Starten in de wereld van beleggen

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Re: Starten in de wereld van beleggen

Berichtdoor jens_dev » 06 Sep 2016 01:17

Dat kan ja. 2,5% netto en risicoloos, dat vind je tegenwoordig niet meer.
Never waste a good crisis

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 47

Berichtdoor Brecht » 06 Sep 2016 10:33

jens_dev schreef:Dat kan ja. 2,5% netto en risicoloos, dat vind je tegenwoordig niet meer.

Nee, dat is waar. Risicoprofiel is zeer verdedigend (1), maar liever iets meer risico en potentieel meer rendement. Kans is ook mogelijk dat bij die TAK 21 het nog verder daalt. Zal er nog eens over nadenken

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Brecht » 06 Sep 2016 22:49

Stijn_v schreef:Als mede beginnende beleger kan ik je als eerste boek Iedereen Belegger aanbevelen van Pierre Huylenbroeck. Zeer goed boek om mee te beginnnen. Kost zo een 25 euro. Verder kan je op dit forum een topic vinden van beleggersboeken die door andere forumleden worden aanbevolen, zeker de moeite om eens te zoeken (zou de link hier plaatsen maar zit om mn smartphone atm en dat is wat moeilijk)
En best ook eerst zo even oefene met een demo account bij een broker. Dit kan je veel geld besparen aan beginners fouten.
Succes!!

Ik zal kijken om dit boek aan te kopen, nog aanraders? Begint dit boek echt met de basis? Of zijn er nog andere boeken om de basis aan te leren.

Keytrade heeft maar 3 weken demo, wat wel weinig is. Heeft binckbank meer tijd om het aan te leren?

Bieraait
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 285

Berichtdoor Bieraait » 06 Sep 2016 23:20

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om te 'shoppen' bij de banken en te kiezen waar je welke assets plaatst. Sommigen zijn goedkoper voor aandelentransacties, anderen dan weer voor fondsen etc.. Ook het niveau van de service is natuurlijk belangrijk. Bij Deutsche Bank heb je een zeer groot aanbod van fondsen (1600) waarvan de meeste geen instap en uitstapkosten hebben. Internet brokers kunnen dan weer goedkopere transactiekosten voorleggen.

Beleggen brengt natuurlijk risico met zich mee, maar als ik uw bericht juist interpreteer ben je op zoek naar iets waar je wat extra rendement haalt tov een spaarrekening. Mag ik dan stellen dat je de gelden voor een lange periode kan vastzetten en dat de returns niet extravagant hoeven te zijn?

Als dat het geval is, lijkt mij gespreid instappen in fondsen een goede strategie, zeker als basis van de portefeuille en als eerste kennismaking met beleggen. Gewoon maandelijks een klein bedrag aan fondsen inkopen en dan de markten hun werk laten doen. Hierdoor ben je gespreid in asset classes (als het een gemengd flexibel fonds is), gespreid in tijd, gespreid in regio (als je een globaal fonds neemt natuurlijk), etc.. Bovendien vertrouw je er natuurlijk op dat de beheerders van het fonds betrouwbaar zijn. Ze hebben wellicht meer kennis en ervaring, maar ook betere connecties met de bedrijfswereld om veranderingen aan te voelen. Ze hebben ook gewoon een team dat 24 op 24 alles in de gaten houdt. Een mooi extraatje aan automatisch gespreid instappen in de tijd (behalve het verminderen van het risico) vind ik persoonlijk ook het wegnemen van emoties. Een huisfonds van een grootbank zou ik persoonlijk niet meteen aanraden omwille van kosten en mindere returns.

Als je zou instappen in fondsen is het goed met volgende zaken rekening te houden:

Welk soort fonds koop ik? Kapitalisatie of distributie? Bij een kapitalisatiefonds worden dividenden en coupons vanzelf terug geïnvesteerd in het fonds. Je gebruikt dus de magie van compounded interest. Een distributiefonds zal een dividend uitkeren. Het voornaamste verschil is de taxatie van 1,32% op de kapitalisatievariant bij verkoop van het fonds.

Welk risico wens ik te nemen? Sommige fondsen zijn zeer conservatief en defensief, verwacht dus ook geen uitzonderlijke returns. Soms is het zelfs niet de moeite als we de beheersvergoeding in rekening nemen. De samenhang tussen risico en return lijkt mij evident, maar soms is te weinig risico nemen ook niet goed omdat je dan zeker ter plaatse blijft trappelen dankzij kosten.

Hoeveel vrijheid geef ik aan de fondsbeheerder? Sommige fondsen zijn pure aandelenfondsen, anderen dan weer pure obligatiefondsen. Als je kiest voor een puur aandelenfonds en er komt een crash van de markten, dan zal dat pijn gaan doen. Kies je echter voor een gemengd flexibel fonds dan kan de beheerder zelf kiezen hoeveel hij alloceert aan aandelen dan wel obligaties. Stel dat een fonds bijvoorbeeld voor 80% in aandelen zit en 20% in obligaties, en de beheerder vindt dat de aandelenmarkten overgewaardeerd worden, dan kan hij deze samenstelling wijziging naar bv 60%-40%. Soms zijn deze percentages vastgelegd, soms heeft de beheerder de volledige vrijheid.

Let op: indien er in het fonds meer dan 20% vastrentende effecten zitten (obligaties dus), dan wordt er 27% rv betaald op de meerwaarde op het percentage bij verkoop. Klein voorbeeld:

Fonds A heeft 70% aandelen en 30% obligaties. U heeft aangekocht aan 100 euro en nu wenst u het te verkopen aan 130 euro. Er zal dan 0,27*0,30*30 betaald moeten worden: in plaats van 30 euro winst heeft u dan nog 27,57 winst.

Een goede site om eens te gaan kijken naar fondsen is bv morningstar.
"Las Vegas is busy every day, so we know that not everyone is rational." - Charles Ellis
www.ygrids.com

Den Dre
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 14

Berichtdoor Den Dre » 07 Sep 2016 06:28

Brecht schreef:
Stijn_v schreef:Als mede beginnende beleger kan ik je als eerste boek Iedereen Belegger aanbevelen van Pierre Huylenbroeck. Zeer goed boek om mee te beginnnen. Kost zo een 25 euro. Verder kan je op dit forum een topic vinden van beleggersboeken die door andere forumleden worden aanbevolen, zeker de moeite om eens te zoeken (zou de link hier plaatsen maar zit om mn smartphone atm en dat is wat moeilijk)
En best ook eerst zo even oefene met een demo account bij een broker. Dit kan je veel geld besparen aan beginners fouten.
Succes!!

Ik zal kijken om dit boek aan te kopen, nog aanraders? Begint dit boek echt met de basis? Of zijn er nog andere boeken om de basis aan te leren.

Keytrade heeft maar 3 weken demo, wat wel weinig is. Heeft binckbank meer tijd om het aan te leren?

Voor zover ik weet kan je onbeperkt aan de slag met je fictieve "schaduwportefeuille". Voorwaarde is wel dat je een euro stort om je rekening te activeren.
Dit staak allemaal uitgelegd in de gratis infomap die ja kan aanvragen op hun site.
Solvay; Binck; MDxHealth; Euronav, AXA, Energias de Portugal

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Brecht » 07 Sep 2016 07:52

Bieraait schreef:Het lijkt mij inderdaad een goed idee om te 'shoppen' bij de banken en te kiezen waar je welke assets plaatst. Sommigen zijn goedkoper voor aandelentransacties, anderen dan weer voor fondsen etc.. Ook het niveau van de service is natuurlijk belangrijk. Bij Deutsche Bank heb je een zeer groot aanbod van fondsen (1600) waarvan de meeste geen instap en uitstapkosten hebben. Internet brokers kunnen dan weer goedkopere transactiekosten voorleggen.

Beleggen brengt natuurlijk risico met zich mee, maar als ik uw bericht juist interpreteer ben je op zoek naar iets waar je wat extra rendement haalt tov een spaarrekening. Mag ik dan stellen dat je de gelden voor een lange periode kan vastzetten en dat de returns niet extravagant hoeven te zijn?

Als dat het geval is, lijkt mij gespreid instappen in fondsen een goede strategie, zeker als basis van de portefeuille en als eerste kennismaking met beleggen. Gewoon maandelijks een klein bedrag aan fondsen inkopen en dan de markten hun werk laten doen. Hierdoor ben je gespreid in asset classes (als het een gemengd flexibel fonds is), gespreid in tijd, gespreid in regio (als je een globaal fonds neemt natuurlijk), etc.. Bovendien vertrouw je er natuurlijk op dat de beheerders van het fonds betrouwbaar zijn. Ze hebben wellicht meer kennis en ervaring, maar ook betere connecties met de bedrijfswereld om veranderingen aan te voelen. Ze hebben ook gewoon een team dat 24 op 24 alles in de gaten houdt. Een mooi extraatje aan automatisch gespreid instappen in de tijd (behalve het verminderen van het risico) vind ik persoonlijk ook het wegnemen van emoties. Een huisfonds van een grootbank zou ik persoonlijk niet meteen aanraden omwille van kosten en mindere returns.

Als je zou instappen in fondsen is het goed met volgende zaken rekening te houden:

Welk soort fonds koop ik? Kapitalisatie of distributie? Bij een kapitalisatiefonds worden dividenden en coupons vanzelf terug geïnvesteerd in het fonds. Je gebruikt dus de magie van compounded interest. Een distributiefonds zal een dividend uitkeren. Het voornaamste verschil is de taxatie van 1,32% op de kapitalisatievariant bij verkoop van het fonds.

Welk risico wens ik te nemen? Sommige fondsen zijn zeer conservatief en defensief, verwacht dus ook geen uitzonderlijke returns. Soms is het zelfs niet de moeite als we de beheersvergoeding in rekening nemen. De samenhang tussen risico en return lijkt mij evident, maar soms is te weinig risico nemen ook niet goed omdat je dan zeker ter plaatse blijft trappelen dankzij kosten.

Hoeveel vrijheid geef ik aan de fondsbeheerder? Sommige fondsen zijn pure aandelenfondsen, anderen dan weer pure obligatiefondsen. Als je kiest voor een puur aandelenfonds en er komt een crash van de markten, dan zal dat pijn gaan doen. Kies je echter voor een gemengd flexibel fonds dan kan de beheerder zelf kiezen hoeveel hij alloceert aan aandelen dan wel obligaties. Stel dat een fonds bijvoorbeeld voor 80% in aandelen zit en 20% in obligaties, en de beheerder vindt dat de aandelenmarkten overgewaardeerd worden, dan kan hij deze samenstelling wijziging naar bv 60%-40%. Soms zijn deze percentages vastgelegd, soms heeft de beheerder de volledige vrijheid.

Let op: indien er in het fonds meer dan 20% vastrentende effecten zitten (obligaties dus), dan wordt er 27% rv betaald op de meerwaarde op het percentage bij verkoop. Klein voorbeeld:

Fonds A heeft 70% aandelen en 30% obligaties. U heeft aangekocht aan 100 euro en nu wenst u het te verkopen aan 130 euro. Er zal dan 0,27*0,30*30 betaald moeten worden: in plaats van 30 euro winst heeft u dan nog 27,57 winst.

Een goede site om eens te gaan kijken naar fondsen is bv morningstar.

Bedankt voor de uitleg ! Dus zou je eerder starten met fondsen dan starten met de aandelen? Ik had gedacht aan een combinatie van de twee, maar misschien niet aan te raden als 'starter'.

Het geld dat ik gebruik, kan ik inderdaad voor een langere tijd (normaal gezien) aan de kant zetten. Het staat daar nu toch al jaren op een spaarrekening.

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Brecht » 09 Sep 2016 09:50

Indien je de huidige beurs bekijkt, dan zie je dat veel aandelen in de laatste 6 maanden zijn gestegen. Is het wel nog mogelijk om ze aan te kopen? Staat alles niet redelijk hoog?

Indien je de grafieken van de laatste 6maanden of langer bekijkt, dan staan veel aandelen veel hoger. Kans is toch reëel als je nu inkoopt, dat je de aandelen te hoog koopt?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Berichtdoor jens_dev » 09 Sep 2016 10:45

Weet wat je koopt (een bedrijf dat fors onder zijn conservatief berekende waarde noteert) en bouw op in schijven. Als de koers zakt, krijg je immers meer aandelen voor hetzelfde geld. Either way, begin niet lukraak te kopen. Speel eerst wat met een virtuele portefeuille, neem wat lectuur door. Niet overhaasten.
Never waste a good crisis

Den Dre
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 14

Berichtdoor Den Dre » 09 Sep 2016 10:45

Tja ,

Die kans is altijd reëel.
Moest er een vaste formule bestaan die dat kon voorspellen hadden we allemaal al multimiljonair geweest.

Beetje onderzoek naar de bedrijven doen , (dit forum afschuimen kan daar een deel van zijn)
En hier leer je ook wel waar je al die info moet gaan zoeken.

Bedrijven blijven vaak groeien , en er zijn er nog veel met veel groeipotentieel. Komt dat potentieel er dan door. Soms snel , soms moeten we er wat langer op wachten en even vaak helemaal niet.
Omgekeerd vaak hetzelfde.
Solvay; Binck; MDxHealth; Euronav, AXA, Energias de Portugal

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Brecht » 09 Sep 2016 10:48

jens_dev schreef:Weet wat je koopt (een bedrijf dat fors onder zijn conservatief berekende waarde noteert) en bouw op in schijven. Als de koers zakt, krijg je immers meer aandelen voor hetzelfde geld. Either way, begin niet lukraak te kopen. Speel eerst wat met een virtuele portefeuille, neem wat lectuur door. Niet overhaasten.

Ben al gestart met een virtuele portefeille. Een aandeel die voorlopig sterk groeit, waardoor ik twijfel om eventueel dit al aan te kopen. Indien je meer info opzoekt, blijft iedereen positief over dit aandeel.

Zal zeker niet te rap kopen, maar ik vroeg mij dit af zodat ik toch niet op een 'verkeerd' moment kies om te beginnen met beleggen