Goud

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
Plaats reactie
HDstocks
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Re: Goud

Berichtdoor HDstocks » 16 Mei 2018 12:18

koenvhaver schreef:Ondanks een dalende goudprijs stijgt mijn grootste positie Kirkland toch naar nieuw hoogtepunt. Daarbij heb ik nog het voordeel dat de dollar ook stijgt. Natuurlijk mag de goudprijs ook niet teveel meer zakken.

Komt M.I. door hun nogal aanzienlijke participatie in Novo resources waarop momenteel hard op gespeculeerd wordt. Eind deze maand komt Novo uit met de resultaten van de langverwachte bulksamples van de "goudvondst van de eeuw". Alsook in het voordeel van KL. is de tendens dat het erop lijkt dat Novo een andere partij genaamd "Artemis" probeert uit te roken.
josymar liked last!
Hochschild Mining, Klondike gold Corp, Novo Resources, Tubize, Ackermans & Van Haaren, Euronav, Nyrstar, Velcan

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 480

Berichtdoor gede » 17 Mei 2018 10:53

koenvhaver schreef:Inderdaad, die zakt eens lekker door. Economie van de US doet het te goed. Het zal nog leuk worden als de rente verder doorstijgt. Trump heeft zelf ook niet graag een sterke dollar maar er is weinig aan te doen.
Gaat goud een bodem vinden? Afwachten momenteel en uitzweten.

Ik kijk met weemoed terug op de tijd dat er hier een aantal exemplaren op het forum verschenen die beweerden dat we tegen eind 2017 de 1.400 dollar zouden zien en daarna vlot zouden doorstomen naar 1.500 dollar. Dat alles gebaseerd op steeds duurder wordende biefstukken. Ik ben benieuwd hoeveel genot ze ondertussen al hebben gehad aan hun JNUG-aandelen. Zoals dat altijd weer het geval is: Dit soort exemplaren verdwijnen geruisloos van het forum. Niet eentje die is komt zeggen de situatie totaal verkeerd ingeschat te hebben.

strever
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 157

Berichtdoor strever » 17 Mei 2018 12:15

Manman probeer je nu hier je gelijk te halen ??Vertel je de menden hier ook hoe verkeerd je zat
bij Tigenix en dat Takeda nooit Tigenix zou overnemen!!
En toen je de beheerder vroeg om je account te verwijderen omdat je de hele zaak verkeerd had ingeschat
!!!!Ben ik nu zo slim of is een ander zo dom?

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 17 Mei 2018 13:08

strever schreef:Manman probeer je nu hier je gelijk te halen ??Vertel je de menden hier ook hoe verkeerd je zat
bij Tigenix en dat Takeda nooit Tigenix zou overnemen!!
En toen je de beheerder vroeg om je account te verwijderen omdat je de hele zaak verkeerd had ingeschat

Beste aanvallende strever (alweer): Niemand had zien komen dat Bravo maandenlang met Takeda aan het praten was om het hen mogelijk te maken een relatief laag bod te doen. Niemand. Ook u niet dus.

De historische aandeelhouder zal dankzij Bravo zijn investering met 0 rendement of met klein verlies verkopen. En ik moet nu mijn ongelijk gaan toegeven en applaus geven aan Bravo en co?

En ja, ik was het forum grondig beu. Dat kwam door mensen zoals u (met een prachtige bescheiden ondertitel trouwens). Een heel aantal mensen heeft me toen gevraagd om te blijven schrijven en dat doe ik dus.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 554

Berichtdoor Karl » 17 Mei 2018 13:28

Wat ik mij toch afvraag is waarom oosterse landen de laatste jaren de goudreserves zo sterk hebben opgedreven. Ik ben trouwens niet meer echt overtuigd dat goud een goede veilige haven is. Het is alleen een veilige haven omdat veel beleggers dat denken en goud kopen als het met de beurzen wat minder gaat. Maar als de beurzen -10% gaan in korte tijd komt het bijna nooit voor dat goud +10% gaat of maar zelfs +5%.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 17 Mei 2018 14:12

Karl schreef:Wat ik mij toch afvraag is waarom oosterse landen de laatste jaren de goudreserves zo sterk hebben opgedreven. Ik ben trouwens niet meer echt overtuigd dat goud een goede veilige haven is. Het is alleen een veilige haven omdat veel beleggers dat denken en goud kopen als het met de beurzen wat minder gaat. Maar als de beurzen -10% gaan in korte tijd komt het bijna nooit voor dat goud +10% gaat of maar zelfs +5%.

Dat is inderdaad hét grote discussiepunt hier op het forum geweest. Is goud een veilige haven bij een economische terugval/crash of niet?

Voor mij heeft het die functie al lang verloren. Het voorbije decennium heb ik nooit gezien dat goud die rol vervuld heeft. Ik sluit ook niet uit dat men goud ooit is gaat beschouwen als wat het echt is: een geel metaal dat eigenlijk geen industriële waarde heeft.

Ik denk dat beleggers een andere manier gevonden hebben als 'veilige haven' tegen dalende beurzen: shorts.
koenvhaver liked last!

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 52

Berichtdoor koenvhaver » 17 Mei 2018 15:31

Hey Gede,

Ik waardeer nog steeds je bijdrages, vanaf het begin al. Jij bent zo een beetje mijn wake-up call. Op het uranium-forum zijn ze ook al wat stiller geworden want daar had je ook volledig gelijk. Ik had lang een zinkmijn-aandeel maar toen ik het aanbod zag verhogen heb ik het verkocht en dat was inderdaad ook op tijd. Misschien heb je ook wel gelijk wat de goudmarkt betreft. Toch zoals reeds eerder geschreven kan je nog winsten behalen. (Zoals KL). Zilver houdt nu sterker stand dan goud en daarin was jij toch ook in belegd of geweest?. En by the way: Den Jimmy is nu weer stil na zijn newgold-debacle. Wanneer komt zijn volgende tip?

Gewaardeerde groeten

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 17 Mei 2018 15:38

koenvhaver schreef:Hey Gede,

Ik waardeer nog steeds je bijdrages, vanaf het begin al. Jij bent zo een beetje mijn wake-up call. Op het uranium-forum zijn ze ook al wat stiller geworden want daar had je ook volledig gelijk. Ik had lang een zinkmijn-aandeel maar toen ik het aanbod zag verhogen heb ik het verkocht en dat was inderdaad ook op tijd. Misschien heb je ook wel gelijk wat de goudmarkt betreft. Toch zoals reeds eerder geschreven kan je nog winsten behalen. (Zoals KL). Zilver houdt nu sterker stand dan goud en daarin was jij toch ook in belegd of geweest?. En by the way: Den Jimmy is nu weer stil na zijn newgold-debacle. Wanneer komt zijn volgende tip?

Gewaardeerde groeten

Het klopt, ik zit nog steeds vrij sterk in zilver. Dat in de vorm van aandelen in enerzijds een van de grootste producenten (First majestic silver) die ik na de serieuze terugval heb opgepikt. Anderzijds heb ik een meer speculatieve pick in de vorm van Silvercorp metals, die bij mij ongeveer x4 hebben gedaan en die een groeiverhaal hebben in het Oosten waar ik nog steeds in geloof.

Ik heb voor zilver gekozen omdat enerzijds de afstraffing zeer sterk is geweest in verhouding tot goud. Bovendien ook omdat de prijs voor een reeks mijnen nog altijd laag is en dus een deksel legt op de aanbodzijde en verder omdat ik geloof dat de rol van zilver industrieel gezien belangrijk zal blijven en misschien nog belangrijker wordt.

Het edelmetaal dat ik nu met grote interesse volg om eventueel op te pikken is platina.

PS1:
Ik hoop enigszins dat Jimmy na deze nieuwe afgang met de NV Gold niet opduikt met een nieuwe pennystock die hij de hemel gaat inprijzen. Dat elke dag met een voetnoot moeten voorzien is behoorlijk vermoeiend... :-) But someone has to do the dirty job zeker ;-)

PS2: Wat uranium betreft, moet ik helaas nog steeds dezelfde mening blijven aanhouden. Ik ben daar nog altijd niet positief over. Ik denk nog steeds dat het nóg erger en nóg dieper kan. Waar ik in elk geval nog 0,0 geloof aan hecht, is aan mensen die opduiken en beweren dat ze weten dat we het dieptepunt gezien hebben. Daarvoor is deze markt veel te ontransparant.

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 52

Berichtdoor koenvhaver » 17 Mei 2018 16:20

Beste Gede,

Als ik jou mag adviseren. Ga dan voor rhodium. 30% van mijn portefeuille zit daarin en ik ga al naar rendementen van boven de 60%. Dat volgt het idee van jou om in platinum te beleggen. Namelijk zonder platinum is er geen rhodium. Zie ook het rhodium-forum-thema waar ik veel schrijf. Vandaag weer een grote sprong naar boven.
petrus liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 378

Berichtdoor kierkegaard » 17 Mei 2018 23:10

Tja, goud. Geen mens die dat kan voorspellen. Ik ben de voorbije 3 à 4 jaar een beetje beginnen opbouwen, vooral vanuit het oogpunt van diversificatie. Rendement daarop ligt iets boven dat van de Bel20 over dezelfde periode, iets lager dan mijn aandelen. Zowel degenen die schermden met grote dalingen, als met grote stijgingen, hadden het fout. Zoals dat meestal zo gaat. Goud is al bij al redelijk stabiel gebleven. Op zich kan dat verbazen, gezien de indrukwekkende stijging van de geldhoeveelheid. Maar dat heeft op de KT en MLT geen enkele voorspellende waarde.