Stoploss orders en trailing stop orders

Deel hier kennis en bespreek de verschillende vormen van technische analyse
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3540

Re: Stop Loss

Berichtdoor jens_dev » 09 Mar 2015 13:20

Trailing stop lijkt me aangewezen in jouw situatie.
https://www.binck.be/compleet_aanbod/be ... iling_stop" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.binck.nl/welkom/gevorderd/s ... rde_orders" onclick="window.open(this.href);return false;

Het voordeel daarvan is dat je stoplossniveau automatisch mee evolueert met de koers. Zo profiteer je nog mee van eventuele koersstijgingen.

Bv. Koers €10, stopprijs €9.
> Koers zakt onder €9. Je aandelen worden verkocht en je wint niets t.o.v. een traditionele stoploss order.
> Koers stijgt naar €10,50 - Stopprijs stijgt automatisch mee naar €9,50. Je kan een markt- of limietorder koppelen aan de trailing stop. Koers daalt onder €9,50. Je aandelen worden verkocht. Je wint €0,50 per aandeel. Het bekijken waard.

Wat het DAX-probleem betreft, zou ik even customer service bellen. Heb er zelf geen ervaring mee.
Never waste a good crisis

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

el_mettos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 176

Re: Stop Loss

Berichtdoor el_mettos » 09 Mar 2015 13:30

Hartelijk dank Jens,
hier kan ik wat mee!
Als Paul D'Hoore het zegt.... is het al te laat.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2921

Stoploss orders en trailing stop orders

Berichtdoor Beheerder » 17 Nov 2018 10:22

Bespreek hier de voor- en nadelen en het toepassen van stoploss orders en trailing stop orders.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

nete
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 157

Re: Stoploss orders en trailing stop orders

Berichtdoor nete » 23 Nov 2018 22:48

Lees dit blog eens op het gemak volledig door, je zal er véél uit kunnen leren om rampen als Nyrstar, Bpost, IBA en eerder Fortis, L&H, Dexia enz... te kunnen voorkomen (door eindeloos te blijven zitten of bij dalingen nog bij te kopen).

De blog dateert van 2009, ik heb ze nu vandaag toevallig ontdekt, maar de inhoud is actueler dan ooit.

http://blog.seniorennet.be/beursadvies/ ... ?ID=200618 , vooral het hoofdstuk 2, 7, 4.

Veel lees- en leerplezier !
Annetje liked last!
----------------------------------------------------------------
Beleggen = maximaliseer je winst, beperk je verlies.

nete
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor nete » 18 Dec 2018 12:37

Trailing-stop orders zijn in feite enkel zinnig als je bij Lynx zit als broker (bij Lynx kan je een % ingeven ipv een bedrag, je hebt zelfs de keuze tussen de twee mogelijkheden). Lynx is de ENIGE broker die deze keuze aanbiedt.
Het probleem bij Lynx is dat je dan met een buitenlandse rekening zit. Zeker met een beleggersclub is dit problematisch naar de fiscus toe.

En trailing-stop dient voor mij om eventuele winst te maximaliseren en verlies te beperken, en dat met een order waar ik na het plaatsen geen omkijken meer naar heb (behoudens als het order op de beurs zelf eens geannuleerd wordt). In dat geval gewoon even terug activeren.

Ik neem als voorbeeld Lotus Bakeries. Je koopt het enkele jaren terug aan bv. 500 euro.
Je zet een trailing stop order bij Binck op bv. 20% onder de topkoers om eventuele verliezen te beperken of winst veilig te stellen.
Bij Binck ben je verplicht om die 20% in een "vast getal" om te zetten, hier dus op -100 euro.

Lotus stijgt naar 2000 euro. Uw aandeel vliegt dan buiten bij een daling naar 1900 euro, dat is bij slechts 5% daling en geen 20%.
Het aandeel wordt dus door dit order afgestraft OMDAT het uitstekend presteert.
Dus moet dat order regelmatig aangepast worden om zinnig te blijven, in dat geval kan je evengoed een gewone stop-loss plaatsen waarbij je het verschil eveneens regelmatig handmatig aanpast.
Ik heb deze een paar keer aangekaart bij Binck, de helpdesk medewerkers zijn steeds 100% akkoord met mijn zienswijze, maar hun IT diensten zeggen vlakaf: het kost teveel werk, we doen het niet. Wraakroepend.

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7

Berichtdoor Annetje » 22 Dec 2018 13:17

Misschien dat ze er toch oren naar hebben, eens alles met Saxo rond is... De toekomst zal het uitwijzen.

kwintenvk
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 38

Berichtdoor kwintenvk » 18 Feb 2019 23:18

nete schreef:Trailing-stop orders zijn in feite enkel zinnig als je bij Lynx zit als broker (bij Lynx kan je een % ingeven ipv een bedrag, je hebt zelfs de keuze tussen de twee mogelijkheden). Lynx is de ENIGE broker die deze keuze aanbiedt.
Het probleem bij Lynx is dat je dan met een buitenlandse rekening zit. Zeker met een beleggersclub is dit problematisch naar de fiscus toe.

En trailing-stop dient voor mij om eventuele winst te maximaliseren en verlies te beperken, en dat met een order waar ik na het plaatsen geen omkijken meer naar heb (behoudens als het order op de beurs zelf eens geannuleerd wordt). In dat geval gewoon even terug activeren.

Ik neem als voorbeeld Lotus Bakeries. Je koopt het enkele jaren terug aan bv. 500 euro.
Je zet een trailing stop order bij Binck op bv. 20% onder de topkoers om eventuele verliezen te beperken of winst veilig te stellen.
Bij Binck ben je verplicht om die 20% in een "vast getal" om te zetten, hier dus op -100 euro.

Lotus stijgt naar 2000 euro. Uw aandeel vliegt dan buiten bij een daling naar 1900 euro, dat is bij slechts 5% daling en geen 20%.
Het aandeel wordt dus door dit order afgestraft OMDAT het uitstekend presteert.
Dus moet dat order regelmatig aangepast worden om zinnig te blijven, in dat geval kan je evengoed een gewone stop-loss plaatsen waarbij je het verschil eveneens regelmatig handmatig aanpast.
Ik heb deze een paar keer aangekaart bij Binck, de helpdesk medewerkers zijn steeds 100% akkoord met mijn zienswijze, maar hun IT diensten zeggen vlakaf: het kost teveel werk, we doen het niet. Wraakroepend.

Ik maak er zelf ook gebruik van van deze Trailing-stop orders bij Binck.
Het zou inderdaad handig zijn indien je gebruik kan maken van een percentage.
Echter indien je hiermee werkt ben je een actieve belegger & weet je ook welke aandelen uit je ptf recent sterk gestegen zijn en dus een aanpassing nodig hebben.
In uw voorbeeld is uw aandeel met 300% gestegen. Ik denk dat dit dan wel opgevolgd wordt...

nete
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor nete » 19 Feb 2019 01:29

kwintenvk schreef:
Ik maak er zelf ook gebruik van van deze Trailing-stop orders bij Binck.
Het zou inderdaad handig zijn indien je gebruik kan maken van een percentage.
Echter indien je hiermee werkt ben je een actieve belegger & weet je ook welke aandelen uit je ptf recent sterk gestegen zijn en dus een aanpassing nodig hebben.
In uw voorbeeld is uw aandeel met 300% gestegen. Ik denk dat dit dan wel opgevolgd wordt...

Toch blijf ik erbij: een trailing-stop order met enkel een keuze "vast bedrag" onder topkoers is KOMPLETE onzin.
De zin van een trailing stop ordertype is juist dat je er na plaatsing verder geen omkijken naar hebt.
Je moet het handmatig opvolgen en dat kan je dan evengoed met een gewoon stop-loss order.
Je mag mij het verschil gerust eens uitleggen.
Bewijs is er: de medewerkers van de helpdesk geven me 200 % gelijk, maar de wiskunde knobbels in de ivoren IT toren geven niet thuis.

nete
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor nete » 19 Feb 2019 02:08

Nog even verduidelijken:

Ik gebruik nu een excel bestand waar, als ik de koers ingeef, indien die koers een aanpassing vergt van de stop-loss omdat het aandeel stijgt, er in het rood een nieuwe stopkoers in een kolom verschijnt, die ik dan moet ingeven in BinckBank.
Of ik dat dan via een gewoon S/L order doe of via een trailing stop (mits bijkomend rekenwerk) maakt geen jota verschil uit.
Want tenslotte, als je bv. een S/L van -20% wil aanhouden en het aandeel stijgt 1 euro is het veschil al kleiner dan 20%
Eigenlijk te gek voor woorden...