Graag wat meningen ...
Graag wat meningen ...
Hey
Ik ben me nu een tweetal maanden aan het inlezen in de de beleggersmaterie. Ooit heb ik handel gestudeerd en veel komt er zo terug boven ... fascinating stuff toch
Ik ga beginnen met mijn eerste aandelen te kopen maar ben nog niet zeker genoeg over mijn onderzoekswerk en het risico dat ik wil nemen dus graag had ik even een paar meningen gehoord. Mijn portefeuille gaat er zo uitzien:
- 30%: ETF IWDA + IEMA die ik gewoon met een maandelijkse inleg (100€) via Degiro aankoop (specifiek deze 2: geen transactiekosten, samen wereldwijde dekking, beide beleggen hun dividenden terug)
- 40%: redelijk safe stukje (CPInv, Sofina, Brederode en GIMV): ik wil graag veel spreiding en bedrijven volgen (zo leer ik tenminste nog iets bij) die zij in portefeuille nemen. Voor CPInv en GIMV heb ik een boontje, de 2 andere neem ik omdat het beide degelijke holdings zorgen waar ik de komende 10 jaar niet naar om hoef te zien (al wil ik graag hun portefeuille kort blijven opvolgen).
- 30%: gewone aandelen (dit stuk wil ik pas binnen afzienbare tijd starten eens ik genoeg kennis heb om een analyse te doen (Dit gaat vermoedelijk richting Texaf, Colruyt, Euronav, Recticel, ... gaan).
Ik zit vooral met de twijfel of ik meer geld in 1 holding steek of het voorziene budget in 3 steek. Bedoeling is om jaarlijks bij te sturen en eventueel dit stuk ook uit te breiden (meer geld bedoel ik dan).
Feel free om je mening te geven, we kunnen er alleen maar uit leren.
Prettige feesten allemaal!
Ik ben me nu een tweetal maanden aan het inlezen in de de beleggersmaterie. Ooit heb ik handel gestudeerd en veel komt er zo terug boven ... fascinating stuff toch

Ik ga beginnen met mijn eerste aandelen te kopen maar ben nog niet zeker genoeg over mijn onderzoekswerk en het risico dat ik wil nemen dus graag had ik even een paar meningen gehoord. Mijn portefeuille gaat er zo uitzien:
- 30%: ETF IWDA + IEMA die ik gewoon met een maandelijkse inleg (100€) via Degiro aankoop (specifiek deze 2: geen transactiekosten, samen wereldwijde dekking, beide beleggen hun dividenden terug)
- 40%: redelijk safe stukje (CPInv, Sofina, Brederode en GIMV): ik wil graag veel spreiding en bedrijven volgen (zo leer ik tenminste nog iets bij) die zij in portefeuille nemen. Voor CPInv en GIMV heb ik een boontje, de 2 andere neem ik omdat het beide degelijke holdings zorgen waar ik de komende 10 jaar niet naar om hoef te zien (al wil ik graag hun portefeuille kort blijven opvolgen).
- 30%: gewone aandelen (dit stuk wil ik pas binnen afzienbare tijd starten eens ik genoeg kennis heb om een analyse te doen (Dit gaat vermoedelijk richting Texaf, Colruyt, Euronav, Recticel, ... gaan).
Ik zit vooral met de twijfel of ik meer geld in 1 holding steek of het voorziene budget in 3 steek. Bedoeling is om jaarlijks bij te sturen en eventueel dit stuk ook uit te breiden (meer geld bedoel ik dan).
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

Re: Graag wat meningen ...
Het onderwerp is verplaatst en op de eerdere plek blijft alleen een 'schaduwonderwerp' achter 

Bulls Make Money, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered
[Dit account modereert niet meer]
[Dit account modereert niet meer]
Welkom,Slembro schreef: ↑24 dec 2020 13:44Hey
Ik ben me nu een tweetal maanden aan het inlezen in de de beleggersmaterie. Ooit heb ik handel gestudeerd en veel komt er zo terug boven ... fascinating stuff toch![]()
ik bind meteen de kat de bel aan: Je gaat schijnbaar vooral voor de 'buy and hold' strategie.
Ik heb die strategie eigenlijk verlaten. Als je de BEL20 trend over 20 jaar, dan ga je zien dat de grote winnaars doorgaans niet de zittenblijvers zijn geweest. 5 jaar winst kan in 2 weken verdampen.
Ik ben sindsdien op een 'surfing the waves' over gegaan en doe het veel beter sindsdien. Fundamenteel gezonde bedrijven opvolgen zonder in te stappen tot de beurzen een paar weken afzien en ze dan oppikken. Daarna na een herstelperiode vrij snel weer verkopen...
Buy & hold blijft volgens mij een vrij goede strategie, zeker voor een beginnend belegger. Alles hangt echter af van je belegginshorizon wat hier niet gekend is. Ik neem echter de assumptie dat deze relatief lang zal zijn (10+jaar).
De IWDA & IEMA insteek lijkt voor mij daarin heel logisch. Je kiest voor een gediversifieerde portefeuille waarbij je geografisch & sectorrisico beperkt wordt door spreiding. In combinatie met lage kosten kan ik je dat alleen maar aanraden.
Persoonlijk zou ik dat gedeelte een stuk groter maken, zeker gezien je beperkte aangroei. Als ik immers goed reken ga je maandelijks in het totaal een €300-350 investeren. Gezien dit een relatief beperkt bedrag is zou ik veel minder verschillende holdings & individuele aandelen kopen maar selectiever te werk gaan. Zoniet zal elke positie slechts een heel klein bedrag zijn en ga je veel kwijt zijn aan transactiekosten wat je rendement stevig zal drukken.
Concreet zou ik dus je ETF gedeelte verhogen naar 65-70% waarbij je maandelijks IWDA bijkoopt en 1x per kwartaal/half jaar IEMA. Dit zou ik dan aanvullen met een 2-tal holdings én 1 of 2 aandelenposities. Zo ben je gediversifieerd, kan je toch proberen "de markt" te verslaan, blijft het overzichtelijk en is het fun voor jezelf. In de toekomst kan je dan wat minder ETF's gaan bijstorten en wat meer aandelen gaan inkopen mocht je het ook echt leuk vinden.
3 finale tips die je al heel wat verder zullen helpen: Zorg dat je goed begrijpt wat je koopt, de markt perfect timen lukt niemand en probeer zoveel mogelijk te spreiden.
charel01 liked last! De IWDA & IEMA insteek lijkt voor mij daarin heel logisch. Je kiest voor een gediversifieerde portefeuille waarbij je geografisch & sectorrisico beperkt wordt door spreiding. In combinatie met lage kosten kan ik je dat alleen maar aanraden.
Persoonlijk zou ik dat gedeelte een stuk groter maken, zeker gezien je beperkte aangroei. Als ik immers goed reken ga je maandelijks in het totaal een €300-350 investeren. Gezien dit een relatief beperkt bedrag is zou ik veel minder verschillende holdings & individuele aandelen kopen maar selectiever te werk gaan. Zoniet zal elke positie slechts een heel klein bedrag zijn en ga je veel kwijt zijn aan transactiekosten wat je rendement stevig zal drukken.
Concreet zou ik dus je ETF gedeelte verhogen naar 65-70% waarbij je maandelijks IWDA bijkoopt en 1x per kwartaal/half jaar IEMA. Dit zou ik dan aanvullen met een 2-tal holdings én 1 of 2 aandelenposities. Zo ben je gediversifieerd, kan je toch proberen "de markt" te verslaan, blijft het overzichtelijk en is het fun voor jezelf. In de toekomst kan je dan wat minder ETF's gaan bijstorten en wat meer aandelen gaan inkopen mocht je het ook echt leuk vinden.
3 finale tips die je al heel wat verder zullen helpen: Zorg dat je goed begrijpt wat je koopt, de markt perfect timen lukt niemand en probeer zoveel mogelijk te spreiden.
Cash: 38%
ETF: 45% (IWDA, USTE, IUSN, IEAM, EMQQ, WHEA, VWCE)
Stocks: 15% (AGES, BRK, GOOG, KBCA, MSFT, NOVO, PRX, SOF)
Crypto: 2% (ADA, BTC, ETH, SOL)
ETF: 45% (IWDA, USTE, IUSN, IEAM, EMQQ, WHEA, VWCE)
Stocks: 15% (AGES, BRK, GOOG, KBCA, MSFT, NOVO, PRX, SOF)
Crypto: 2% (ADA, BTC, ETH, SOL)
gede liked last!Re: Graag wat meningen ...
@Gauthier:
- de termijn is idd 10 - 15 jaar (hopelijk nog een stukje in het pensioen kunnen aanhouden)
- ik kan me zeker vinden in je voorstellen. Je stelt een groot stuk etf voor wat ik zeker begrijp (de bogglehead theorie heb ik ook al bestudeert
) maar met iets meer holdings hoopte ik mezelf iets meer te kunnen bezighouden met effectieve bedrijven volgen.
Ik ga uiteraard mijn eigen strategie volgen maar vind andere meningen leuk om af te toetsen. Mag ik je daarom vragen naar welke holdings jouw voorkeur gaan en waarom?
Dank je wel.
- de termijn is idd 10 - 15 jaar (hopelijk nog een stukje in het pensioen kunnen aanhouden)
- ik kan me zeker vinden in je voorstellen. Je stelt een groot stuk etf voor wat ik zeker begrijp (de bogglehead theorie heb ik ook al bestudeert

Ik ga uiteraard mijn eigen strategie volgen maar vind andere meningen leuk om af te toetsen. Mag ik je daarom vragen naar welke holdings jouw voorkeur gaan en waarom?
Dank je wel.
Bij mij is het als volgt gegaan. Mijn eerste leven als belegger was in fondsen. Was best cool om te kiezen tussen landen, thema’s etc.. Elke dag kijken in de krant naar de inventariswaarde (we spreken voor de jaren 2000). Op een bepaald moment crash meegemaakt, teleurgesteld, uiteindelijk alles verkocht, met verlies.
Dan interludium periode van tiental jaren waarin ik vooral in tak 21 zat, was periode met redelijke rente en ideaal om fondenskater te laten genezen.
Dan toch stilletjes terug met aandelen begonnen, nu is bijna gans mijn roerend vermogen in aandelen.
Aantal dingen bijna volledig van afgestapt :
Fondsen (veel kosten)
Obligaties in vreemde munten (wat mij betreft een loterij,je zou een grote portefeuille moeten kunnen uitbouwen, alternatief is een high yield obligatiefonds)
Investment grade obligaties : rendement niet de moeite
Heb enige rust gevonden sinds ik
1) vrij veel posities aandelen heb (geen paniek als eens eentje crasht)
2) aandelenportefeuille en bijhorende cash rekening beschouw als een afgesloten systeem, m.a.w. Geen tv kopen met uw recentste dividend. Je moet een zicht blijven houden op de evolutie van uw portefeuille
3) bij corona crash maart/ april beetje opkuis gedaan : kwakkelende posities verkocht en concentratie naar meer succesvolle (gebruik makend van koerszwakte om bij te kopen : ageas, vgp, aedifica, Cofinimmo, Tinc, gimv, cp
4) eerder buy en hold strategie met af en toe traden met een aandeel dat ik ook long houd (beetje extra bijkopen om deel eventueel snel te verkopen weer)
5) enkele rampen toch ondergaan (veel te laat verkocht) : nyrstar, exmar, balta en nog enkele die ik nog heb met veel verlies) - blijft het moeilijkste : verkopen met verlies
6) samenstelling ongeveer 30% vastgoed, 15% holdings, 10% ageas, 10% infra, 10% voeding
Plan is om indien ik op bepaald moment meer inkomen nodig heb ( grotere kosten vanwege gezinsuitbreiding, minder werken) maandelijks een bepaald bedrag te laten stromen van portefeuille naar privé. Liefst zonder opeten van de aandelen (cash buffertje groot genoeg houden bij aanvang en niet meer dan dividend laten uitstromen).
Dan interludium periode van tiental jaren waarin ik vooral in tak 21 zat, was periode met redelijke rente en ideaal om fondenskater te laten genezen.
Dan toch stilletjes terug met aandelen begonnen, nu is bijna gans mijn roerend vermogen in aandelen.
Aantal dingen bijna volledig van afgestapt :
Fondsen (veel kosten)
Obligaties in vreemde munten (wat mij betreft een loterij,je zou een grote portefeuille moeten kunnen uitbouwen, alternatief is een high yield obligatiefonds)
Investment grade obligaties : rendement niet de moeite
Heb enige rust gevonden sinds ik
1) vrij veel posities aandelen heb (geen paniek als eens eentje crasht)
2) aandelenportefeuille en bijhorende cash rekening beschouw als een afgesloten systeem, m.a.w. Geen tv kopen met uw recentste dividend. Je moet een zicht blijven houden op de evolutie van uw portefeuille
3) bij corona crash maart/ april beetje opkuis gedaan : kwakkelende posities verkocht en concentratie naar meer succesvolle (gebruik makend van koerszwakte om bij te kopen : ageas, vgp, aedifica, Cofinimmo, Tinc, gimv, cp
4) eerder buy en hold strategie met af en toe traden met een aandeel dat ik ook long houd (beetje extra bijkopen om deel eventueel snel te verkopen weer)
5) enkele rampen toch ondergaan (veel te laat verkocht) : nyrstar, exmar, balta en nog enkele die ik nog heb met veel verlies) - blijft het moeilijkste : verkopen met verlies
6) samenstelling ongeveer 30% vastgoed, 15% holdings, 10% ageas, 10% infra, 10% voeding
Plan is om indien ik op bepaald moment meer inkomen nodig heb ( grotere kosten vanwege gezinsuitbreiding, minder werken) maandelijks een bepaald bedrag te laten stromen van portefeuille naar privé. Liefst zonder opeten van de aandelen (cash buffertje groot genoeg houden bij aanvang en niet meer dan dividend laten uitstromen).
Vastgoed : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, INTO, WEHB, MOUR
Finance : AGS, KBCA
Holdings : ACKB, SOF, GIMB, COMB
Infra : TINC
Agro/Voeding : SIP, ABI,TERB, GREEN, ALKKO
Overige : COLR, SOLB, NCYF
Finance : AGS, KBCA
Holdings : ACKB, SOF, GIMB, COMB
Infra : TINC
Agro/Voeding : SIP, ABI,TERB, GREEN, ALKKO
Overige : COLR, SOLB, NCYF
-
- Forum actieveling
- waarderingen: 113
Je mogelijke spreiding hangt voor een groot stuk af van de grootte van het kapitaal dat je wil investeren.
Als je een TK (Transactie Kost) hebt van 10 euro dan is dat:
- 10% op een aankoop van 100 euro
- 5% op een aankoop van 200 euro
- 1% op een aankoop van 1000 euro
- 0,5% op een aankoop van 2000 euro
(en idem voor verkoop)
Je kan dus bij manier van spreken zelf kiezen hoeveel % je wilbetalen aan transactie kosten.
(zelf werkt ik momenteel meestal met schijven van 1000 euro)
Als je een te investeren kapitaal hebt van 1000 euro, dan zou ik max. 2 holdings kopen.
Als je een te investeren kapitaal hebt van 10000 euro, dan zou ik min. 5 holdings kopen.
De meest bekende Belgische holdings zijn volgens mij:
- Ackermans & Van Haaren
- Brederode
- GBL
- GIMV
- Sofina
-
- Forum actieveling
- waarderingen: 113
P.S.: met in totaal te investeren kapitaal van 1000 euro zou ik wel niet met aandelen beginnen ...