Dividend
Re: Dividend
Aan de andere kant, die aandelen zijn nu zo afgestraft dat de dividendrendementen bij het terug dalen van de rente en fors stijgen van de koersen binnen enkele jaren zeer interessant kunnen zijn.wimvd schreef: ↑08 mei 2023 10:33Ik heb gedurende +- 5 jaar ook een dividendport gehad met posities zoals Ageas, Intervest Office & Warehouse, Proximus, Telenet, Shell, Nextensa, Retail Estates, GIMV, Ascencio, bpost, NBB en EVS.
Dit gaf op deze port een gemiddeld nettorendement van 5% jaarlijks. Het idee was oorspronkelijk om deze port 20 jaar aan te houden en op die manier een gratis port op te bouwen. Echter ben ik alles nu stilaan aan het verkopen wegens de (nog komende) renteverhogingen en faillissementengolf die enorm zullen wegen op alle (dividend)aandelen en vooral omdat ik elders een betere investering kan doen met rendement van 10 Ã 20%. Heel wat van deze veilige huisvaderaandelen bleken toch niet zo veilig te zijn, met name bpost, NBB, Proximus en Telenet hebben een grote krater geslagen die zelf met jaren van dividend niet te compenseren vielen. Gelukkig had ik met mijn speculatieve port tijdens corona veel winst gemaakt en vlakt het verlies van de dividendport dit uit.
Beleggen in dividendaandelen is alleszins de meest rustige (naast trackers) manier van beleggen, waarbij een eventuele koerwinst een leuk toemaatje is. Maar ze zijn niet de heilige graal. Zeker in België hebben deze de laatste jaren veel van hun pluimen verloren. Er komen met de regelmaat van de klok verwateringen op deze aandelen, dividendpolitiek wordt te pas en te onpas gewijzigd, er wordt 30% afgehouden boven het bedrag van 800 EUR, de teloorgang van telecom, ... Een mooie leerschool, ik ga er weer voor enkel jaren uit. Mijn conclusie is alleszins dat je met share picking de markt niet kan verslaan. Dit was vroeger anders, maar de markt is te volatiel geworden.
Bpost komt van een dividend van 1.27 euro/jaar, bij een grondige herstructurering kan het aandeel terug fors stijgen en zal men het dividend dan terug verhogen om het % rendement te halen.
Die 30% in België boven het deel dat je betaald in het buitenland is inderdaad een pest en dat bedrag van 800 zou 8000 moeten zijn.
Maar met de hoogste beurstaks ter wereld (0.7%) weet je dat deze regering geen fan is van de beurs.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

-
- Forum gebruiker
- waarderingen: 50
Wim, waar ga jij een investering doen,waar je zo te horen zeker bent van 10% a 20% rendement?? (hotelkamers? parkeerplaatsen?)
Laat je niet vangen aan gewiekste verkopers !
(Gewoon een bezorgd forumlid,ik wil je zeker niet de les lezen.Maar ga eerst zelf op onderzoek uit.)
Jensen liked last!
(Gewoon een bezorgd forumlid,ik wil je zeker niet de les lezen.Maar ga eerst zelf op onderzoek uit.)
Die investering is meer in de bedrijfsvoering. Het gaat om EBITDA-marge voor zover u dit iets zegt in een niche-sector. Geen shady beleggerszaken of crypto's. Maar dank voor de bezorgdheid. Uiteindelijk gaat het om rendement op je kapitaal, of dit nu op de beurs is of elders, dat maakt op zich niet uit. Zolang je kapitaal maar rendeert op een legale manier. Ik heb al fysiek vastgoed, crowdlending en de beurs geprobeerd. Geen enkel van de 3 geeft zekerheid. Vastgoed staat nu zwaar onder druk indien het ouder vastgoed betreft. Indien EPC-peil D of slechter zit u al snel aan een bijkomende investering van 50K, dan moet je lang verhuren om dit eruit te halen. De beurs ben ik bezig sinds 2008 ... paar hoogtes (2009 + corona), paar laagtes gekend (2008 + verkeerde timing Shell en telecom in 2020/2021). Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wel wat in ontgoocheld ben, ik had meer van de beurs verwacht qua rendement. Maar winners verkoop je meestal te snel en verliezende bedrijven hou je dan te lang bij (of je koopt er nog lager van bij met nog meer verlies als gevolg). Echter bedrijfsvoering is ook niet onrisicovol uiteraard!dividendbaron schreef: ↑08 mei 2023 11:42Wim, waar ga jij een investering doen,waar je zo te horen zeker bent van 10% a 20% rendement?? (hotelkamers? parkeerplaatsen?)
@bertje: Bpost is enkel nog leuk als optietrader of als dagtrader om gebruik te maken van koerswisselingen. De LT-belegger heeft hier niks te zoeken, die sector is stuk en al zeker gezien bpost niet in privé-handen is, want daardoor kan er niet snel genoeg geschakeld worden. Hier zou ik dus als dividendbelegger in een brede boog omheen gaan, al lijkt de koers optisch goedkoop.
-
- Forum gebruiker
- waarderingen: 76
Wat Bpost en andere "staatsbedrijven" betreft ben ik het grondig met je eens : afblijven.
NBB en Proximus heeft een belegger ook nog niet veel plezier aan beleefd.
Met de huidige stijgende rentes staan ook de vastgoedfondsen aardig onder druk , dat hier het tij wel eens keert lijkt me echter wel zeker.
Toch zie ik aan mijn eigen portefeuille toch dat het dividend een alsmaar groter belang krijgt , ondanks het feit dat ik ook wel de bal eens mis sloeg ; Phosagro ( een Russissche meststoffenproducent die al ruim een jaar niet meer verhandeld mag worden in het Westen) zorgde voor een stevig wederkerend dividend , te laat geweest met het ingeven van een verkooporder begin 2022 bijvoorbeeld.
Toch door een grote spreiding had dit geen onoverkomelijke invloed op het geheel.
NBB en Proximus heeft een belegger ook nog niet veel plezier aan beleefd.
Met de huidige stijgende rentes staan ook de vastgoedfondsen aardig onder druk , dat hier het tij wel eens keert lijkt me echter wel zeker.
Toch zie ik aan mijn eigen portefeuille toch dat het dividend een alsmaar groter belang krijgt , ondanks het feit dat ik ook wel de bal eens mis sloeg ; Phosagro ( een Russissche meststoffenproducent die al ruim een jaar niet meer verhandeld mag worden in het Westen) zorgde voor een stevig wederkerend dividend , te laat geweest met het ingeven van een verkooporder begin 2022 bijvoorbeeld.
Toch door een grote spreiding had dit geen onoverkomelijke invloed op het geheel.
First Pacific, Goldfields, Zijin mining , Ur-energy ,Imerys, Savencia , Yara International , Carlsberg Korea Electric Power, Sprott Physical Uranium, Vranken, Hummingbird Resources, EVS,Etex , ThermoFisher,NVent,Pentair,Brederode,Pan American silver, Far Eastern Consortium,Tessenderlo, Bayer,GBL
Op Shell was je in ieder geval heel wispelturig aan het traden met een negatief resultaat tot gevolg meen ik mij te herinneren. Het belangrijkste op vlak van beleggen is zeer eenvoudig; niks doen.
Klopt. Stelselmatig bijgekocht wat een goede tactiek was. Maar dan op de bodem niet meer all-in durven gaan en dan nog nabij de bodem alles met verlies verkocht. Uiteindelijk slechts een rimpel in de port want een paar maanden later was alles opgehaald met andere aandelen-trades. Maar idd ... in plaats van een verliespositie had dit een winstpositie moeten zijn als je nu ziet dat ze terug noteren aan pre-corona koersen.