Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Overgenomen van het shell forum:
Herbert Diess, de CEO van de VW-groep, heeft via zijn Twitteraccount een niet mis te verstane boodschap gericht aan de kandidaat-opvolgers van Duits bondskanselier Angela Merkel. Aangezien mevrouw Merkel heeft laten verstaan zich niet kandidaat te willen stellen om zichzelf op te volgen, is een hevige strijd losgebarsten tussen de kopstukken van de verschillende politieke partijen van Duitsland. In debatten hebben de kandidaten al met waterstof uitgepakt als alternatieve brandstof van de toekomst. Diess haalt daar ongemeen hard naar uit via Twitter: “Het is bewezen dat de waterstofauto NIET de oplossing is voor het klimaat. In het verkeer neemt elektrificatie het voortouw. Deze schijndebatten zijn pure tijdverspilling. Luister alsjeblieft naar de wetenschap!”.
Handelsblatt
Met die laatste zin verwijst Diess naar een artikel in de Duitse economische krant Handelsblatt. Dat bericht over een uitgebreide wetenschappelijke studie door het Potsdam Instituut voor Klimaatimpactonderzoek, die aantoont dat waterstof de verkeerde weg is om klimaatneutraliteit te bereiken. De studie becijfert dat batterij-elektrische auto’s vijf keer efficiënter zijn dan waterstofauto’s.
Slechter dan fossiele brandstoffen
Sterker nog: omdat de processen die gepaard gaan met de productie van waterstof zo energieverslindend zijn, is de klimaatimpact van rijden op waterstof groter dan die van rijden op fossiele brandstoffen. In de studie worden investeringen in waterstof als brandstof voor personenwagens dan ook onomwonden “weggegooid geld” genoemd. Het zou nog minstens tot 2040 duren voor waterstof concurrentieel zou kunnen worden, maar tegen dan is het te laat om het klimaat nog te redden, zo benadrukt de studie. “Enkel rechtstreekse elektrificatie is de oplossing”, zo luidt de conclusie…
Lees meer op: viewtopic.php?f=2&p=546734#p546734 voor meer informatie
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


-
- Forum actieveling
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 11 jan 2012 16:40
- waarderingen: 179
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Dit debat is al een tijdje bezig. Is niet iets nieuws maar er zit wel veel waarheid in. Natuurlijk is er ook veel electriciteitsnet nodig voor de elektrische auto’s op te laden en dat gebeurt ook nog teveel met fossiele brandstof. Doet mij denken aan de opkomst van de warmtepompen. Gas ging langzaam verdwijnen maar voorlopig zou ikzelf nog niet voor iets anders kiezen.
De 400% is bereikt geweest
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Grote kans dat Tata (hoogovens) versneld overschakelt op (groene) waterstof
Grootste vervuiler
Tata Steel IJmuiden stoot momenteel een kleine 12 megaton CO2 uit (inclusief de energiecentrale van Vattenfall op het industriecomplex van de staalfabriek). Het bedrijf is daarmee de grootste vervuiler van Nederland.
https://nos.nl/artikel/2385495-grote-ka ... -waterstof
Grootste vervuiler
Tata Steel IJmuiden stoot momenteel een kleine 12 megaton CO2 uit (inclusief de energiecentrale van Vattenfall op het industriecomplex van de staalfabriek). Het bedrijf is daarmee de grootste vervuiler van Nederland.
https://nos.nl/artikel/2385495-grote-ka ... -waterstof
Wie slim is, weet dat hij heel weinig of niets weet, wie weinig weet denkt dat hij alles weet en zelfs slim is.
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Even zoeken naar iets over Ballard Power en toevallig deze week gekocht na een flinke daling van zowel dit aandeel als Plug. Ik zag dat de koers gisteren nabeurs mooi opveerde en dat zal wel vanwege dit nieuws zijn:
Heute, 07:37 ‧ Michel Doepke
Ballard Power: Tata Motors schlägt zu – die Details
Der Wasserstoff-Spezialist Ballard Power kann einen neuen Auftrag verbuchen. Tata Motors (zur Tata Group gehörend) aus Indien hat 15 Brennstoffzellen-Module für Busse bei den Kanadiern geordert. Die Lieferung aller Einheiten soll bis 2022 abgeschlossen werden, einen Auftragsgegenwert nennt Ballard Power indes nicht.
Die mit Brennstoffzellen betriebenen Busse (FCEB) sollen in der Stadt Faridabad zum Einsatz kommen. Tata liefert die 15 Busse wiederum an an das Forschungs- und Entwicklungszentrum der Indian Oil Corporation Limited (IOCL) ausgeliefert. Die Partner "werden gemeinsam das Potenzial der Brennstoffzellentechnologie für Nutzfahrzeuge untersuchen, einschließlich der Erprobung, Wartung und des Betriebs der FCEBs unter realen Bedingungen im öffentlichen Nahverkehr ", heißt es im Rahmen der Pressemitteilung.
"Wir sind begeistert, erneut mit Tata Motors an dieser bahnbrechenden Möglichkeit in Indien zu arbeiten", so Rob Campbell, CCO von Ballard Power zum Vorhaben in Indien.
Hohe Bewertung
Trotz der zuletzt scharfen Korrektur beträgt die Marktkapitalisierung immer noch knapp fünf Milliarden Dollar. Allerdings wird für das laufende Geschäftsjahr lediglich mit einem Umsatz von 101,6 Millionen Dollar gerechnet. Positiv: Die liquiden Mittel des defizitär wirtschaftenden Unternehmens beliefen sich per Ende des ersten Quartals auf satte 1,3 Milliarden Dollar.
Bulls Make Money, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered
[Dit account modereert niet meer]
[Dit account modereert niet meer]
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
De waterstof aandelen zitten weer bijna op een dieptepunt, niet tegenstaande dat oa Europa naar een reductie moet gaan van CO2 met 10-tallen percenten! Stilte voor de storm ??!!
-
- Forum actieveling
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 11 jan 2012 16:40
- waarderingen: 179
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Ondanks het feit dat ik ook nog Ballard power in bezit heb gehad blijf ik sceptisch tegenover waterstof. Bedrijven maken nog geen winst of zeer weinig en teren op de beloftevolle toekomst.
De 400% is bereikt geweest
- Droopymaes
- Premiummember
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 23 apr 2020 13:51
- waarderingen: 737
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
China Approves Renewable Mega-Project for Green Hydrogen
Dan Murtaugh
Wed, August 18, 2021, 6:09 AM
(Bloomberg) -- The Chinese region of Inner Mongolia has approved a massive power project that will use solar and wind to produce green hydrogen.
Inner Mongolia’s Energy Administration has given the go ahead to a cluster of plants in the cities of Ordos and Baotou that will use 1.85 gigawatts of solar and 370 megawatts of wind to produce 66,900 tons of green hydrogen a year, the Hydrogen Energy Industry Promotion Association said in a report. Development will begin in October and the projects will be operational in mid-2023, the association said, without specifying the cost or the developers.
The project, which would produce enough hydrogen output to displace about 180 million gallons of gasoline a year if it were used for fuel cell vehicles, is the biggest yet to be spearheaded by the government, according to BloombergNEF analyst Xiaoting Wang. China’s booming hydrogen industry still has bottlenecks -- including how the fuel is stored and used -- that need to be tackled in the next five years, Securities Daily said in an article on Wednesday.
Less than 20% of the power from the Inner Mongolian development will go to the grid, with the rest dedicated to green hydrogen. While several projects have been announced in China that combine renewables with green hydrogen, most are intended for electricity generation first, with the hydrogen component just window dressing to help get approval, Wang said.
See also: China is Formulating a Hydrogen Plan But Its Timing is Uncertain
The project will, however, require at least 465 megawatts of electrolyzers to produce that much hydrogen, she said, adding that global electrolyzer shipments were just 200 megawatts in 2020 and are forecast to be 400 megawatts this year. “These projects will install more electrolyzers than the entire global market in 2021,” Wang said.
Hydrogen is widely viewed as vital to China’s drive to decarbonize its economy by 2060. The output value of the country’s hydrogen industry is forecast at 1 trillion yuan ($154 billion) in five years time and it could reach 12 times that by 2050, according to Bloomberg Intelligence, based on China Hydrogen Alliance projections.
The biggest Chinese green hydrogen projects so far have come from industrial giants like Sinopec or Ningxia Baofeng Energy Group, which is set to complete a 150-megawatt solar-powered electrolyzer array this year at one of its coal-to-chemical plants. China Baowu Steel Group has announced plans for 1.5 gigawatts of renewable-powered electrolyzers, without providing timing.
While Inner Mongolia has long been one of the leading coal mining regions in China, officials are positioning it as a potential renewable energy hub to export electricity and hydrogen to the rest of the country. The region gets about 3,100 hours of sunlight a year for solar generation, and is located on the main channel of Siberian wind that could power dozens of gigawatts of wind turbines, according to the hydrogen association.
(Updates with background on Chinese hydrogen industry in 6th paragraph. An earlier version corrected the amount of gasoline displaced in 3rd paragraph.)
More stories like this are available on bloomberg.com
Subscribe now to stay ahead with the most trusted business news source.
©2021 Bloomberg L.P.
ritchie liked last!
Dan Murtaugh
Wed, August 18, 2021, 6:09 AM
(Bloomberg) -- The Chinese region of Inner Mongolia has approved a massive power project that will use solar and wind to produce green hydrogen.
Inner Mongolia’s Energy Administration has given the go ahead to a cluster of plants in the cities of Ordos and Baotou that will use 1.85 gigawatts of solar and 370 megawatts of wind to produce 66,900 tons of green hydrogen a year, the Hydrogen Energy Industry Promotion Association said in a report. Development will begin in October and the projects will be operational in mid-2023, the association said, without specifying the cost or the developers.
The project, which would produce enough hydrogen output to displace about 180 million gallons of gasoline a year if it were used for fuel cell vehicles, is the biggest yet to be spearheaded by the government, according to BloombergNEF analyst Xiaoting Wang. China’s booming hydrogen industry still has bottlenecks -- including how the fuel is stored and used -- that need to be tackled in the next five years, Securities Daily said in an article on Wednesday.
Less than 20% of the power from the Inner Mongolian development will go to the grid, with the rest dedicated to green hydrogen. While several projects have been announced in China that combine renewables with green hydrogen, most are intended for electricity generation first, with the hydrogen component just window dressing to help get approval, Wang said.
See also: China is Formulating a Hydrogen Plan But Its Timing is Uncertain
The project will, however, require at least 465 megawatts of electrolyzers to produce that much hydrogen, she said, adding that global electrolyzer shipments were just 200 megawatts in 2020 and are forecast to be 400 megawatts this year. “These projects will install more electrolyzers than the entire global market in 2021,” Wang said.
Hydrogen is widely viewed as vital to China’s drive to decarbonize its economy by 2060. The output value of the country’s hydrogen industry is forecast at 1 trillion yuan ($154 billion) in five years time and it could reach 12 times that by 2050, according to Bloomberg Intelligence, based on China Hydrogen Alliance projections.
The biggest Chinese green hydrogen projects so far have come from industrial giants like Sinopec or Ningxia Baofeng Energy Group, which is set to complete a 150-megawatt solar-powered electrolyzer array this year at one of its coal-to-chemical plants. China Baowu Steel Group has announced plans for 1.5 gigawatts of renewable-powered electrolyzers, without providing timing.
While Inner Mongolia has long been one of the leading coal mining regions in China, officials are positioning it as a potential renewable energy hub to export electricity and hydrogen to the rest of the country. The region gets about 3,100 hours of sunlight a year for solar generation, and is located on the main channel of Siberian wind that could power dozens of gigawatts of wind turbines, according to the hydrogen association.
(Updates with background on Chinese hydrogen industry in 6th paragraph. An earlier version corrected the amount of gasoline displaced in 3rd paragraph.)
More stories like this are available on bloomberg.com
Subscribe now to stay ahead with the most trusted business news source.
©2021 Bloomberg L.P.
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Die green hydrogen zal nodig zijn: ik las net dit hier over blue hydrogen, en dat ziet er toch ook weer bedenkelijk uit. Ik ga m'n Shell-aandelen nog een héle tijd bijhouden
https://www.iflscience.com/environment/ ... 620w1rNSv8

https://www.iflscience.com/environment/ ... 620w1rNSv8
Port: Galapagos, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, Shell, DEME, AVH, RTL, Texaf, VGP, AB Inbev, Melexis, Nvidia, Jensen, Prosus, Intel, Sofina, KBC, Lotus, CNDX.AS (Nasdaq-tracker)
- Droopymaes
- Premiummember
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 23 apr 2020 13:51
- waarderingen: 737
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Nog ecologischer dan elektrische wagens? Vijf vragen over waterstof beantwoord
Heel mensen zien waterstof als een beter alternatief voor elektrische wagens: er ontsnappen geen schadelijke stoffen uit de uitlaat en ze zijn makkelijker “op te laden” dan een EV. Maar klopt dat wel? HLN Drive zocht het uit.
Kan je al wagens met een waterstofmotor kopen?
Ja, maar veel keuze is er niet. Vandaag kan je slechts twee waterstofwagens kopen op de Belgische markt: de Hyundai Nexo, een SUV, en de Toyota Mirai, een berline. De wagens kosten echter respectievelijk 80.000 en 65.000 euro, dus ze zijn niet voor iedereen weggelegd. De meeste autoconstructeurs blijven trouwens koele minnaars van de technologie. Land Rover experimenteert met een waterstofaangedreven Defender, BMW doet hetzelfde met de X5 (die binnenkort op het autosalon van München te zien zal zijn) en ook Renault ziet graten in de technologie, maar dan vooral (zij het niet uitsluitend) voor bestelwagens.
Hoe tank je waterstof?
Bijna net zoals benzine of diesel: je gaat langs bij een waterstofstation en sluit de slang aan op je wagen. Die zal dan connectie maken en waterstof in je wagen pompen. Het gehele proces duurt een fractie langer dan een klassieke tankbeurt, reken op een goeie vijf minuten.
De olifant in de kamer? Het aantal waterstofstations in België is momenteel erg beperkt. Er staan stations in Zaventem, Halle, Wilrijk, Haasrode, Herve, Erpe-Mere en Woelingen. Ter vergelijking: in Duitsland bijvoorbeeld vind je al 87 stations.
De kostprijs van waterstof is momenteel ook een probleem: zowat 10 euro per kilo, maar dat zou in de toekomst veranderen. Uit een recente onafhankelijke wereldwijde studie van BloombergNEF (BNEF) blijkt dat schone waterstof in de komende decennia kan worden ingezet om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door fossiele brandstoffen en de industrie met maximaal 34% te verminderen. En dat tegen een prijs die als “doenbaar” wordt omschreven. Dit is echter alleen mogelijk als er een beleid wordt gevoerd om de technologie te helpen ontwikkelen en de kosten te verlagen.
Hoe werkt een waterstofmotor?
De elektromotor van een waterstofwagen wordt aangedreven door een accu, die zelf verbonden is met een brandstofcel die de onder de vloer opgeslagen zuurstof en waterstof met elkaar in contact brengt. Deze chemische reactie, hydrolyse genaamd, produceert elektriciteit, en geeft alleen water vrij die als waterdamp uit de uitlaat komt. Je rijdt met andere woorden op zelf opgewekte elektriciteit.
Is een waterstofwagen even ecologisch als een elektrische wagen?
Om deze vraag te beantwoorden, gingen we langs bij Marc Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More hogeschool Antwerpen en een veel gevraagd spreker over alternatieve aandrijvingen. “Eigenlijk is waterstof zelfs schoner dan batterij-elektrische voertuigen", is hij van mening. “In de batterijen van EV’s, die vrij groot zijn, zitten immers heel wat zeldzame materialen. Die delven in mijnen heeft zo zijn ecologische gevolgen en bovendien is deze grondstoffenvoorraad eindig. Daarnaast zijn er ook de politieke consequenties. De grootste lithiummijnen ter wereld liggen in Afghanistan. Ik lees dat China al samenwerkingsakkoorden met de Taliban heeft gesloten om die mijnen te exploiteren. Dat lijkt mij geen goede evolutie. Waterstofmotoren zijn daarentegen nauwelijks afhankelijk van deze stoffen.”
Net als elektrische wagens, stoten ook waterstofmotoren geen CO2 of andere schadelijke gassen uit. In het geval van waterstof komt er enkel waterdamp uit de uitlaat. Waterstofmotoren zijn echter minder energie-efficiënt dan de klassieke EV. Al countert Pequeur dat ook: “Waterstof is een energiedrager die je kan opwekken met groene energie. In Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn daar heel wat projecten mee aan de gang. Wat maakt het uit dat je brandstof minder energie-efficiënt is wanneer hij ook ecologisch wordt opgewerkt, oneindig is qua voorraad en bovendien even praktisch is als hetgene wat we al gewend zijn, namelijk dat je in slechts vijf minuten kan tanken.”
Ontdekken welke wagen het meest aan je verwachtingen beantwoordt? Maak snel deze autotest!
Gaan waterstofwagens de elektrische wagen verdringen?
Hoe mooi waterstof mag klinken, toch zal de technologie in de nabije toekomst waarschijnlijk niet de dominante aandrijfvorm worden. Enerzijds omdat er nauwelijks waterstofstations worden gebouwd, anderzijds omdat de merken zelf meer in batterij-elektrische voertuigen geloven. Zo sprak Volkswagen CEO Herbert Diess zich in het voorjaar nog uit tegen de technologie. En dat brengt een vicieuze cirkel op gang: weinig modellen betekent weinig kopers en weinig investeerders in infrastructuur. Een interessante nevenoplossing – vooral voor vrachtvervoer – lijkt dan ook de meest voor de hand liggende rol die waterstof de volgende tien jaar zou kunnen spelen.
Althans als we het vanuit een Europees standpunt bekijken. In China zijn verschillende constructeurs al bezig met waterstofwagens die veel goedkoper zijn dan de prijzen die we vandaag kennen. “Zij zullen onze markt overspoelen", denkt Mark Pequeur. “Vandaag al bieden heel wat Chinese merken hun wagens aan op onze markt, van de Polestar 2 tot de MG ZS EV. Eens ze die kanalen gebruiken voor waterstofwagens en mensen inzien dat die praktischer zijn dat batterij-elektrische voertuigen, zal de infrastructuur wel volgen.”
BRON: HLN
KristofD liked last!
Heel mensen zien waterstof als een beter alternatief voor elektrische wagens: er ontsnappen geen schadelijke stoffen uit de uitlaat en ze zijn makkelijker “op te laden” dan een EV. Maar klopt dat wel? HLN Drive zocht het uit.
Kan je al wagens met een waterstofmotor kopen?
Ja, maar veel keuze is er niet. Vandaag kan je slechts twee waterstofwagens kopen op de Belgische markt: de Hyundai Nexo, een SUV, en de Toyota Mirai, een berline. De wagens kosten echter respectievelijk 80.000 en 65.000 euro, dus ze zijn niet voor iedereen weggelegd. De meeste autoconstructeurs blijven trouwens koele minnaars van de technologie. Land Rover experimenteert met een waterstofaangedreven Defender, BMW doet hetzelfde met de X5 (die binnenkort op het autosalon van München te zien zal zijn) en ook Renault ziet graten in de technologie, maar dan vooral (zij het niet uitsluitend) voor bestelwagens.
Hoe tank je waterstof?
Bijna net zoals benzine of diesel: je gaat langs bij een waterstofstation en sluit de slang aan op je wagen. Die zal dan connectie maken en waterstof in je wagen pompen. Het gehele proces duurt een fractie langer dan een klassieke tankbeurt, reken op een goeie vijf minuten.
De olifant in de kamer? Het aantal waterstofstations in België is momenteel erg beperkt. Er staan stations in Zaventem, Halle, Wilrijk, Haasrode, Herve, Erpe-Mere en Woelingen. Ter vergelijking: in Duitsland bijvoorbeeld vind je al 87 stations.
De kostprijs van waterstof is momenteel ook een probleem: zowat 10 euro per kilo, maar dat zou in de toekomst veranderen. Uit een recente onafhankelijke wereldwijde studie van BloombergNEF (BNEF) blijkt dat schone waterstof in de komende decennia kan worden ingezet om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door fossiele brandstoffen en de industrie met maximaal 34% te verminderen. En dat tegen een prijs die als “doenbaar” wordt omschreven. Dit is echter alleen mogelijk als er een beleid wordt gevoerd om de technologie te helpen ontwikkelen en de kosten te verlagen.
Hoe werkt een waterstofmotor?
De elektromotor van een waterstofwagen wordt aangedreven door een accu, die zelf verbonden is met een brandstofcel die de onder de vloer opgeslagen zuurstof en waterstof met elkaar in contact brengt. Deze chemische reactie, hydrolyse genaamd, produceert elektriciteit, en geeft alleen water vrij die als waterdamp uit de uitlaat komt. Je rijdt met andere woorden op zelf opgewekte elektriciteit.
Is een waterstofwagen even ecologisch als een elektrische wagen?
Om deze vraag te beantwoorden, gingen we langs bij Marc Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More hogeschool Antwerpen en een veel gevraagd spreker over alternatieve aandrijvingen. “Eigenlijk is waterstof zelfs schoner dan batterij-elektrische voertuigen", is hij van mening. “In de batterijen van EV’s, die vrij groot zijn, zitten immers heel wat zeldzame materialen. Die delven in mijnen heeft zo zijn ecologische gevolgen en bovendien is deze grondstoffenvoorraad eindig. Daarnaast zijn er ook de politieke consequenties. De grootste lithiummijnen ter wereld liggen in Afghanistan. Ik lees dat China al samenwerkingsakkoorden met de Taliban heeft gesloten om die mijnen te exploiteren. Dat lijkt mij geen goede evolutie. Waterstofmotoren zijn daarentegen nauwelijks afhankelijk van deze stoffen.”
Net als elektrische wagens, stoten ook waterstofmotoren geen CO2 of andere schadelijke gassen uit. In het geval van waterstof komt er enkel waterdamp uit de uitlaat. Waterstofmotoren zijn echter minder energie-efficiënt dan de klassieke EV. Al countert Pequeur dat ook: “Waterstof is een energiedrager die je kan opwekken met groene energie. In Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn daar heel wat projecten mee aan de gang. Wat maakt het uit dat je brandstof minder energie-efficiënt is wanneer hij ook ecologisch wordt opgewerkt, oneindig is qua voorraad en bovendien even praktisch is als hetgene wat we al gewend zijn, namelijk dat je in slechts vijf minuten kan tanken.”
Ontdekken welke wagen het meest aan je verwachtingen beantwoordt? Maak snel deze autotest!
Gaan waterstofwagens de elektrische wagen verdringen?
Hoe mooi waterstof mag klinken, toch zal de technologie in de nabije toekomst waarschijnlijk niet de dominante aandrijfvorm worden. Enerzijds omdat er nauwelijks waterstofstations worden gebouwd, anderzijds omdat de merken zelf meer in batterij-elektrische voertuigen geloven. Zo sprak Volkswagen CEO Herbert Diess zich in het voorjaar nog uit tegen de technologie. En dat brengt een vicieuze cirkel op gang: weinig modellen betekent weinig kopers en weinig investeerders in infrastructuur. Een interessante nevenoplossing – vooral voor vrachtvervoer – lijkt dan ook de meest voor de hand liggende rol die waterstof de volgende tien jaar zou kunnen spelen.
Althans als we het vanuit een Europees standpunt bekijken. In China zijn verschillende constructeurs al bezig met waterstofwagens die veel goedkoper zijn dan de prijzen die we vandaag kennen. “Zij zullen onze markt overspoelen", denkt Mark Pequeur. “Vandaag al bieden heel wat Chinese merken hun wagens aan op onze markt, van de Polestar 2 tot de MG ZS EV. Eens ze die kanalen gebruiken voor waterstofwagens en mensen inzien dat die praktischer zijn dat batterij-elektrische voertuigen, zal de infrastructuur wel volgen.”
BRON: HLN
- Droopymaes
- Premiummember
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 23 apr 2020 13:51
- waarderingen: 737
Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)
Bank of America Note the Centrality of Hydrogen in the Clean Energy Market
Thu, August 26, 2021, 6:30 PM
The clean energy sector, encompassing solar and wind energy production, biomass and nuclear power, and green hydrogen fuel, is helping to combat climate change while showing strong and continued growth at the same time, making it an excellent potential investment option for investors who value environmental, social and governance (ESG) factors. ETFs offer exposure to a range of companies in this growing space, but not all clean energy ETFs are the same. Bank of America’s recent report specifically emphasizes the potential of green hydrogen to achieve the environmental goals that consumers and governments are increasingly demanding.
Public demand for decarbonization and sustainable energy is growing, as the damage caused by fossil fuels becomes harder to ignore. In 2020 alone, there were 22 incidents that caused over $1 billion in damage, compared with an average of six per year between 2002 and 2010. By 2030, flooding will affect over 145 million Americans every year; wildfires are becoming more harmful, with twice as much land burned between 2000-2018 than in the previous 15 years; and natural disasters like heat waves, avalanches, and droughts are all becoming more frequent.
High profile, disastrous energy failures during the California wildfires, Hurricane Sandy, and the recent snowstorm in Texas point to the unreliability of the fossil fuel grid and the need for more consistent renewable microgrids that provide backup for essential services. Clean energy infrastructure has proven itself to be more resilient than the national grid in the US, provides longer power availability during a crisis, and is better able to store excess energy and release it at times and places of peak demand.
Governments, international organizations, municipalities, and private corporations are all swinging round behind clean energy initiatives. 87 countries signed up to the Paris climate agreement to limit global warming to under 2°C by 2030, and many countries and cities set themselves deadlines to become carbon neutral. Clean energy is seen as the way forward.
Research conducted jointly by the UN, BloombergNEF, and the Frankfurt School-UNEP Centre concluded that around 826 gigawatts of new capacity in renewable energy needs to be constructed over the next 10 years to enable governments and corporations to meet their 2030 decarbonization pledges, adding up to around $1 trillion of global investment, or around $100 billion per year. Global investors who between them manage close to $7 trillion of assets plan to increase their investment in renewable energy infrastructure by close to 200% over the next 5 years to approximately $742.5 billion.
At the same time, governments are putting into place policies that incentivize clean energy production and subsidizing infrastructure construction and initial rollout costs. In the US, for example, President Biden has committed to investing $400 billion in clean energy development like hydrogen fuel, renewable energy, and more efficient energy production from fossil fuels over the next 10 years.
Bank of America (NYSE: BAC) have compared the hydrogen market for example, to the smartphone market pre-2007 or the internet just before the dot-com boom. Public demand, institutional backing and technological advances are all aligning to create a market potentially worth $11 trillion over the coming thirty years. So what’s the best way to get exposure to this dynamic sector?
You could research individual companies to try to discern the market leaders with the greatest potential. Companies such as Plug Power, which is one of the first to offer a commercially viable hydrogen power solution, beginning with hydrogen fuel-cell-powered forklifts for indoor use. Amazon (NASDAQ: AMZN), Walmart (NYSE: WMT), Home Depot (NYSE: HD), BMW (XFRA: BMW), and Whole Foods (NASDAQ: AMZN) are among their customers. Or Ballard Power Systems (NASDAQ: BLDP), the leading purveyors of fuel cell and clean energy solutions, which power thousands of zero-emission vehicles around the world, including the world's first hydrail train in China. You could consider Mitsubishi Chemical(TYO: 4188), which pioneers the production of materials used in renewable energy systems and develops high-performance battery storage systems for electronic vehicles. Or Linde PLC (NYSE: LIN), a global industrial gases and engineering company committed to energy production and environmental sustainability.
However, there are considerable risks in supporting any single company at this stage of the journey towards clean energy. While signs for sector growth are strong, there is no knowing which particular businesses will succeed in leading the space. We think clean energy ETFs give the ESG investor an attractive way to invest in the growing market for clean energy while mitigating some of the risk of over-exposure. Clean energy companies are still relatively new, and on their own may be a step too far in terms of risk for investors who want to encourage this sector. But a clean energy ETF offers a way to spread investment across a number of promising stocks, helping reduce risk to more palatable levels.
HDRO is the first US-issued green hydrogen ETF, with an expense ratio of 0.30%. It's a new fund run by Defiance ETFs, a registered investment advisor that focuses on thematic investing. HDRO tracks the rules-based BlueStar Global Hydrogen & Next Gen Fuel Cell Index, which tracks the performance of equities and companies that derive 50% or more of their revenue from hydrogen-based energy sources, fuel cell technologies, and industrial gases.
HDRO's global holdings are all companies involved in green hydrogen, whether in tech, energy production and storage, or infrastructure, and its leading holdings include Plug Power (NASDAQ: PLUG), Fuel Cell (NASDAQ: FCEL), and Bloom Energy (NYSE: BE). HDRO has the potential to capture some of the projected growth in the clean energy market, as hydrogen is predicted to generate 24% of our energy needs by 2050.
ritchie liked last!
Thu, August 26, 2021, 6:30 PM
The clean energy sector, encompassing solar and wind energy production, biomass and nuclear power, and green hydrogen fuel, is helping to combat climate change while showing strong and continued growth at the same time, making it an excellent potential investment option for investors who value environmental, social and governance (ESG) factors. ETFs offer exposure to a range of companies in this growing space, but not all clean energy ETFs are the same. Bank of America’s recent report specifically emphasizes the potential of green hydrogen to achieve the environmental goals that consumers and governments are increasingly demanding.
Public demand for decarbonization and sustainable energy is growing, as the damage caused by fossil fuels becomes harder to ignore. In 2020 alone, there were 22 incidents that caused over $1 billion in damage, compared with an average of six per year between 2002 and 2010. By 2030, flooding will affect over 145 million Americans every year; wildfires are becoming more harmful, with twice as much land burned between 2000-2018 than in the previous 15 years; and natural disasters like heat waves, avalanches, and droughts are all becoming more frequent.
High profile, disastrous energy failures during the California wildfires, Hurricane Sandy, and the recent snowstorm in Texas point to the unreliability of the fossil fuel grid and the need for more consistent renewable microgrids that provide backup for essential services. Clean energy infrastructure has proven itself to be more resilient than the national grid in the US, provides longer power availability during a crisis, and is better able to store excess energy and release it at times and places of peak demand.
Governments, international organizations, municipalities, and private corporations are all swinging round behind clean energy initiatives. 87 countries signed up to the Paris climate agreement to limit global warming to under 2°C by 2030, and many countries and cities set themselves deadlines to become carbon neutral. Clean energy is seen as the way forward.
Research conducted jointly by the UN, BloombergNEF, and the Frankfurt School-UNEP Centre concluded that around 826 gigawatts of new capacity in renewable energy needs to be constructed over the next 10 years to enable governments and corporations to meet their 2030 decarbonization pledges, adding up to around $1 trillion of global investment, or around $100 billion per year. Global investors who between them manage close to $7 trillion of assets plan to increase their investment in renewable energy infrastructure by close to 200% over the next 5 years to approximately $742.5 billion.
At the same time, governments are putting into place policies that incentivize clean energy production and subsidizing infrastructure construction and initial rollout costs. In the US, for example, President Biden has committed to investing $400 billion in clean energy development like hydrogen fuel, renewable energy, and more efficient energy production from fossil fuels over the next 10 years.
Bank of America (NYSE: BAC) have compared the hydrogen market for example, to the smartphone market pre-2007 or the internet just before the dot-com boom. Public demand, institutional backing and technological advances are all aligning to create a market potentially worth $11 trillion over the coming thirty years. So what’s the best way to get exposure to this dynamic sector?
You could research individual companies to try to discern the market leaders with the greatest potential. Companies such as Plug Power, which is one of the first to offer a commercially viable hydrogen power solution, beginning with hydrogen fuel-cell-powered forklifts for indoor use. Amazon (NASDAQ: AMZN), Walmart (NYSE: WMT), Home Depot (NYSE: HD), BMW (XFRA: BMW), and Whole Foods (NASDAQ: AMZN) are among their customers. Or Ballard Power Systems (NASDAQ: BLDP), the leading purveyors of fuel cell and clean energy solutions, which power thousands of zero-emission vehicles around the world, including the world's first hydrail train in China. You could consider Mitsubishi Chemical(TYO: 4188), which pioneers the production of materials used in renewable energy systems and develops high-performance battery storage systems for electronic vehicles. Or Linde PLC (NYSE: LIN), a global industrial gases and engineering company committed to energy production and environmental sustainability.
However, there are considerable risks in supporting any single company at this stage of the journey towards clean energy. While signs for sector growth are strong, there is no knowing which particular businesses will succeed in leading the space. We think clean energy ETFs give the ESG investor an attractive way to invest in the growing market for clean energy while mitigating some of the risk of over-exposure. Clean energy companies are still relatively new, and on their own may be a step too far in terms of risk for investors who want to encourage this sector. But a clean energy ETF offers a way to spread investment across a number of promising stocks, helping reduce risk to more palatable levels.
HDRO is the first US-issued green hydrogen ETF, with an expense ratio of 0.30%. It's a new fund run by Defiance ETFs, a registered investment advisor that focuses on thematic investing. HDRO tracks the rules-based BlueStar Global Hydrogen & Next Gen Fuel Cell Index, which tracks the performance of equities and companies that derive 50% or more of their revenue from hydrogen-based energy sources, fuel cell technologies, and industrial gases.
HDRO's global holdings are all companies involved in green hydrogen, whether in tech, energy production and storage, or infrastructure, and its leading holdings include Plug Power (NASDAQ: PLUG), Fuel Cell (NASDAQ: FCEL), and Bloom Energy (NYSE: BE). HDRO has the potential to capture some of the projected growth in the clean energy market, as hydrogen is predicted to generate 24% of our energy needs by 2050.