Is er een gebruikelijke 'formule' voor dit simpele beleggingsplan?

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen
Plaats reactie

DimiDee
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 3

Is er een gebruikelijke 'formule' voor dit simpele beleggingsplan?

Bericht door DimiDee »

Na heel wat wikken en wegen ziet mijn passief beleggingsplan er eenvoudigweg als volgt uit:

Beleggingsproduct

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA (ISIN IE00B4L5Y983)

Basisbedrag

€10.000 + eventuele extra's

Om de coronacrisis te counteren wil ik gespreid instappen. Het is onmogelijk om de bodem te voorspellen en dus wil ik midden april, mei, juni, juli en augustus telkens €2.000 inleggen. Mochten we midden september, oktober,... nog dieper weggezakt zijn tov midden april, heb ik nog genoeg cash achter de hand om nogmaals €2.000 bij te storten.

Beleggingshorizon

Vanaf het moment dat mijn basisbedrag volledig ingelegd is, zal ik elke maand €300 periodiek beleggen en dat gedurende 27 jaar. Elk jaar verhoog ik dit maandelijkse in te leggen bedrag met 2% owv inflatie.

"Rendementen uit het verleden bieden geen zekerheid voor de toekomst", maar als we uitgaan van 3% jaarlijks rendement, krijgen we onderstaand beeld adhv deze compound interest calculator:

Afbeelding

Afbeelding

Nu ondanks het feit dat ik fan ben van dollar cost averaging, denk ik eraan om het dubbel van de vooropgestelde €300 (+2% inflatie) aan te kopen wanneer de IWDA-koers 5% of meer lager staat tov de maand voordien.

Ik heb gezocht naar historische data over IWDA en van oktober 2009 tot april 2020 kwam het bijvoorbeeld 11x voor dat de koers 5% of sterker daalde tov de maand voordien.

Nu vroeg ik mij af of deze 'formule' al dan niet aan te raden is? En of er geen andere formules bestaan die beter geschikt lijken voor dit beleggingsplan? Alvast bedankt voor jullie inzichten!

EarthNvstr1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113

Re: Is er een gebruikelijke 'formule' voor dit simpele beleggingsplan?

Bericht door EarthNvstr1 »

Lijkt me in ieder geval geen slecht plan ... ;-)
Het maandelijks bijstorten zou ik niet plannen voor de volgende 25 jaar, maar dit elk jaar herbekijken.

Heb je uiteindelijk je plan uitgevoerd en hoe is dat verlopen ?
Ik zou zelf namelijk ook een ETF portefeuille willen starten ;-)

Klane
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 46

Bericht door Klane »

Probleem is wel dat er weinig beleggingsproducten zijn waar ceteris paribus 27 jaar niks aan veranderd, er is de fiscaliteit, er zijn indexwijzigingen, ...met de emittent kan ook van alles gebeuren. Kijk naar de sicav's en fondsen uit de jaren 90, je moet al goed zoeken om de opvolgers nog te vinden. 27 jaar is lang in deze wereld.
EarthNvstr1 liked last!

EarthNvstr1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113

Bericht door EarthNvstr1 »

Met de beperkte kennis die ik tot nu toe heb opgebouwd, lijkt het mij inderdaad noodzakelijk om je beleggingen continue op te volgen en je strategie bij te stellen wanneer nodig.
Wat "continue" juist is (uurlijks/dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks) laat ik in het midden en hangt wellicht ook af van je strategie. Maar jaarlijks lijkt mij toch wel het minimum.

Plaats reactie