Geldklopperij of verstandige investering

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen
Plaats reactie

Apocalypske
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 3

Geldklopperij of verstandige investering

Bericht door Apocalypske »

Een vraagje veel bedrijven beloven hemel en aarde met hun favoriete aandelen. Ze bieden dit vaak aan via de mail. Meestal tegen een rijkelijke beloning. Nu is mijn vraag zijn er mailing die de moeite waard zijn al is het tegen betaling of is het allemaal een scam. Ik ben beginnend belegger en vraag me gewoon af of iemand goede ervaringen heeft met betaalde tips en adviezen. Alvast bedankt

EarthNvstr1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113

Re: Geldklopperij of verstandige investering

Bericht door EarthNvstr1 »

Apocalypske schreef:
03 sep 2020 22:45
beloven hemel en aarde
Zegt dat niet genoeg ?

Waarmee ik niet zeg dat er *nergens* serieus advies voorhanden is, gratis of betalend.
Maar ik ben het voorlopig nog niet tegengekomen ... (ben echter zelf nog maar 3 jaar geleden begonnen met beleggen).

Apocalypske
Forum newbie
Forum newbie

Dankjewel voor je reactie, voorlopig beleg ik op buikgevoel en heel veel lezen op dit forum en andere aanbieders van informatie op het internet. En eerlijk is eerlijk sinds de dag vier maanden geleden dat ik ben begonnen met een heel bescheiden portefeuille heb ik ongeveer 15 procent winst gemaakt. Dus ik ben meer dan tevreden. Al heb ik nog niet gecashet, dus eigenlijk nog niets gewonnen. ;)
Hopend op een goed beursjaar voor mezelf maar ook voor jullie, groeten Nico

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1136

Bericht door sjos »

Apocalypske schreef:
03 sep 2020 22:45
Een vraagje veel bedrijven beloven hemel en aarde met hun favoriete aandelen. Ze bieden dit vaak aan via de mail. Meestal tegen een rijkelijke beloning. Nu is mijn vraag zijn er mailing die de moeite waard zijn al is het tegen betaling of is het allemaal een scam. Ik ben beginnend belegger en vraag me gewoon af of iemand goede ervaringen heeft met betaalde tips en adviezen. Alvast bedankt
Enkele (gratis) referenties in de Duitse taal: ard.de/boerse
finanzen.net
Hier kan je ook doorklikken naar andere niet-betalende sites. Lectuur genoeg.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 190

Bericht door josymar »

Er is geen enkel bewijs dat betaalde adviezen op lange termijn betere resultaten opleveren. Iedereen kan eender wat beweren, want niemand hoeft daar rekenschap voor te geven. Advies van een "oude rat in het vak" voor beginnende beleggers: "Blijf weg van individuele aandelen, denk niet (zoals ik) dat je het beter weet dan anderen, en koop gewoon trackers, aandelenfondsen (als je daar geen in- en uitstapkosten op hoeft te betalen) of holdings (in België bijv. Sofina, Brederode. Ackermans).
Ik verwijs daarbij naar een studie die begin dit jaar in de Standaard werd gepubliceerd met als titel: "Paar procent van aandelen levert alle beurswinst". Kort uittreksel: "Uit de studie over 20 jaar van S&P blijkt dat een heel select groepje superwinnaars, amper 4% van de aandelen, het gemiddelde hoger duwt, terwijl een groot deel van de aandelen verlies oplevert (zie grafiek). Andere studies bevestigen dat en spreken clichés tegen, zoals ‘aandelen brengen altijd goed op als je maar lang genoeg wacht’.
Dat is overigens ook het advies van de grote Warren Buffett.

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 190

Bericht door josymar »

Aan Apocalypske: 15% winst in 4 maanden. U hebt het geluk gehad dat u gekocht hebt net voor de beste (of toch bijna de beste) beursmaand (november) of -maanden in de geschiedenis. Hoe groot is de kans dat er nog ooit zo'n goede maanden zullen komen?

manu47
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 201

Bericht door manu47 »

josymar schreef:
27 dec 2020 11:03
"Blijf weg van individuele aandelen, denk niet (zoals ik) dat je het beter weet dan anderen, en koop gewoon trackers, aandelenfondsen (als je daar geen in- en uitstapkosten op hoeft te betalen) of holdings (in België bijv. Sofina, Brederode. Ackermans).
Klopt, heb dit advies ook gekregen in mijn start topic. Groot stuk van mijn portefeuille steekt nu al in trackers, allemaal gestart met kopen in januari en verder in het jaar. Voorlopig enkel geografisch (Wereld, Europa, Japan en Azië/Pacific en in kern selectie DeGiro dus geen aankoopkosten), voorlopig alle 4 rendement tussen de 10 en 16%, wel een speciaal jaar natuurlijk... Denk mijn portefeuille individuele aandelen meer af te bouwen en uit te breiden met ETFs (sustainability en water bvb) met een potje "speculatief" voor aandelen, het moet een beetje plezant en stressy blijven hé 😁.

En nog bijkomend, momenteel is iedereen op dit forum actief met aandelen bezig maar als dat om privé- of professionele redenen niet meer kan, hoef je je daar ook geen zorgen om te maken. Heb tussen 2007 en 2017 er niet naar omgekeken en veel geld laten liggen (Econocom bvb aan gemiddeld 0,92 en die dingen op een bepaald moment 8 euro, nu 2,5...).
40% ETF:C50,CP9,SGLD,SXRW,IWDA,SXR8,ICHN,QDV5,IBCJ,IUSN,XMLC,OMXH25,WVAL,SMH,D5BH,WTAI
40% Value:AGS,APT,ABI,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVS,FKWL,IAG,LOG,MOUR,MYTIL, BNAB,NN,QIWI
20% Speculatief

Apocalypske
Forum newbie
Forum newbie

josymar schreef:
27 dec 2020 11:07
Aan Apocalypske: 15% winst in 4 maanden. U hebt het geluk gehad dat u gekocht hebt net voor de beste (of toch bijna de beste) beursmaand (november) of -maanden in de geschiedenis. Hoe groot is de kans dat er nog ooit zo'n goede maanden zullen komen?
Dat snap ik ook ik ben ook al bewust bezig denk ik om te kijken hoe ik mijn port ga aanpassen na alle ellende van covid-19. Hoeveel riskante aandelen wil ik in mijn port en hoeveel relatief zekere aandelen behoud ik. En ik moet echt nog leren om te kijken wanneer ik verkoop. Hier was Galapagos een hele goede les. We kunnen wel de hemel willen, maar ondertussen weet ik dat je af en toe gewoon realistisch moet zijn. We leren elke dag bij, ik, maar ook ervaren beleggers, neem ik aan.
Ik ben alleszins blij dat ik deel mag uitmaken van dit actieve forum. Ik ben blij met de tips en de feedback van meer ervaren beleggers. En lees dagelijks alle beursinformatie geduldig door. Een kleine negatieve voetnoot, soms vind ik het jammer dat we elkaar het licht in de ogen niet gunnen en er enkel gal gespuwd wordt. Heb respect voor elkaar en elkaars mening.
Groet Nico

Apocalypske
Forum newbie
Forum newbie

josymar schreef:
27 dec 2020 11:03
Er is geen enkel bewijs dat betaalde adviezen op lange termijn betere resultaten opleveren. Iedereen kan eender wat beweren, want niemand hoeft daar rekenschap voor te geven. Advies van een "oude rat in het vak" voor beginnende beleggers: "Blijf weg van individuele aandelen, denk niet (zoals ik) dat je het beter weet dan anderen, en koop gewoon trackers, aandelenfondsen (als je daar geen in- en uitstapkosten op hoeft te betalen) of holdings (in België bijv. Sofina, Brederode. Ackermans).
Ik verwijs daarbij naar een studie die begin dit jaar in de Standaard werd gepubliceerd met als titel: "Paar procent van aandelen levert alle beurswinst". Kort uittreksel: "Uit de studie over 20 jaar van S&P blijkt dat een heel select groepje superwinnaars, amper 4% van de aandelen, het gemiddelde hoger duwt, terwijl een groot deel van de aandelen verlies oplevert (zie grafiek). Andere studies bevestigen dat en spreken clichés tegen, zoals ‘aandelen brengen altijd goed op als je maar lang genoeg wacht’.
Dat is overigens ook het advies van de grote Warren Buffett.
Dankjewel voor je wijze woorden, ik zou graag op een gegeven moment een gebalanceerde port willen bezitten. Op dit moment heb ik daar gewoon nog niet genoeg kapitaal voor. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik dat wel kan bereiken. Een mix van aandelen en etf's, waarbij ik de aandelen echt niet wil laten vallen. Ik vind de spanning gewoon te leuk. Het past ook beter bij mijn karakter en vind het veel te interessant om alles uit te pluizen over bedrijven, waarin ik beleg. Dus ik ga zeker een stuk voor zekerheid en beleggen in LT aandelen, maar ik zal nooit kunnen stoppen met het adrenaline handelen op KT.

EarthNvstr1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113

Bericht door EarthNvstr1 »

Je kan inderdaad perfect een fondsen port en een aandelen port naast elkaar hebben. Doe ik zelf ook.
En daarbinnen kan je dan ook nog eens LT en KT combineren als je dat wil.
Doe vooral waar je je goed bij voelt, maar wordt niet overmoedig en neem geen ondoordachte risico's.
Je 15% virtuele winst momenteel kan over een maand plots 40% virtueel verlies worden.

Plaats reactie