free cash flow

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
wizencrowd
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Re: free cash flow

Berichtdoor wizencrowd » 15 Dec 2017 19:52

Hallo

Ik heb even een vraagje: Je moet toch de cash-flow statement hiervoor gebruiken? Van welke site halen jullie die want ik ontbreek blijkbaar veel gegevens in mijn cash-flow statement.

Alvast bedankt!

Stijn_v
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 59

Berichtdoor Stijn_v » 15 Dec 2017 20:10

Je vindt de Cash flow statement gewoon terug in de jaarrekening van het betrokken bedrijf. Staat meestal ergens achteraan in de jaarrekening, bij de financial statements.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 16 Dec 2017 00:30

In het geconsolideerd kasstroomoverzicht, dat in elk jaarverslag staat (voor Amerikaanse bedrijven: 10K). Link hier naar het jaarverslag zo nodig.
Never waste a good crisis

wizencrowd
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor wizencrowd » 16 Dec 2017 12:30

Ik heb het jaarverslag bekeken van een aandeel, als voorbeeld had ik FORD genomen. Als ik op hun shareholder site kijk (http://shareholder.ford.com/financials/annual-reports) en ik bekijk het verslag van 2016 kom ik zeer veel tabellen en nummers tegen. Maar ik weet toch niet waar ik de nodige nummers vind. Misschien is dit een zeer domme vraag en ben ik echt blind.
Kan ik ook niet gewoon de clash flow statement gebruiken van op een andere site (bv. http://www.nasdaq.com/symbol/f/financia ... =cash-flow)? Ik vind hier niet alle gegevens in onder dezelfde naam als in het voorbeeld.
Zou iemand dit kunnen toelichten?

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 88

Berichtdoor Investor » 16 Dec 2017 13:37

Door beroep te doen op andere sites, is de kans op fouten veel groter. Best zelf onderzoeken in de verslagen van bedrijven zelf.
Jonge belegger die fundamentele en technische analyse verkiest. Schrijver van boek 'Beleggen met vast verzet' en eigen website.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 16 Dec 2017 21:22

Begin met iets makkelijkers dan Ford. Die autobouwers hebben allemaal een nogal specifieke, tweeledige structuur: een industriële divisie en een financiële divisie, een soort interne bank. Ik heb al honderden bedrijven gewaardeerd, maar autobouwers vind ik ingewikkeld.

Kala
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 10

Berichtdoor Kala » 16 Feb 2018 22:03

Even Jens_dev's vraag uit de ABInbev-thread (9/2/2018 - relevante stuk er uit geknipt, dus kijk de originele post even na voor de volledige context) hier proberen uitzoeken, als iemand wil helpen? :)

jens_dev schreef:Hoeveel kost het dividend in verhouding tot de jaarlijkse vrije kasstroom van AB InBev? En waarom is het onhoudbaar?

Ik heb voorlopig de "interin statement of cash flows" genomen uit het halfjaarresultaat 2017 genomen (zou in principe naar het jaarresultaat moeten kijken, maar als voorbeeldberekening van de vks lijkt het me voldoende).

ABInbev_HY_2017_cashflows.jpg

Dus we hebben:

Vrije kasstroom incl. werkkapitaal: Operationele kasstroom incl werkkapitaal: 7338 (in m$)
- investeringen: - 1723
+ desinvesteringen: + 144
- betaalde rente: - 2881
+ ontvangen rente: + 461 + 60 (Interest received + dividends received)
- betaalde belastingen: 961
= 2438

Nu trekken we alle veranderingen in het werkkapitaal hiervan af (movements in working capital): -2640
Vrije kasstroom excl. werkkapitaal is dan: 2438 - (-2640) = 5078

Het uitbetaalde dividend was over die periode: 4475. M.a.w. het dividend wordt ruimschoots gedekt door de vks (exclusief werkkapitaal) van 5078.

Kan iemand me op mijn eventuele fouten wijzen?
Is het eigenlijk OK om de vks exclusief werkkapitaal te bekijken? Waarom nemen we het werkkapitaal niet mee op aangezien dit toch ook weegt op de ks?
Waarom worden o.a. de "acquisition of subsidiaries, net of cash acquired" niet mee opgenomen in de investeringen? (omdat dit niet aanzien wordt als voortvloeiend uit typische operationele activiteiten?)
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 364

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Feb 2018 00:31

Even Jens_dev's vraag uit de ABInbev-thread (9/2/2018 - relevante stuk er uit geknipt, dus kijk de originele post even na voor de volledige context) hier proberen uitzoeken, als iemand wil helpen? :)

Als betrokkene hier zelf niet reageert, vraag het dan even in die thread? Anders zijn wij misschien sommetjes aan te maken die jens_dev niet in gedachten had, terwijl jens_dev weet wat de al dan niet juiste oorspronkelijke redenatie was. Het betreft geen algemene vraag maar een specifieke casus.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 17 Feb 2018 09:41

Je cijfers kloppen. Ik zou wel altijd op jaarbasis kijken omdat er ook seizoensgebonden effecten zijn. Zo is H2 voor ABI beter dan H1. Ook wordt in H1 een hoger dividend uitbetaald dan in H2 (€2 vs. €1,6). Het dividend zou op jaarbasis dus ruimer gedekt moeten zijn. Ook het werkkapitaal is seizoensgebonden (doorgaans stijgt het in H1, om tegen het einde van het jaar te normaliseren).

Voor de waardering maak ik doorgaans een waardering incl. veranderingen in WK en eentje excl. veranderingen. Als het werkkapitaal nu eens stijgt en dan weer daalt, zullen die waarderingen dicht bij elkaar liggen. Alleen als er een probleem is, bv. een werkkapitaal dat blijft stijgen (bv. omdat bepaalde facturen niet betaald worden, cf. Arcadis), zullen de waarderingen meer van elkaar verschillen en moet ik op zoek gaan naar de oorzaak.

Je hebt in se wel gelijk dat cash, die in het werkkapitaal is gekropen, er effectief niet is. Als het in voorraden steekt, kan je het niet uitbetalen als dividend (:

Oh, en acquisitions en divestitures tel ik niet mee in de vks omdat dit eenmalige aan- of verkopen zijn. Die zeggen niets over de onderliggende vks-generatie.
Kala liked last!