Dividend

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen

Rode baron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 0

Re: Dividend

Bericht door Rode baron »

Dag Pennystocker, heb je artikel gelezen en de verwijzing naar een artikel op een website ook. Bedankt voor je artikel.
Het is juist wat ze daar schrijven, maar het is ook alleen maar juist wanneer het bedrijf elk jaar 10% winst maakt. De werkelijkheid leert, dat dit niet zo is. Als de beurzen nog maar in een dalende trend zitten, gaat een bedrijf dat geen dividend uitkeert en herinvesteert mee in de dalende trend en ben je daar dus ook je (dividend) geld "kwijt".
Heb je een bedrijf dat dividend uitkeert.... die dividenden zijn uitgekeerd en dat geld heb je toch binnen... ongeacht wat de toekomst brengt.
Ik denk dat ook de perceptie een rol speelt. Bij mij is er bijna elke maand wel een inkomst uit spaargeld, obligatie of aandeel... het geeft mij een goed en comfortabel gevoel. Groetjes.

Piper
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2

Bericht door Piper »

Rode baron schreef: Bij mij is er bijna elke maand wel een inkomst uit spaargeld, obligatie of aandeel... het geeft mij een goed en comfortabel gevoel. Groetjes.
En zeker wanneer die dividenden ruim de actuele rente overstijgen en zo zijn er ondertussen al heel veel dergelijke kwaliteitsaandelen.

Pennystocker
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 29

Bericht door Pennystocker »

Als je voor dividend-aandelen wilt gaan dan moet er denk ik vooral worden gekeken naar aandelen als Aareal en volgens mij ook Volta Finance. Als ik het goed heb keren ze elk kwartaal dividend uit en met name Aareal is vrij stabiel. Ik heb overigens beide aandelen niet maar ik 'ken' ze wel redelijk goed (met name Volta, ooit onder de 50ct gehad tot rond de 3,00).

Piper
Forum elite
Forum elite

Bericht door Piper »

Pennystocker, het feit dat Volta onder 1 euro en dus pennystock was, zegt voor mij genoeg. Trouwens, voor mij tellen enkel de netto-dividenden en dan nog op voorwaarde dat het bedrijf ze ook de volgende jaren kan verder uitbetalen. Bij aandelen zoals Belgacom of Socfinasia hebben we zo op 10 jaar tijd een kapitaalsverdubbeling. Meer hoeft echt voor mij niet, hoewel ik beide aandelen (en vooral Socfinasia) nog verder zie stijgen.

Pennystocker
Forum veteraan
Forum veteraan

Een pennystock maakt niks uit, vaak is het niet voor niks een pennystock maar dat brengt met zich mee dat er meer rendement valt te halen (ook meer risico's). Volta Finance is niet slecht omdat het een pennystock was maar voor veiligere beleggingen kan een belegger denk ik beter een degelijk aandeel kopen uit een hoofdindex (Aex/Bel20).

Oja, de verhandelbaarheid is ook een aandachtspunt. Misschien is het een idee om een topic te openen met mooie dividend-aandelen?

Piper
Forum elite
Forum elite

Bericht door Piper »

Het feit dat een aandeel een pennystock wordt, duidt op enorme problemen en op de hoge risico-graad. Weinigen slagen trouwens in een turn-around. Ik blijf er altijd af. Ik hou enkel van topkwaliteit.

Pennystocker
Forum veteraan
Forum veteraan

Klopt en 9 van de 10 keer komt een pennystock ook niet meer boven de 1,00. Ik ken er uit mijn beleggingsverleden maar een paar: Corus...paar cent waard en ik verkocht toen te vroeg (achteraf) op 23ct maar toen kwam dacht ik Mittal de boel overnemen voor 1,20(?). Qurius heeft ooit een spurt gemaakt tot boven de 1,00 maar is nu weer terug onder de 1,00 maar Volta zat zeker in de problemen en is wel mooi hersteld: http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/230905/ ... nance.aspx Ik heb er geen positie meer in maar ten tijde van de 50ct was het leuk om mee te day-traden.

Terug bij dividend aandelen, wat denken jullie van de Value8 cumprefs, bij een koers van €25 geven ze volgens mij 7% dividendrendement, inmiddels is de koers volgens mij gezakt dus is het dividendrendement wat hoger.

Largo
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 123

Bericht door Largo »

Hoi,

Solvac ging ex dividend 17/08. Tot heden kreeg ik nog niets. Duurt het altijd enkele dagen om de cash op de rekening te zien ?.
Angst en hebzucht zijn oerinstincten die beleggers het leven erg moeilijk maken.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1089

Bericht door kierkegaard »

Largo schreef: ↑
19 aug 2022 22:38
Hoi,

Solvac ging ex dividend 17/08. Tot heden kreeg ik nog niets. Duurt het altijd enkele dagen om de cash op de rekening te zien ?.
De ex-dividenddatum was niet 17/8 maar 9/8 zoals je eenvoudigweg op de website kan lezen (https://www.solvac.be/nl/beleggers/dividend/).

De uitbetaling is effectief op 17/8. Normaal doen brokers dat de dag zelf, maar zo niet zou het toch maandag op de rekening moeten staan.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1089

Bericht door kierkegaard »

Maar straf om daarvoor een 10 jaar oud topic op te delven :D

Plaats reactie