Goud

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 731
Contacteer:

Re: Goud

Bericht door gede » 14 jun 2019 22:33

QA1 schreef:
gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:
gede schreef:
Yeah right :up:

Wie constant bezig is over waardeloos geld, heeft er waarschijnlijk zelf veel te weinig van. :-).
Verklaar u nader.
Lijkt me anders glashelder. :-). Ik hoor niemand die veel geld heeft klagen dat dat allemaal waardeloos papier is.

Doe nou is wat down to earth mensen. Jullie denken in veel te extreme 'end of the (commercial) world.' In het verleden is doemdenken al o zo vaak waardeloos gebleken. Als de wereldbevolking blijft groeien, zal de economie dat ook doen. Dat zal altijd met schokjes gepaard gaan, maar uiteindelijk komt alles altijd op z'n pootjes terecht. Doomsday preppers verspillen altijd weer hun tijd, ook al omdat als doomsday dan toch komt, het verloop totaal onvoorspelbaar zal zijn. Misschien bekijkt men op dat moment goud als een waardeloos, te zacht, quasi onbruikbaar geel metaal.
Beste,

U lijkt zich wat te veel te concentreren op doomsday theorien. Er zijn mensen met veel geld die considereren om reele activa te incorporeren: ook dat is van alle tijden. Ook zal er wsch. altijd wel een interesse zijn voor goud.
Dat het nu Paul Allen is met zijn Monets, Bill Gross met zijn rare stamps of diene van Telenet met zijn grond. Komt allemaal op hetzelfde neer: dat heet poging tot consolidering van waarde.
Of om het met de woorden van Siegmund Warburg te zeggen als hij talent voor zijn bank probeerde te situeren en aan te werven met de simpele vraag: 'what do you collect?' Wat ze uit de boekskes hadden geleerd interesseerde hem niet zozeer.
Een eenvoudige norm voor de intrinsieke waarde van goud die is er overigens wel: de kost om het te produceren plus wat marge.

Uw invalshoek van beperkte bruikbaarheid heb ik begrepen als een soort van commodity benadering.
Het is dan net die insteek van onbruikbaarheid die het bruikbare daarstelt en confirmeert nietwaar. De bedoeling is met name dat het goedje zelf niet gebruikt wordt en blijft wat het is.
Zoals gezegd: een Krugerrand uit 1979 (nochtans 40 jaar oud) daar krijg je hetzelfde voor als eentje van recent: waardevast dus. Op voorwaarde dat die munt in tact is gebleven en het goud daarmee verbonden zelf niet is gebruikt, blijft de bruikbaarheid daarvan. Maw: het niet gebruiken is net de bruikbaarheid.

mvg
1) Ik ben het niet die over doomsday bezig is. Verschillende goudkevers spreken hier om de haverklap over het nakende einde van de wereldwijde welvaart met hyperinflatie, extreme armoede enz. tot gevolg en enkel zij die goud hebben zullen nog hun standaarden kunnen behouden. Hoogstwaarschijnlijk klinkklare onzin zeg ik.

2) Als er ooit een soort van mega-hyper-inflatie komt, waarin ik dus niet geloof, dan zeg ik net dat ik helemaal niet geloof dat iemand dan het ultieme redmiddel kan voorspellen. Ik zeg ook niet dat goud een commodity is, maar ik zeg wel dat het mij niet zou verbazen dat het vroeg of laat wel die status krijgt.

3) U mag van mij fier zijn op die Krugerrand. Wie echter een stukje bouwgrond heeft uit 1979 is véél beter af. Ik bedoel maar: Het is niet al goud dat blinkt. ;-)
jpcdeman liked last!

powered by Surfing Waves

Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 34
Contacteer:

Bericht door Sieg » 15 jun 2019 00:22

gede schreef:
Sieg schreef:De goudprijs uitgedrukt in waardeloos fiat geld kan gerust maal 40, maal 50 gaan.
Yeah right :up:

Wie constant bezig is over waardeloos geld, heeft er waarschijnlijk zelf veel te weinig van. :-).
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/hyperi ... reldoorlog

Ik vermoed dat de goudprijs uitgedrukt in de munt waarvan sprake in bovenvermeld artikel een heel klein beetje meer gestegen is dan maal 40 of maal 50.

Ik zie heel wat gelijkenissen met de situatie vandaag:
- begrotingstekorten
- devaluatie van de munt
- printen van geld (de Duitsers waren 'amateurs' op dat vlak, vandaag wordt er gecreëerd door een druk op de knop).

Duitsland was een alleenstaand geval, deze keer is het wereldwijd... Nog nooit meegemaakt!

Gede vindt mij heel grappig en ongeloofwaardig blijkbaar.
OK dan, zorg maar dat je veel fiat geld op je spaarrekening staan hebt.
Rijkdoorvlijt liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 457
Contacteer:

Bericht door kierkegaard » 15 jun 2019 10:19

Ik ben sinds eind 2013 fysiek goud beginnen kopen, louter als spreiding, ten belope van 5% van vermogen. Mijn gemiddeld rendement daarop is 25% en ligt dus iets hoger dan wat ik met een (BEL) indextracker over die periode had gehaald. Maar het zorgt vooral voor demping. Als ik de curve van mijn rendement bekijk, is mijn LT-rendement substantieel hoger dan de markt, maar met veel minder scherpe pieken en dalen.

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1743
Contacteer:

Bericht door QA1 » 15 jun 2019 14:59

gede schreef:
QA1 schreef:
gede schreef:
Rijkdoorvlijt schreef:
Verklaar u nader.
Lijkt me anders glashelder. :-). Ik hoor niemand die veel geld heeft klagen dat dat allemaal waardeloos papier is.

Doe nou is wat down to earth mensen. Jullie denken in veel te extreme 'end of the (commercial) world.' In het verleden is doemdenken al o zo vaak waardeloos gebleken. Als de wereldbevolking blijft groeien, zal de economie dat ook doen. Dat zal altijd met schokjes gepaard gaan, maar uiteindelijk komt alles altijd op z'n pootjes terecht. Doomsday preppers verspillen altijd weer hun tijd, ook al omdat als doomsday dan toch komt, het verloop totaal onvoorspelbaar zal zijn. Misschien bekijkt men op dat moment goud als een waardeloos, te zacht, quasi onbruikbaar geel metaal.
Beste,

U lijkt zich wat te veel te concentreren op doomsday theorien. Er zijn mensen met veel geld die considereren om reele activa te incorporeren: ook dat is van alle tijden. Ook zal er wsch. altijd wel een interesse zijn voor goud.
Dat het nu Paul Allen is met zijn Monets, Bill Gross met zijn rare stamps of diene van Telenet met zijn grond. Komt allemaal op hetzelfde neer: dat heet poging tot consolidering van waarde.
Of om het met de woorden van Siegmund Warburg te zeggen als hij talent voor zijn bank probeerde te situeren en aan te werven met de simpele vraag: 'what do you collect?' Wat ze uit de boekskes hadden geleerd interesseerde hem niet zozeer.
Een eenvoudige norm voor de intrinsieke waarde van goud die is er overigens wel: de kost om het te produceren plus wat marge.

Uw invalshoek van beperkte bruikbaarheid heb ik begrepen als een soort van commodity benadering.
Het is dan net die insteek van onbruikbaarheid die het bruikbare daarstelt en confirmeert nietwaar. De bedoeling is met name dat het goedje zelf niet gebruikt wordt en blijft wat het is.
Zoals gezegd: een Krugerrand uit 1979 (nochtans 40 jaar oud) daar krijg je hetzelfde voor als eentje van recent: waardevast dus. Op voorwaarde dat die munt in tact is gebleven en het goud daarmee verbonden zelf niet is gebruikt, blijft de bruikbaarheid daarvan. Maw: het niet gebruiken is net de bruikbaarheid.

mvg
1) Ik ben het niet die over doomsday bezig is. Verschillende goudkevers spreken hier om de haverklap over het nakende einde van de wereldwijde welvaart met hyperinflatie, extreme armoede enz. tot gevolg en enkel zij die goud hebben zullen nog hun standaarden kunnen behouden. Hoogstwaarschijnlijk klinkklare onzin zeg ik.

2) Als er ooit een soort van mega-hyper-inflatie komt, waarin ik dus niet geloof, dan zeg ik net dat ik helemaal niet geloof dat iemand dan het ultieme redmiddel kan voorspellen. Ik zeg ook niet dat goud een commodity is, maar ik zeg wel dat het mij niet zou verbazen dat het vroeg of laat wel die status krijgt.

3) U mag van mij fier zijn op die Krugerrand. Wie echter een stukje bouwgrond heeft uit 1979 is véél beter af. Ik bedoel maar: Het is niet al goud dat blinkt. ;-)
Beste,

Er zijn nu eenmaal diverse vormen van reeel actief.

Het is niet omdat iemand een Krugerrand zou hebben met 1979 daarop dat men die in dat jaar zou gekocht hebben nietwaar :-)

In 1979 heb ik trouwens al mijn goudmijnen verkocht. Zelfs per eind jaren zeventig was goud niet de betere beslissing, maar wel goudmijnen: die deden het veel beter.

Vergelijking met een bouwgrond uit 1979 is uiteraard compleet irrelevant. Indien U vergelijken niet laten kan, dan dient U dat te vergelijken met het investmentresult sinds dat jaar, waar occasioneel gold related werd geconsidereerd en gold werd/wordt opgevolgd te gelegener tijd.

Was trouwens ook niet het ideale moment toen om bouwgrond te kopen, dat was eerder alsook afhankelijk van waar.

Was het een een stuk goed gelegen grond in Dhaka waar de grondprijzen tot orde van grootte maal enkele honderden/maal 1000 gingen tussen 1975 en 2010?
Soms impressionante results kan men vaststellen komende vanuit crisissituaties. Binnen een crisis zelf is het eerder zaak om waarde te bestendigen, te consolideren. Dat kan de betekenis van goud zijn, alsook andere reele assets. Niet whatever evolutie in papiergeld binnen een crisis zelf. Zelfs in de grote goudhausse eind jaren zeventig was niet goud, maar wel goudmijnen de betere keuze.
Gold is intrinsiek geen commodity en het zou heel verbazend zijn moest het daar ooit volledig naar afglijden.

Ivm bouwgrond: een bouwgrond is alles of niks hé: men kan niet zeggen: ok die grond is goed: ik ga er eens een paar m2 van bijkopen. Of de waarde is flink gestegen tov andere zaken: ga er eens een paar m2 van verkopen. Ook al een reden waarom zulke vergelijking niet relevant is. Ook bij een bouwgrond is het trouwens doorgaans zo dat het element waardevastheid wordt ondersteund op voorwaarde dat men die grond niet gebruikt. Bij bouwen daarop, gebruiken dus, vermindert de waarde doorgaans nietwaar.

mvg
Rijkdoorvlijt liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3476
Contacteer:

Bericht door Beheerder » 19 jun 2019 20:07

De FED laat de rente ongewijzigd maar goud vaart er voorlopig wel bij en stijgt ruim een half procent sinds de bekendmaking:
Screenshot_20190619-200538_Chrome.jpg
U kunt zich hier registreren om de bijlage te zien.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 731
Contacteer:

Bericht door gede » 19 jun 2019 22:27

Nu wel een krachtig signaal boven de 1.350 dollar/ounce. De volgende dagen zullen moeten uitwijzen of we dit niveau boven de 1.350 eindelijk na al die jaren is een keertje kunnen vasthouden. Ik ben benieuwd (en reis mee met aan goud gerelateerde zaken, vnl. zilver, sinds 1 week ook platina)

Gray
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 243
Contacteer:

Bericht door Gray » 19 jun 2019 22:29

is dit het keerpunt voor goud?
Alvast het keerpunt voor de FED
AGFB Agfa, PSX Phillips 66, HFC HollyFrontier Corp, DECB Deceuninck, BABA Alibaba Group GFI Goldfields GG Goldcorp

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 105

Bericht door koenvhaver » 19 jun 2019 23:17

Beukt al boven de 1360. Nu komen er veel weerstanden aan. We zijn er nog niet maar het plaatje begint er goed uit te zien.
steeds vernieuwen: Return van 170% sinds 2016

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1743
Contacteer:

Bericht door QA1 » 20 jun 2019 01:46

AAZ.L

Allez: zoveel jaren later een reality check:

Men kon ze kopen ergens begin 2016 rond de 5. Dat is ong. het laatste jaardividend. Vandaag omhoog naar new high van 131.

https://www.londonstockexchange.com/exc ... ml?lang=en

mvg

Austin Harley
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 30
Contacteer:

Bericht door Austin Harley » 20 jun 2019 06:37

kierkegaard schreef:Ik ben sinds eind 2013 fysiek goud beginnen kopen, louter als spreiding, ten belope van 5% van vermogen. Mijn gemiddeld rendement daarop is 25% en ligt dus iets hoger dan wat ik met een (BEL) indextracker over die periode had gehaald. Maar het zorgt vooral voor demping. Als ik de curve van mijn rendement bekijk, is mijn LT-rendement substantieel hoger dan de markt, maar met veel minder scherpe pieken en dalen.
Ik heb niet rechtstreeks in goud geïnvesteerd, maar in goudmijnen
20% van mijn liquid vermogen
Wat ik vooral zie, dat goud(mijnen) omgekeerd evenredig reageerd met al het overige.
Zorgt dus voor fijne compensator binnen mijn porteffeuille bij dreigende uitspraak Trumph, achteruitgang wereldeconomie, etc.
Blij goud(mijnen) te bezitten

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie