beurs situatie

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
sporter
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

beurs situatie

Berichtdoor sporter » 03 Jan 2019 20:14

Ben nieuw op forum , volg de beurs sedert een jaar met fictieve portefeuille om ervaring op te doen , serieuze daling het laatste jaar , mijns inziens kan niemand iets voorspellen , maar moet je je richten naar aandelen met weinig schulden , groeiaandelen en specialties waarmee er " iets" kan gebeuren ( overname ) , geduld hebben is ook een vereiste .
Spijtig dat mijn portefeuille voorlopig fictief is , bestaat uit Sofina , Proximus , Bekaert , Softimat , Galapagos , NBB , Roularta , Zenitel , Global Graphics , Smartphoto . Denk nu toch om in te stappen , wat is jullie mening hieromtrent ? Met dank .

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden andere beleggers en
profiteer van minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot de chatbox.

Registreer u binnen enkele tellen

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2595

Re: beurs situatie

Berichtdoor Beheerder » 03 Jan 2019 20:35

Welkom op het forum en zonder uitspraken te doen over de individuele aandelen mag u eigenlijk nog blij zijn dat het een virtuele portefeuille was. Anderzijds zijn aandelen nu natuurlijk aantrekkelijker geprijsd dan enkele weken/maanden geleden. Succes en waarschijnlijk zullen er wel meer reacties volgen en hopelijk ook voor de specifieke aandelen die u noemde.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3342

Berichtdoor jens_dev » 03 Jan 2019 21:11

- Spreid je aankopen in de tijd
- Koop bedrijven die niet te duur noteren (met een veiligheidsmarge dus)
- Blijf binnen je circle of competence (je begrijpt het businessmodel, de sector,...)
- Kies voor bedrijven met een eerlijk en transparant management, dat bij voorkeur zelf een participatie in het bedrijf heeft.
- Wees gedisciplineerd en vaar je eigen koers, los van wat anderen denken. Je hebt het juiste temperament nodig om aan stockpicking te doen.

Kort woordje bij de genoemde aandelen:

Sofina: goede keuze, alleen heeft het volgens mij nog nooit aan zo'n kleine korting ten opzichte van de waarde genoteerd.

Proximus: is dit een interessante sector? Telecombedrijven moeten voortdurend enorm investeren in hun netwerk. De kasstromen zijn anderzijds wel stabiel.

Bekaert: volg ik niet. Zeer cyclisch, maar in de koers zit al veel slecht nieuws verrekend.

Galapagos: ik begrijp dat biotech zeer populair is op het forum, maar ik doe er niet meer aan mee. Waarde onmogelijk te berekenen, business zeer moeilijk te begrijpen, resultaten eerder binair.

Roularta: speciaal geval, heb ook kleine participatie met oog op wegvallende kosten vanaf dit jaar en kans op delisting.

Zenitel: is een grote participatie hier. Noteert zeer goedkoop, genereert zeer veel cash en heeft een groot cashoverschot op de balans.

Smartphoto: genereert evenzeer veel cash. Wel niet bepaald high moat denk ik dan. Risico van meer concurrentie.

Waag de stap. Ik heb het mij nog geen seconde beklaagd.
Succes.
tops liked last!

sporter
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Berichtdoor sporter » 03 Jan 2019 21:31

Geachte ,

Met dank voor je mening en uitleg omtrent de diverse aandelen , heb voor mezelf uitgemaakt dat ik zal instappen in Bekaert , Roularta , Zenitel en Smartphoto , voor de rest wacht ik nog af en volg ik het voorzichtigheidsprincipe .
HoubyTelli liked last!