag stellen: Hoeveel grammen bezit ik?

Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Sieg » 12 Jun 2019 16:18

Goud moet je zien als een verzekering tegen ongevallen met papiergeld.

Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Sieg » 12 Jun 2019 16:26

"In die transacties goud ook gewaardeerd aan de actuele prijs, terwijl volgens een aantal forumexemplaren die waardering eigenlijk allemaal niets ter zake doet, neen, alleen het aantal grammen telt. "

Ik ben volgens gede een "forumexemplaar".
Ik vind dit nogal "aanmatigend".
Rijkdoorvlijt liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen