Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.



Winnitou
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 643
Lid geworden op: 06 aug 2014 08:50
waarderingen: 202

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door Winnitou »

Blijkbaar komt men stilaan (weer) tot besef dat waterstof de toekomst is !!!
Oa Fuelcell Energy stijgt vandaag weer met rasse schreden!!
Plug Power en SunHydrogen moeten ook niet onder doen!


Winnitou
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 643
Lid geworden op: 06 aug 2014 08:50
waarderingen: 202

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door Winnitou »

Waterstof hoort men stilaan meer en meer in de media, straks spreekt men van een waterstoftijdperk ipv olietijdperk!
Waterstof wordt steeds meer gezien als essentieel voor een duurzame wereldenergie-economie omdat het overtollige hernieuwbare energie kan opslaan, transport koolstofarm kan maken en als een emissievrije energiedrager kan dienen.

streetbob
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 920
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:02
waarderingen: 253

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door streetbob »

L&G Hydrogen Economy UCITS ETF

Vandaag ingestapt voor de middellange termijn. Waterstof komt meer en meer in het nieuws ivm vliegtuigbrandstof.

Winnitou
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 643
Lid geworden op: 06 aug 2014 08:50
waarderingen: 202

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door Winnitou »

Tweeledige infrastructuurwetgeving ondertekend in de wet, inclusief $ 9,5 miljard voor de waterstofindustrie!
Zie “FuelCellsWorks “!
ritchie liked last!

Gebruikersavatar
Droopymaes
Premiummember
Premiummember
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 apr 2020 13:51
waarderingen: 737

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door Droopymaes »

Investment cycle means race is on to incentivize green hydrogen
A report published by Irena hints the world’s politicians will have to get to work immediately to avoid another generation of fossil fuel-fired hydrogen, ammonia, and methanol plants being set up to run into the second half of the century.

...

https://www.pv-magazine.com/2022/03/16/ ... -hydrogen/

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 4780
Lid geworden op: 20 jan 2012 11:51
waarderingen: 1136

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door sjos »

Winnitou schreef:
29 okt 2021 18:26
Waterstof hoort men stilaan meer en meer in de media, straks spreekt men van een waterstoftijdperk ipv olietijdperk!
Waterstof wordt steeds meer gezien als essentieel voor een duurzame wereldenergie-economie omdat het overtollige hernieuwbare energie kan opslaan, transport koolstofarm kan maken en als een emissievrije energiedrager kan dienen.
Misschien toch eens dit ook lezen:

'Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op'
Door Coen Grutters op 17 maart 2022

"Waterstof voor personenauto’s is absoluut een gelopen race. Het wordt niks en het werd ook nooit wat", stelt autojournalist Werner Budding in een interview met IEX. Hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch, met wie ook gesproken werd, gaat daar volledig in mee: "Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op."
"Om waterstof te maken heb je drie keer zoveel elektriciteit nodig als dat je uiteindelijk tankt. De businesscase is gewoon niet goed", stelt Steinbuch, die als hoogleraar verbonden is aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij verdiept zich als wetenschapper onder andere in automotive engineering en legt daarbij de focus op duurzaam rijden.
Omdat het geproduceerd moet worden, is waterstof dus geen energiebron. Men moet het meer zien als energie-opslag zoals een batterij dat ook is. Om die reden is de zware industrie volgens Steinbuch wel gebaat bij waterstof. Hiermee kan worden voldaan aan de seizoensgebonden vraag naar energie van bijvoorbeeld hoogovens en kunstmestfabrieken.

Kunstmatige kerosine
Batterijen zijn overigens niet overal de oplossing voor. "Voor intercontinentaal vliegverkeer zijn batterijen ongeschikt, maar ook waterstof is daarbij niet de oplossing, want dat is te volumineus."
Voor deze sector zijn zogeheten solar fuels de oplossing. Op duurzame wijze wordt waterstof geproduceerd en CO2 uit de lucht gehaald om samen kerosine te maken waar vliegtuigen op kunnen vliegen. "Voor containerscheepvaart en langeafstandsvluchten is dit de oplossing. Voor wegtransport is een batterij-elektrische aandrijving de oplossing."
Sceptisch
Werner Budding, autojournalist en medeoprichter van het platform e-drivers.com, heeft al ruim dertien jaar ervaring als presentator van diverse autoprogramma’s. Hij is nog wat sceptisch over de elektrische aandrijving in de transportsector. "Het is vooralsnog niet ideaal. Vrachtauto’s moeten volgepropt worden met accu’s voor een beetje actieradius, het probleem is dat die accu’s enorm zwaar zijn", vertelt hij.
"Het economisch model bij vrachtverkeer is zoveel mogelijk lading meenemen, maar dat wordt door die zware accu’s dus beperkt", gaat Budding verder. "Dan is de vrachtauto dus duur, komt-ie niet heel ver en kan je niet veel meenemen. Dat is dus nog niet echt een goed verdienmodel." Regelgeving en doorontwikkeling van de batterijen zouden in de toekomst een oplossing kunnen bieden voor dit probleem.

Beleggen in waterstof
Net als Budding is niet iedereen zo stellig als Steinbuch over de toekomst van waterstof. Zo investeert Shell niet alleen grote sommen geld in batterij-elektrisch rijden, maar ook in waterstoftechnologie. De energiegigant heeft waterstofopslagtanks geplaatst in het zonnige Californië en het vaak minder zonnige Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft Shell bij drie Nederlandse tankstations een waterstofvulpunt én gaat het een groene waterstof-fabriek bouwen in Rotterdam.
"Verschillende bedrijven uit de energie- en transportsector hebben waterstofgerelateerde projecten lopen, maar die wegen in verhouding tot de rest van de bedrijfsactiviteiten onvoldoende zwaar door om van een 'pure play' investering te spreken", schreef grondstoffenspecialist Koen Lauwers recent in zijn column 'Beleggen in waterstof'...

Lees meer op: viewtopic.php?f=2&t=42&p=580078#p580078 voor meer informatie
jpcdeman liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Winnitou
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 643
Lid geworden op: 06 aug 2014 08:50
waarderingen: 202

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door Winnitou »

sjos schreef:
17 mar 2022 18:57
Winnitou schreef:
29 okt 2021 18:26
Waterstof hoort men stilaan meer en meer in de media, straks spreekt men van een waterstoftijdperk ipv olietijdperk!
Waterstof wordt steeds meer gezien als essentieel voor een duurzame wereldenergie-economie omdat het overtollige hernieuwbare energie kan opslaan, transport koolstofarm kan maken en als een emissievrije energiedrager kan dienen.
Misschien toch eens dit ook lezen:

'Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op'
Door Coen Grutters op 17 maart 2022

"Waterstof voor personenauto’s is absoluut een gelopen race. Het wordt niks en het werd ook nooit wat", stelt autojournalist Werner Budding in een interview met IEX. Hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch, met wie ook gesproken werd, gaat daar volledig in mee: "Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op."
"Om waterstof te maken heb je drie keer zoveel elektriciteit nodig als dat je uiteindelijk tankt. De businesscase is gewoon niet goed", stelt Steinbuch, die als hoogleraar verbonden is aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij verdiept zich als wetenschapper onder andere in automotive engineering en legt daarbij de focus op duurzaam rijden.
Omdat het geproduceerd moet worden, is waterstof dus geen energiebron. Men moet het meer zien als energie-opslag zoals een batterij dat ook is. Om die reden is de zware industrie volgens Steinbuch wel gebaat bij waterstof. Hiermee kan worden voldaan aan de seizoensgebonden vraag naar energie van bijvoorbeeld hoogovens en kunstmestfabrieken.

Kunstmatige kerosine
Batterijen zijn overigens niet overal de oplossing voor. "Voor intercontinentaal vliegverkeer zijn batterijen ongeschikt, maar ook waterstof is daarbij niet de oplossing, want dat is te volumineus."
Voor deze sector zijn zogeheten solar fuels de oplossing. Op duurzame wijze wordt waterstof geproduceerd en CO2 uit de lucht gehaald om samen kerosine te maken waar vliegtuigen op kunnen vliegen. "Voor containerscheepvaart en langeafstandsvluchten is dit de oplossing. Voor wegtransport is een batterij-elektrische aandrijving de oplossing."
Sceptisch
Werner Budding, autojournalist en medeoprichter van het platform e-drivers.com, heeft al ruim dertien jaar ervaring als presentator van diverse autoprogramma’s. Hij is nog wat sceptisch over de elektrische aandrijving in de transportsector. "Het is vooralsnog niet ideaal. Vrachtauto’s moeten volgepropt worden met accu’s voor een beetje actieradius, het probleem is dat die accu’s enorm zwaar zijn", vertelt hij.
"Het economisch model bij vrachtverkeer is zoveel mogelijk lading meenemen, maar dat wordt door die zware accu’s dus beperkt", gaat Budding verder. "Dan is de vrachtauto dus duur, komt-ie niet heel ver en kan je niet veel meenemen. Dat is dus nog niet echt een goed verdienmodel." Regelgeving en doorontwikkeling van de batterijen zouden in de toekomst een oplossing kunnen bieden voor dit probleem.

Beleggen in waterstof
Net als Budding is niet iedereen zo stellig als Steinbuch over de toekomst van waterstof. Zo investeert Shell niet alleen grote sommen geld in batterij-elektrisch rijden, maar ook in waterstoftechnologie. De energiegigant heeft waterstofopslagtanks geplaatst in het zonnige Californië en het vaak minder zonnige Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft Shell bij drie Nederlandse tankstations een waterstofvulpunt én gaat het een groene waterstof-fabriek bouwen in Rotterdam.
"Verschillende bedrijven uit de energie- en transportsector hebben waterstofgerelateerde projecten lopen, maar die wegen in verhouding tot de rest van de bedrijfsactiviteiten onvoldoende zwaar door om van een 'pure play' investering te spreken", schreef grondstoffenspecialist Koen Lauwers recent in zijn column 'Beleggen in waterstof'...

Lees meer op: viewtopic.php?f=2&t=42&p=580078#p580078 voor meer informatie
Misschien kan u dat eens bekijken: “ FuelCellsWorks “ !!! :roll:

Gebruikersavatar
bartel
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1146
Lid geworden op: 24 feb 2013 09:22
waarderingen: 408

Re: Beleggen in waterstof (aandelen, ETF, etc.)

Bericht door bartel »

Fortescue Future Industries and E.ON Partner on journey to become europe's largest green renewable hydrogen supplier and distributor.

Joint Press Release 03/29/2022

Australian renewable green energy company Fortescue Future Industries (FFI) and E.ON, one of Europe's largest operators of energy networks and energy infrastructure and a provider of innovative customer solutions for 50 million customers, partner on journey to deliver up to five million tonnes per annum of green, renewable hydrogen (GH2) to Europe by 2030.

Today, both partners signed a Memorandum of Understanding (MoU) to execute on this ambition, with binding elements between the parties to deliver on this mission. Each side has committed to a research and study partnership, with further detailed documentation and steps required related to supply.

This historic partnership marks E.ON’s and FFI’s broader ambition to lead the decarbonisation of Europe and to strengthen security of green energy supply at a time when Europe needs to reduce its energy dependence on fossil fuels from Russia as quickly as possible. Five million tonnes per annum (mtpa) of renewable GH2 is equal to approximately one third of the calorific energy Germany imports from Russia.

The agreement was signed in Berlin by Dr Andrew Forrest, Chairman of FFI, and Patrick Lammers, COO of E.ON, in the presence of Michael Kellner, Parliamentary State Secretary at the Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action and Australia’s Ambassador to Germany Philip Green. The two companies are together in the spirit of the Australia-Germany Hydrogen Accord signed in June 2021 at the G7.

Both companies will work together, in collaboration with their governments, regarding how to achieve supply as fast as possible. Both aim to ramp up quickly to five million tonnes per annum of GH2 by 2030. This will help to decarbonise thousands of medium-sized enterprises all over Germany and the Netherlands, as well as other European cities and communities to which E.ON distributes energy.

“The announcement of this historic partnership today aims to diversify the future energy security in Europe. Green energy will reduce fossil fuel consumption dramatically in Germany and quickly help substitute Russian energy supply, while creating a massive new employment intensity industry in Australia. This is a cohesive and urgently needed part of the green industrial revolution underway here in Europe,” said Dr Andrew Forrest, Chairman and Founder of FFI.

German Minister for Economic Affairs and Climate Action Robert Habeck said "The race for large scale production and transportation of green hydrogen has taken off. The agreement between E.ON and FFI is a major step forward and puts them in a pole position for the delivery of green hydrogen to German industry. I congratulate the two companies and I strongly welcome their contribution to a future without fossil fuels. We will keep fostering initiatives like this one within the German-Australian Energy Partnership."
It is intended that such large amounts of renewable GH2 will be powered by Australia’s immense renewable resources as well as FFI’s other planned global projects, and will be distributed by E.ON. The parties have also agreed to work together to analyse what solutions could look like to solve infrastructure issues and to build a secure value chain.

“We cannot keep gambling our energy security and the planet’s future on fossil fuels. Green hydrogen is the practical, implementable solution to decarbonise and lower emissions,” said Julie Shuttleworth, CEO of FFI.

“We are rapidly establishing the building blocks across Australia and globally that will allow us to develop and fully integrate our world leading green technologies, manufacturing capabilities and green energy generation and distribution. From the beginning of FFI our philosophy was to drive performace across the entire new renewable GH2 value chain. Today’s important announcement in Europe is not just signalling to the global market place that now is the time to make renewable GH2 but is also an exciting step forward in FFI’s journey to become one of the world’s largest green energy producers,” said Elizabeth Gaines, CEO of Fortescue Metals Group Ltd (ASX: FMG), the parent company of FFI.

“E.ON is decisively driving forward the green energy transition in Europe and is fully committed to sustainability and climate protection. Renewable GH2 is a key element to achieving this task, while at the same time contributing to a secure and affordable future energy supply. Our partnership with FFI is an important milestone on this path. Two major international companies are joining forces to build a “hydrogen bridge” from Australia to Germany and the Netherlands, based on shared values and the joint capability of realising the scale of such a project. Two together make decarbonisation possible for many, which is an encouraging message, especially in these days”, said Leo Birnbaum, CEO of E.ON.

“We are foreseeing a rapidly increasing demand for renewable GH2, especially in our industrial “Mittelstand” client base in the regions we serve. Therefore, we look forward to unlocking the potential of this totally green, climate friendly energy source for our customers and are pleased to work towards building a secure value chain with a strong partner like FFI. Together our ambition is to quickly diversify the energy system in Germany and the Netherlands”, said Patrick Lammers, COO of E.ON.

About Fortescue Future Industries (FFI)
Fortescue Future Industries (FFI) is a global green energy company committed to producing zero-carbon green hydrogen from 100 per cent renewable sources. FFI is wholly owned by Fortescue Metals Group Ltd (ASX: FMG), a world leading resources company

Green hydrogen is the practical and implementable solution that will revolutionise the way we power our planet, decarbonising heavy industry and creating jobs globally.FFI is establishing a global portfolio of renewable green hydrogen and green ammonia projects and will supply 15 million tonnes per year of renewable green hydrogen by 2030, rising to 50 million tonnes per year in the decade thereafter.

Find more information at ffi.com.au/

>> https://www.eon.com/en/about-us/media/p ... rship.html
Een goed 'b eursforum.be' is zoveel meer waard.









Plaats reactie