Uranium

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.

Joske
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 240

Re: Uranium

Bericht door Joske »

Fission 3.0 Hits Off-Scale Radioactivity in New Discovery on PLN A1 Conductor

https://www.fission3corp.com/news/fissi ... w-di-4829/

de Senacour
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 130

Bericht door de Senacour »

Ook het Fission bericht ziet er erg veelbelovend uit,maar ik moet zeggen dat de Uranium prijzen zijn echt niet meer vooruit te branden,in een nauwe range van 50-51 en dit is nog steeds veel te laag om de Uranium sector in vuur en vlam te zetten.

De centrales hier in Belgie moeten hun bestellingen van Uranium twee jaar voordien kenbaar maken aan de leverancier.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1259

Bericht door gede »

de Senacour schreef: ↑
21 nov 2022 21:28
Ook het Fission bericht ziet er erg veelbelovend uit,maar ik moet zeggen dat de Uranium prijzen zijn echt niet meer vooruit te branden,in een nauwe range van 50-51 en dit is nog steeds veel te laag om de Uranium sector in vuur en vlam te zetten.

De centrales hier in Belgie moeten hun bestellingen van Uranium twee jaar voordien kenbaar maken aan de leverancier.
We zitten dan ook in een 'buyers'-markt. Er is veel en veel te veel uranium beschikbaar en dus kiezen de afnemers zowat zelf hoeveel ze willen betalen. En dat verzwakt de sector enorm. En dat is jammer, want voor een kerncentrale is de uraniumprijs echt het laatste van hun zorgen.

de Senacour
Forum actieveling
Forum actieveling

Komt er dan geen tekort,ondanks dat vele landen toch meer kerncentrales zullen openhouden,plus ook wel dat er heel wat worden bijgebouwd, in China een zestal dit jaar,als mijn info daarover juist is.

Er is ook het vermoeden dat zowel de EU als de US Russisch Uranium gaan uitsluiten.

gede
Forum elite
Forum elite

Bericht door gede »

22 nov 2022 16:56
Komt er dan geen tekort,ondanks dat vele landen toch meer kerncentrales zullen openhouden,plus ook wel dat er heel wat worden bijgebouwd, in China een zestal dit jaar,als mijn info daarover juist is.

Er is ook het vermoeden dat zowel de EU als de US Russisch Uranium gaan uitsluiten.
Vermoeden van uitsluiting? 'Hoop' vanuit de beleggers zeker :-). Nee hoor, die uitsluiting komt er niet, anders hadden ze het al lang gedaan...

En neen, dat tekort komt er ook niet. Ik wijs nog maar eens op bedrijven die voor honderden miljoenen dollars aan uranium hebben gekocht om op de prijs te speculeren, miners die mijnen gesloten hebben in de hoop ze weer te kunnen gaan open doen en miners die onophoudelijk zijn blijven exploreren.

En als de oorlog in Oekraïne iets heeft veranderd, dan is het toch ook wel dat de Westerse wereld nog massaler aan het investeren is in duurzame energie. De euro's die momenteel daarnaar gaan...

Nee, ik zeg al 10 jaar dat ik niet meer geloof in uraniummining en het ziet ernaar uit dat ik dat nog een hele tijd vol kan houden.

de Senacour
Forum actieveling
Forum actieveling

Beleggings syst. zoals Sprott zijn het die miljoenen $ Uranium inkopen,als ik U goed begrijp dus tevergeefs,de prijzen gaan dus helemaal niet stijgen.
Dan is Sprott toch wel ten dode opgeschreven met hun vooruitzichten/en voorraden Uranium want het mag toch duidelijk zijn dan deze speculeren op een serjeuze prijsverhoging,of zie ik het volledig verkeerd??

Ik vind het hoe dan ook intresant om Uw standpunt te kennen,bent u werkzaam in de Uranium sector,omdat U zegt dat er Uranium in overvloed in de markt zit?? men kan dat ook niet zomaar ergens opzoeken denk ik.

de Senacour
Forum actieveling
Forum actieveling

Beleggings syst. zoals Sprott zijn het die miljoenen $ Uranium inkopen,als ik U goed begrijp dus tevergeefs,de prijzen gaan dus helemaal niet stijgen.
Dan is Sprott toch wel ten dode opgeschreven met hun vooruitzichten/en voorraden Uranium want het mag toch duidelijk zijn dan deze speculeren op een serjeuze prijsverhoging,of zie ik het volledig verkeerd??

Ik vind het hoe dan ook intresant om Uw standpunt te kennen,bent u werkzaam in de Uranium sector,omdat U zegt dat er Uranium in overvloed in de markt zit?? men kan dat ook niet zomaar ergens opzoeken denk ik.

gede
Forum elite
Forum elite

Bericht door gede »

23 nov 2022 09:49

Ik ben niet werkzaam in de uraniumsector, ik ben werkzaam in een multinational in de basischemie. En neen, de uraniummarkt is niet transparant, dat heb ik ook altijd gebruikt als argument 'tegen' mensen die hier kwamen vertellen dat een tekort nakende was. De redenen waarom ik denk dat er (veel) overcapaciteit is, heb ik al vrij vaak opgelijst: Mijnen die op 'idle' gezet zijn ondanks het feit dat op wereldvlak het verbruik eigenlijk altijd stabiel gebleven is, miners die om de overklap komen met resultaten van nieuw gevonden uranium, investeerders die opduiken en voor 100-den miljoenen dollars uranium opkopen om het nadien te kunnen dumpen en er wat winst op te pakken..

Met namen als 'Sprott' goochelen is voor mij nooit een valabel argument geweest. Hoeveel hebben er destijds centen in L&H gestoken o.w.v. de verkoopspraatjes van de 2 heren? Ik wil de situaties zeker niet vergelijken, maar ik wil enkel zeggen: Ga niet af op namen om te investeren. Sprott is hier centen beginnen insteken toen de uraniumprijs ondiscutabel onhoudbaar laag stond (onder miningkost). Dat mensen als Sprott dan instappen, is bijna een self-fulfilling prophecy: Omwille van zijn naam volgen er investeerders, en hup: hij kan zo cashen. Het effect dat u daarvan op de prijs verwacht, is er al geweest: De uraniumprijs is quasi verdubbeld sinds toen. Dat effect is wat mij betreft nu uitgewerkt... Dat de mijnen niet naargelang zijn gevolgd, geeft aan dat investeerders er niet meer in geloven. Behalve grootspeler Cameco dan. Trouwens, dat heb ik ook al 10 jaar gezegd: Als ik zou investeren bij lage uraniumprijzen, had ik dat op Cameco gedaan, niet op al die gokaandelen die ze al 10x hebben laten verwateren.

de Senacour
Forum actieveling
Forum actieveling

De Uranium rezerve is ook volgens mij niet bekend,maar het is wel zo dat er meer kerncentrales zullen open blijven dan voorzien,verschillende landen verlengen de levensduur van hun centrales/of zijn dat van plan te doen,in hoeverre past dit al in Uw plaatje?? bovendien zullen er inderdaad kerncentrales worden bijgebouwd,(In China zouden er dat meerdere zijn per jaar)en daar is het blijkbaar dat de knoop zit,omdat de rezerve eigenlijk ongekend is.

Denk er ook aan dat de sutuatie op dit ogenblik landen er zal toen aanzetten om meer aandacht aan kernwapens te geven ook,ik weet niet in hoeverre U daar rekening mee houd.

gede
Forum elite
Forum elite

Bericht door gede »

24 nov 2022 09:07
De Uranium rezerve is ook volgens mij niet bekend,maar het is wel zo dat er meer kerncentrales zullen open blijven dan voorzien,verschillende landen verlengen de levensduur van hun centrales/of zijn dat van plan te doen,in hoeverre past dit al in Uw plaatje?? bovendien zullen er inderdaad kerncentrales worden bijgebouwd,(In China zouden er dat meerdere zijn per jaar)en daar is het blijkbaar dat de knoop zit,omdat de rezerve eigenlijk ongekend is.

Denk er ook aan dat de sutuatie op dit ogenblik landen er zal toen aanzetten om meer aandacht aan kernwapens te geven ook,ik weet niet in hoeverre U daar rekening mee houd.
1) Ook hierop heb ik al 15x hetzelfde gezegd: China gaat voor zijn uranium zich niet afhankelijk maken van westerse bedrijven, ze zorgen zelf voor de ontginning en dat zijn niet de bedrijven waar u in kan investeren. En tot slot: Hier en daar een discussie in de marge om een kerncentrale een beetje langer open te houden, daar gaat het helemaal niet om. Ik zie vooral in de laatste 2 jaren gigantische nieuwe plannen voor investeringen in duurzame energie. Ik zie zelf miljarden investeringen in nieuwe technologieën en de gekende dingen (zon en wind), maar niet meer terug in 'klassieke' uraniumcentrales.

2) Kernwapens heeft niets te maken met de uraniumontginning voor energieproductie. Elke gram uranium die officëel gedelfd wordt, wordt streng gemonitord. Bovendien, denk je nou echt dat er 1000-en tonnen uranium meer gaan gedelfd worden voor een paar kernwapens? Je hebt maar heel weinig nodig voor 1 bom hoor.

3) Er is ook veel onderzoek naar het herbruiken van radio-actief afval om er verder elektriciteit mee te maken. Die parameter 'vergeet' u even en heeft een veel grotere impact dan wat kernwapens...

Al 10 jaar komen hier dezelfde argumenten en het brengt allemaal geen zoden aan de dijk. Voor mij is de sector van de uraniumontginning verbrand en het komt niet meer weer.

Plaats reactie