Wanneer verkopen bij systematische daling?

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
Steinway
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 48

Re: Wanneer verkopen bij systematische daling?

Berichtdoor Steinway » 22 Mei 2017 15:00

jens_dev schreef:Vele banken en andere financials staan nog steeds lager dan in 2008/2009, maar dat zijn niet meer dezelfde bedrijven....

Steinway schreef:De prijs van grondstoffen, Chinese dumpingsacties, (de)regulering, etc. kan nochtans genoeg zijn om bedrijven in de problemen te brengen, voor vele jaren of zelfs terminaal.

Ok, ja, dat begrijp ik. Wat wil je hiermee zeggen? Dat die bedrijven niet interessant zijn om in te investeren? Wellicht niet nee... Ik val een beetje in herhaling met mijn koers vs. waarde verhaal.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het niet allemaal alleen een kwestie is van koers vs. waarde. Er zijn wel degelijk mogelijke andere stimuli die een belegger kunnen aansporen om te verkopen.

jens_dev schreef:Gewoon omdat een aandeel ondergewaardeerd is wil dat niet zeggen dat die onderwaardering op 1 2 3 is weggewerkt hè. Daar kruipen soms meerdere jaren in. Maar uiteindelijk volgt de markt wel. Veel van mijn aandelen waren jarenlang ondergewaardeerd en hebben de afgelopen jaren een rerating gekregen (bv. Sioen, Ter Beke, Recticel, Picanol, Agfa,...).

Jij zit er niet mee in dat tussentijds een crash je meerjarenverwachtingen kan kelderen? Ik ben niet zeker dat ik zoveel tijd heb. Ben geen 20 jaar meer.

jens_dev schreef:
Steinway schreef:Dus mijn vraag blijft: bij ontstentenis van andere methodes (b.v. wanneer het kwalitatief en/of kwantitatief niet kan), hoe bepaal je wanneer je beter een einde maakt aan het bezit van een aandeel?

Lukraak.

Interessant. Bij kleine bedragen (onder de duizend €) kan ik makkelijk de knoop met natte vinger doorhakken, maar ik heb geen kleine posities meer.
Laatst gewijzigd door Steinway op 22 Mei 2017 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Steinway
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Steinway » 22 Mei 2017 15:14

Beheerder schreef:Neem nou bijvoorbeeld Ahold Delhaize, Netflix, Amazon en Tesla over de laatste 5 jaar:

Ahold Delhaize: +100,8%
Netflix: +1.646,6%
Amazon: +361%
Tesla: +1.004,2%

Ik heb al veel dergelijke lijstjes gezien. Het probleem dat ik ermee heb is dat het voor een deel cherry picking is. Er zijn aandelen die in diezelfde 5 jaar gekelderd zijn (Nyrstar, Solarworld,...). Sommigen zeggen dan dat dit geen goed gerunde bedrijven waren, wat ik te eenvoudig vind. En als je Amazon had gekocht eind 1999 had je langer dan 5 jaar moeten wachten om nog maar gewoon opnieuw op break-even te zitten. Doet me denken aan de madam van de bank die me ooit eens ging overtuigen hoe eenvoudig het wel niet ging zijn om in aandelen te investeren: "kopen als het laag staat, verkopen als het hoog staat. De beurs doet de rest, want op lange termijn gaat alles naar omhoog." Ik ben hoegenaamd niet overtuigd, al zie ik hier ook wel dat er elk jaar een paar leden rapporteren hoeveel tientallen procenten rendement ze hadden op het einde van een jaar.

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1447

Berichtdoor Lieve16 » 22 Mei 2017 15:57

Beleggen in aandelen is winnen en verliezen. Wat is het resultaat ? U mag tweemaal raden.... ;)

Steinway
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Steinway » 22 Mei 2017 17:11

Lotus schreef:Misschien kocht u elk aandeel op ongeveer het hoogtepunt en dat is wel uniek en ook spijtig. Als dat zo is zou ik eerder van correcties of een crash gebruik maken om te kopen. Één fout maakte u alvast niet en dat is alles in één aandeel steken.

Ik heb een vijftiental posities. Niet alles staat 15 of meer % in het rood.

Correcties zijn moeilijk in te schatten, vind ik. Ik ben hier zeker de enige niet die zich wel eens vergist in de gedachte dat een onderste steunpunt is bereikt.

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 407

Berichtdoor Lotus » 22 Mei 2017 18:17

Correcties zijn niet zo zeldzaam en kopen op de bodem heb ik niet beweerd. Volgens mij is er sprake van een correctie als een aandeel of beurs met 5 tot 10 procent daalt. Daalt het verder dan kan nogmaals worden bijgekocht maar telkens bijkopen zou ik niet bij individuele aandelen doen wel bij een tracker met voldoende spreiding.
Steinway liked last!

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1447

Berichtdoor Lieve16 » 22 Mei 2017 18:48

Of bij fondsen.

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 27

Berichtdoor Brecht » 22 Mei 2017 19:32

Steinway schreef:
Lotus schreef:Misschien kocht u elk aandeel op ongeveer het hoogtepunt en dat is wel uniek en ook spijtig. Als dat zo is zou ik eerder van correcties of een crash gebruik maken om te kopen. Één fout maakte u alvast niet en dat is alles in één aandeel steken.

Ik heb een vijftiental posities. Niet alles staat 15 of meer % in het rood.

Correcties zijn moeilijk in te schatten, vind ik. Ik ben hier zeker de enige niet die zich wel eens vergist in de gedachte dat een onderste steunpunt is bereikt.

Of niet kijken naar trends / steunpunt / ... is misschien ook een mogelijkheid?
Ik werk er totaal niet mee en kijk er ook niet naar en voorlopig mag ik niet klagen met de aandelen in mijn portefeuille.

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 407

Berichtdoor Lotus » 22 Mei 2017 19:37

Of maandelijks of elk kwartaal kopen en zo periodiek spreiden van investeren.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2750

Berichtdoor jens_dev » 22 Mei 2017 20:31

Steinway schreef:Jij zit er niet mee in dat tussentijds een crash je meerjarenverwachtingen kan kelderen? Ik ben niet zeker dat ik zoveel tijd heb. Ben geen 20 jaar meer.

Ik ben een netto koper van aandelen en dus gebaat bij paniek op de beurs die voor lagere koersen zorgt. De laatste echt grote uitverkoop was begin vorig jaar. Zorgen om China. Alles daalde, kwaliteit of niet, blootstelling aan China of niet. Sommige van mijn kleinere aandelen -20% en meer. Heb toen heel wat extra cash ingezet en daar uiteindelijk de vruchten van geplukt. Ik denk dat als je een waarde op een bedrijf kunt plakken (positieve vrije kasstromen), je vastberadener te werk kunt gaan in je koop- en verkoopgedrag. Ik kijk dus vooral naar de onderliggende resultaten en minder naar de koersontwikkeling.

Steinway schreef:Bij kleine bedragen (onder de duizend €) kan ik makkelijk de knoop met natte vinger doorhakken, maar ik heb geen kleine posities meer.

Tja, als het niet mogelijk is om te oordelen op basis van kwantiteit of kwaliteit doe je toch gewoon maar wat? Ik vind dat je een heel risicovolle portefeuille hebt.
Steinway liked last!
Never waste a good crisis