Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Ik geloof wel in waterstof en heb alvast een eerste aankoop van het Noorse Nel gekocht. Ik weet dat ik nog een paar jaar geduld zal moeten hebben , maar ik zie later de koers van dit nieuw aandeel verdubbelen !
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save cofb immo unc gsk gblb prx nel vow3 bar una en fondsen
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Ik geloof wel in waterstof en heb alvast een eerste aankoop van het Noorse Nel gekocht. Ik weet dat ik nog een paar jaar geduld zal moeten hebben , maar ik zie later de koers van dit nieuw aandeel verdubbelen !
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save cofb immo unc gsk gblb prx nel vow3 bar una en fondsen
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Bill Gates haalt miljard op voor ontwikkeling schone energie
Amerikaanse bedrijven als American Airlines, Microsoft en General Motors hebben in totaal 1 miljard dollar gedoneerd aan een initiatief van Bill Gates. Het geld wordt gebruikt om de ontwikkeling van technologieën te stimuleren die moeten leiden tot schone energie. Het project van Gates heet Breakthrough Energy en richt zich onder meer op groene waterstof en duurzame vliegtuigbrandstof.
Die oplossingen zijn nog niet goedkoop genoeg om in de praktijk te worden gebruikt. Zo is duurzame vliegtuigbrandstof nog altijd vijf keer zo duur als kerosine. Gates wil met het initiatief een bijdrage leveren aan de doelstelling om tegen 2050 bijna geen broeikasgassen meer uit te stoten.
Vorige maand kwam VN-klimaatpanel IPCC nog met een alarmerend rapport. Volgens de onderzoekers kan de aarde in de komende twee decennia met 1,5 graad opwarmen als drastische maatregelen uitblijven om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Het IPCC concludeerde dat de mensheid ontegenzeggelijk verantwoordelijkheid draagt voor het opwarmen van de aarde.
Steun
De steun van de bedrijven komt tegen de achtergrond van de plannen van de Amerikaanse president Joe Biden om de CO2-uitstoot sneller te reduceren. Eerder deze maand liet de regering weten dat de luchtvaart tegen 2030 een vijfde minder broeikasgassen moet uitstoten.
Ook Bank of America, staalproducent ArcelorMittal, de Boston Consulting Group en vermogensbeheerder BlackRock hebben geld gedoneerd aan het initiatief van Gates.
Volgens de medeoprichter van Microsoft is er in totaal zo’n 50 biljoen dollar (zo’n 43.000 miljard euro) nodig om de uitstoot van broeikasgassen wereldwijd naar nul terug te brengen.
Amerikaanse bedrijven als American Airlines, Microsoft en General Motors hebben in totaal 1 miljard dollar gedoneerd aan een initiatief van Bill Gates. Het geld wordt gebruikt om de ontwikkeling van technologieën te stimuleren die moeten leiden tot schone energie. Het project van Gates heet Breakthrough Energy en richt zich onder meer op groene waterstof en duurzame vliegtuigbrandstof.
Die oplossingen zijn nog niet goedkoop genoeg om in de praktijk te worden gebruikt. Zo is duurzame vliegtuigbrandstof nog altijd vijf keer zo duur als kerosine. Gates wil met het initiatief een bijdrage leveren aan de doelstelling om tegen 2050 bijna geen broeikasgassen meer uit te stoten.
Vorige maand kwam VN-klimaatpanel IPCC nog met een alarmerend rapport. Volgens de onderzoekers kan de aarde in de komende twee decennia met 1,5 graad opwarmen als drastische maatregelen uitblijven om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Het IPCC concludeerde dat de mensheid ontegenzeggelijk verantwoordelijkheid draagt voor het opwarmen van de aarde.
Steun
De steun van de bedrijven komt tegen de achtergrond van de plannen van de Amerikaanse president Joe Biden om de CO2-uitstoot sneller te reduceren. Eerder deze maand liet de regering weten dat de luchtvaart tegen 2030 een vijfde minder broeikasgassen moet uitstoten.
Ook Bank of America, staalproducent ArcelorMittal, de Boston Consulting Group en vermogensbeheerder BlackRock hebben geld gedoneerd aan het initiatief van Gates.
Volgens de medeoprichter van Microsoft is er in totaal zo’n 50 biljoen dollar (zo’n 43.000 miljard euro) nodig om de uitstoot van broeikasgassen wereldwijd naar nul terug te brengen.
Aegon ,Ageas ,ING ,Telenet ,SBM Offshore ,BPost , Aperam ,VGP , FuelCell, ,
-
- Forum actieveling
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 11 jan 2012 16:40
- waarderingen: 179
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Had gelijk met mijn skeptische visie enkele maanden geleden. De top was in de eerste helft van dit jaar.
De 400% is bereikt geweest
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Wie als nog kritisch is in verband met waterstof in de nabije toekomst moet dringend naar de site “FuelCells Works”, met een dagelijkse update. !!!
DROSTE liked last!
-
- Forum gebruiker
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 11 feb 2017 15:58
- waarderingen: 74
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Repsol investeert 8,9 miljoen euro in de bouw van een elektrolyse-installatie voor de productie van hernieuwbare waterstof bij de raffinaderij van Bilbao. Naast de levering van hernieuwbare waterstof voor de raffinaderij zullen ook andere nabijgelegen bedrijven in het technologiepark Ezkerraldea-Meatzaldea van de gemeente Abanto-Zierbena van waterstof voorzien worden. Het project is onderdeel van de eerste ontwikkelingsfase van de Baskische waterstofcorridor (BH2C), een gezamenlijk initiatief van Petronor en Repsol om de energie-, industrie-, woon- en transportsectoren in de regio koolstofvrij te maken.
First Pacific, Goldfields, Zijin mining , Ur-energy ,Imerys, Savencia , Yara International , Carlsberg Korea Electric Power, Sprott Physical Uranium, Vranken, Hummingbird Resources, EVS,Etex , ThermoFisher,NVent,Pentair,Brederode,Pan American silver, Far Eastern Consortium,Tessenderlo, Bayer,GBL
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
25.09.2021 ‧ Michel Doepke
Nel, Plug Power und Co: Wasserstoff bleibt heiß – das sind die Favoriten von Morgan Stanley
Die US-Investmentbank Morgan Stanley hat den inzwischen abgekühlten Wasserstoff-Sektor erneut unter die Lupe genommen und die besten Aktien aus dem Bereich benannt. Das berichtet CNBC unter Berufung auf einer Analyse vom 15. September. Dafür hat das Kreditinstitut dem Vernehmen nach die Meinung von mehr als 20 Analysten eingeholt.
In Europa setzt Morgan Stanley auf den Wasserstoff-Spezialisten Nel, den Brennstoffzellen-Fertiger Johnson Matthey sowie Alstom, ein Unternehmen, welches auch Wasserstoff-Züge im Portfolio hat. Auch der im DAX notierte Industriegase-Riese Linde hat es auf die Liste der Top-Wasserstoff-Aktien der US-Bank geschafft.
Droopymaes liked last! Nel, Plug Power und Co: Wasserstoff bleibt heiß – das sind die Favoriten von Morgan Stanley
Die US-Investmentbank Morgan Stanley hat den inzwischen abgekühlten Wasserstoff-Sektor erneut unter die Lupe genommen und die besten Aktien aus dem Bereich benannt. Das berichtet CNBC unter Berufung auf einer Analyse vom 15. September. Dafür hat das Kreditinstitut dem Vernehmen nach die Meinung von mehr als 20 Analysten eingeholt.
In Europa setzt Morgan Stanley auf den Wasserstoff-Spezialisten Nel, den Brennstoffzellen-Fertiger Johnson Matthey sowie Alstom, ein Unternehmen, welches auch Wasserstoff-Züge im Portfolio hat. Auch der im DAX notierte Industriegase-Riese Linde hat es auf die Liste der Top-Wasserstoff-Aktien der US-Bank geschafft.
Aegon ,Ageas ,ING ,Telenet ,SBM Offshore ,BPost , Aperam ,VGP , FuelCell, ,
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
27.09.2021, 09:32 ‧ Laurenz Föhn
Nel: Barclays sieht weiteres Upside‑Potenzial
Nel hat am Freitag von dem britischen Gasversorger SGN einen neuen Auftrag erhalten. Dabei sollen die Norweger einen alkalischen Elektrolyseur mit einer Leistung von fünf Megawatt liefern. Die Investmentbank Barclays nahm die Meldung zum Anlass, um ihre Kaufempfehlung zu bestätigen. Charttechnisch sieht die Nel-Aktie spannend aus.
Die Analysten von Barclays haben die Einstufung für Nel angesichts des neuen Großauftrags auf „Overweight“ mit einem Kursziel von 25 Norwegische Kronen (2,49 Euro) belassen. Das geht aus einer am Freitag veröffentlichten Studie hervor. Damit ergibt sich ein mögliches Kurspotenzial von rund 75 Prozent.
Derweil setzt die Nel-Aktie zu einem neuen Rebound an. Durch den Kursanstieg in den vergangenen Handelstagen stieg der Wasserstoff-Titel über die abwärtsgerichtete Trendlinie und den GD20 bei rund 14 Norwegische Kronen (NOK). Sollte der Aufwärtstrend anhalten, könnte das Papier schon bald aus der horizontalen Widerstandszone bei 15,34 NOK ausbrechen.
Das Sentiment bei Wasserstoff-Titeln hellt sich weiter auf. Hinzu kommen bei Nel positive Impulse aus dem operativen Geschäft. Der Wasserstoff-Titel steht nun kurz vor einem wichtigen Schritt, um sich aus dem Abwärtstrend zu befreien. Investierte Anleger bleiben an Bord und setzen auf weiter steigende Notierungen. Stopp: 1,10 Euro.
Nel: Barclays sieht weiteres Upside‑Potenzial
Nel hat am Freitag von dem britischen Gasversorger SGN einen neuen Auftrag erhalten. Dabei sollen die Norweger einen alkalischen Elektrolyseur mit einer Leistung von fünf Megawatt liefern. Die Investmentbank Barclays nahm die Meldung zum Anlass, um ihre Kaufempfehlung zu bestätigen. Charttechnisch sieht die Nel-Aktie spannend aus.
Die Analysten von Barclays haben die Einstufung für Nel angesichts des neuen Großauftrags auf „Overweight“ mit einem Kursziel von 25 Norwegische Kronen (2,49 Euro) belassen. Das geht aus einer am Freitag veröffentlichten Studie hervor. Damit ergibt sich ein mögliches Kurspotenzial von rund 75 Prozent.
Derweil setzt die Nel-Aktie zu einem neuen Rebound an. Durch den Kursanstieg in den vergangenen Handelstagen stieg der Wasserstoff-Titel über die abwärtsgerichtete Trendlinie und den GD20 bei rund 14 Norwegische Kronen (NOK). Sollte der Aufwärtstrend anhalten, könnte das Papier schon bald aus der horizontalen Widerstandszone bei 15,34 NOK ausbrechen.
Das Sentiment bei Wasserstoff-Titeln hellt sich weiter auf. Hinzu kommen bei Nel positive Impulse aus dem operativen Geschäft. Der Wasserstoff-Titel steht nun kurz vor einem wichtigen Schritt, um sich aus dem Abwärtstrend zu befreien. Investierte Anleger bleiben an Bord und setzen auf weiter steigende Notierungen. Stopp: 1,10 Euro.
Aegon ,Ageas ,ING ,Telenet ,SBM Offshore ,BPost , Aperam ,VGP , FuelCell, ,
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Waterstof, de ‘hype’ waar we ook op rekenen
“België moet een van de belangrijkste knooppunten van schone waterstof worden.” Dat zei premier Alexander De Croo (Open VLD) in zijn beleidsverklaring. Met die ambitie sluit hij aan bij zowel de Europese Commissie als het Vlaams en Waals Gewest, die ook al volop inzetten op waterstof als alternatieve energie. Maar wat is dat precies? En waarvoor dient het? Betekent dat ook meteen het einde voor de elektrische wagens?
PIETER LESAFFER
“De rockster onder de nieuwe energievormen.” Zo omschrijft Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, waterstof. Hij heeft hiervoor dan ook een belangrijke plaats voorzien in de Europese klimaatplannen. Ook in eigen land is waterstof in een recordtijd tot hype uitgegroeid. Zo heeft de Vlaamse regering vorig jaar al een “waterstofvisie” ontwikkeld en houdt ze 125 miljoen euro subsidies vrij voor verder onderzoek. Ook de Waalse regering rekent op het gebruik van waterstof. En nu springt dus ook de federale regering-De Croo op de kar.
Maar wat is waterstof precies?
Waterstof (H2) is het eerste element in de tabel van Mendeljev. Het is heel licht, geurloos en kleurloos, en komt op zich niet in de natuur voor. Het ontstaat door elektrolyse, waarbij je water (H2O) via elektriciteit splitst in O2 (zuurstof) en H2 (waterstof). Die waterstof kan dan als drager van energie worden gebruikt en zo een alternatief vormen voor elektriciteit en fossiele brandstoffen. Waterstof komt meestal voor in de vorm van gas, maar kan eventueel vloeibaar worden gemaakt.
Waarvoor wordt dat nu gebruikt?
In de chemische sector is waterstof al een belangrijke energiebron. In de havens van Antwerpen en Rotterdam bevinden zich waterstofinstallaties. Er lopen ook honderden kilometers leidingen door ons land om die waterstof te vervoeren. Alleen gaat dat voornamelijk om “grijze” waterstof, die niet duurzaam is. Voor elektrolyse is namelijk veel elektriciteit nodig, en die wordt in de meeste installaties met (vervuilend) aardgas opgewekt. De bedoeling is te evolueren naar “blauwe” waterstof, waarbij de vrijgekomen CO2 wordt opgevangen. Het ultieme doel is “groene” waterstof te produceren. Die is volledig afkomstig van hernieuwbare energie en dus klimaatneutraal.
Hoe kan dat helpen om klimaatneutraal te worden?
“Waterstof is interessant als je niet met een batterij kan werken of geen andere manieren hebt om duurzaam te worden”, zegt Pieter Vingerhoets, onderzoeker bij Energyville en de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). “Dat is vooral bij industriële toepassingen het geval. In het dagelijkse leven zie ik waterstof niet zo snel opduiken. Om een huis te verwarmen heb je met waterstof vier keer meer elektriciteit nodig dan met een warmtepomp. Efficiënt is dat dus niet.”
Daar zit meteen het grootste probleem. Om groene waterstof te maken heb je veel groene elektriciteit nodig. “In ons land is er niet genoeg hernieuwbare energie”, zegt Vingerhoets. Op kleine schaal gebeurt het wel al, bijvoorbeeld in het distributiecentrum van Colruyt in Halle, waar het waterstof aanmaakt met elektriciteit uit de zonnepanelen en de vijf windmolens op het terrein.
Op iets grotere schaal staan waterstoffabrieken in Zeebrugge en Oostende op stapel. “Maar ook dat zal niet volstaan om de hele industrie over te schakelen van grijze naar groene waterstof”, zegt Adwin Martens, directeur van WaterstofNet, dat bedrijven hierover adviseert. Hij ziet op lange termijn een belangrijke rol voor de waterstoffabrieken die in Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten worden gebouwd. “Daar is veel meer zon en wind, waardoor je goedkoper hernieuwbare elektriciteit kan opwekken. Het is interessant om daarmee waterstof of waterstofdragers zoals ammoniak en methanol te maken, omdat je die per schip kan vervoeren, wat met stroom op zich niet mogelijk is.” Martens ziet dat ten vroegste over tien jaar gebeuren. Bovendien moeten de ondergrondse leidingen in ons land worden aangepast om die waterstof vanuit de havens dan verder te verspreiden.
Rijden we over tien jaar allemaal in waterstofwagens rond?
Twintig waterstofwagens zijn er in de eerste negen maanden van dit jaar in ons land ingeschreven. Dat is meer dan de zeven van 2020, maar nog steeds een zeer marginaal fenomeen. Er zijn dan ook veel nadelen aan zo’n auto. Zo zijn er maar twee modellen op de markt (van Toyota en Hyundai), die beide vrij duur zijn (minstens 50.000 euro) en vooral: er zijn nauwelijks tankstations waar je waterstof kan tanken. Momenteel zijn er maar drie publieke: in Zaventem, de Antwerpse haven en Halle.
Colruyt, dat het tankstation in Halle uitbaat, is een voorloper in het gebruik van waterstof. Het bedrijf heeft 18 bedrijfswagens op waterstof, net als een deel van de heftrucks en test nu zelfs een vrachtwagen. “We zien waterstof niet als enige mogelijkheid”, zegt Jonas Cautaerts van Dats24. “Maar we denken wel dat dit een plaats kan hebben naast de elektrische auto’s.”
Al zijn de meningen onder experten sterk verdeeld. Onderzoeker Pieter Vingerhoets noemt waterstofwagens vlakaf “onzin”. “Voor een auto op waterstof heb je 2,5 keer zoveel elektriciteit nodig als een gewone elektrische auto. Waarom zou je die dan gebruiken?”
Volgens Adwin Martens van WaterstofNet zijn er wel redenen genoeg. “Het voordeel is dat je geen uren moet wachten tot de batterij is opgeladen”, zegt hij. “Een waterstofwagen tank je in vijf minuten vol. Bovendien heb je meer bereik, 500 tot 600 kilometer, wat meer is dan een standaard elektrische wagen. Het is ook nog maar de vraag of ons elektriciteitsnet de boom van de elektrische auto’s zal aankunnen. Ik zie een toekomst met 70 procent elektrische auto’s en 30 procent waterstofwagens.”
Is waterstof niet gevaarlijk?
Waterstof heeft lang met een imagoprobleem gekampt. De belangrijkste reden is de brand van de Hindenburg-zeppelin in 1937. Dat was het grootste passagiersluchtschip ooit en was helemaal gevuld met waterstof. Bij de crash kwamen 35 mensen om het leven. Volgens specialisten was met een zeppelin gevuld met een ander gas hetzelfde gebeurd, maar het kwaad was geschied.
Vandaag is waterstof nog steeds zeer ontvlambaar – iets meer zelfs dan gewoon gas. Maar bijvoorbeeld Colruyt verzekert dat voor al zijn toepassingen veiligheidsvoorschriften gelden, en dat die nauwgezet worden nageleefd.
Droopymaes liked last!
“België moet een van de belangrijkste knooppunten van schone waterstof worden.” Dat zei premier Alexander De Croo (Open VLD) in zijn beleidsverklaring. Met die ambitie sluit hij aan bij zowel de Europese Commissie als het Vlaams en Waals Gewest, die ook al volop inzetten op waterstof als alternatieve energie. Maar wat is dat precies? En waarvoor dient het? Betekent dat ook meteen het einde voor de elektrische wagens?
PIETER LESAFFER
“De rockster onder de nieuwe energievormen.” Zo omschrijft Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, waterstof. Hij heeft hiervoor dan ook een belangrijke plaats voorzien in de Europese klimaatplannen. Ook in eigen land is waterstof in een recordtijd tot hype uitgegroeid. Zo heeft de Vlaamse regering vorig jaar al een “waterstofvisie” ontwikkeld en houdt ze 125 miljoen euro subsidies vrij voor verder onderzoek. Ook de Waalse regering rekent op het gebruik van waterstof. En nu springt dus ook de federale regering-De Croo op de kar.
Maar wat is waterstof precies?
Waterstof (H2) is het eerste element in de tabel van Mendeljev. Het is heel licht, geurloos en kleurloos, en komt op zich niet in de natuur voor. Het ontstaat door elektrolyse, waarbij je water (H2O) via elektriciteit splitst in O2 (zuurstof) en H2 (waterstof). Die waterstof kan dan als drager van energie worden gebruikt en zo een alternatief vormen voor elektriciteit en fossiele brandstoffen. Waterstof komt meestal voor in de vorm van gas, maar kan eventueel vloeibaar worden gemaakt.
Waarvoor wordt dat nu gebruikt?
In de chemische sector is waterstof al een belangrijke energiebron. In de havens van Antwerpen en Rotterdam bevinden zich waterstofinstallaties. Er lopen ook honderden kilometers leidingen door ons land om die waterstof te vervoeren. Alleen gaat dat voornamelijk om “grijze” waterstof, die niet duurzaam is. Voor elektrolyse is namelijk veel elektriciteit nodig, en die wordt in de meeste installaties met (vervuilend) aardgas opgewekt. De bedoeling is te evolueren naar “blauwe” waterstof, waarbij de vrijgekomen CO2 wordt opgevangen. Het ultieme doel is “groene” waterstof te produceren. Die is volledig afkomstig van hernieuwbare energie en dus klimaatneutraal.
Hoe kan dat helpen om klimaatneutraal te worden?
“Waterstof is interessant als je niet met een batterij kan werken of geen andere manieren hebt om duurzaam te worden”, zegt Pieter Vingerhoets, onderzoeker bij Energyville en de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). “Dat is vooral bij industriële toepassingen het geval. In het dagelijkse leven zie ik waterstof niet zo snel opduiken. Om een huis te verwarmen heb je met waterstof vier keer meer elektriciteit nodig dan met een warmtepomp. Efficiënt is dat dus niet.”
Daar zit meteen het grootste probleem. Om groene waterstof te maken heb je veel groene elektriciteit nodig. “In ons land is er niet genoeg hernieuwbare energie”, zegt Vingerhoets. Op kleine schaal gebeurt het wel al, bijvoorbeeld in het distributiecentrum van Colruyt in Halle, waar het waterstof aanmaakt met elektriciteit uit de zonnepanelen en de vijf windmolens op het terrein.
Op iets grotere schaal staan waterstoffabrieken in Zeebrugge en Oostende op stapel. “Maar ook dat zal niet volstaan om de hele industrie over te schakelen van grijze naar groene waterstof”, zegt Adwin Martens, directeur van WaterstofNet, dat bedrijven hierover adviseert. Hij ziet op lange termijn een belangrijke rol voor de waterstoffabrieken die in Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten worden gebouwd. “Daar is veel meer zon en wind, waardoor je goedkoper hernieuwbare elektriciteit kan opwekken. Het is interessant om daarmee waterstof of waterstofdragers zoals ammoniak en methanol te maken, omdat je die per schip kan vervoeren, wat met stroom op zich niet mogelijk is.” Martens ziet dat ten vroegste over tien jaar gebeuren. Bovendien moeten de ondergrondse leidingen in ons land worden aangepast om die waterstof vanuit de havens dan verder te verspreiden.
Rijden we over tien jaar allemaal in waterstofwagens rond?
Twintig waterstofwagens zijn er in de eerste negen maanden van dit jaar in ons land ingeschreven. Dat is meer dan de zeven van 2020, maar nog steeds een zeer marginaal fenomeen. Er zijn dan ook veel nadelen aan zo’n auto. Zo zijn er maar twee modellen op de markt (van Toyota en Hyundai), die beide vrij duur zijn (minstens 50.000 euro) en vooral: er zijn nauwelijks tankstations waar je waterstof kan tanken. Momenteel zijn er maar drie publieke: in Zaventem, de Antwerpse haven en Halle.
Colruyt, dat het tankstation in Halle uitbaat, is een voorloper in het gebruik van waterstof. Het bedrijf heeft 18 bedrijfswagens op waterstof, net als een deel van de heftrucks en test nu zelfs een vrachtwagen. “We zien waterstof niet als enige mogelijkheid”, zegt Jonas Cautaerts van Dats24. “Maar we denken wel dat dit een plaats kan hebben naast de elektrische auto’s.”
Al zijn de meningen onder experten sterk verdeeld. Onderzoeker Pieter Vingerhoets noemt waterstofwagens vlakaf “onzin”. “Voor een auto op waterstof heb je 2,5 keer zoveel elektriciteit nodig als een gewone elektrische auto. Waarom zou je die dan gebruiken?”
Volgens Adwin Martens van WaterstofNet zijn er wel redenen genoeg. “Het voordeel is dat je geen uren moet wachten tot de batterij is opgeladen”, zegt hij. “Een waterstofwagen tank je in vijf minuten vol. Bovendien heb je meer bereik, 500 tot 600 kilometer, wat meer is dan een standaard elektrische wagen. Het is ook nog maar de vraag of ons elektriciteitsnet de boom van de elektrische auto’s zal aankunnen. Ik zie een toekomst met 70 procent elektrische auto’s en 30 procent waterstofwagens.”
Is waterstof niet gevaarlijk?
Waterstof heeft lang met een imagoprobleem gekampt. De belangrijkste reden is de brand van de Hindenburg-zeppelin in 1937. Dat was het grootste passagiersluchtschip ooit en was helemaal gevuld met waterstof. Bij de crash kwamen 35 mensen om het leven. Volgens specialisten was met een zeppelin gevuld met een ander gas hetzelfde gebeurd, maar het kwaad was geschied.
Vandaag is waterstof nog steeds zeer ontvlambaar – iets meer zelfs dan gewoon gas. Maar bijvoorbeeld Colruyt verzekert dat voor al zijn toepassingen veiligheidsvoorschriften gelden, en dat die nauwgezet worden nageleefd.
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Ineos investeert 2 miljard in productie groene waterstof: een van eerste fabrieken komt in België
De Britse chemiegroep Ineos zal zo’n 2 miljard euro investeren in de productie van groene waterstof, een propere energie die een sleutelrol speelt in het koolstofarm maken van de industriële sector. Dat berichten verscheidene Britse media. Eén van de eerste fabrieken zou in België komen.
18-10-21, 07:52Bron: Belga
“Het gaat om de grootste investering ooit in Europa in projecten rond elektrolyse, met het oog op de productie van groene waterstof”, aldus Ineos.
In het kader van de investering worden in de komende tien jaar fabrieken gebouwd in Noorwegen, Duitsland en België. Er zijn ook investeringen voorzien in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Antwerpen
Meer details voor België zijn er niet, maar vorig jaar bleek al dat Antwerpen een grote kanshebber was voor een waterstofproject. Het is trouwens een Belg -Wouter Bleukx- die bij de chemiegroep de leiding heeft over de waterstofactiviteit.
De eerste eenheid van Ineos die gebouwd zal worden, is een waterstoffabriek van 20 MW in Noorwegen, aangedreven voor groene energie. In Duitsland wil Ineos een waterstoffabriek van 100 MW bouwen op zijn site in Keulen.
“Europa vraagt meer investeringen in groene waterstof en de aankondiging van Ineos van vandaag toont onze vastberadenheid om een leidende rol te spelen in de productie van deze belangrijke nieuwe brandstof”, zegt CEO Jim Ratcliffe.
Properder
Groene waterstof wordt geproduceerd door elektrolyse van water. De elektriciteit die daarvoor wordt gebruikt, is opgewekt via hernieuwbare energie. De brandstof geldt als een van de beste hulpmiddelen om de industrie CO2-neutraal te maken, aangezien hij alleen waterdamp uitstoot en dus veel properder is dan fossiele brandstoffen
De Britse chemiegroep Ineos zal zo’n 2 miljard euro investeren in de productie van groene waterstof, een propere energie die een sleutelrol speelt in het koolstofarm maken van de industriële sector. Dat berichten verscheidene Britse media. Eén van de eerste fabrieken zou in België komen.
18-10-21, 07:52Bron: Belga
“Het gaat om de grootste investering ooit in Europa in projecten rond elektrolyse, met het oog op de productie van groene waterstof”, aldus Ineos.
In het kader van de investering worden in de komende tien jaar fabrieken gebouwd in Noorwegen, Duitsland en België. Er zijn ook investeringen voorzien in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Antwerpen
Meer details voor België zijn er niet, maar vorig jaar bleek al dat Antwerpen een grote kanshebber was voor een waterstofproject. Het is trouwens een Belg -Wouter Bleukx- die bij de chemiegroep de leiding heeft over de waterstofactiviteit.
De eerste eenheid van Ineos die gebouwd zal worden, is een waterstoffabriek van 20 MW in Noorwegen, aangedreven voor groene energie. In Duitsland wil Ineos een waterstoffabriek van 100 MW bouwen op zijn site in Keulen.
“Europa vraagt meer investeringen in groene waterstof en de aankondiging van Ineos van vandaag toont onze vastberadenheid om een leidende rol te spelen in de productie van deze belangrijke nieuwe brandstof”, zegt CEO Jim Ratcliffe.
Properder
Groene waterstof wordt geproduceerd door elektrolyse van water. De elektriciteit die daarvoor wordt gebruikt, is opgewekt via hernieuwbare energie. De brandstof geldt als een van de beste hulpmiddelen om de industrie CO2-neutraal te maken, aangezien hij alleen waterdamp uitstoot en dus veel properder is dan fossiele brandstoffen
Aegon ,Ageas ,ING ,Telenet ,SBM Offshore ,BPost , Aperam ,VGP , FuelCell, ,