Roerende voorheffing ADR Russische aandelen

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen
Plaats reactie

Sharing
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18

Roerende voorheffing ADR Russische aandelen

Bericht door Sharing »

Ik zou aandelen willen kopen van het Russische Sberbank. Ze keren 7% dividend uit.

Ik vraag mij af:

1. Hoeveel roerende voorheffing ga ik moeten betalen? Als ik zowel 30% roerende voorheffing in Rusland als 30 % roerende voorheffing in België moet betalen an schiet er van die dividenden noch amper 2,8% over. :shock: ik weet dat er een vrijstelling is maar die ga ik sowieso overschrijden.

2. Het aandeel is genoteerd als ADR in Londen in USD en in Frankrijk en Duitsland in EUR. In Londen is er sowieso geen RV maar ik zou liever het aandeel in euro willen kopen. Gaan die dividenden ook in Duitsland of Frankrijk belast worden?

Sharing
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: Roerende voorheffing ADR Russische aandelen

Bericht door Sharing »

Volgens info uit van Deloitte uit 2016 zou de Russische bronbelasting 15% bedragen. Of dat dat nog actueel is weet ik niet, eveneens of de landen waar de ADR genoteerd staat een belasting heffen.

Vidar
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Bericht door Vidar »

Sharing schreef: ↑
04 jan 2021 01:21
Volgens info uit van Deloitte uit 2016 zou de Russische bronbelasting 15% bedragen. Of dat dat nog actueel is weet ik niet, eveneens of de landen waar de ADR genoteerd staat een belasting heffen.
Als je naar de ISIN code kijkt weet je waar bronbelasting zal ingehouden worden.

Sharing
Forum verkenner
Forum verkenner

Bericht door Sharing »

Daar ben ik niet zo zeker van. Royal Dutch Shell A aandelen hebben een Brits ISIN nummer maar daar betaal je 15% Nederlandse bronbelasting op.

quince
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 298

Bericht door quince »

Als voorbeeld, dividenden op Gazprom-ADRs (US3682872078).
Gekocht via Frankfurt XETRA in 2018.
15% buitenlandse bronbelasting op de ADR's.
En bovendien ook 0,02 USD vergoeding per ADR voor de Bank of New York Mellon (depository bank).

Het maakt geen verschil waar je de ADRs koopt.
Sharing schreef: ↑
03 jan 2021 18:58
Ze keren 7% dividend uit
Lees meer op: https://www.beursig.com/forum/viewtopic ... 84#p525784 voor meer informatie
Als ik zowel 30% roerende voorheffing in Rusland als 30 % roerende voorheffing in België moet betalen an schiet er van die dividenden noch amper 2,8% over.
Rekenfout: 7% x 0,7 x 0,7 = 0,343 = 3,43%
Sharing liked last!
ANNUIT CÅ’PTIS ~ NOVUS ORDO SECLORUM ~ WEForum.org/great-reset

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1060

Bericht door Lukang »

Een A.D.R. of American Depositary Receipt is een certificaat uitgegeven door een Amerikaanse bank. Dat certificaat bevat één buitenlands aandeel, maar één certificaat zelf hoeft niet noodzakelijk één buitenlands aandeel te vertegenwoordigen. Het kan dat één adr bvb 5 of om het even hoeveel zelfde buitenlandse aandelen vertegenwoordigt. Volgens mij is het div. onderworpen aan dividend belasting in het land van het aandeel(bronbelasting) en ook aan 15% Amerikaanse belasting (30% -15% dubbel belastingverdrag Belgiê-usd) en dan de Belgische R.V.
Vroeger gaven ook Belgische banken certificaten uit (E.D.R.) .De meeste Belgen naam dan de couponnekestrein naar Holland of Luxemburg waar toen geen Belgische R.V. werd afgehouden !
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save cofb immo unc gsk gblb prx nel vow3 bar una en fondsen

Plaats reactie