Ivanhoe Mines: koper,zink en platina

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
Plaats reactie
josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 80

Re: Ivanhoe Mines: koper,zink en platina

Berichtdoor josymar » 01 Feb 2018 00:10

Onverwachte wending. In Congo is vandaag een wet goedgekeurd, waardoor mijnbouwers meer royalties moeten betalen op de metalen die ze ontginnen, en een extra taks van 50% op "superwinsten". Aandeel met 11% onderuit.
jpcdeman liked last!

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 459

Berichtdoor gede » 01 Feb 2018 08:43

josymar schreef:Onverwachte wending. In Congo is vandaag een wet goedgekeurd, waardoor mijnbouwers meer royalties moeten betalen op de metalen die ze ontginnen, en een extra taks van 50% op "superwinsten". Aandeel met 11% onderuit.

Dat is wat ik ook heel vaak heb gezegd toen men hier bezig was over Ivanhoe als hét aandeel waarvan de koers in een paar jaar zo hoog zou zijn dat het dividend de huidige koers zou worden. Eens de overheid merkt dat er geld te verdienen valt, pakken ze maatregelen om mee te kunnen profiteren. Het zal hierbij niet eindigen... Er valt in Afrika veel geld te verdienen, maar de politieke situatie is zo onstabiel dat morgen de kaarten ineens totaal anders kunnen liggen.

PS: 'Superwinsten' werden gedefinieerd als de marktprijs die meer dan 25% boven een bepaalde vastgelegde benchmarkprijs ligt. Gezien de recente stijgingen bij een pak metalen, gaat men ervan uit dat momenteel die grens (die nog niet echt gekend is) wel zal overschreden worden. Concreet: Op zijn inkomsten uit voornamelijk koper gaat Ivanhoe plots 50 % belasting moeten betalen. Dat is meer dan een hele pijnlijke affaire...

Ivanhoe heeft laten weten 'op de hoogte te zijn van de berichtgeving in de media' en 'snel met een statement naar buiten te zullen komen'

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 565

Berichtdoor tsuretie » 01 Feb 2018 10:44

Persbericht op de site van Ivanhoe :

Ivanhoe notes that there have been no changes implemented into law ....

vreemd verhaal.
Nyrstar, Ageas, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 80

Berichtdoor josymar » 01 Feb 2018 12:19

Er zitten voor zover mij bekend ook Chinese investeerders in Ivanhoe Mines. Congo heeft de hulp en de knowhow van de Chinezen zeer hard nodig (infrastructuur ...). Ik denk niet dat je de Chinezen zo gemakkelijk en vrijblijvend voor het blok kunt zetten. Ik vermoed/hoop dus dat het niet zo'n vaart zal lopen.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 01 Feb 2018 12:38

tsuretie schreef:Persbericht op de site van Ivanhoe :

Ivanhoe notes that there have been no changes implemented into law ....

vreemd verhaal.

Dat is niet zo vreemd denk ik. Ivanhoe zegt dat er geruchten waren over implicaties op de grondstofontginning in Afrika. Ze reageren dat er geen wetswijzigingen zijn. Dat is ook zo. Belastingen heeft niets met wetgeving rond ontginning te maken...

Over wat het dan wel is, gaan ze nog reageren.

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 47

Berichtdoor koenvhaver » 01 Feb 2018 15:11

Dan heb ik ze net op tijd verkocht. Ze bleven maar kwakkelen. Kabila spreekt nu wel van een opvolger. Maar is dit gemeend en is het niet iemand uit dezelfde clan?

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 01 Feb 2018 17:39

In 2016 heeft Ivanhoe schijnbaar garanties gekregen dat de wetten gedurende 10 jaar niet zouden wijzigen.

Ze zullen dit dus nog wel aanvechten óf met ne zak centen naar Kabila gaan...
josymar liked last!

Jimmy1570
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 28

Berichtdoor Jimmy1570 » 04 Feb 2018 20:31

Volgens mij heeft RF in 2016 deze tax al afgeblokt voor Ivanhoe Mines. 'zie hieronder)

https://www.ivanhoemines.com/news/2016/ ... r-project/

Specifiek deze passage uit bovenstaande overeenkomst is interssant :

The DRC government has reaffirmed Kamoa Copper’s mineral tenements and has guaranteed that the Kamoa-Kakula Copper Project will not be subject to any taxes or duties other than those legally required by the applicable statutory and regulatory provisions for the life of the project.
At Kamoa Copper’s request and subject to the satisfaction of the applicable conditions, the DRC will provide its assistance in obtaining the advantages contemplated by the DRC’s special law – No. 14/005, enacted to facilitate Sino-Congolese cooperation – relating to the tax, customs, parafiscal tax, non-tax revenues and currency exchange regime applicable to cooperation projects.
josymar liked last!

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 05 Feb 2018 08:56

Jimmy1570 schreef:Volgens mij heeft RF in 2016 deze tax al afgeblokt voor Ivanhoe Mines. 'zie hieronder)

https://www.ivanhoemines.com/news/2016/ ... r-project/

Specifiek deze passage uit bovenstaande overeenkomst is interssant :

The DRC government has reaffirmed Kamoa Copper’s mineral tenements and has guaranteed that the Kamoa-Kakula Copper Project will not be subject to any taxes or duties other than those legally required by the applicable statutory and regulatory provisions for the life of the project.
At Kamoa Copper’s request and subject to the satisfaction of the applicable conditions, the DRC will provide its assistance in obtaining the advantages contemplated by the DRC’s special law – No. 14/005, enacted to facilitate Sino-Congolese cooperation – relating to the tax, customs, parafiscal tax, non-tax revenues and currency exchange regime applicable to cooperation projects.

Het klopt wat u schrijft, maar ik heb dit weekend veel afgespeurd op het internet, omdat nét dit een interessant aankoopmoment zou kunnen zijn. Mijn conclusie is echter dat de huidige situatie hoogst onzeker is. Ja, IVN heeft één en ander van garantie gekregen in het verleden, maar iedereen weet dat Congo waarschijnlijk het land met de minste rechtszekerheid ter wereld is. Ook las ik dat Kabila andere mogelijkheden genoeg heeft om het ontginnen te laten verbieden, alleen al maar om de druk te verhogen totdat hij zijn graantje kan meepikken.

Op dit moment gebeurt exact wat ik al jaren vreesde bij Ivanhoé: Vanaf er geld wordt verdiend, komt de corruptheid van het land naar boven. Ik volg dit verder van nabij op, omdat dit zoals gezegd ook nét een interessant aankoopmoment kan worden.
jpcdeman liked last!

ibtloser
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 10

Berichtdoor ibtloser » 06 Feb 2018 08:55

Bedankt voor de constructieve tussenkomsten. Idd, Congo is de onzekere factor in het hele verhaal maar de lange arm uit China mogen we zeker niet uit het oog verliezen.

Geduld is een schone deugd!