Augmented and Virtual Reality

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
Jeroen De Munter
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 Nov 2017 11:11
waarderingen: 8
Contact:

Augmented and Virtual Reality

Berichtdoor Jeroen De Munter » 16 Jan 2018 12:44

Hallo iedereen,

aangezien ik niet goed weet op welk deelforum ik mijn vraag het beste post, doe ik het maar hier onder 'diverse vragen'.

Zijn er onder jullie die me Europese bedrijven kunnen aanraden die zich specialiseren/richten op de niche van AR en/of VR?
Zelf had ik toch voor kort heel wat belegd in Vuzix, dat na een helse rit eindelijk hoger aantikte waardoor ik, ondanks mijn verkoop op een klein herstel na een dieptepunt, alsnog met winst kon verkopen (zij het minimaal: 6%). Ik had niet langer vertrouwen in het management.

Maar de markt voor AR/VR belooft natuurlijk de komende jaren te boomen, en daar wil ik graag op inspelen. Liefst met een speler die zich daar specifiek op richt en dus eerder small of midcap is dan een grote techreus, waar dit slechts een klein onderdeel van de verkoop/strategie van uitmaakt. Ondertussen heb ik een limiet order gezet op Kopin, maar dat aandeel schijnt eindelijk vertrokken te zijn waardoor mijn limiet niet gehaald wordt... Dat is overigens weer een Amerikaans aandeel, en die heb ik al sterk in mijn portefeuille.

Welke kunnen jullie aanraden en waarom? Alvast bedankt voor jullie advies!



14-11-2014
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2062
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 593

Re: Augmented and Virtual Reality

Berichtdoor 14-11-2014 » 16 Jan 2018 18:37

aangezien ik niet goed weet op welk deelforum ik mijn vraag het beste post, doe ik het maar hier onder 'diverse vragen'.

Maar de markt voor AR/VR belooft natuurlijk de komende jaren te boomen, en daar wil ik graag op inspelen. Liefst met een speler die zich daar specifiek op richt en dus eerder small of midcap is dan een grote techreus, waar dit slechts een klein onderdeel van de verkoop/strategie van uitmaakt.

Europese beurzen, maar sowieso niet Amsterdam of Brussel?

Veelbelovend zijn vind ik zelden of nooit interessant, hypes gelaten voor wat ze zijn, maar in het verhaal mis ik bedrijven die er als beursgenoteerde klant (nog) grootschaliger van zouden moeten kunnen gaan profiteren. Ik veronderstel dat er bij de belofte en bij het boomen ook toepassingen en klanten horen, middels wezenlijk toegevoegde waarde ofwel bespaarde kosten. Ontbreekt dat in voldoende mate, dan wordt het speelgoed.

Uit de recente praktijk ken ik VR alleen van te duur marktonderzoek, supermarktgerelateerd, met een kwalitatief uitermate teleurstellende werking en teveel verschillen met de R. Wat dat betreft is er dus nog genoeg te doen en te ontwikkelen.Ik bedoel hierboven meer dat pc-gebaseerde bedrijven veel meer waard zijn dan bedrijven die (onderdelen van) pc's maken.

AR kan bij Smart Mobility een theoretische rol spelen, maar Smart Mobility is in de praktijk een overschat gebied. Dat een wegbeheerder erover spreekt dat we vóór het jaar 2035 volledig Smart en zelfrijdend zijn, terwijl diezelfde overheid in 2018 nog onveranderd Stupid Mobility-plannen ontwikkelt die minimaal de komende 20, 30 jaar moeten meegaan. Dus ná 2035. Een bekend (slecht) voorbeeld zou het op een (gehaat) "GPS uit"-verkeersbord projecteren van een voor een individuele weggebruiker slimmere tekst zijn. Je komt dan eerst uit bij adviseurs, die van overheden opdrachten krijgen. Meeliftend op de Smart-trend, maar zonder er last van te hebben dat het halen van 2035 lastig gaat worden. Zo'n adviseur kan prima VR en AR gebruiken om de projectmanager te laten zien hoe het er in 2068 uit zou zien, en de adviseur verdient hopelijk meer met de oplossing dan dat de maker van de hardware eraan verdient. Verkeerskundig adviseurs, mede verantwoordelijk voor de puinhoop van vandaag, zijn een voorbeeld van een subsector die bovenmatig van AR/VR zou moeten kunnen profiteren. Wegenbouwers reken ik dan tot uw "techreuzen".

Verkeer heeft sowieso een belangrijke positie, met een twijfelachtige toegevoegde waarde van het kunnen zien van een virtuele overstroming. Een zekere Sanne Bakker opent een artikel met een nietszeggende afbeelding van een fietser, bouwer BAM volgt al snel, en het tweede praktijkvoorbeeld komt bij een nutteloze minister van Infrastructuur uit. Dit ondersteunt het noemen van verkeerskundig adviseurs, als voorbeeld voor kansen. Ik zal er geen aandelen bij noemen, maar de subsector benoem ik wel.