GAK verlagen

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen
Plaats reactie

denbelegger1
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 7

GAK verlagen

Bericht door denbelegger1 »

Hey,ik heb een vraag in verband met het verlagen van mijn GAK. Ik heb 110 aandelen gekocht van een bedrijf en heb de historische koers 22,13. Ik ben bij Saxo. Vandaag is de koers gestopt op 3,83 . Dat is een groot verschil ik verlies dus momenteel rond de 2000 euro,als ik zou verkopen. Maar stel dat ik nu maandagochtend 890 aandelen zou bijkopen rond de koers van 3.83 of zelfs lager, wat zou dan mijn nieuwe GAK kunnen worden. Welke berekening moet ik maken ? Als er iemand mij in de goede richting zou kunnen sturen,ik zou dankbaar zijn.

quince
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 298

Re: GAK verlagen

Bericht door quince »

110 x 22,13 = 2434,3
890 x 3,83 = 3408,7

2434,3 + 3408,7 = 5843 voor 1000 aandelen :arrow: GAK = 5,843 :!:
Blackadder liked last!
ANNUIT CÅ’PTIS ~ NOVUS ORDO SECLORUM ~ WEForum.org/great-reset

denbelegger1
Forum newbie
Forum newbie

Quince,bedankt voor je antwoord.

StevenM
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 17

Bericht door StevenM »

Wat hard gezakt is kan nog harder zakken. Stel je koopt nog eens bij voor 3408 euro en je GAK daalt naar 5.84 euro. Dan moet het 52.5 procent stijgen om breakevem te zijn : 3.83 × 1.525 = 5.84.
Aan de koersen waar je over spreekt veronderstel ik dat je het over Mithra hebt...

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1893

Bericht door jean de florette »

Wat Quince schrijft is wiskundig juist. Maar, mijn mening, er is geen GAK.
De motivatie om iets te kopen zou nooit een verlaging van een gemiddelde prijs mogen zijn. Je moet het op zich telkens een zinvolle aankoop vinden. Anders uitgedrukt: mocht je die eerste aankoop niet gedaan hebben, zou je dan nu wel geld steken in dat aandeel. Dat is de vraag.
Ik plaats zoiets in mijn tabelletjes dan als aankoop I en II. Elk met een bepaalde motivatie om toen te kopen. Elk met zijn eigen leerproces achteraf.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

denbelegger1
Forum newbie
Forum newbie

Het gaat dus inderdaad om Mithra,het bedrijf dat enkele jaren geleden naar de top werd geschreven omdat zij met hun geneesmiddelen een degelijke bijdrage zouden leveren aan de gezondheid van de vrouw. Ik begon met beleggen in 2017 en viavia leerde ik dus Mithra kennen. Daarop ging ik mij verdiepen in het bedrijf en ontdekte ik ook de forums van Beursig en xxxx.Mithra ging de hoogte inschieten, een koersdoel van 40 en zelfs hoger. En ik liet mij verleiden en kocht 390 aandelen aan 32 euro. En inderdaad,enkele dagen later stond de koers rond de 38 en ik dacht,kassa,kassa !! Maar toen begon de ellende. Fornieri foefelde,een goedkeuring bleef uit en de koers zakte. En in paniek verkocht ik alles rond de 27 euro. En toch was ik niet geleerd,want mijn vertrouwen in Mithra bleef en ik kocht opnieuw 110 aandelen aan 22,13euro. En dag na dag volg ik de forums en zie ik ook dat de koers zakt,en zakt,en zakt ! Normaal gezien zit iedereen te wachten op goed nieuws vanwege Mithra. En ik geloof nog altijd dat Mithra één dezer dagen met positief nieuws gaat komen,wat de koers hoger gaat stuwen,maar of ze ooit nog 22 gaat halen,betwijfel ik. Daarom overweeg ik om mijn GAK te verlagen en nog 890 aandelen bij te kopen,zodat mijn GAK tussen de 5 en 6 komt te liggen. Is dit een goede beslissing,denken jullie ??

Jensen
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 93

Bericht door Jensen »

jean de florette heeft gelijk; uw reden om bij te kopen is blijkbaar gefundeerd op het verlagen van uw GAK, dit is volgens mij de reden om het niet te doen. Het is niet omdat iets toen aan 32 stond en nu aan 3 bij wijze van spreken dat het nu goedkoop gewaardeerd is. Google eens 'sunk-cost fallacy'... Anderzijds zijn biotech aandelen zeer volatiel en zou men er enkel in moeten beleggen indien men het bedrijf van zeer nabij volgt en dan nog met een bedrag dat men bereid is te verliezen. Voor de gemiddelde persoon is het volgens mij beter om te beleggen in bedrijven met voorspelbare cashflows, die traag maar gestaag groeien en indextrackers dan in een alles-of-niets rollercoaster.
[/quote]
nete liked last!

Plaats reactie