Goud

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.

C-Vdb
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Re: Goud

Bericht door C-Vdb »

bartel schreef: ↑
17 sep 2022 08:07
Goud staat in historisch perspectief redelijk duur.

zie >> www.goldrepublic.nl/goudprijs?period=20 ... &type=line
Redelijk duur?
Spotgoedkoop staat goud in dollar!
Als straks BRIC landen hun nieuwe munt lanceren zal er enorme vraag komen op fysiek, dan gaat fysiek ontkoppelen van papier. Transfer van west naar oosten zal ongekend hoog zijn en de prijs zal exploderen.
Zolang usa prijs bepaalt en manipuleert moet je niks verwachten van de goudprijs,geduld zal beloond worden!

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 286

Bericht door mulder »

Goud staat spotgoedkoop omdat men in het westen nog steeds uitgaat van veilige dollar als reservemunt van de ganse wereld dus dan koopt men liever dollars dan dat moeilijk verhandelbare fysieke goud.Maar die sterke dollar is gewoon gebakken lucht:ook Amerikanen kunnen hun schulden nooit meer terugbetalen,met de stijgende rentes komen ze zelfs redelijk snel in de problemen om al enkel de rente op hun schulden te betalen.

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 41

Bericht door dividendbaron »

Een terug invoer van een goudstandaard of een derivative meltdown is zelfs niet van doen om het goud ver boven de 2000 dollar te duwen.
Alleen voortdoen zoals ze bezig zijn,is ruimschoots voldoende !

Oorlogje gaan spelen met een wereldmacht.
Rente bruusk optrekken na jaaaren van overvloedige geldcreatie.
Overheidsschulden alsmaar laten verder oplopen.

Waarom zit ik dat hier eigenlijk allemaal neer te tikken ??
In de hoop om één enkeling te overtuigen een deeltje goud in zijn portfolio op te nemen !!??

Voor alle anderen,koop u snel een ETF'ke op de eurostockx 50. Je weet wel die index met de allergrootste bedrijven uit de Eurozone(toch wat marktkapitalisatie betreft).Ieder jaar aangepast,om toch maar niks van die Europese reuzen hun opbrengst te missen.
Welnu,de eurostockx 50 heeft sinds zijn ontstaan in April 1998 tot de dag van vandaag een opbrengst van 7,25% !
7,25% over 24 jaar !! Dan toch niet een deeltje goud in je portfolio opnemen ?

Sieg
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 197

Bericht door Sieg »

gede schreef: ↑
17 sep 2022 00:50
C-Vdb schreef: ↑
16 sep 2022 16:24
Sieg schreef: ↑
16 sep 2022 14:54
Om gede een plezier te doen (hij vindt het jammer dat de goudbelievers enkel berichten plaatsen als de prijs stijgt):

Zonet gelezen dat goud haar slechtste week beleeft in twee maanden tijd.
Normaalgezien biedt goud een houvast in inflatoire tijden, maar deze keer kan goud het niet waarmaken omdat de Centrale Bankiers goed handelen door de rente op te trekken, aldus Rupert Rowling, analist bij Kinesis.
Centrale bankiers zitten redelijk vast, persoonlijk ook ontgoocheld in de goudkoers de laatste maanden, maar schrijf goud zeker nog niet af. Brics landen zijn volop bezig met een nieuwe munt gekoppeld aan goud en eventueel andere grondstoffen. Via een grote goudleverancier, die ook mijnen heeft in het buitenland, de tip gekregen dat dit wel een startschot kan zijn naar hoge koersen. Het Westen zit tot over de nok in de schulden en zo goed als failliet... de machtswissel naar het Oosten zet zich volop door op gebied van welvaart en vooruitgang.
Het enige wat winst heeft geleverd is de ferme daling van de euro, die ook wel mooi meegenomen is, goud dient toch vooral ter bescherming van dalende valuta!
Het Westen failliet?? Komaan seg, kan men zich nog meer commerciële praat laten wijsmaken?

Al 10 jaar hoor ik hier doemverhalen over schulden. Persoonlijk ben ik er ondertussen van overtuigd dat er geen enkel plafond is aan de schulden. Geen enkel.
Zolang alles verderdraait, is er inderdaad geen faillissement.
Als we kijken naar de Belgische schulden, dan komt dat ongeveer neer op 50.000 EUR per inwoner. Een gezin van 4 heeft dus voor 200.000 EUR schulden.
Dit is geen commerciële praat, dit zijn nuchtere cijfers.
Hoe zit het trouwens met de schulden van Italië en Frankrijk? Alles onder controle?

Ik denk dat men die gigantische schuldenput -die elke dag nog groter wordt- nooit meer kan terugbetalen.
Tenzij men die schulden wegtovert door inflatie.
Het probleem hiermee is dat veel andere zaken zoals pensioenen, levensverzekeringen e.d. ook zullen weggetoverd worden.
Falliet of niet, de rekening wordt vroeg of laat altijd gepresenteerd.
Geen prettige vooruitzichten in ieder geval.

In de USA is er wel degelijk een wettelijk schuldenplafond!
En telkens men dit bereikt, wordt het plafond hoger gelegd. Dit is ondertussen al meer dan 100 keer gebeurd.
Plezant hé?
Zodoende klopt het eigenlijk wat gede schreef: er is geen schuldenplafond.
Maar laten we het volgende spreekwoord indachtig zijn:"De kruik gaat zolang te water tot ze barst".
Klane liked last!

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 286

Bericht door mulder »

Al 10 jaar hoor ik hier doemverhalen over schulden. Persoonlijk ben ik er ondertussen van overtuigd dat er geen enkel plafond is aan de schulden. Geen enkel.

Allicht geen enkel plafond aan de schulden; 25 jaar terug kocht men in Belgie een deftig huis voor 5M Belgische franken zijnde 125 000 €,nu betaal voor zo'n huis 500 000€ zijnde 20M Belgische franken.Maar het loon is niet in die mate meegegaan en ook het spaarboekje blijft al jaren achter qua rendement of gebrek daaraan.Maar van de waarde van goud of zilver kan ik niet echt klagen de laatste 20 jaar.Ik word er niet rijk van maar mijn spaarcenten verdampen in elk geval niet terwijl ik er sta op te kijken met een inflatie van 10% en een rendement op het spaarboekje van ietsje meer dan niks door al het gratis geld dat de ECB heeft geleverd.
goudhaantje liked last!

gede
waarderingen: 3

Bericht door gede »

17 sep 2022 14:18
gede schreef: ↑
17 sep 2022 00:50
C-Vdb schreef: ↑
16 sep 2022 16:24
16 sep 2022 14:54
Om gede een plezier te doen (hij vindt het jammer dat de goudbelievers enkel berichten plaatsen als de prijs stijgt):

Zonet gelezen dat goud haar slechtste week beleeft in twee maanden tijd.
Normaalgezien biedt goud een houvast in inflatoire tijden, maar deze keer kan goud het niet waarmaken omdat de Centrale Bankiers goed handelen door de rente op te trekken, aldus Rupert Rowling, analist bij Kinesis.
Centrale bankiers zitten redelijk vast, persoonlijk ook ontgoocheld in de goudkoers de laatste maanden, maar schrijf goud zeker nog niet af. Brics landen zijn volop bezig met een nieuwe munt gekoppeld aan goud en eventueel andere grondstoffen. Via een grote goudleverancier, die ook mijnen heeft in het buitenland, de tip gekregen dat dit wel een startschot kan zijn naar hoge koersen. Het Westen zit tot over de nok in de schulden en zo goed als failliet... de machtswissel naar het Oosten zet zich volop door op gebied van welvaart en vooruitgang.
Het enige wat winst heeft geleverd is de ferme daling van de euro, die ook wel mooi meegenomen is, goud dient toch vooral ter bescherming van dalende valuta!
Het Westen failliet?? Komaan seg, kan men zich nog meer commerciële praat laten wijsmaken?

Zolang alles verderdraait, is er inderdaad geen faillissement.
Als we kijken naar de Belgische schulden, dan komt dat ongeveer neer op 50.000 EUR per inwoner. Een gezin van 4 heeft dus voor 200.000 EUR schulden.
Dit is geen commerciële praat, dit zijn nuchtere cijfers.
Hoe zit het trouwens met de schulden van Italië en Frankrijk? Alles onder controle?

Ik denk dat men die gigantische schuldenput -die elke dag nog groter wordt- nooit meer kan terugbetalen.
Tenzij men die schulden wegtovert door inflatie.
Het probleem hiermee is dat veel andere zaken zoals pensioenen, levensverzekeringen e.d. ook zullen weggetoverd worden.
Falliet of niet, de rekening wordt vroeg of laat altijd gepresenteerd.
Geen prettige vooruitzichten in ieder geval.

In de USA is er wel degelijk een wettelijk schuldenplafond!
En telkens men dit bereikt, wordt het plafond hoger gelegd. Dit is ondertussen al meer dan 100 keer gebeurd.
Plezant hé?
Zodoende klopt het eigenlijk wat gede schreef: er is geen schuldenplafond.
Maar laten we het volgende spreekwoord indachtig zijn:"De kruik gaat zolang te water tot ze barst".
En die kruik gaat in mijn ogen niet barsten. Schulden gaan gewoon blijven toenemen. Vergeet ook niet dat het Westen schulden heeft.... bij elkaar...

Sieg
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 197

Bericht door Sieg »

Dat schreef ik toch dat het Westen schulden heeft, héél véél schulden.

Ik hoop het met u dat de kruik niet barst, maar ik vrees ervoor.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1878

Bericht door USSENTERPRISE »

De schulden kunnen niet blijven oplopen. Op een zeker moment verliezen de kapitaalmarkten hun vertrouwen in de terugbetalingscapaciteit van de overheden. Als de centrale banken de zaak proberen op te lossen door het grootschalig opkopen van schulden omdat ze op een marktconforme manier niet meer gefinancierd raken dan zal het vertrouwen in het geld zelf verdwijnen.
De meest "propere" oplossing zal een muntsanering à la Gutt na WO II zijn. Er komt een nieuwe munt, de schulden in de oude munt verdwijnen evenals het spaargeld van de burgers. Meestal gebeurt dit enkel na oorlogen.
En zo zijn we weer vertrokken ....

Klane
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 43

Bericht door Klane »

Vergeet ook niet dat het Westen schulden heeft.... bij elkaar...
[/quote]

Dus als er 1 valt, gaat het kaartenhuis tegen de grond

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1878

Bericht door USSENTERPRISE »

Klane schreef: ↑
20 sep 2022 14:00
Vergeet ook niet dat het Westen schulden heeft.... bij elkaar...
Dus als er 1 valt, gaat het kaartenhuis tegen de grond
[/quote]

Dat klopt. Als we al zien wat een stress er ontstond bij het faillissement van een klein land als Griekenland dan is het duidelijk dat het falen van een land als Italië iedereen kan meeslepen. Daarom zullen serieuze landen zoals Duitsland en Nederland voor een hartverscheurende keuze komen te staan : de nationale schulden, of toch een groot deel ervan, naar het Europees niveau brengen (en dus mee opdraaien voor het wanbeleid van de zwakkere landen) of de eurozone laten ontploffen.
Ik veronderstel dat ze voor de Europese oplossing gaan kiezen. Dit zal geen plotse breuk zijn maar een sluipend proces. Het gedifferentieel opkopen van overheidsschulden door de ECB en de coronacrisiskredieten van de Europese commissie zijn hier eerste stapjes.
Sieg liked last!

Plaats reactie