Turkse lira
Re: Turkse lira
Erdogan praat lira naar nieuw diepterecordkierkegaard schreef: ↑01 dec 2021 12:38Niet houdbaar? Dat dacht ik 3 jaar geleden al, en zie. En vraag eens aan een zimbabwaan hoelang hyperinflatie kan aanhouden.
De informele zwarte economie zal groeien en voor Erdogan zal het een bewijs zijn van perfide buitenlandse invloeden op het machtige Turkije, dat alleen aan allah verantwoording verschuldigd is.
Wie in zo'n omgeving wil beleggen, be my guest. Ik heb mijn les geleerd.
KURT VANSTEELAND
01 december 2021
In een interview met de staatszender belooft de Turkse president Recep Tayyip Erdogan dat nog meer renteverlagingen uiteindelijk de inflatie naar omlaag zullen krijgen.
The lady's not for turning', luidt een van de meest memorabele quotes van wijlen Brits premier Margaret Thatcher. Anno 2021 toont ook de Turkse president zich niet van plan een bocht in te zetten. Integendeel: hoe meer buitenlandse beleggers de exit zoeken en hoe meer in het binnenland de onrust toeneemt, hoe harder Erdogan doorzet.
Dat bleek dinsdag tijdens een interview in het presidentieel paleis met de Turkse staatszender TRT. De toon die Erdogan aansloeg, staat in schril contrast met de zware tol die de hoge inflatie en de tuimelende lira van de Turkse middenklasse eisen.
Volgens Erdogan liggen de energieprijzen op dit ogenblik 'veel hoger in Europa' dan in Turkije en zal het land dankzij de goedkopere munt veel meer 'binnenlands' produceren, met als resultaat een overschot op de lopende rekening in 2022.
En vooral: Erdogan zweert bij zijn stelling die de economische 'orthodoxie' op haar kop zet. Namelijk dat een lage rente niet het resultaat is van lage inflatie, maar wel omgekeerd. Volgend hem trekken hoge rentes alleen maar 'vluchtig geld' aan. En dus komen er nog een pak renteverlagingen aan.
De Turkse president ontslaat met de regelmaat van een klok centraal bankiers die vraagtekens plaatsen bij zijn theorie dat een lagere rente zich in lagere inflatie zal vertalen. In september ontsloeg hij alle kritische stemmen bij de centrale bank, zodat het geen verrassing was dat de resterende centraal bankiers sindsdien de rente - spijts een inflatie die tot 20 procent is opgelopen - fors verlaagd hebben, van 19 naar 15 procent.
Het gevolg van het nieuwe salvo van Erdogan: beleggers die met hun voeten stemmen. Een verkoopgolf stuurde de lira woensdagochtend naar 15,4 per euro, een dieptepunt. Ook tegenover de Amerikaanse dollar noteert de lira op een dieptepunt.
Sinds begin dit jaar verloor de lira 40 procent van zijn waarde tegenover de euro en 45 procent tegenover de dollar. Vijf jaar geleden leverde 100 lira ruim 30 euro op, nu nog amper 6 euro
bron: De Tijd
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

Lira-Absturz: Stürzt die Türkei jetzt die Weltfinanzmärkte in einen Crash?
03.12.2021 07:28
Angesichts der derzeitigen Rekordverschuldung sowie historisch hoher Immobilienpreise und Aktienkurse könnte die Lira-Krise eine neue weltweite Finanz- und Wirtschaftskrise auslösen. Dieser Ansicht ist jedenfalls Prof. Dr. Christian Kreiß, Professor an der Hochschule Aalen für Finanzierung und Volkswirtschaftslehre.
Die weltweit wichtigsten Notenbanken setzen seit Jahren auf eine lockere Geldpolitik. Dies hat nach Meinung von Prof. Dr. Christian Kreiß dazu geführt, dass die Bewertung von Vermögensgegenständen weit stärker gestiegen ist als die tatsächliche Wirtschaftsleistung und sie sich mittlerweile sehr weit von der realen Wirtschaftskraft entfernt hat.
Asset-Blase
In einem Beitrag bei "Telepolis" weist Kreiß darauf hin, dass die weltweiten Schulden inzwischen ein Rekordniveau erreicht haben und damit - sowohl absolut wie auch im Verhältnis zur Wirtschaftskraft - deutlich höher sind als bei Ausbruch der Finanz- und Schuldenkrise 2008. Auch die Immobilienpreise seien inzwischen viel höher als 2007, als sie eine weltweite Immobilienkrise auslösten. Hinzu komme, dass Aktien, insbesondere US-Aktien, derzeit so teuer wie fast noch nie in der Geschichte sind.
Angesichts dieser Entwicklung - zu der neben der lockeren Geldpolitik auch die Pandemie-bedingten Lockdowns beigetragen hätten - ist der Experte überzeugt, dass sich an den internationalen Anleihe-, Schulden-, Immobilien- und Aktienmärkten eine erhebliche Asset-Bubble gebildet hat. Und die Türkei könnte der Auslöser dafür sein, dass diese platzt, meint Prof. Dr. Kreiß.
Türkische Lira bricht ein
Die Währung der Türkei befindet sich schon länger auf Talfahrt, wofür insbesondere die Einmischungen von Recep Tayyip Erdogan in die Geldpolitik der Notenbank verantwortlich ist. Entgegen üblicher volkswirtschaftlicher Praxis vertritt der Staatspräsident die Ansicht, hohe Zinsen - "die Mutter allen Übels" - förderten die Inflation. Die in der Volkswirtschaft gängige Lehre, wonach sich höhere Zinsen nachfrage- und damit auch preisdämpfend auswirken, weil sich dadurch Kredite verteuern und Sparen mehr lohnt, ignoriert Erdogan. Während die Inflationsrate inzwischen bei rund 20 Prozent liegt, versprach er deshalb gerade in einem TV-Interview bis zu den für 2023 geplanten Präsidentschaftswahlen niedrigere Zinsen. Auf diese Weise will Erdogan die Wirtschaft stimulieren und hofft gleichzeitig, dass die Inflation bald vorübergeht.
Doch die türkische Wirtschaft leidet darunter - und das nicht nur weil ein solches Umfeld ausländische Investoren abschreckt. Prof. Dr. Kreiß weist etwa darauf hin, dass türkische Schuldner angesichts der Lira-Abwertung Probleme haben dürften, ihre Schulden zu begleichen. Nach dem Interview von Erdogan stieg der US-Dollar bis knapp unter 14 Lira - für die Lira bedeutet dies ein Rekordtief. Mitte September stand der Kurs noch bei ungefähr 8,50 Lira und vor fünf Jahren, im November 2016, sogar noch bei etwa 3,5 Dollar.
Ein türkischer Schuldner, der vor fünf Jahren einen Dollar-Kredit aufgenommen hat, muss heute also in Lira umgerechnet ein vielfaches dessen zurückzahlen. Dies könnte viele von ihnen in Liquiditätsschwierigkeiten stürzen. Laut Prof. Dr. Kreiß ist diese Gefahr nicht unerheblich, denn die Schulden der Türkei in ausländischer Währung summierten sich zur Jahresmitte 2021 (laut Daten des Institute of International Finance) auf 576 Milliarden US-Dollar und damit 80 Prozent des BIP.
Weltfinanzmärkte bedroht
Prof. Dr. Christian Kreiß befürchtet nun, dass die Lira-Krise eine Kettenreaktion auslösen könnte, die in einer Finanz- und Wirtschaftskrise 2.0 enden könnte. Denn die Fremdwährungsschulden hätten mit über 570 Milliarden Dollar eine ähnliche Größenordnung wie die Lehman-Schulden erreicht, die sich 2008 auf 613 Milliarden Dollar beliefen und die damals ausgereicht hätten, um eine Weltfinanzkrise auszulösen.
Die Zahlungsprobleme türkischer Schuldner bergen daher durchaus die Gefahr, die Weltanleihemärkte zu erschüttern, warnt der Experte. Denn sollten türkische Gläubiger ihre Schulden nicht mehr begleichen können, dürfte das einen Kurssturz bei türkischen Anleihen nach sich ziehen. Dies könnte Anleger dann derart verunsichern, dass sie sich womöglich auch aus anderen Schwellenländern sowie aus riskanten High-yield-Bonds in Industrieländern zurückziehen.
Da die internationalen Anleihemärkte mit einem Marktvolumen von 123,5 Billionen Dollar zum Ende 2020 größer als die weltweiten Aktienmärkte mit 105,8 Billionen Dollar waren, könnte ein solcher Vertrauensverlust - insbesondere wenn er zur Panik wird - mit Leichtigkeit auch die Aktienmärkte mit nach unten reißen, erklärt Kreiß. Und weil auch Immobilien erheblich Schuldenfinanziert seien, drohe auch diesem Markt eine starke Korrektur wenn die Gläubiger das Vertrauen verlieren, dass sie ihr Geld zurückerhalten werden.
Prof. Dr. Kreiß kommt letztlich zu dem Schluss, dass das Crash-Potenzial an den Aktienbörsen, sowie den Anleihe- und Immobilienmärkten aktuell deutlich höher als im Jahr 2008 ist. Dabei könnte die Türkei Auslöser eines Absturzes sein, bei dem es sogar wesentlich tiefer gehen könnte als während der Finanzkrise 2007 bis 2009.
Redaktion finanzen.net
BRON: https://www.finanzen.net/nachricht/devi ... h-10805560
Türkische Lira 0,47 15,5566 03.12 09:20
Freddy liked last! 03.12.2021 07:28
Angesichts der derzeitigen Rekordverschuldung sowie historisch hoher Immobilienpreise und Aktienkurse könnte die Lira-Krise eine neue weltweite Finanz- und Wirtschaftskrise auslösen. Dieser Ansicht ist jedenfalls Prof. Dr. Christian Kreiß, Professor an der Hochschule Aalen für Finanzierung und Volkswirtschaftslehre.
Die weltweit wichtigsten Notenbanken setzen seit Jahren auf eine lockere Geldpolitik. Dies hat nach Meinung von Prof. Dr. Christian Kreiß dazu geführt, dass die Bewertung von Vermögensgegenständen weit stärker gestiegen ist als die tatsächliche Wirtschaftsleistung und sie sich mittlerweile sehr weit von der realen Wirtschaftskraft entfernt hat.
Asset-Blase
In einem Beitrag bei "Telepolis" weist Kreiß darauf hin, dass die weltweiten Schulden inzwischen ein Rekordniveau erreicht haben und damit - sowohl absolut wie auch im Verhältnis zur Wirtschaftskraft - deutlich höher sind als bei Ausbruch der Finanz- und Schuldenkrise 2008. Auch die Immobilienpreise seien inzwischen viel höher als 2007, als sie eine weltweite Immobilienkrise auslösten. Hinzu komme, dass Aktien, insbesondere US-Aktien, derzeit so teuer wie fast noch nie in der Geschichte sind.
Angesichts dieser Entwicklung - zu der neben der lockeren Geldpolitik auch die Pandemie-bedingten Lockdowns beigetragen hätten - ist der Experte überzeugt, dass sich an den internationalen Anleihe-, Schulden-, Immobilien- und Aktienmärkten eine erhebliche Asset-Bubble gebildet hat. Und die Türkei könnte der Auslöser dafür sein, dass diese platzt, meint Prof. Dr. Kreiß.
Türkische Lira bricht ein
Die Währung der Türkei befindet sich schon länger auf Talfahrt, wofür insbesondere die Einmischungen von Recep Tayyip Erdogan in die Geldpolitik der Notenbank verantwortlich ist. Entgegen üblicher volkswirtschaftlicher Praxis vertritt der Staatspräsident die Ansicht, hohe Zinsen - "die Mutter allen Übels" - förderten die Inflation. Die in der Volkswirtschaft gängige Lehre, wonach sich höhere Zinsen nachfrage- und damit auch preisdämpfend auswirken, weil sich dadurch Kredite verteuern und Sparen mehr lohnt, ignoriert Erdogan. Während die Inflationsrate inzwischen bei rund 20 Prozent liegt, versprach er deshalb gerade in einem TV-Interview bis zu den für 2023 geplanten Präsidentschaftswahlen niedrigere Zinsen. Auf diese Weise will Erdogan die Wirtschaft stimulieren und hofft gleichzeitig, dass die Inflation bald vorübergeht.
Doch die türkische Wirtschaft leidet darunter - und das nicht nur weil ein solches Umfeld ausländische Investoren abschreckt. Prof. Dr. Kreiß weist etwa darauf hin, dass türkische Schuldner angesichts der Lira-Abwertung Probleme haben dürften, ihre Schulden zu begleichen. Nach dem Interview von Erdogan stieg der US-Dollar bis knapp unter 14 Lira - für die Lira bedeutet dies ein Rekordtief. Mitte September stand der Kurs noch bei ungefähr 8,50 Lira und vor fünf Jahren, im November 2016, sogar noch bei etwa 3,5 Dollar.
Ein türkischer Schuldner, der vor fünf Jahren einen Dollar-Kredit aufgenommen hat, muss heute also in Lira umgerechnet ein vielfaches dessen zurückzahlen. Dies könnte viele von ihnen in Liquiditätsschwierigkeiten stürzen. Laut Prof. Dr. Kreiß ist diese Gefahr nicht unerheblich, denn die Schulden der Türkei in ausländischer Währung summierten sich zur Jahresmitte 2021 (laut Daten des Institute of International Finance) auf 576 Milliarden US-Dollar und damit 80 Prozent des BIP.
Weltfinanzmärkte bedroht
Prof. Dr. Christian Kreiß befürchtet nun, dass die Lira-Krise eine Kettenreaktion auslösen könnte, die in einer Finanz- und Wirtschaftskrise 2.0 enden könnte. Denn die Fremdwährungsschulden hätten mit über 570 Milliarden Dollar eine ähnliche Größenordnung wie die Lehman-Schulden erreicht, die sich 2008 auf 613 Milliarden Dollar beliefen und die damals ausgereicht hätten, um eine Weltfinanzkrise auszulösen.
Die Zahlungsprobleme türkischer Schuldner bergen daher durchaus die Gefahr, die Weltanleihemärkte zu erschüttern, warnt der Experte. Denn sollten türkische Gläubiger ihre Schulden nicht mehr begleichen können, dürfte das einen Kurssturz bei türkischen Anleihen nach sich ziehen. Dies könnte Anleger dann derart verunsichern, dass sie sich womöglich auch aus anderen Schwellenländern sowie aus riskanten High-yield-Bonds in Industrieländern zurückziehen.
Da die internationalen Anleihemärkte mit einem Marktvolumen von 123,5 Billionen Dollar zum Ende 2020 größer als die weltweiten Aktienmärkte mit 105,8 Billionen Dollar waren, könnte ein solcher Vertrauensverlust - insbesondere wenn er zur Panik wird - mit Leichtigkeit auch die Aktienmärkte mit nach unten reißen, erklärt Kreiß. Und weil auch Immobilien erheblich Schuldenfinanziert seien, drohe auch diesem Markt eine starke Korrektur wenn die Gläubiger das Vertrauen verlieren, dass sie ihr Geld zurückerhalten werden.
Prof. Dr. Kreiß kommt letztlich zu dem Schluss, dass das Crash-Potenzial an den Aktienbörsen, sowie den Anleihe- und Immobilienmärkten aktuell deutlich höher als im Jahr 2008 ist. Dabei könnte die Türkei Auslöser eines Absturzes sein, bei dem es sogar wesentlich tiefer gehen könnte als während der Finanzkrise 2007 bis 2009.
Redaktion finanzen.net
BRON: https://www.finanzen.net/nachricht/devi ... h-10805560
Türkische Lira 0,47 15,5566 03.12 09:20
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
"Partijgenoten van Erdogan geven de bevolking het advies ‘wat minder te eten’. ‘In plaats van een of twee kilo vlees per maand, eet een halve kilo’, zei de AKP’er Zülfü Demirbag daags na de duikvlucht van de lira. ‘Of twee tomaten in plaats van twee kilo. Het is toch niet zo gezond die groenten te eten in de winter.’"
https://www.tijd.be/analyse/de-verdiepi ... 50434.html
Als een regering zo denkt? Dan is het tijd om weg te lopen! Het politiek risico word te groot.
https://www.tijd.be/analyse/de-verdiepi ... 50434.html
Als een regering zo denkt? Dan is het tijd om weg te lopen! Het politiek risico word te groot.
Vorig jaar dacht ik nog een obligatie te kopen in TRY of eventueel ergens een termijnrekening in TRY.
Blij dat ik dat niet gedaan heb.
Toch is "never waste a GOOD crisis" één van mijn motto's op de beurs.
Zal hier ooit nog een Turkse lente komen?
Kan Erdogan nog lang aanblijven? Kunnen er eerlijke verkiezingen zijn in het land?
Wanneer kunnen die er komen?
Ik kan me toch niet voorstellen dat 'het volk' dit allemaal laat gebeuren?
Kan Erdogan nog lang aanblijven? Kunnen er eerlijke verkiezingen zijn in het land?
Uranium (UEC, Global Atomic, Fission Uranium, Fission 3.0, Purepoint Uranium, Goviex, Laramide)
Chinese stocks: XPEV, Bilibili, Baozun.
American Tech.
Diversen: Barrick, Newmont, Abrasilver, Endeavour
Cash: 10%.
Chinese stocks: XPEV, Bilibili, Baozun.
American Tech.
Diversen: Barrick, Newmont, Abrasilver, Endeavour
Cash: 10%.
-
- Forum veteraan
- waarderingen: 381
normaal gezien vinden er in 2024 verkiezingen plaatsuynod schreef: ↑08 dec 2021 15:39Vorig jaar dacht ik nog een obligatie te kopen in TRY of eventueel ergens een termijnrekening in TRY.
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- waarderingen: 1878
Normaal komt het IMF na een tijdje stress wel tussen onder het mom van betalingsbalansproblemen. Erdogan is natuurlijk de VS en Europa aan het koeieneren. Daarom zullen de Turken deze keer wat harder en langer moeten afzien.
Een 10-jarige Turkse overheidsobligatie geeft momenteel een jaarlijks rendement van meer dan 20 %. Dit rendement reflecteert gedeeltelijk de voorziene verdere afgang van de lira maar ook de reële mogelijkheid van een failliet van de Turkse overheid.
Het zijn de dapperen die hier kopen (ik alleszins niet).
Een 10-jarige Turkse overheidsobligatie geeft momenteel een jaarlijks rendement van meer dan 20 %. Dit rendement reflecteert gedeeltelijk de voorziene verdere afgang van de lira maar ook de reële mogelijkheid van een failliet van de Turkse overheid.
Het zijn de dapperen die hier kopen (ik alleszins niet).
Theoretisch is Turkije een interessant land met veel economisch potentieel. Verschillende van onze banken en verzekeraars hebben er indertijd activiteiten opgestart. Ik heb er in een ver verleden ook ernstig naar gekeken op kleinere schaal.uynod schreef: ↑08 dec 2021 15:39Vorig jaar dacht ik nog een obligatie te kopen in TRY of eventueel ergens een termijnrekening in TRY.
Probleem is echter dat het grootste deel van de bevolking belabberd opgeleid is en erg laat ons zeggen "conservatief religieus" is. Die hechten nul komma nul belang aan onze Europese 'universele' waarden (scheiding van kerk en staat bestaat bv. niet in de islam) en vinden Erdogan een topkerel die exact staat voor wat ze willen. Daarnaast zijn er de miljoenen EU Turken die al even "conservatief religieus" zijn (die hebben hun roots namelijk overwegend in de eerstgenoemde bevolkingsgroep) en die ook als een blok achter Erdogan staan. Die EU Turken zijn bovendien ook nog eens de grote winnaars van Erdogan's inflatiestrategie.
Een kleiner deel (in absolute aantallen overigens ook ettelijke miljoenen) van de Turkse bevolking is het al lang beu met Erdogan. Die leven dag in dag uit een extreem gefrustreerd leven.
Elke vorm van ontwikkeling in Turkije is precair en illusoir zolang fundamentalisten zoals Erdogan aan de macht zijn. Een paar jaren geleden gooiden overigens ook de high yield zoekende Japanners de handdoek in de ring en zijn weggetrokken uit de Turkse bond market. Dat segment staat er om bekend wanhopig op zoek te zijn naar rendement dus als die het te hoog risico achten dan weet je dat de boel verzopen is. Ik had mijn geld er al voordien weggetrokken want de hopeloosheid van de situatie is al jaren duidelijk.
De situatie in Turkije is erg moeilijk want er zijn niet echt gemakkelijke oplossingen. Vergeet daarbij niet dat wij (de EU) Erdogan met ettelijke miljarden euro's aan het subsidiëren zijn wegens zijn geslaagde chantage met de Syrische vluchtelingenstroom. Hem en de zijnen hebben hun schaapjes sowieso op het droge. Als het kaartenhuisje instort zie ik eerder een grote Turkse migratiestroom op weg komen naar de EU dan dat Turkije zou seculariseren. Er is immers geen enkele incentive om een land te hervormen indien iedereen gewoon de EU kan binnenstappen. Er is geen enkele sanctie om een land te verkloten want zelfs de schuldigen aan de situatie zullen naar hier mogen komen als ze maar zeggen dat ze een hard leven hebben en bang zijn voor vervolging.
-
- Forum veteraan
- waarderingen: 126
Ik vind het erg dat Erdogan een trouw kiezerspubliek heeft,...in de EU en in Belgie zeker in Gent. Men kan zich afvragen wat voor nut het heeft iemand(massaal) te laten stemmen voor een land,waar men al heel lang niet meer woont de Turken in de EU landen profiteren zowieso v/d zwakke Turkse Lira,(en veel minder v/d inflatie)maar de inwoners van Turkeye zelf ervaren een massa verarming en zien dat de wekelijkse inkopen bijna niet meer te betalen zijn.
Vierde renteknip in vier maanden stuurt Turkse lira naar dieptepunt
De Turkse lira dook donderdag naar een nieuw dieptepunt nadat 's lands centrale bank voor de vierde keer in evenveel maanden het mes in de rente had gezet. Intussen probeert president Recep Tayyip Erdogan het volksgemor te smoren met een hoger minimumloon.
President Recep Tayyip Erdogan heeft tijdens de laatste weken van 2021 meer zorgen dan hem lief is. Sinds hij net geen twee decennia geleden aan de macht kwam, was hij nooit zo onpopulair bij zijn landgenoten.
Daar is het ongenoegen over het almaar duurder wordende leven in het land niet vreemd aan. Uit officiële statistieken blijkt dat de inflatie in november afklokte op 21,3 procent. Dat is het hoogste peil in drie jaar. De voedselprijzen lagen vorige maand zelfs 27,1 procent hoger dan een jaar eerder.
Hoewel galopperende consumentenprijzen voor economen en centrale banken door de bank genomen het signaal zijn om de rente op te trekken, vaart de Turkse centrale bank - op instigatie van Erdogan - al maanden tegen de stroom in.
Voor de vierde keer sinds september zette die donderdag het mes in de rente. In een klap vijlde ze 100 basispunten weg. Daardoor zit het rentetarief nu op 14 procent. Sinds deze zomer is de rente al met 500 basispunten verlaagd.
De renteknip zal de economie aanjagen en zal leiden tot extra jobcreatie, terwijl de inflatie uiteindelijk zal stabiliseren.
Erdogan blijft overtuigd van het nut van het onorthodoxe monetaire beleid. 'De renteknip zal de economie aanjagen en zal leiden tot extra jobcreatie, terwijl de inflatie uiteindelijk zal stabiliseren', zegt hij steevast.
Maar die strategie verzwakt vooral de nationale munt. Na de nieuwe renteverlaging dook de lira donderdag naar een nieuw dieptepunt. Kort na de middag noteerde de lira op 15,6583 per Amerikaanse dollar. Sinds begin 2021 verloor de lira al meer dan 50 procent van zijn waarde tegenover de dollar.
In een poging de impact van de depreciatie en de inflatie wat uit te vlakken besliste de president donderdag het minimumloon aanzienlijk op te trekken. Dat stijgt in januari 2022 met 50 procent. 'Dat is de grootste klim in een halve eeuw', zei Erdogan.
Minimumloon
Volgens statistieken van het Turkse socialezekerheidsinstituut moet meer dan 40 procent van de werknemers het rooien met het minimumloon. De maatregel zal dus door een aanzienlijk deel van de bevolking gevoeld worden.
Maar door het forse waardeverlies van de lira blijft het minimumloon in dollartermen in de praktijk steken op hetzelfde niveau als begin 2021. Bovendien bestaat het risico dat de maatregel de inflatie in 2022 nog aanwakkert.
'Veel bedrijven die al in slechte papieren zitten, zullen proberen hun werknemers toch minder te betalen. Jobs dreigen verloren te gaan', zegt Mike Harris, de oprichter van het consultancybedrijf Cribstone Strategic Macro.
bron: https://www.tijd.be/markten-live/homepa ... 54179.html
De Turkse lira dook donderdag naar een nieuw dieptepunt nadat 's lands centrale bank voor de vierde keer in evenveel maanden het mes in de rente had gezet. Intussen probeert president Recep Tayyip Erdogan het volksgemor te smoren met een hoger minimumloon.
President Recep Tayyip Erdogan heeft tijdens de laatste weken van 2021 meer zorgen dan hem lief is. Sinds hij net geen twee decennia geleden aan de macht kwam, was hij nooit zo onpopulair bij zijn landgenoten.
Daar is het ongenoegen over het almaar duurder wordende leven in het land niet vreemd aan. Uit officiële statistieken blijkt dat de inflatie in november afklokte op 21,3 procent. Dat is het hoogste peil in drie jaar. De voedselprijzen lagen vorige maand zelfs 27,1 procent hoger dan een jaar eerder.
Hoewel galopperende consumentenprijzen voor economen en centrale banken door de bank genomen het signaal zijn om de rente op te trekken, vaart de Turkse centrale bank - op instigatie van Erdogan - al maanden tegen de stroom in.
Voor de vierde keer sinds september zette die donderdag het mes in de rente. In een klap vijlde ze 100 basispunten weg. Daardoor zit het rentetarief nu op 14 procent. Sinds deze zomer is de rente al met 500 basispunten verlaagd.
De renteknip zal de economie aanjagen en zal leiden tot extra jobcreatie, terwijl de inflatie uiteindelijk zal stabiliseren.
Erdogan blijft overtuigd van het nut van het onorthodoxe monetaire beleid. 'De renteknip zal de economie aanjagen en zal leiden tot extra jobcreatie, terwijl de inflatie uiteindelijk zal stabiliseren', zegt hij steevast.
Maar die strategie verzwakt vooral de nationale munt. Na de nieuwe renteverlaging dook de lira donderdag naar een nieuw dieptepunt. Kort na de middag noteerde de lira op 15,6583 per Amerikaanse dollar. Sinds begin 2021 verloor de lira al meer dan 50 procent van zijn waarde tegenover de dollar.
In een poging de impact van de depreciatie en de inflatie wat uit te vlakken besliste de president donderdag het minimumloon aanzienlijk op te trekken. Dat stijgt in januari 2022 met 50 procent. 'Dat is de grootste klim in een halve eeuw', zei Erdogan.
Minimumloon
Volgens statistieken van het Turkse socialezekerheidsinstituut moet meer dan 40 procent van de werknemers het rooien met het minimumloon. De maatregel zal dus door een aanzienlijk deel van de bevolking gevoeld worden.
Maar door het forse waardeverlies van de lira blijft het minimumloon in dollartermen in de praktijk steken op hetzelfde niveau als begin 2021. Bovendien bestaat het risico dat de maatregel de inflatie in 2022 nog aanwakkert.
'Veel bedrijven die al in slechte papieren zitten, zullen proberen hun werknemers toch minder te betalen. Jobs dreigen verloren te gaan', zegt Mike Harris, de oprichter van het consultancybedrijf Cribstone Strategic Macro.
bron: https://www.tijd.be/markten-live/homepa ... 54179.html
De Turkse lira is vrijdag opnieuw sterk gedaald ten opzichte van de dollar en de euro. De munteenheid daalde een dag eerder al nadat de Turkse centrale bank de rente opnieuw verlaagde ondanks de hoge inflatie. Op vrijdag was voor het eerst meer dan 16 lira nodig om een dollar te kopen. Daarna zette de daling stevig voort en benaderde de Turkse munt de grens van 17 stuks voor een dollar, waarmee de daling voor de dag 7,5 procent bedraagt. Voor een euro moeten voor het eerst 19 lira worden betaald.
bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/102 ... rs-verlies?

bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/102 ... rs-verlies?