Uranium

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 170

Re: Uranium

Bericht door de Senacour »

Kazatomprom zal de bauw van zijn nieuwe Acid fabriek moeten uitstellen tot 2027 dat is toch wel nieuws vind ik.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 941

Bericht door sjos »

Russisch staatsbedrijf sluist honderden miljoenen door Nederland, meldt NOS

Het Russische staatsbedrijf voor kernenergie Rosatom gebruikt een Nederlands dochterbedrijf om honderden miljoenen aan winsten te verplaatsen, ook tijdens de oorlog met Oekraïne. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag van het dochterbedrijf uit Amsterdam, meldt de Nederlandse omroep NOS.
Via het staatsbedrijf komt een deel van die miljoenen in de Russische staatskas terecht. Daarmee profiteert Moskou ook tijdens de oorlog met Oekraïne van de Europese afhankelijkheid van de Russische uraniumsector. Door die afhankelijkheid durven westerse overheden vooralsnog geen sancties op te leggen tegen Rosatom.
Rosatom is een belangrijke uranium- en kernenergieproducent. Daarnaast speelt het een rol in de oorlog, met het beheer van de veroverde kerncentrale in Zaporizja. Via het Nederlandse dochterbedrijf Uranium One Coöperatief is het Russische staatsbedrijf actief in de uraniumontginning in Kazachstan en Tanzania.
De opbrengsten vloeien vanuit Kazachstan en Tanzania naar Nederland, waarna ze naar Rusland worden doorgestuurd. In 2022 maakte het Nederlandse bedrijf 240,6 miljoen dollar (omgerekend 222 miljoen euro) winst. Daarvan werden tientallen miljoenen overgemaakt aan het moederbedrijf in Rusland, aldus de NOS.
De handel in uranium en andere activiteiten leveren de Russische staatskas jaarlijks ook heel wat geld op. In 2022 droeg Rosatom zowat 291 miljard roebel (3,1 miljard euro) af aan de belastingen, blijkt uit het jaarverslag.
Rosatom blijft gevrijwaard van Europese sancties, ondanks die geldstroom. De westerse nucleaire sector kan moeilijk zonder het Russische staatsbedrijf, dat met een marktaandeel van 35 procent de grootste leverancier van verrijkt uranium is, aldus nog de NOS.
Volgens de woordvoerder van het bedrijf Urenco uit het Nederlandse Almelo, dat actief is in de verrijking van uranium, is er wel een beweging van westerse bedrijven die geen zaken meer willen doen met Rusland na de inval in Oekraïne, maar lukt het nog niet om het Russische deel van de keten te vervangen.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan

Ik wil er toch ook even op wijzen, nu het bekend is dat dit gebeurd zal er zeer zeker maatregelen tegen worden getroffen daar twijfel ik niet aan.

sjos
Forum elite
Forum elite

Bericht door sjos »

de Senacour schreef: ↑
19 aug 2024 08:15
Ik wil er toch ook even op wijzen, nu het bekend is dat dit gebeurd zal er zeer zeker maatregelen tegen worden getroffen daar twijfel ik niet aan.
Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoelt ?
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan

Nu het in de pers komt kan men dit gewoon niet meer laten doorgaan, op een of andere manier.

sjos
Forum elite
Forum elite

Bericht door sjos »

de Senacour schreef: ↑
19 aug 2024 17:35
Nu het in de pers komt kan men dit gewoon niet meer laten doorgaan, op een of andere manier.
Gaat nog wel door via een extra omweg ttz banken in de golfregio (Dubai enz.)

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan

Er is een grote waarschuwing gekomen van kazatomprom de grootste producent ter wereld zal een produktie vermindering kennen van maar eventjes een 17% men moet er ook rekening mee houden dat er ondertussen meer en meer kerncentrales worden bijgebouwd, terwijl men de volgende jaren de eerste SMR verwacht om data centers aan te vullen die gebruik maken van A.I.

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 163

Bericht door koenvhaver »

Kleine heropleving van uranium maar blijft in dalende trend. Heb toch wat winsten genomen.
De 400% is bereikt geweest

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan

De uranium prijs gaat ondanks zeer explosief nieuws terug onder de 80$ per pound, men moet zich stilaan vragen beginnen te stellen bij de info die bij ons hier voorradig is, dit is toch wel zeer...ongewoon.

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 163

Bericht door koenvhaver »

Bedoel je dat we niet alle informatie ter beschikking hebben. Bij zilver zie je ook die discrepantie waar de zilvervoorraden afnemen en er tekorten zijn en waarbij toch de zilverprijs niet doorschiet. Velen hebben dan complottheorieën maar dat vind ik erover. Een onevenwicht wordt toch op termijn weggewerkt. Dus er iets achter zoeken vind ik te ver gaan. Tegenwoordig is dat de trend. Je kunt altijd je gelijk bewijzen tegenwoordig afhankelijk welke bron je gebruikt.
De 400% is bereikt geweest

Plaats reactie