Goud

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 870

Re: Goud

Bericht door sjos »

dividendbaron schreef:
02 dec 2023 13:06
koenvhaver schreef:
02 dec 2023 11:53
Was het gisterenmiddag constant in de gaten aan het houden. En nu? Hopelijk blijven we nu eindelijk standhouden want de toon van de FED is niet geruststellend. Goud heeft er zich niks van aangetrokken voorlopig maar er kan nog een weerbots komen.
Wat staat er bij ons op de voorpagina's van onze kwaliteits gazetten ?
De kerstsingel van de "verhulstjes" !
Terwijl het wereldnieuws is,dat Evergrande (de grootste immo-maatschappij van China) aan het omkantelen is.
Het failliet zal hoogstwaarschijnlijk ,nu maandag uitgesproken worden.
Dit lijkt mij de echte reden voor de sterke stijging de afgelopen dagen.Niet de FED.
Volgens sommigen gaat dit een zware schokgolf geven over de algehele financiele wereld ....
Het zijn niet enkel de grote immo-maatschappijen die economische schokgolven in China (en dus ook in de rest van de wereld) kunnen veroorzaken. Andere landen hebben ook grote "waarde" problemen. Argentinie is nu in het nieuws. Maar in Turkije krijgt een bankclient die een 2 miljoen Turkse lira op een 32 dagen termijnrekening zet een rente van 43%. Die termijn kan automatisch steeds vernieuwd worden, waardoor cumulatief men met een miljoen meer eindigt, Op voorwaarde natuurlijk dat die rente zo torenhoog blijft. Maar geen enkele staat kan zoiets blijven opbrengen.
In Turkije worden nu geplande nieuwjaarsvieringen afgelast wegens de dood van 12 Turkse soldaten ın Irak.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 44

Bericht door dividendbaron »

sjos schreef:
29 dec 2023 10:23
dividendbaron schreef:
02 dec 2023 13:06
koenvhaver schreef:
02 dec 2023 11:53
Was het gisterenmiddag constant in de gaten aan het houden. En nu? Hopelijk blijven we nu eindelijk standhouden want de toon van de FED is niet geruststellend. Goud heeft er zich niks van aangetrokken voorlopig maar er kan nog een weerbots komen.
Wat staat er bij ons op de voorpagina's van onze kwaliteits gazetten ?
De kerstsingel van de "verhulstjes" !
Terwijl het wereldnieuws is,dat Evergrande (de grootste immo-maatschappij van China) aan het omkantelen is.
Het failliet zal hoogstwaarschijnlijk ,nu maandag uitgesproken worden.
Dit lijkt mij de echte reden voor de sterke stijging de afgelopen dagen.Niet de FED.
Volgens sommigen gaat dit een zware schokgolf geven over de algehele financiele wereld ....
Het zijn niet enkel de grote immo-maatschappijen die economische schokgolven in China (en dus ook in de rest van de wereld) kunnen veroorzaken. Andere landen hebben ook grote "waarde" problemen. Argentinie is nu in het nieuws. Maar in Turkije krijgt een bankclient die een 2 miljoen Turkse lira op een 32 dagen termijnrekening zet een rente van 43%. Die termijn kan automatisch steeds vernieuwd worden, waardoor cumulatief men met een miljoen meer eindigt, Op voorwaarde natuurlijk dat die rente zo torenhoog blijft. Maar geen enkele staat kan zoiets blijven opbrengen.
In Turkije worden nu geplande nieuwjaarsvieringen afgelast wegens de dood van 12 Turkse soldaten ın Irak.
Helemaal met je eens, sjos!
Enkele uren na het intikken van mijn bovenstaand bericht ,kwam het nieuws dat de rechter die het onvermijdelijke failliet van Evergrande
moet uitspreken, 45 dagen bedenktijd vroeg.
Dus het onvermijdelijke zal dus ergens in de tweede of derde week van Januari plaatsgrijpen.
Hoe de beurzen,en vooral het goud daarop gaan reageren is voorlopig koffiedik kijken. Wordt het een non-event of gaan we daveren op de grondvesten?

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1876

Bericht door jean de florette »

Goud in €:
2020 -2.7%
2021 +4.1%
2022 +6.3%
2023 +9.7%
goudhaantje liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 156

Bericht door koenvhaver »

En toch heb ik slecht geboerd met mijn goud de laatste jaren. Vooral de goudmijnaandelen zijn achter gebleven. En ook zilver zou best eens uit de startblokken schieten.
TaurineR liked last!
De 400% is bereikt geweest

sjos
Forum elite
Forum elite

Bericht door sjos »

koenvhaver schreef:
01 jan 2024 20:05
En toch heb ik slecht geboerd met mijn goud de laatste jaren. Vooral de goudmijnaandelen zijn achter gebleven. En ook zilver zou best eens uit de startblokken schieten.
Goud en goudmijn aandelen zijn twee verschillende dingen die NIET noodzakelijk samen varieeren. De prijs van goud stijgt wel in moeilijke tijden. Zo is de aankoop van goud de afgelopen maanden sterk gestegen in Turkije.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

TaurineR
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 20

Bericht door TaurineR »

koenvhaver schreef:
01 jan 2024 20:05

Tja, zelfde verhaal bij mij....
was toch verkeerde beslissing. Hopelijk wat beter dit jaar, nog even afwachten.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1876

Bericht door jean de florette »

Heb die les in 2008 geleerd. Goudmijnaandelen, als bescherming tegen... en ze gingen toen gewoon mee de dieperik in. 't Waren dan nog Zuid-Afrikaanse, de slechtse binnen hun klasse. Fysiek goud en een mijnaandeel. 't Bleek toen helemaal niet parallel te lopen. Ook nu weer niet blijkbaar, als ik het hier zo lees.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

medaar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 53

Bericht door medaar »

jean de florette schreef:
02 jan 2024 09:38
Heb die les in 2008 geleerd. Goudmijnaandelen, als bescherming tegen... en ze gingen toen gewoon mee de dieperik in. 't Waren dan nog Zuid-Afrikaanse, de slechtse binnen hun klasse. Fysiek goud en een mijnaandeel. 't Bleek toen helemaal niet parallel te lopen. Ook nu weer niet blijkbaar, als ik het hier zo lees.
Als ik zo naar de GDX kijk, een jaar later was het een non-event. De beste strategie was toen geweest bijkopen.

sjos
Forum elite
Forum elite

Bericht door sjos »

medaar schreef:
03 jan 2024 05:26
jean de florette schreef:
02 jan 2024 09:38
Als ik zo naar de GDX kijk, een jaar later was het een non-event. De beste strategie was toen geweest bijkopen.
Bijkopen is niet altijd de beste strategie. (zie post over Orpea in rubriek Pennystocks)

Plaats reactie