Goud

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Re: Goud

Berichtdoor Sieg » 12 Jun 2019 16:40

Wat de waarde is van die grammen, uitgedrukt in fiat geld (dat geen enkel onderpand meer heeft), interesseert mij niet bijster veel.

Beleggen met zéér aantrekkelijke tarieven
(klik op broker en vraag vrijblijvend informatie aan)
MeXeM DEGIRO LYNX
Inbev à €6.000 €3,60 €4,28 €6,00
Extra's o.a. 3 maanden
gratis coaching
Geen kosten bij ETF
en turbo kernselectie
Gratis tips en geen
wisselkoersmarge
bekijk hier meer brokers

powered by Surfing Waves

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 705

Berichtdoor gede » 12 Jun 2019 16:45

Sieg schreef:Wat de waarde is van die grammen, uitgedrukt in fiat geld (dat geen enkel onderpand meer heeft), interesseert mij niet bijster veel.

Het kan zijn dat u dat niet interesseert, maar als de rest van de wereld goud waardeert aan dat zogenaamde 'fiat' geld, heb je daar niet veel aan...

Bijzondere tegenstrijdigheid onder de goudfans op de dit forum. De ene kraait victorie als de dollarkoers voor de 37ste keer stijgt na een terugval, gevolgd door extreme voorspellingen, de andere zegt dat de waardering in dollars totaal geen rol speelt. Maar ja, dat niet begrijpen, dat zal wel aan de beperkte analysecapaciteiten van gede liggen...

Rijkdoorvlijt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 106

Berichtdoor Rijkdoorvlijt » 12 Jun 2019 18:26

gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:De idee dat goud geen functie zou hebben in het handelsverkeer is volledig verlaten.
Het is nu een normale zaak goud als collateral te gebruiken en dat in verschillende situaties :

https://www.jpmorgan.com/cm/BlobServer/ ... MungoBlobs

De hamvraag nu is hoe dat verder evolueert.

Een goed uitgangspunt zou kunnen zijn de evolutie van de goudprijs en de prijs van onroerende goederen samen op te volgen en te bestuderen, om zo snel als mogelijk anomalieën te onderkennen.
Zijn dergelijke zaken hier al aan bod gekomen ?

In die transacties goud ook gewaardeerd aan de actuele prijs, terwijl volgens een aantal forumexemplaren die waardering eigenlijk allemaal niets ter zake doet, neen, alleen het aantal grammen telt. :roll:

PS: Merk ook de opmerking op: ze gaan nog een heel aantal andere dingen accepteren als collateral, zelfs commodities schijnbaar ...

Eigenlijk is dit toch niets anders dan gewoon een klassiek 'pandjeshuis' in moderne vorm, toch??

Dat is het. Onderpand goud is van een andere orde dan wat gewoonlijk in een pandjeshuis wordt binnengebracht (zal wel zijn zeker).
Maar er is meer. Zo weet ik dat je in de Londense city, in sommige gevallen en/of bij sommige banken, verplicht goud als collateral moet leveren bij de aankoop van een (duur) onroerend goed.
De koper wordt gevraagd om collateral te leveren. In een mij bekend geval zei de koper : "Hoezo collateral, ik heb toch een hypotheek bekomen, wat moet er dan nog meer zijn ?" De bankbedienden namen hem mee naar de beveiligde kelder en daar trokken ze één van die brede laden open, zodat hij het zelf kon zien : "Dat is collateral !" werd er gezegd.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 12 Jun 2019 19:12

Rijkdoorvlijt schreef:
gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:De idee dat goud geen functie zou hebben in het handelsverkeer is volledig verlaten.
Het is nu een normale zaak goud als collateral te gebruiken en dat in verschillende situaties :

https://www.jpmorgan.com/cm/BlobServer/ ... MungoBlobs

De hamvraag nu is hoe dat verder evolueert.

Een goed uitgangspunt zou kunnen zijn de evolutie van de goudprijs en de prijs van onroerende goederen samen op te volgen en te bestuderen, om zo snel als mogelijk anomalieën te onderkennen.
Zijn dergelijke zaken hier al aan bod gekomen ?

In die transacties goud ook gewaardeerd aan de actuele prijs, terwijl volgens een aantal forumexemplaren die waardering eigenlijk allemaal niets ter zake doet, neen, alleen het aantal grammen telt. :roll:

PS: Merk ook de opmerking op: ze gaan nog een heel aantal andere dingen accepteren als collateral, zelfs commodities schijnbaar ...

Eigenlijk is dit toch niets anders dan gewoon een klassiek 'pandjeshuis' in moderne vorm, toch??

Dat is het. Onderpand goud is van een andere orde dan wat gewoonlijk in een pandjeshuis wordt binnengebracht (zal wel zijn zeker).
Maar er is meer. Zo weet ik dat je in de Londense city, in sommige gevallen en/of bij sommige banken, verplicht goud als collateral moet leveren bij de aankoop van een (duur) onroerend goed.
De koper wordt gevraagd om collateral te leveren. In een mij bekend geval zei de koper : "Hoezo collateral, ik heb toch een hypotheek bekomen, wat moet er dan nog meer zijn ?" De bankbedienden namen hem mee naar de beveiligde kelder en daar trokken ze één van die brede laden open, zodat hij het zelf kon zien : "Dat is collateral !" werd er gezegd.

Leuke anekdote van de high society. Mijn kijk op goud wordt er echter niet door beïnvloed.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 14 Jun 2019 09:14

Nu wel met kracht door de 1.350 dollar/ounce. Toch een signaal waar men al jaren op zat te wachten. Nu benieuwd wat dit voor effect zal hebben.

PS: Voor we hier weer onzin krijgen: ik heb altijd gezegd gematigd positief over goud te zijn en dat blijf ik. Ik geloof echter nog steeds geen voorspellingen van 20-30-50 % stijging en meer.
el_mettos liked last!

Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor Sieg » 14 Jun 2019 10:54

De goudprijs uitgedrukt in waardeloos fiat geld kan gerust maal 40, maal 50 gaan.
Rijkdoorvlijt liked last!

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 14 Jun 2019 19:10

Sieg schreef:De goudprijs uitgedrukt in waardeloos fiat geld kan gerust maal 40, maal 50 gaan.

Yeah right :up:

Wie constant bezig is over waardeloos geld, heeft er waarschijnlijk zelf veel te weinig van. :-).

Rijkdoorvlijt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 106

Berichtdoor Rijkdoorvlijt » 14 Jun 2019 20:30

gede schreef:
Sieg schreef:De goudprijs uitgedrukt in waardeloos fiat geld kan gerust maal 40, maal 50 gaan.

Wie constant bezig is over waardeloos geld, heeft er waarschijnlijk zelf veel te weinig van. :-).

Verklaar u nader.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 14 Jun 2019 20:57

Rijkdoorvlijt schreef:
gede schreef:

Verklaar u nader.

Lijkt me anders glashelder. :-). Ik hoor niemand die veel geld heeft klagen dat dat allemaal waardeloos papier is.

Doe nou is wat down to earth mensen. Jullie denken in veel te extreme 'end of the (commercial) world.' In het verleden is doemdenken al o zo vaak waardeloos gebleken. Als de wereldbevolking blijft groeien, zal de economie dat ook doen. Dat zal altijd met schokjes gepaard gaan, maar uiteindelijk komt alles altijd op z'n pootjes terecht. Doomsday preppers verspillen altijd weer hun tijd, ook al omdat als doomsday dan toch komt, het verloop totaal onvoorspelbaar zal zijn. Misschien bekijkt men op dat moment goud als een waardeloos, te zacht, quasi onbruikbaar geel metaal.

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1672

Berichtdoor QA1 » 14 Jun 2019 21:54

gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:
gede schreef:

Verklaar u nader.

Lijkt me anders glashelder. :-). Ik hoor niemand die veel geld heeft klagen dat dat allemaal waardeloos papier is.

Doe nou is wat down to earth mensen. Jullie denken in veel te extreme 'end of the (commercial) world.' In het verleden is doemdenken al o zo vaak waardeloos gebleken. Als de wereldbevolking blijft groeien, zal de economie dat ook doen. Dat zal altijd met schokjes gepaard gaan, maar uiteindelijk komt alles altijd op z'n pootjes terecht. Doomsday preppers verspillen altijd weer hun tijd, ook al omdat als doomsday dan toch komt, het verloop totaal onvoorspelbaar zal zijn. Misschien bekijkt men op dat moment goud als een waardeloos, te zacht, quasi onbruikbaar geel metaal.

Beste,

U lijkt zich wat te veel te concentreren op doomsday theorien. Er zijn mensen met veel geld die considereren om reele activa te incorporeren: ook dat is van alle tijden. Ook zal er wsch. altijd wel een interesse zijn voor goud.
Dat het nu Paul Allen is met zijn Monets, Bill Gross met zijn rare stamps of diene van Telenet met zijn grond. Komt allemaal op hetzelfde neer: dat heet poging tot consolidering van waarde.
Of om het met de woorden van Siegmund Warburg te zeggen als hij talent voor zijn bank probeerde te situeren en aan te werven met de simpele vraag: 'what do you collect?' Wat ze uit de boekskes hadden geleerd interesseerde hem niet zozeer.
Een eenvoudige norm voor de intrinsieke waarde van goud die is er overigens wel: de kost om het te produceren plus wat marge.

Uw invalshoek van beperkte bruikbaarheid heb ik begrepen als een soort van commodity benadering.
Het is dan net die insteek van onbruikbaarheid die het bruikbare daarstelt en confirmeert nietwaar. De bedoeling is met name dat het goedje zelf niet gebruikt wordt en blijft wat het is.
Zoals gezegd: een Krugerrand uit 1979 (nochtans 40 jaar oud) daar krijg je hetzelfde voor als eentje van recent: waardevast dus. Op voorwaarde dat die munt in tact is gebleven en het goud daarmee verbonden zelf niet is gebruikt, blijft de bruikbaarheid daarvan. Maw: het niet gebruiken is net de bruikbaarheid.

mvg

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen