Het zelfde aandeel op verschillende beurzen.

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
wizencrowd
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Het zelfde aandeel op verschillende beurzen.

Berichtdoor wizencrowd » 12 Dec 2017 17:54

Beste beleggers

Ik ben vrij nieuwe in de beurswereld, ik probeer elke dag nieuwe dingen te leren over de beurs. Om te oefenen met simpele aandelen heb ik een account aangemaakt bij lynx. Mijn vraag is nu: Ik heb op Lynx aandelen gekocht van bv. Ford Motor C., vandaag is dit aandeel met 0.96 % gestegen. Maar als ik Ford motor C. google krijg ik dat dit aandeel gezakt is met 0.44%. Als ik kijk op lynx heb ik het aandeel van de beurs Frankfurt Stock Exchange, maar google gebruikt het aandeel van NYSE. Mijn vraag is nu hoe komt het dat er een verschillende prijs is voor hetzelfde aandeel en moet ik hier later rekeningen met houden als ik aandelen koop?

Alvast bedankt!

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1833

Re: Het zelfde aandeel op verschillende beurzen.

Berichtdoor Beheerder » 12 Dec 2017 18:04

Welkom en het antwoord is volgens mij omdat de koers in Frankfurt in euro is. In de VS is de notering in dollar.

De koers in Frankfurt staat nu op €10,68 en in de VS is deze nu $12,52. Dit verschil is een factor 12,52/10,68=1,1722.

De 1,1722 is op dit moment de wisselkoersverhouding euro/dollar.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 12 Dec 2017 18:05

Koersen op de verschillende beurzen zijn ongeveer gelijk.

NYSE:
http://tools.morningstar.nl/nl/stockreport/default.aspx?Site=nl&id=0P0000029A&LanguageId=nl-NL&SecurityToken=0P0000029A]3]0]E0WWE$$ALL

Frankfurt:
http://tools.morningstar.nl/nl/stockreport/default.aspx?Site=nl&id=0P0000EQH8&LanguageId=nl-NL&SecurityToken=0P0000EQH8]3]0]E0WWE$$ALL

Xetra:
http://tools.morningstar.nl/nl/stockreport/default.aspx?Site=nl&id=0P0000AQ5J&LanguageId=nl-NL&SecurityToken=0P0000AQ5J]3]0]E0WWE$$ALL

Je moet kiezen voor de beurs waar de kosten het laagst zijn, voor zover er voldoende liquiditeit is. Xetra heeft bv. meer volume dan Frankfurt, en NYSE is de hoofdnotering. Ik zou zelf voor Xetra kiezen omdat ik zo de wisselkoersmarge van mijn broker ontloop en omdat de transactiekosten daar het laagst zijn. Belangrijk is dat de munt waarin het aandeel noteert op zich niet uitmaakt. Stel dat de koers van Ford op de NYSE stabiel blijft, maar de dollar zakt met 1%, dan zal de koers van Ford op Xetra toch met circa 1% stijgen. Wisselkoersschommelingen worden dus verrekend in de koers.
neku liked last!
Never waste a good crisis

wizencrowd
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor wizencrowd » 12 Dec 2017 18:58

Enorm bedankt voor de reacties, dit verduidelijkt veel. Is het slim om over het algemeen weg te blijven van Amerikaanse beurzen aangezien deze zo onstabiel zijn met de dagelijkse koers van EUR/USD?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 12 Dec 2017 19:34

Ik begrijp je vraag niet.
Is het slim om weg te blijven van de Amerikaanse beurzen omdat je dan blootstelling hebt aan de dollar?
Je gaat sowieso onderliggend blootstelling hebben aan de dollar, ook al heb je enkel Europese aandelen die in euro noteren. Een AB InBev heeft onderliggend bijvoorbeeld een erg grote blootstelling aan de dollar. Is het trouwens minder risicovol om je hele vermogen te concentreren in euro? Ik denk van niet.
Never waste a good crisis