Opbouwen portefeuille

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
BSU
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Opbouwen portefeuille

Berichtdoor BSU » 02 Jan 2018 11:32

Dag allemaal,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2018, hopelijk een goed jaar op alle vlakken.

Vorig jaar ben ik rond deze tijd begonnen met beleggen. Ik probeer periodiek aandelen te kopen (om de twee maand). Momenteel ziet mijn portefeuille er als volgt uit: Econocom, AB Inbev, Ahold Delhaize, Quest for Growth, Bpost, Volkswagen & Bekaert. Binnenkort plan ik ook nog aandelen van Ageas te kopen.

Mijn vraag naar jullie nu is wat de beste strategie is voor de komende periode, mijn portefeuille verder uitbreiden, of sommige aandelen die ik reeds heb vergroten.
wimvd liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 592

Re: Opbouwen portefeuille

Berichtdoor wimvd » 31 Mei 2018 08:41

Dag BSU, wat jammer dat je bericht als nieuwkomer door niemand beantwoord is.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van je huidige positie vergroten. Omdat het moeilijk opvolgen wordt als je teveel aandelen in port begint te nemen. Ikzelf neem altijd een maximaal bedrag voor ogen dat ik in 1 aandeel wil steken (spreiding van risico, weet je wel), bijvoorbeeld 3000 EUR. En ik koop in stapjes van 1000 EUR. Als de koers lager gaat en ik geloof nog in het bedrijf, dan koop ik een 2e keer bij en een 3e keer bij. Maar wel altijd lager dan mijn oorspronkelijke aankoopkoers. Soms moet je jaren wachten om lager bij te kopen, maar je hebt tijd. Als het dan toch lukt, dan sta je weer iets steviger naar de toekomst toe met een lagere aankoopkoers. Sommige bedrijven zijn daar zeer voorspelbaar in: Euronav is cyclisch dus daalt en stijgt over een periode van 5 jaar. Maak dan natuurlijk niet de fout om op het hoogtepunt in te kopen. Olieaandelen zijn ook interessant als er een crash is in de olieprijs, dat gaat toch altijd terug omhoog (x2 onlangs zelfs). Veel dividend-aandelen stijgen ook naar aanloop van de ex-dividend (bv. Ageas), ook daar kan je gebruik van maken.

Ik vind het goed te zien dat je ook wat dividend-aandelen inslaat, daar haal je dan een vast inkomen uit en dan maken de koersbewegingen van zulke aandelen niet zoveel uit.

QfG en bpost heb ik ook omwille van het dividend. Bij QfG heb je een lange adem nodig want er zijn jaren dat ze geen dividend uitkeren. Maar hier is het ook gewoon wachten op de volgende beurscrash en bijvoorbeeld bijkopen rond 5 EUR en dan zit je safe voor de rest van je beursleven. bpost gaat momenteel wat minder, maar dat komt normaal gezien wel goed.

Opgelet: bij een beurscrash zit iedereen te huilen. Heb zelf ook zo meer dan 10.000 EUR verloren zien gaan. We zitten nu 10 jaar in een bull market, dat zal niet blijven duren. Met typische dividend-aandelen zit je iets beter beschermd in een bear market. De eindbalans is bij mij gelukkig nog altijd positief (er zijn er andere!) en het is en blijft een leuk tijdverdrijf (hobby).
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67)
Cut your losses and let your winners run

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Re: Opbouwen portefeuille

Berichtdoor jens_dev » 31 Mei 2018 09:41

Deze thread is ook aan mijn aandacht ontsnapt, maar ik zie dat BSU nog actief is.

- Periodiek opbouwen is een uitstekend plan. Hou dat ook vol, los van het sentiment op de markten. Ik doe dat zelf ook al meer dan 5 jaar zo.
- Keuze van aandelen is persoonlijk; vind je keuzes zeker niet slecht. Ik zie een focus op groei én value. Probeer altijd te kopen met een veiligheidsmarge (een comfortabel verschil tussen de koers en een conservatief berekende faire waarde). Dan ben je enigszins beschermd tegen fouten.
- Hoeveelheid aandelen: in theorie ben ik voorstander van weinig aandelen, maar ik slaag er zelf niet in om die theorie in de praktijk te brengen... Als er koopjes zijn, kan ik ze moeilijk negeren (: Ik bouw op dit moment wel liever op in bestaande aandelen dan dat ik nog nieuwe aandelen bijkoop. In elk geval, als je iets van aandelen en hun waarderingen kent, en de bedrijven in je portefeuille ook zeer goed opvolgt, zou ik voor relatief weinig aandelen gaan. Ken je er minder van, en volg je je bedrijven maar so-and-so, diversifieer dan voldoende.
- Gewicht aandelen: je zult mensen hebben die voor 20 x 5% gaan, of 10x 10%, maar ik weeg recht evenredig met mate van overtuiging. Sommige van mijn aandelen zijn dus tot 10x groter dan andere. Ik ben tevreden met die aanpak.

Als je nog vragen hebt, post je maar.
Never waste a good crisis