Strategie = index/etf , nood(lust) breekt wet

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen
Plaats reactie

Voormezelf
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Strategie = index/etf , nood(lust) breekt wet

Bericht door Voormezelf »

Hallo,

Ik ben momenteel een 2tal jaren gepositioneerd in een wereldwijde tracker, mede door gebrek aan kennis en ervaring.
Mijn "strategie" bestaat eruit om maandelijks een bedrag hierin te plaatsen en dit voor een beleggingshorizon van 25-30j.
Het gaat over de u welgekende IWDA.

Nu, tijdens deze tijden houd ik uiteraard mijn strategie vol en ondervind ik 0,0 stress of wat dan ook.
Ik zal maandelijks hetzelfde bedrag blijven storten.

Er zijn nu wel flinke dalingen waarin ik het toch voel kriebelen om bvb een iets hoger bedrag in mijn ETF te schuiven.
Er zijn ook kriebels om buiten mijn strategie die ik niet wijzig wat extra cash te gebruiken (die beschikbaar is) om enkele aparte aandelen aan te schaffen.

Ik denk aan Basicfit,kinepolis en shell momenteel.
Grote spelers waarvan ik verwacht dat deze na verloop van tijd toch terug goed zullen scoren (beleggingshorizon 25-30j).

Nu zit ik met volgende vraag :
Mijn "speel"geld voor de aparte aandelen bedraagt een 3000eu.
Ik wil deze 3000 nu niet ineens verdelen over de 3 aandelen in 1 keer (3x1000) maar eventueel in eventueel 2-3 of 4 stappen.
Dit omdat ik even wil aankijken of het nog dieper kan (deze aandelen zijn al wat terug opgeklommen).
Dit is markttiming i know maar mijn etf-strategie is dit niet, dit is eerder "speculeren".

Is dit kostengewijs interessant of toch maar niet doen en ineens per 1000eu aankopen?
Of zeggen jullie, afblijven en beter je 3000 extra cash verdelen in je iwda?

alvast bedankt

Founder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 5796
Contacteer:

Re: Strategie = index/etf , nood(lust) breekt wet

Bericht door Founder »

Met de maandelijkse investering in de ETF kunt u nu meer stuks kopen dan enkele weken/maanden geleden. Dat is ook al een voordeel. Persoonlijk investeer ik liever meer wanneer de beurzen flink gedaald zijn dan investeren wanneer beurzen records bereiken.

Wat betreft de aandelen heb ik de laatste weken een aantal gekocht waarvan ik op termijn zeker een rendement verwacht van 50 procent of meer. In feite moet dat niet onmogelijk zijn voor aandelen die soms tot wel bijna 50 procent zijn gedaald. Let natuurlijk wel op sectoren die onder de huidige crisis misschien beter te vermijden zijn.

Het spreiden van het budget over verschillende aandelen kan ook geen kwaad. Er is nogal wat verschil in brokers en kosten maar bijvoorbeeld het Duitse Flatex hanteert geen transactiekosten dus dan zijn transactiekosten niet een reden om het spreiden te beperken.
Bulls Make Money, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered

[Dit account modereert niet meer]

Voormezelf
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Bericht door Voormezelf »

Ik heb momenteel enkel een rekening bij Degiro.
Die kosten om teveel te spreiden in losse aandelen lopen dan inderdaad al vlug op.

De maandelijkse storting inde etf levert mij idd meer delen op dan vorige maand dat is logisch.
Maar het kriebelt dan om er ineens lumpsum in te gaan voor de rest van het jaar nu met deze daling,....

EarthNvstr1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 113

Bericht door EarthNvstr1 »

Lijkt me best om te spreiden zowel in assets als in tijd.
Je moet niet noodzakelijk elke maand hetzelfde bedrag inleggen. Je kan ook je bedrag verhogen tijdens dalingen en je bedrag verlagen tijdens stijgingen bv.

Als 3000 euro je totaalbedrag is dat ik in een aandelenport wil steken, dan zou ik dat niet doen. Je mogelijkheden om te spreiden lijken mij dan te beperkt.
Ik zou eerst bepalen welke spreiding ik wil (bv. 20 componenten of 30 componenten) en in welke schijven (bv. 500 of 1000 euro) en een maximum (bv. 3000 euro) totale inleg per component.
Op die manier kan je berekenen hoeveel kapitaal je in totaal nodig hebt en dan kan je je port beginnen opbouwen.

Plaats reactie