5 essentiële beursvragen van een beginner

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen
Plaats reactie

DimiDee
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 3

5 essentiële beursvragen van een beginner

Bericht door DimiDee »

Beste beurskenners,

“Beleggen op de beurs is op lange termijn één van de beste manieren om uw geld te laten renderen. De voorbije 118 jaar brachten aandelen gemiddeld 9,6 procent per jaar op, leert een studie van Crédit Suisse. Weinig andere investeringen renderen beter.” (bron: De Tijd)

Bovenstaande stelling moet uiteraard met een korrel zout genomen worden (mogelijk wordt er hier geen rekening gehouden met inflatie), maar het zorgde er wel voor dat ik me alsmaar meer in de beurs ging verdiepen. In de zomer van 2019 vond ik mezelf nog te onbeslagen en twijfelde ik ook aan het instapmoment. In de komende weken en maanden acht ik de tijd echter rijp om de sprong te wagen.

Situatieschets

Als beginnende belegger wil ik €10.000 investeren in trackers en aandelen.

Beleggingshorizon

Het gaat hier om cash die ik zowel op korte als lange termijn niét nodig heb. Ik ben dus bereid mijn portefeuille 15 tot 30 jaar te laten rijpen.

Broker

Ik zou willen werken met orders van €1.000 en hoor uit mijn omgeving veel goede zaken over Binck Bank. Voorts lees ik positieve woorden over DeGiro, maar als Belg is dat een klein beetje omslachtiger wat betreft belastingaangifte.

(1) Is Binck Bank oké voor hetgeen ik voor ogen heb (zie verderop) of raad je mij toch een andere broker aan? Zijn er speciale acties die ik niet mag laten liggen? Op binck.nl zie ik bijvoorbeeld ‘€500 gratis transactietegoed’, maar op de Belgische variant niet.

Portefeuille voorstel

In de huidige coronatijden ben ik op zoek gegaan naar bedrijven met genoeg cash om de crisis te doorstaan, maar ook aandelen die in mijn ogen te hard afgestraft zijn. Ik ga niet elk aandeel afzonderlijk bespreken, maar heb me in totaliteit vooral gebaseerd op de groepswinst, nettokasstroom, eigen vermogen en de schuldgraad.

De overgrote meerderheid slaagt er niet in om met individuele aandelen de markt te verslaan. Daarom wil ik de helft van mijn portefeuille besteden aan ETF’s en holdings, namelijk:

• MSCI World Index ETF
• Ishares MSCI World Energy ETF
• Sofina
• Brederode
• En dan ben ik nog op zoek naar een ETF die focust op de FAANG (+ M) aandelen. Ik kwam uit bij “Invesco QQQ” en “PRO Shares Online Retail ETF”, maar deze zijn volgens mij niet beschikbaar op Binck / andere brokers.

(2) Welke ETF raad je mij aan voor top tech bedrijven als Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google (Alphabet) en eventueel Microsoft?

De andere helft wil ik besteden aan individuele aandelen. Echter zit ik na een lange oefening aan 10 mogelijke aandelen. Om de transactiekosten niet aan het potentiële rendement te laten vreten verkies ik het bij 5 aandelen van onderstaande selectie te houden.

• AB Inbev
• Ahold Delhaize
• Akka technologies
• Argen-X
• Barco
• Floridienne groep
• Galapagos
• Kinepolis
• LVMH
• WDP

(3) Wat is je visie op mijn portefeuille voorstel? Welke aandelen zou jij persoonlijk schrappen om tot een selectie van 5 te komen?

Instapmomenten

Ik besef dat het onmogelijk is om de beursbodem te timen en dat je op lange termijn zowel de hoogtes als de laagtes voor lief moet nemen, maar het zou in mijn geval dom zijn om hier niet over na te denken.

Ik wil me hier allesbehalve als een kenner profileren, maar mijn visie is dat we het laatste nog niet gezien hebben van COVID-19. Het is intussen overduidelijk dat de ‘officiële cijfers’ van China niet kloppen en in Amerika – waar toch de toonaangevende beurzen gevestigd zijn die hun weerslag hebben op de rest van de wereld – moet de hel nog losbreken. Om nog maar te zwijgen van eventuele nieuwe golven van besmettingen waarbij we een accordeonsamenleving krijgen waarbij strengere en soepelere maatregelen afgewisseld worden in afwachting van een vaccin. Ik betwijfel dus of we al het bloed al gezien hebben op de beurzen.

Sowieso wil ik gespreid aankopen. Mijn idee is om van zodra de piek (lijkt) bereikt te zijn in België mijn eerste positie van €1.000 in te nemen met een individueel Belgisch aandeel. De week nadien neem ik een nieuwe positie in en dat proces blijf ik herhalen tot alle posities zijn ingenomen. In totaal zijn er dan 2,5 maanden verstreken om het risico te spreiden.

(4) Hoe denk je over mijn instapmomenten? Is één week tussen elke positie gespreid genoeg?

Goud?

Ik investeer al enkele jaren maandelijks in fondsen en heb ook een beperkte vaste positie in crypto. Nu overweeg ik echter om verder te diversifiëren met goud. Hier las ik een uitermate interessant artikel over: https://seekingalpha.com/article/433488 ... depression

(5) Zou jij me op basis van bovenstaande info aanraden om ook cash vrij te maken voor een positie in goud? Ook deze cash heb ik zowel op korte als lange termijn niet nodig. Waarom wel/niet?

Excuses voor deze lange post, maar ik ben graag zo duidelijk mogelijk. Alvast bedankt voor je inzichten en/of het beantwoorden van één of meerdere vragen. Het meest behulpzame antwoord wil ik trouwens gerust belonen door mezelf bij een broker aan te melden via jouw affiliate link.
Blackadder liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 973

Re: 5 essentiële beursvragen van een beginner

Bericht door wimvd »

Het is altijd moeilijk om advies te geven natuurlijk, dus ga slechts bewust beperkt reageren:

- Als Belg zou ik idd niet voor De Giro gaan, maar voor Binck Bank of Keytrade bank.
De acties die ze voeren is om je transactiekosten terug te betalen die je maakt als je van broker wisselt. Dat is bij jou het geval niet, want je hebt geen andere effectenrekening, dus dat is geen criterium.

- Als je tot nu gewacht hebt om in te stappen, ben je eigenlijk al (veel) te laat. De beurs anticipeert namelijk en dus voor de beurs is de corona-piek al voorbij (ook al is dat in realiteit nog niet zo). Je ziet ook dat sommige aandelen nog maar 10% onder hun vorige piek noteren. Enkel de cyclische aandelen (grondstoffen, auto-sector, …) of aandelen van bedrijven waarvan het business model onder druk staat, staan nog 30% onder hun piek. Ik heb er wel zo enkel speculatief in port (bv Porsche, Econocom, PostNL), maar dat is een bewuste keuze omdat je daar - als de (tijdelijke) problemen opgelost zijn - veel koerswinst op kan hebben. Maar je kan ook veel verliezen.

- Je redenering ETF vs. individuele aandelen vind ik top.

- Pakketjes van 1000 EUR inkopen doe ik zelf ook, dus vind ik goede redenering. Over de individuele aandelen wil ik me niet uitspreken, maar er zit al geen brol tussen. Juist ArgenX is natuurlijk heel speculatief. Zie koersverloop Ablynx, Tigenix, MDXhealth, ASIT biotech of Fagron op 15 jaar. Uit dat rijtje is enkel Ablynx er goed uit gekomen. Er zijn nog vele andere succesverhalen natuurlijk, maar besef dus ook dat je zomaar 99% kwijt kan geraken.

- Wat ik nog mis in je redenering is of je een port wil opbouwen om koerswinst te maken of om een stabiel inkomen (dividend) te verwerven. Ikzelf heb voor het laatste gekozen.

- Goud geloof ik persoonlijk niet in. Dit is puur nog iets psychologisch van de "oude tijd". Onze huidige "papieren geldvoorraad" heeft niks meer te maken met de hoeveelheid goud. In feite is de prijs van goud even speculatief dan die van cryptomunten, al zullen veel beleggers nu kwaad op me zijn omdat ik dit zo stel. Zeker als je nu pas koopt, riskeer je net op het hoogtepunt te kopen en jaren aan verlies aan te kijken. Goud keert ook geen dividend uit.
Founder liked last!

brecht123
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 27

Bericht door brecht123 »

Ik geloof in een scenario dat we de komende 2 weken nog wat ups en downs zullen hebben en vanaf dan weer een lichte stijgende trend zullen zien. Daarom beschouw ik de komende 2 weken als mooie periode om gelijdelijk aan pakketjes te kopen (in uw geval per 1000 euro).

- MSCI World Index ETF: vind ik persoonlijk wel aantrekkelijk voor lange termijn omdat het goed gediversifieerd is. Hier zou ik toch dan met een budget van 10000 de helft in investeren.

- Sofina vind/vond ik aantrekkelijk, maar ze staan nu toch al weer redelijk hoog gewaardeerd waardoor ik me niet aangetrokken voel om in te stappen.

- Qua individuele aandelen bezit ikzelf argenx sinds ze op 50 euro stonden. Ik geloof enorm in het management en het potentieel in de toekomst. Samen met galapagos zijn dit goudhaantjes dat je bijna in je portefeuille moet hebben. Het blijft wel een risico maar voor een goede instapkoers vind ik het wel waard.

- Ahold, Inbev, Kinepolis, ... die conservatieve aandelen zou ik eerlijk gezegd niet aanraden. Dit zijn vastgeroeste bedrijven die niet snel kunnen evolueren op nieuwe trends zoald digitalisering, levering aan huis, homecinema ... Het is veel interessanter en "leuker" om dan met bv 1000 euro te investeren in een groeibedrijf die wel volop inspeelt op die nieuwe trends. Zo heb ik voor klein bedrag ROKU en plan ik ook om BEYOND MEAT te kopen.

Dit is mijn mening :D

DimiDee
Forum newbie
Forum newbie

Bericht door DimiDee »

wimvd schreef:
02 apr 2020 15:51
Het is altijd moeilijk om advies te geven natuurlijk, dus ga slechts bewust beperkt reageren:

- Als Belg zou ik idd niet voor De Giro gaan, maar voor Binck Bank of Keytrade bank.
De acties die ze voeren is om je transactiekosten terug te betalen die je maakt als je van broker wisselt. Dat is bij jou het geval niet, want je hebt geen andere effectenrekening, dus dat is geen criterium.

- Als je tot nu gewacht hebt om in te stappen, ben je eigenlijk al (veel) te laat. De beurs anticipeert namelijk en dus voor de beurs is de corona-piek al voorbij (ook al is dat in realiteit nog niet zo). Je ziet ook dat sommige aandelen nog maar 10% onder hun vorige piek noteren. Enkel de cyclische aandelen (grondstoffen, auto-sector, …) of aandelen van bedrijven waarvan het business model onder druk staat, staan nog 30% onder hun piek. Ik heb er wel zo enkel speculatief in port (bv Porsche, Econocom, PostNL), maar dat is een bewuste keuze omdat je daar - als de (tijdelijke) problemen opgelost zijn - veel koerswinst op kan hebben. Maar je kan ook veel verliezen.

- Je redenering ETF vs. individuele aandelen vind ik top.

- Pakketjes van 1000 EUR inkopen doe ik zelf ook, dus vind ik goede redenering. Over de individuele aandelen wil ik me niet uitspreken, maar er zit al geen brol tussen. Juist ArgenX is natuurlijk heel speculatief. Zie koersverloop Ablynx, Tigenix, MDXhealth, ASIT biotech of Fagron op 15 jaar. Uit dat rijtje is enkel Ablynx er goed uit gekomen. Er zijn nog vele andere succesverhalen natuurlijk, maar besef dus ook dat je zomaar 99% kwijt kan geraken.

- Wat ik nog mis in je redenering is of je een port wil opbouwen om koerswinst te maken of om een stabiel inkomen (dividend) te verwerven. Ikzelf heb voor het laatste gekozen.

- Goud geloof ik persoonlijk niet in. Dit is puur nog iets psychologisch van de "oude tijd". Onze huidige "papieren geldvoorraad" heeft niks meer te maken met de hoeveelheid goud. In feite is de prijs van goud even speculatief dan die van cryptomunten, al zullen veel beleggers nu kwaad op me zijn omdat ik dit zo stel. Zeker als je nu pas koopt, riskeer je net op het hoogtepunt te kopen en jaren aan verlies aan te kijken. Goud keert ook geen dividend uit.
Hartelijk dank voor je heldere inzichten wimvd. Ik ben het quasi overal met je over eens, alleen niet met het feit dat ik nu al (veel) te laat zou zijn met instappen of dat ik nu op het hoogtepunt zou kopen. Beurzen lopen vooruit, akkoord. Maar de klap in de VS gaat volgens mij harder aankomen dan aanvankelijk gedacht en dat heeft zijn weerslag op alle beurzen. Als perspectief geef ik graag ook onderstaande afbeelding mee:

Afbeelding

Mogelijk ga ik alsnog voor De Giro gaan. Met hun kernselectie kan ik zo namelijk zonder transactiekosten beleggen in ETF's als MSCI World. Zelfs gespreid in maanden, zolang het maar om een transactie van minimum €1000 gaat. Het is geen gigantisch verschil met Binck of Keytrade, maar zo vermijd je toch weer dat transactiekosten onnodig aan je rendement peuzelen.

Goed punt trouwens over Argen-X. In een tijd waarin veel dividenden verlaagd of volledig geknipt worden, heb ik mijn focus hier eerlijk gezegd niet te veel op gelegd. Maar op lange termijn verkies ik ook een portfolio om een stabiel inkomen dmv dividenden te verwerven. Goud ga ik na verder onderzoek ook gewoon vanaf blijven.

DimiDee
Forum newbie
Forum newbie

Bericht door DimiDee »

brecht123 schreef:
02 apr 2020 16:35
Ik geloof in een scenario dat we de komende 2 weken nog wat ups en downs zullen hebben en vanaf dan weer een lichte stijgende trend zullen zien. Daarom beschouw ik de komende 2 weken als mooie periode om gelijdelijk aan pakketjes te kopen (in uw geval per 1000 euro).

- MSCI World Index ETF: vind ik persoonlijk wel aantrekkelijk voor lange termijn omdat het goed gediversifieerd is. Hier zou ik toch dan met een budget van 10000 de helft in investeren.

- Sofina vind/vond ik aantrekkelijk, maar ze staan nu toch al weer redelijk hoog gewaardeerd waardoor ik me niet aangetrokken voel om in te stappen.

- Qua individuele aandelen bezit ikzelf argenx sinds ze op 50 euro stonden. Ik geloof enorm in het management en het potentieel in de toekomst. Samen met galapagos zijn dit goudhaantjes dat je bijna in je portefeuille moet hebben. Het blijft wel een risico maar voor een goede instapkoers vind ik het wel waard.

- Ahold, Inbev, Kinepolis, ... die conservatieve aandelen zou ik eerlijk gezegd niet aanraden. Dit zijn vastgeroeste bedrijven die niet snel kunnen evolueren op nieuwe trends zoald digitalisering, levering aan huis, homecinema ... Het is veel interessanter en "leuker" om dan met bv 1000 euro te investeren in een groeibedrijf die wel volop inspeelt op die nieuwe trends. Zo heb ik voor klein bedrag ROKU en plan ik ook om BEYOND MEAT te kopen.

Dit is mijn mening :D
Bedankt voor je interessante inzichten brecht123.

Ik verwacht de komende tijd ook nog veel volatiliteit alvorens we (hopelijk) opnieuw gestaag naar boven gaan. Zal ook even afwachten worden hoe de Chinese economie het 'post-coronatijdperk' verteert en of er al dan niet nieuwe besmettingsgolven opduiken.

Over de MSCI World ETF denken we alvast hetzelfde. Sofina heeft een geweldige trackrecord, maar staat idd navenant gewaardeerd. Ook echt fan van Galapagos hier en hun mogelijk goudhaantje met een reumamedicijn.

Inbev en Kinepolis zijn op dit moment te hard afgestraft volgens mijn berekeningen. Die zie ik op korte en lange termijn gewoon weer stijgen. Ahold Delhaize is bv ook eigenaar van bol.com, dus bij deze keek ik niet enkel naar het offline warenhuisgedeelte. Beyond Meat heb ik tot slot ook al bestudeerd, maar op die kar spring ik voorlopig (nog) niet.
brecht123 liked last!

DimiDee
Forum newbie
Forum newbie

Bericht door DimiDee »

Ik heb me in de tussentijd nog wat meer verdiept in deze materie en vind de Bogleheads principes erg interessant, met name dit artikel (https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium)

Mede daardoor overweeg ik nu sterk om mijn bedenkelijke aanvankelijke idee drastisch om te gooien naar een gespreide investering in slechts één ETF. Dit zou dan de herbeleggende MSCI World IWDA (ISIN IE00B4L5Y983) of herbeleggende IWDE (ISIN IE00B441G979), de EUR hedged variant worden. IWDA is meer liquide, maar ik houd er toch serieus rekening mee dat de dollar in waarde zal verliezen tov de euro.

Het grote voordeel hiervan is dat beide ETF's deel uitmaken van de kernselectie van De Giro, waardoor ik als ik het goed begrijp géén transactiekosten zou betalen zolang ik maar voor €1000 of meer per keer aankoop. Dus ik zou dan bijvoorbeeld vanaf de piek in besmettingen in de VS (omdat dit toch 65% uitmaakt van de ETF) elke twee weken of elke maand €1000 inleggen en dit 10 keer herhalen.

Voor een beginnende passieve belegger als mezelf lijkt me deze strategie effectiever dan wat ik aanvankelijk in gedachten had. Zo kan ik ook de transactiekosten minimaliseren, is alles belastingtechnisch geoptimaliseerd en heb ik toch volledige exposure. De emerging markets dek ik af met mijn fondsen die ik reeds in bezit heb.

Mijn vragen hierbij:
(1) Hoe denk jij over deze intussen aangepaste strategie?
(2) Zou jij gaan voor IWDA of IWDE en waarom?
(3) Wat zie jij als een goeie spreiding om in te stappen: twee weken, een maand, twee maanden, nog langer?
(4) Moet er naast het aangeven van een buitenlandse rekening op de belastingbrief nog iets anders gebeuren als je als Belg voor De Giro kiest?

manu47
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 201

Bericht door manu47 »

Heb zelf bij DeGiro momenteel gekozen voor IWDA en C50 (AMUNDI ETF ES50 C). Voor ETFs is de ETF screener van justETF handig. Denk zelf om binnenkort uit te breiden naar de Amundi Index MSCI Pacific ex Japan UCITS ETF DR EUR (C) en de Amundi Index MSCI Japan UCITS ETF DR EUR (C), zitten beiden ook in de kernselectie van DeGiro en alle 4 niet-uitkerend. Je kan dus 1x per maand zonder transactiekosten handelen (hoeft dus geen transactie van 1.000 euro te zijn, enkel vanaf je 2e transactie in dezelfde maand). Maar om een idee te geven, als je voor 1.050 euro aankoopt, betaal je maar een 1.25 euro transactiebelasting voor België (dus daar hoef je je geen zorgen meer over te maken) en geen transactiekosten. Ik kocht elke maand bij met de helft van wat er gespaard kon worden die maand. Tot corona natuurlijk, waar ik op bloedrode dagen bijgekocht heb en nu voor een veel groter bedrag in aandelen (of trackers) zit dan ervoor. Verwacht dat de VS toch nog serieus gaat terugzakken en indien niet zoveel te beter.

Ben ondertussen 2.5 jaar terug intensief de beurs aan het opvolgen en als ik eerlijk moet zijn, was in het begin niet overtuigd maar ondertussen wel fan van trackers, ze geven je een pak minder keuzestress en huiswerk ;) . En vooral dan blijf je niet zitten met je beginnersfouten (nu spreek ik enkel voor mezelf natuurlijk :D )
40% ETF:C50,CP9,SGLD,SXRW,IWDA,SXR8,ICHN,QDV5,IBCJ,IUSN,XMLC,OMXH25,WVAL,SMH,D5BH,WTAI
40% Value:AGS,APT,ABI,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVS,FKWL,IAG,LOG,MOUR,MYTIL, BNAB,NN,QIWI
20% Speculatief

EarthNvstr1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113

Bericht door EarthNvstr1 »

Voor je originele strategie had je ook dit kunnen doen bv.:
- ETFs bij DeGiro
- Aandelen bij Binck

Wat heb je uiteindelijk gedaan en hoe is dat verlopen ?

Plaats reactie