Starten in de wereld van beleggen

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 44

Starten in de wereld van beleggen

Berichtdoor Brecht » 05 Sep 2016 09:38

Goeiemorgen,

Wij hebben onlangs een woning gekocht als een jong koppel en betalen dus maandelijks af aan de bank. Naast de maandelijkse kosten, hebben we nog enkele grote kosten aan onze woning. Voor deze grote kosten hebben we al een bepaald bedrag aan de kant gehouden.

Aangezien de spaarrekening niets meer opbrengt en het geld in principe minder waard komt, had ik enkele vragen:
- Na het afhouden van de voorziene (grote) kosten in de toekomst, wat moet je nog aan de kant houden als kapitaal voor onvoorziene uitgaven (kapitaal die direct ter beschikking is).

- Wat kan je doen met het overige spaargeld dat je niet direct nodig hebt? Wat wordt er aanbevolen? Hoe start je met beleggen? Is een beleggingsfonds bij KBC een goed begin? Beurs vind ik zeer interessant, maar zou liever eerst met fictief geld starten zodat ik zeker geen fouten maak. Heb me sinds gisteren ingeschreven op de Tijd om een portefeuille te starten.

- Er zit ook nog een bepaald bedrag in KBC-Life Capital TAK 21. Moet je hiermee stoppen? Er staat dat ik 32.83% nog niet- gerealiseerd heb, terwijl dit wel al 8 jaar bezig is.

- Ik zelf ben ook begonnen met pensioensparen, maar zou liever niet het overige spaargeld volledig laten staan op de spaarrekening.

- Er wordt veel aangeraden om een beleggingsplan op te maken, maar hoe start je hiermee?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3100

Re: Starten in de wereld van beleggen

Berichtdoor jens_dev » 05 Sep 2016 11:13

Ik hou zo'n 6m loon op spaarrekening voor onverwachte uitgaven.

Extra geld: kan je niet gewoon een extra aflossing doen op je woonkrediet? Als je wil beleggen (en dit ook graag doet en hier tijd in wil steken), lees eerst enkele boeken en start met een virtuele portefeuille. Als je er geen tijd in wil steken, kan je op regelmatige tijdstippen fondsen/trackers kopen. Ik zou wel ver wegblijven van huisfondsen van de bank.

TAK21: ga eens na welk rendement dit nog oplevert.
Never waste a good crisis

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Brecht » 05 Sep 2016 11:53

Een extra aflossing wil ik voorlopig nog even mee wachten.Wat is een aan te raden startkapitaal voor beleggen? Hoe meer, hoe beter, vermoed ik, maar met wat kan je deftig starten.

Virtuele portefeuille ben ik gestart op De Tijd. Gratis boeken of e-books zijn er waarschijnlijk niet te vinden?
Fondsen via de banken of brookers? Brengen trackers meer op, of is het enige verschil dat je iets passiever kan zijn?

Waarom geen huisfondsen van de bank? Rendement lager en kosten hoger?

Tak 21: Brengt voorlopig nog 3% op, maar ik stort hier niet meer in waardoor ik niet weet of dit nog rendabel is. Normaal, volgens de mail, zal het rendement nog eens zakken richting 2.5 % dacht ik.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 05 Sep 2016 12:34

Als je voor individuele aandelen gaat, kan je in principe beginnen met €1000 euro en maandelijks opbouwen. Zo ben ik ook ooit begonnen. Binckbank vind ik allround de beste broker voor aandelen.

Als je voor fondsen/trackers gaat, kan het vaak al vanaf €100 of €250. Voor fondsen kan je terecht bij Keytrade en MeDirect. Die laatste is een echte fondsensupermarkt. Grote keuze en bijna nergens instapkosten. Waarom geen huisfondsen? Omdat de rendementen over het algemeen lager liggen dan elders. Wellicht betaal je ook al snel 3% instapkosten. Huisfondsen zijn vooral goed voor de bank zelf.

Trackers: ik weet niet goed waar je die het best koopt. Heb er zelf geen. Ze worden niet actief beheerd en zijn daardoor goedkoper qua kosten. Ze volgen gewoon een index.

Gratis boeken, geen idee. Alleszins, de €50 die ik betaalde voor een drietal boeken was z'n geld meer dan waard. Het helpt als je wat Engels kan.

TAK21: dat is nog erg hoog, zelfs 2,5% risicoloos vind je nu nergens meer. En aangezien het contract al > 8j loopt kan je het ook eender wanneer opvragen zonder roerende voorheffing te moeten betalen.

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Brecht » 05 Sep 2016 12:52

Bedankt voor de uitleg, zal die websites eens opzoeken.

TAK 21: Per storting dat je in deze verzekering brengt, moet het bedrag min. 1500 EUR bedragen. Alleen staan er bij dat ik 32% nog niet-gerealiseerd heb en weet niet wat dit betekent aangezien dit al langer dan 8 jaar loopt. In contract staat dat het maar 8 jaar liep met een vaste rente van 3.3%. Deze is dus na die 8 jaar beginnen dalen. Dus best nog voorlopig deze verzekering laten staan?

KBC heeft ook een beursplatform, maar zal deze dus best niet opstarten?

Welke boeken raad je aan? Het geld dat je hieraan betaald, kan je uiteraard terug verdienen. Ik snap wel de beurs, maar ken er niet zoveel van om direct een stap hierop te wagen, maar hiermee kan je mooiere rendementen halen dan het geld te laten staan op een spaarrekening. Vandaar dat ik ook nog twijfel welke richting je kan uitgaan met spaargeld (aandelen / fondsen / ...)

Mvg

Den Dre
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 14

Berichtdoor Den Dre » 05 Sep 2016 13:00

Bij Binckbank kan je alvast een gratis informatiemap opvragen.
https://www.binck.be/meer-informatie

Kan je eens bekijken en dan kan je indien gewest nog altijd de keuze voor een andere bank nemen.
Persoonlijk vond ik Binck goed begeleidend en laagdrempelig om in te stappen
Ze nemen je ook een korte test af om te zien of je de begrippen en risico's wel gesnapt hebt en blokkeren de produceten die ze voor jou als klant te risicovol achten.

Ook kan je een virtuele portefeuille opstarten (als je een euro gestort hebt om je rekening te openen) zonder al daadwerkelijk geld te moeten investeren
Zo kan je het allemaal al eens leren kennen.
Solvay; Binck; MDxHealth; Euronav, AXA, Energias de Portugal

Donnie_Azoff
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 73

Berichtdoor Donnie_Azoff » 05 Sep 2016 13:15

Als mede beginnende beleger kan ik je als eerste boek Iedereen Belegger aanbevelen van Pierre Huylenbroeck. Zeer goed boek om mee te beginnnen. Kost zo een 25 euro. Verder kan je op dit forum een topic vinden van beleggersboeken die door andere forumleden worden aanbevolen, zeker de moeite om eens te zoeken (zou de link hier plaatsen maar zit om mn smartphone atm en dat is wat moeilijk)
En best ook eerst zo even oefene met een demo account bij een broker. Dit kan je veel geld besparen aan beginners fouten.
Succes!!

a21
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1854

Berichtdoor a21 » 05 Sep 2016 14:57

Pas op voor de financiële kater als beginnend belegger: 5 tips
05/09/16 om 10:45
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 48445.html

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 05 Sep 2016 15:36

Bolero van KBC kan ook voor aandelen. Redelijk competitive tarieven en veel ondersteuning (rapportjes).

TAK21 zou ik zeker laten staan. Dat niet gerealiseerd rendement lijkt me normaal. Niet gerealiseerd omdat het contract gewoon doorloopt. Dat rendement zal blijven stijgen.

Boeken : the Warren buffett way, five rules for successful stock investing. Die 2 vond ik van goudwaarde als beginner.

Keuze tussen aandelen of Fondsen/trackers : moet je voor jezelf uitmaken. Het ene vraagt veel huiswerk en tijd. Ik doe dat persoonlijk graag dus geen probleem. Als je degelijke rendementen wil zonder er veel tijd in te steken, kies dan voor Fondsen of trackers

Celis
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor Celis » 05 Sep 2016 17:02

Ik ben ook juist begonnen met beleggen en denk dat ik hier wel met deze vraag terecht kan.

Wat zijn goede brokers in belgie? Ik koop momenteel via mijn bank maar dit is pijnlijk traag en onoverzichtelijk.
Een aanrading van goede programma's zou ook welkom zijn.