Lithium

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.

forward_into_battle
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 206
Contacteer:

Re: Lithium

Bericht door forward_into_battle » 28 dec 2016 21:40

Voila mijn eerste lithium investering is een feit.

Na enkele dagen de sector te hebben bestudeerd heb ik geopteerd voor Nemaska Lithium (NMX).

Hun Whabouchi Spodumene mijn in Québec is de tweede grootste lithium deposit in de wereld. De nieuwe feasability studie heeft zelfs nog een verlaging in productiekosten aangetoond ten opzichte van de haalbaarheidsstudie van 2014.

Ook de vergunningen van provincie en federaal werden reeds toegekend in het overigens mijnvriendelijke Québec.

De eerste productiefase is voorzien voor elk moment. Tegen mid 2018 zou de lithium productie op volle toeren draaien.

Er werd reeds een eerste commerciële overeenkomst getekend met Johnson Matthey Battery Materials.

Het ontleden van het jaarverslag zal ik overlaten aan de expert van dit forum :idea:
Laatst gewijzigd door forward_into_battle op 28 dec 2016 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcio27 liked last!
port : GIGA, GRDM, FMC, VO, S, GXU, PEN, WWR, PDN, UUUU
Nuclear Power on the rise !!!

powered by Surfing Waves

forward_into_battle
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door forward_into_battle » 28 dec 2016 22:04

Zeus schreef:Een ander belangrijk element in de productie van EV's, is kobalt, wat vaak een bijproduct is van koper- en nikkelmijnen.

Interessant, maar hoogst speculatief, is volgens mij Katanga Mining (TSXV - KAT). Ze zijn enkel actief in de DRC (mijnen en verwerkingssite) en hebben één van de grootste koperreserves en de grootste kobaltreserve ter wereld. De mijnactiviteiten werden in 2015 tijdelijk stopgezet voor een modernisatieproject van 880 miljoen en worden verwacht te worden hernomen in H1 2017. Glencore is meerderheidsaandeelhouder.
Katanga Mining vond ik bijzonder interessant, maar het feit dat de mijn in de Republiek Congo gelegen is zorgt ervoor dat ik ga passen. Met de presidentsverkiezingen in zicht ga ik me er niet aan wagen. De corruptie scheert er hoge toppen en dat is hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat zo een megadiscovery zo extreem goedkoop geprijsd staat.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 747
Contacteer:

Bericht door gede » 28 dec 2016 23:06

forward_into_battle schreef:Voila mijn eerste lithium investering is een feit.

Na enkele dagen de sector te hebben bestudeerd heb ik geopteerd voor Nemaska Lithium (NMX).

Hun Whabouchi Spodumene mijn in Québec is de tweede grootste lithium deposit in de wereld. De nieuwe feasability studie heeft zelfs nog een verlaging in productiekosten aangetoond ten opzichte van de haalbaarheidsstudie van 2014.

Ook de vergunningen van provincie en federaal werden reeds toegekend in het overigens mijnvriendelijke Québec.

De eerste productiefase is voorzien voor elk moment. Tegen mid 2018 zou de lithium productie op volle toeren draaien.

Er werd reeds een eerste commerciële overeenkomst getekend met Johnson Matthey Battery Materials.

Het ontleden van het jaarverslag zal ik overlaten aan de expert van dit forum :idea:
Dat je investeert zonder de financiële toestand van een bedrijf is te bekijken, snap ik nog altijd niet. Hoe doe je dat nu: zeggen dat een aandeel te duur staat, zonder dat je iets weet van de bedrijfsfinanciën? Daar ligt toch echt wel de kern van elke investering. Maar goed, oude bekenden help ik graag:

Nemaska staat nog heel erg in de kinderschoenen. Alles is nog in aanbouw. Er zijn een drietal miningprojecten voorzien, waarvan het eerste binnenkort de eerste stalen voor de klanten gaat opleveren. Over de financiën kunnen we kort zijn. Ze hadden midden 2016 circa 65 miljoen CAD aan assets, geheel extern gefinancierd (via warrants, aandelen en de overheid.) Zonder dat hier al 1 kilo verkocht is, vind ik wel dat het management zich al heel rijkelijk met miljoentjes laat uitbetalen.

Belangrijke bemerking: Ik heb gelezen dat ze circa 550 miljoen CAD nodig hebben om alles operationeel te krijgen. Het is mij geheel onduidelijk waar ze de rest van dat pak geld gaan halen. Ik neem aan: Bij nieuwe aandeelhouders via de uitgifte van nieuwe aandelen.

Conclusie:

- Voor:
1) De batterijbusiness is booming en een lithiumtekort is denkbaar.
2) Nemaska lijkt een sterk businessplan te hebben. Voor zover ik dit kan beoordelen, zit dit organisatorisch sterk en professioneel in elkaar. Er is een logistiek concept en afnameconctracten voor ongeveer de helft van hun toekomstig ontginningspotentieel.
3) De overheid steekt ook wat geld toe. Het moet toch zijn dat er geloof is in dit project.

- Tegen:
1)De batterijenbusiness is geweldig belangrijk aan het worden en uiteraard zoekt men dan naar alternatieven voor het vrij zeldzame lithium. Er zijn succesvolle resultaten geboekt met het alomtegenwoordige natrium als vervanger. Het is mij onduidelijk in hoeverre die reeds een industrieel toekomstplan heeft.
2) Dit bedrijf staat in zijn kinderschoenen. Vanuit eigen ervaring bij investmentprojekten weet ik dat er veel meer misloopt in de kostenraming en tijdsraming van nieuwe projecten dan dat er goed loopt.
3) De aandelen zijn al flink gestegen (factortje 5), terwijl je nog in de initiële investeringsfase zit. Als je deze aandelen nu overkoopt, betaal je 5 keer meer dan hetgeen de assets momenteel waard zijn. Behoorlijk wat geld dus voor 'hoop' dat dit een succes wordt. Die factor 5 verdienen ze ook niet zomaar terug. Hopelijk krijg je als bestaand aandeelhouder bij de uitgifte van nieuwe aandelen een voorkeursrecht, anders lijkt me dit momenteel te duur.

Een investering met potentie voor wie veel tijd heeft, alleen niet voor de hartlijder en niet voor degene die met een gigantisch probleem zit als dit misloopt.
forward_into_battle liked last!

forward_into_battle
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door forward_into_battle » 29 dec 2016 08:52

gede schreef:

Dat je investeert zonder de financiële toestand van een bedrijf is te bekijken, snap ik nog altijd niet. Hoe doe je dat nu: zeggen dat een aandeel te duur staat, zonder dat je iets weet van de bedrijfsfinanciën? Daar ligt toch echt wel de kern van elke investering. Maar goed, oude bekenden help ik graag:

Nemaska staat nog heel erg in de kinderschoenen. Alles is nog in aanbouw. Er zijn een drietal miningprojecten voorzien, waarvan het eerste binnenkort de eerste stalen voor de klanten gaat opleveren. Over de financiën kunnen we kort zijn. Ze hadden midden 2016 circa 65 miljoen CAD aan assets, geheel extern gefinancierd (via warrants, aandelen en de overheid.) Zonder dat hier al 1 kilo verkocht is, vind ik wel dat het management zich al heel rijkelijk met miljoentjes laat uitbetalen.

Belangrijke bemerking: Ik heb gelezen dat ze circa 550 miljoen CAD nodig hebben om alles operationeel te krijgen. Het is mij geheel onduidelijk waar ze de rest van dat pak geld gaan halen. Ik neem aan: Bij nieuwe aandeelhouders via de uitgifte van nieuwe aandelen.

Conclusie:

- Voor:
2) Nemaska lijkt een sterk businessplan te hebben. Voor zover ik dit kan beoordelen, zit dit organisatorisch sterk en professioneel in elkaar. Er is een logistiek concept en afnameconctracten voor ongeveer de helft van hun toekomstig ontginningspotentieel.
3) De overheid steekt ook wat geld toe. Het moet toch zijn dat er geloof is in dit project.

- Tegen:
1)De batterijenbusiness is geweldig belangrijk aan het worden en uiteraard zoekt men dan naar alternatieven voor het vrij zeldzame lithium. Er zijn succesvolle resultaten geboekt met het alomtegenwoordige natrium als vervanger. Het is mij onduidelijk in hoeverre die reeds een industrieel toekomstplan heeft.
2) Dit bedrijf staat in zijn kinderschoenen. Vanuit eigen ervaring bij investmentprojekten weet ik dat er veel meer misloopt in de kostenraming en tijdsraming van nieuwe projecten dan dat er goed loopt.
3) De aandelen zijn al flink gestegen (factortje 5), terwijl je nog in de initiële investeringsfase zit. Als je deze aandelen nu overkoopt, betaal je 5 keer meer dan hetgeen de assets momenteel waard zijn. Behoorlijk wat geld dus voor 'hoop' dat dit een succes wordt. Die factor 5 verdienen ze ook niet zomaar terug. Hopelijk krijg je als bestaand aandeelhouder bij de uitgifte van nieuwe aandelen een voorkeursrecht, anders lijkt me dit momenteel te duur.

Een investering met potentie voor wie veel tijd heeft, alleen niet voor de hartlijder en niet voor degene die met een gigantisch probleem zit als dit misloopt.
Dat Nemaska Lithium nog in de kinderschoenen staat ben ik het niet mee eens. Ze zijn een development bedrijf dat op elk moment een producer kan worden. Voor de mijnbedrijven gelden er 3 stadia. Eerst is men junior en explorer hetgeen betekent dat men op zoek is naar mineralen. Vervolgens als men dan een mooie vondst heeft, gaat men deze ontwikkelen en verandert de explorer in een developer. Als alle vergunningen, de haalbaarheidsstudie en de financiën, de constructie van een mijn en fabriek achter de rug zijn ben je producer. Een simpel grafiekje om één en ander te situeren. Er zijn tal van lithium projecten (de grondstof is niet bepaald schaars) maar het percentage explorers die het daadwerkelijk tot producer schopt is zeer klein. In het geval van Nemaska meen ik te kunnen concluderen dat reeds vele hordes succesvol genomen zijn.
Zombe3s.png
Volgens de volgende website heeft Nemaska 131 miljoen dollar aan assets. Dat is het dubbele van hetgeen jij beweert.
https://ycharts.com/companies/NMX.TO/assets
U kunt zich hier registreren om de bijlage te zien.

gede
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door gede » 29 dec 2016 09:04

forward_into_battle schreef:
gede schreef:

Conclusie:

- Voor:

- Tegen:

Dat Nemaska Lithium nog in de kinderschoenen staat ben ik het niet mee eens. Ze zijn een development bedrijf dat op elk moment een producer kan worden. Voor de mijnbedrijven gelden er 3 stadia. Eerst is men junior en explorer hetgeen betekent dat men op zoek is naar mineralen. Vervolgens als men dan een mooie vondst heeft, gaat men deze ontwikkelen en verandert de explorer in een developer. Als alle vergunningen, de haalbaarheidsstudie en de financiën, de constructie van een mijn en fabriek achter de rug zijn ben je producer. Een simpel grafiekje om één en ander te situeren. Er zijn tal van lithium projecten (de grondstof is niet bepaald schaars) maar het percentage explorers die het daadwerkelijk tot producer schopt is zeer klein. In het geval van Nemaska meen ik te kunnen concluderen dat reeds vele hordes succesvol genomen zijn.
Zombe3s.png

Volgens de volgende website heeft Nemaska 131 miljoen dollar aan assets. Dat is het dubbele van hetgeen jij beweert.
https://ycharts.com/companies/NMX.TO/assets
De cijfers waar ik het over had, dateren van midden juni uit het laatste jaarverslag. Ondertussen hebben ze nog bijgebouwd.

Als een bedrijf nog 3/4de moet gaan bouwen, dan spreek je niet over een bedrijf in kinderschoenen, dan gaat het zelfs nog maar om een baby'tje.

En zoals ik al zei, omdat je vaak spreekt over dure aandelen: Als je niet de kans krijgt om aan asset-prijs in de toekomstige projecten te stappen, heb je Nemaska echt duur betaald. Ze hebben berekend wat ze de komende 20 jaar kunnen verdienen en dat is mooi, maar om 5 keer de investering terug te verdienen, gaan ze eerst 13 jaar werk hebben. Je speculeert hiermee op danig hogere lithiumprijzen, maar die vlieger gaat alleen op als ze in de batterijmarkt niet in de komende 10 jaar een alternatief voor lithium introduceren.

Ik denk dat je duur/goedkoop nog steeds alleen maar baseert op hoe hoog de koers in het verleden stond. Je werkt je doorgaans zeer diep in in de projecten van een bedrijf, om er een 'gevoel' voor te krijgen, maar je gaat toch ook moeten leren tellen en rekenen...

Ik zeg niet dat hier geen kansen liggen, maar ga er ook hier maar niet van uit dat dit een easy-winner wordt....

forward_into_battle
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door forward_into_battle » 29 dec 2016 09:21

Je zegt dat ik de aandelen te duur heb betaald, maar dit snap ik toch niet goed. Uit het jaarverslag van juni 2016 stel je dat het totaal aan assets 65 miljoen dollar waard is. De koers van Nemaska was in juni 1.90 CAD. Ondertussen zijn de assets dus 131 miljoen dollar waard en is de koers teruggeplooid tot 1.25 CAD. Dan kan je toch onmogelijk stellen dat ik deze aandelen te duur heb aangeschaft ??? (dit alles onder voorbehoud indien er geen bijkomende aandelen werden uitgegeven)

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3598
Contacteer:

Bericht door Beheerder » 29 dec 2016 09:26

De ETF/tracker LIT is toch een goed alternatief voor wie niet kan kiezen uit de vele mogelijkheden om (in-)direct te beleggen in lithium? Zijn het niet de mijners die een redelijk grote weging hebben in de ETF/tracker dan zijn er nog een aantal grote namen die veel actief zijn met lithium. Persoonlijk zie ik het als een risico om in deze sector op één paard te gokken.
Jojo liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

gede
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door gede » 29 dec 2016 14:19

forward_into_battle schreef:Je zegt dat ik de aandelen te duur heb betaald, maar dit snap ik toch niet goed. Uit het jaarverslag van juni 2016 stel je dat het totaal aan assets 65 miljoen dollar waard is. De koers van Nemaska was in juni 1.90 CAD. Ondertussen zijn de assets dus 131 miljoen dollar waard en is de koers teruggeplooid tot 1.25 CAD. Dan kan je toch onmogelijk stellen dat ik deze aandelen te duur heb aangeschaft ??? (dit alles onder voorbehoud indien er geen bijkomende aandelen werden uitgegeven)
Hoe kunnen die assets nu meer waard worden? Dat is dus ook niet gebeurd. Goed, ik heb nog een beetje verder gelezen:

Nemaska heeft 'geen' eigen geld, alleen een (in mijn ogen degelijk) plan en een doordachte visie (die enkel maar ineenstuikt als lithium wordt vervangen). Om volledig operationeel te worden, schatten ze 550 miljoen CAD in assets te moeten investeren. Dat moeten ze allemaal met extern kapitaal doen. Tot nu toe hebben ze een 130 miljoen CAD aangetrokken en geïnvesteerd.

Zoals ik uit het jaarverslag haalde, hadden ze eind juni zowat 60 miljoen CAD geïnvesteerd. Om een verder stap te financieren hebben ze toen 'units' verkocht om weer een dikke 60 miljoen CAD te verzamelen. Een unit kon je kopen aan 1,15 dollar, zowat de beurskoers toen en bestond uit 1 nieuw aandeel én, dat is interessant, een halve gratis optie om binnen de 3 jaar een nieuw aandeel te kunnen kopen aan een vaste prijs van 1,5 CAD. Die kan je dus rustig laten liggen in de hoop dat de beurskoers de volgende 3 jaar stijgt en ze wat waard worden. (Er is wel een plafond voorzien, maar dat laat ik er even buiten)

Hoe je het ook keert en draait, ze gaan dit nog een aantal keer moeten gaan doen om de resterende 420 miljoen te zoeken. Het lijkt me interessant om in zo'n nieuw programma te stappen. Wie nu op de beurs koopt, betaalt ze volgens mij vrij duur. Het is me nog niet duidelijk of je als particulier in zo'n programma kan instappen.

Alles info die bij Nemaska gratis kan oprapen en je op een half uurtje door kan lezen. Forward, dat je je in deze sectoren begeeft, zonder dit uit te vlooien, vind ik nog steeds bizar. Nogmaals een goedbedoelde tip: Je moet wandelen voor je wil gaan lopen, maar jij zit al in het stadium dat je wil schaatsen. Koop misschien ook is een 'braaf' aandeel en probeer de stiel te leren door de schat aan info die mensen met verstand van zaken daarover uitwisselen. Het zijn interessante dingen die je uitzoekt, maar een bedrijf kan alleen maar succesvol zijn als het financieel op poten staat.
Marcio27 liked last!

forward_into_battle
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Is this the End for Lithium, Cobalt and Graphite stocks?

Bericht door forward_into_battle » 01 mar 2017 13:57

Is this the End for Lithium, Cobalt and Graphite stocks?

Momenteel maken enkele lithium aandelen een mindere periode door. Blijkbaar door de mindere perspectieven voor Tesla, die dan verder afspiegelen op lithium.

De prijs voor cobalt daarentegen is weer goed gestegen sedert gisteren.

https://www.moneymorning.com.au/2017030 ... -asxu.html

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1046
Contacteer:

Bericht door Umi » 05 mar 2017 22:31

Niemand hier een positie in AMG?
Aandeel is vrijdag 18% gestegen omwille van lange termijn spodumene levering van 90k ton aan voorlopig + 800$/ton.
uitbreiding in 2019 naar 180k ton. Momenteel nog meer dan genoeg opwaarts potentieel voor wie snel is.

http://beursig.com/forum/viewtopic.php? ... 0&start=50

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie