Dividendbelasting

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 34

Dividendbelasting

Berichtdoor Radio Voice » 17 Sep 2015 16:33

Er moet - uit mijn hoofd - in Nederland 15% belasting worden afgedragen bij ontvangst van dividend, wat automatisch wordt gedaan door de vennootschap in kwestie. Moet er echter ook belasting worden betaald bij uitkering van dividenden in de vorm van aandelen (stockdividend)?

slegers
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 17

Re: Dividendbelasting

Berichtdoor slegers » 17 Sep 2015 16:43

Radio Voice schreef:Er moet - uit mijn hoofd - in Nederland 15% belasting worden afgedragen bij ontvangst van dividend, wat automatisch wordt gedaan door de vennootschap in kwestie. Moet er echter ook belasting worden betaald bij uitkering van dividenden in de vorm van aandelen (stockdividend)?

Als ik me niet vergis wel. Omdat je geen half aandeel als dividend kan ontvangen ga je ook een klein deeltje hiervan cash ontvangen min de belastingen. Stel bijvoorbeeld dat je als stock dividend 16,66 aandelen ontvangt. Dan zal men jou 16 aandelen geven. Dan blijft er dus nog 0,66 aandelen over. Laat ons zeggen dat het aandeel op dat moment 10 euro waard is, dan ga je 6,60 euro cash ontvangen op je account min de belastigen.
Laatst gewijzigd door slegers op 17 Sep 2015 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
neku liked last!

slegers
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor slegers » 17 Sep 2015 16:44

excuseer voor de dubbel post, wou mijn oorspronkelijk bericht wijzigen.

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Radio Voice » 17 Sep 2015 18:09

Volgens mij betaal je over je stockdividend totaal geen belasting maar over het resterende bedrag dat je in cash uitgekeerd krijgt wel. Ik kreeg deze middag namelijk de volgende mail als reactie op mijn vraag van Binck:

Geachte heer (censored),

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over dividend. U geeft aan dat er 15% belasting wordt ingehouden bij de uitkering van het dividend. U wilt controleren of u ook belasting betaald wanneer het dividend wordt uitgekeerd in aandelen.

Wanneer u uw dividend uitgekeerd in aandelen dan betaald u geen dividendbelasting.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Heeft u nog vragen?
Graag maken wij u attent op het menu 'Ondersteuning' op de website. U vindt daar in het Helpcenter het antwoord op de meeste vragen en in de Beleggersbibliotheek vindt u een scala aan brochures. Op de Binck Fundcoach website treft u meer informatie via de knop 'Help'. Uiteraard staat onze Klantenservice & Orderdesk u graag te woord. U kunt contact opnemen op telefoonnummer 020 606 2666 of een e-mail sturen naar klantenservice@binck.nl. De Klantenservice & Orderdesk is bereikbaar op werkdagen van 08:00 uur tot 22:00 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.

Met vriendelijke groet,

Savy Ou
Klantenservice & Orderdesk

T +31 (0)20 606 2666
F +31 (0)20 320 4176
I http://www.binck.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
T twitter.com/servicevanBinck
F facebook.com/BinckNL

BinckBank N.V.
Barbara Strozzilaan 310
1083 HN Amsterdam

Klopt dit?

slegers
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor slegers » 19 Sep 2015 12:29

Als je van plan bent om bij Binck te beleggen dan zal dit wel in orde zijn, de mensen daar weten wel waar ze mee bezig zijn. Als je ergens anders wil gaan beleggen kan je misschien het toch best nog even bij de broker waarbij je gaat beleggen informeren omdat dit kan verschillen.

Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor Jensen » 19 Sep 2015 17:58

MODBREAK: post gewijzigd
Laatst gewijzigd door Moderator op 23 Sep 2015 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taalnazisme is hier niet gewenst

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Radio Voice » 23 Sep 2015 15:55

slegers schreef:Als je van plan bent om bij Binck te beleggen dan zal dit wel in orde zijn, de mensen daar weten wel waar ze mee bezig zijn. Als je ergens anders wil gaan beleggen kan je misschien het toch best nog even bij de broker waarbij je gaat beleggen informeren omdat dit kan verschillen.

Het belastingstelsel waaraan je gekoppeld bent is afhankelijk van de broker waarbij je aangesloten bent? Deze moet je even uitleggen, volgens mij begrijp ik het verkeerd.

slegers
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor slegers » 23 Sep 2015 18:09

Radio Voice schreef:
slegers schreef:Als je van plan bent om bij Binck te beleggen dan zal dit wel in orde zijn, de mensen daar weten wel waar ze mee bezig zijn. Als je ergens anders wil gaan beleggen kan je misschien het toch best nog even bij de broker waarbij je gaat beleggen informeren omdat dit kan verschillen.

Het belastingstelsel waaraan je gekoppeld bent is afhankelijk van de broker waarbij je aangesloten bent? Deze moet je even uitleggen, volgens mij begrijp ik het verkeerd.

Ik weet er ook niet precies het fijne van hoor, ik ben ook nog een beginner. Wat ik wel weet is dat deze belastingen anders zijn in Nederland en België. Het zal dus wel een verschil maken indien je een Nederlandse of Belgische broker neemt/hebt.

vogelspotter
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1671

Berichtdoor vogelspotter » 09 Okt 2017 09:18

'Nederland schaft dividendbelasting af'

 09 oktober 2017 08:49

Kurt Vansteeland
Na maanden onderhandelen zet premier Mark Rutte vandaag de laatste punten en komma's onder het regeerakkoord © ANP

De maatregel maakt Nederland extra aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders en spaart Nederlandse bedrijven een hoop rompslomp uit.

 Waarom België in bedrijfsbelasting achter de feiten aanloopt

Goed nieuws voor de Belg die pakweg in aandelen Royal Dutch Shell of Unilever belegt: binnenkort moet hij op de dividenden van Nederlandse bedrijven 'alleen' nog 30 procent Belgische roerende voorheffing betalen (zie onderaan).

Den Haag had de Nederlandse belasting op dividenden enkele jaren geleden al verlaagd tot 15 procent en nu schaft de aankomende regering-Rutte III volgens de Nederlandse omroep NOS de roerende voorheffing helemaal af. Na maanden onderhandelen zet premier Mark Rutte maandag de laatste punten en komma's van het regeerakkoord tussen liberalen, christendemocraten, ChristenUnie en de linksliberale D66.

Vrijdag bleek al dat Den Haag van plan is het officieel tarief van de vennootschapsbelasting te verlagen. De afschaffing van de dividendbelasting heeft dezelfde achterliggende filosofie: Nederland aantrekkelijker maken voor buitenlandse bedrijven. Voor Nederlandse bedrijven maakt de afschaffing niet zo'n groot verschil: zij konden sowieso de betaalde dividendbelasting terugvorderen bij de fiscus. Maar dankzij de afschaffing sparen ze wel een hoop rompslomp uit.

De maatregel moet in 2019 ingaan en zal jaarlijks zo'n 1,4 miljard euro kosten. Die factuur zal Den Haag compenseren door elders fiscale aftrekposten te sluiten. Onder meer de rente-aftrek zou stevig aan banden gelegd worden.

België

Vanuit beleggersstandpunt wordt de kloof tussen België en Nederland nu steeds groter: terwijl Nederland de roerende voorheffing nu helemaal op de schop zet, steeg de dividendbelasting in ons land de voorbije jaren in stapjes tot 30 procent.

Daarnaast voerde de regering ook een effectentaks in. Kleine beleggers kunnen wel een deel van de betaalde roerende voorheffing recupereren, maar zullen daar wel heel wat papierwerk voor over moeten hebben. 'Het mag inderdaad wel eens stoppen met die lasten op vermogens', erkende vicepremier Jan Jambon onlangs in een interview met De Tijd.

IMPACT VOOR BELGISCHE BELEGGER

Dat Nederland de dividendbelasting afschaft, heeft als gevolg dat vanuit rendementsstandpunt Nederlandse bedrijven nu even interessant zijn als Belgische.

Nu betaalde een Belgsiche belegger op Nederlands aandelen dubbel belastingen: eerst inde de Nederlandse fiscus 15 procent roerende voorheffing, daarna roomt de Belgische fiscus met wat er aan de grens overblijft nog eens met 30 procent af.

Een voorbeeld: u heeft 100 stuks Unilever. Over boekjaar 2016 keerde de consumptiereus 1,28 euro per aandeel dividend uit. 128 euro dus voor 100 stuks. Daar bleef aan de grens 108,8 euro over, na 15 procent Nederlandse belasting. En met de 30 procent Belgische belasting ontving de Belgische kleine belegger netto uiteindelijk 76,2 euro, minder dan 60 procent van het brutobedrag dus.

Nu gaat er dus alleen Belgische roerende voorheffing af en stijgt dus het nettobedrag tot 70 procent van het brutobedrag. In ons voorbeeld zou de Belgische belegger dus netto 89,6 in plaats van 76,2 overhouden van het brutobedrag van 128 euro.
Bron:"DE TYD."
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck, Euronav, Nyrstar, TomTom, UCB, X-Fab, Vasco Data.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1075

Berichtdoor jean de florette » 09 Okt 2017 09:27

vogelspotter schreef:'Nederland schaft dividendbelasting af'
...Goed nieuws voor de Belg die pakweg in aandelen Royal Dutch Shell of Unilever belegt...

En het oude Delhaize natuurlijk. Krikt het rendement terug enigszins op. Als Michel en co dat stukje niet inpikken. Extra roerende voorheffing op Nederlandse aandelen? Ze zouden nog durven ook. Leve Europa.
vogelspotter liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes