AMG

Beleggen in aandelen beurs Amsterdam, AEX en AMX index, etc.
Plaats reactie
Hunter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3816
Lid geworden op: 01 Sep 2013 14:05
waarderingen: 883
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Hunter » 02 Jan 2018 15:25

UITGELICHT: OPTIMISME OVER LITHIUM STUWT KOERS AMG
ABM Financial News - 13:47

(ABM FN-Dow Jones) De lithium ambities van AMG kregen afgelopen jaar meer kleur en was daarmee de grootste aanjager voor de flinke koerswinst van het aandeel in 2017.

Het bedrijf dat onder leiding staat van CEO Heinz Schimmelbusch heeft grote plannen met lithium in de komende jaren. Het metaal wordt gebruikt voor de vervaardiging van batterijen in elektrische auto’s en de verwachting is dat de vraag flink omhoog zal gaan in de komende jaren als deze auto’s steeds meer gebruikt zullen gaan worden. De lithium prijzen zijn dan ook flink gestegen.

Lithium wordt gewonnen in de Mibra mijn in Brazilië die AMG al bijna veertig jaar beheert en aanvankelijk werd gebruikt voor andere metalen, zoals tantalum. Deze mijn ligt ongeveer 225 kilometer ten noordwesten van Rio de Janeiro. In november 2016 is AMG begonnen met de bouw van de eerste lithium fabriek. In de tweede helft van volgend jaar moet deze productiefaciliteit operationeel zijn, die per jaar 90.000 ton spodumeen zal gaan produceren, het mineraal waaruit lithium wordt gewonnen. De investering die hiermee gemoeid is, bedraagt 50 miljoen dollar.

AMG heeft ook enkele weken geleden plannen goedgekeurd voor een tweede lithium fabriek die de productie moet opschalen naar 180.000 ton per jaar. Dit gaat 110 miljoen dollar kosten. Deze fabriek moet volgens de planning in het tweede halfjaar van 2019 gaan draaien.

Vervolgens richt AMG zich op de downstream activiteiten, dat wil zeggen de verwerking van het spodumeen tot lithiumcarbonaat. Momenteel is het bedrijf nog bezig met een gedetailleerd onderzoek naar deze fase. Het management verwacht in de eerste helft van 2018 een definitieve investeringsbeslissing hierover te nemen. Als dit allemaal succesvol verloopt, zullen er hiervoor twee chemische verwerkingsfabrieken worden gebouwd, in 2020 en 2021. Iedere fabriek gaat naar verwachting 125 miljoen dollar kosten, waarmee de totale investering boven de 400 miljoen dollar uitkomt.

In een recent rapport liet analist Stijn Demeester van ING weten dat de lithium activiteiten in de komende vier jaren goed kunnen zijn voor een operationele winst (EBITDA) van 200 miljoen dollar. In deze berekening maakte de marktvorser gebruik van conservatieve inschattingen voor de lithium prijzen. In 2016 behaalde AMG een operationele winst van ruim 100 miljoen dollar.

Demeester is van mening dat beleggers nog steeds het winstpotentieel van het lithium project onderschatten. Ondanks dat de aandelenkoers volgens hem sinds het aankondigen van de plannen in juni 2016 met circa 200 procent is gestegen. Hij heeft dan ook een koopadvies op het aandeel dat bovendien op de favorietenlijst van ING staat voor de Benelux.

De onderneming ging in 2007 naar de beurs in Amsterdam voor 24 euro en zag de koers daarna snel stijgen tot een top van 65 euro, maar het aandeel handelde na de crisis van 2008 jarenlang op niveaus onder 10 euro. In 2017 steeg de koers van AMG 184 procent.

Recent lijken een aantal grotere beleggers in het aandeel het besluit te hebben genomen om wat winsten te pakken op het aandeel. Uit het AFM register bleek dat RWC European Focus Master zijn belang eind december heeft teruggebracht naar 2,9 procent, van 4,4 procent in oktober. Belgravia Capital meldde in november een belang van krap 3 procent, waar dit in oktober nog 4,8 procent was en NN Group bracht het belang terug van 5,0 procent naar 3,0 procent.


Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 12 Jan 2018 19:27

Degroof het het koersdoel opgetrokken van 44 naar € 50...

ook een nieuwe presentatie online (enkele kleine updates)

https://amg-nv.com/investors/presentations/

Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 06 Feb 2018 23:16

Ik was vandaag even mijn excel-sheet aant bekijken ivm die verzekeringsuitkeringen (Tantalum-brand), maar mijn oog viel toevallig op iets anders...
Kom ik toch niet tot de conclusie dat ik Net cash from operating activities gebruikt heb in mn berekeningen ipv Cash generated from operating activities & ik dus eigenlijk 2 maal de belastingen & rentes aftrok van de AOKS.
Bijgevolg komt de sustaining FCF zo'n $14 M hoger uit, op $53,2 M ::) (klein foutje)

Dat doet mij op het beste hopen voor Q4, want ik verwacht in Q4 een serieuze inhaalbeweging bij Engineering (lag in Q3 vanwege grote orders & hogere marges) & Vanadium (prijzen serieus de hoogte in). Die gaan in Q4 serieus bijdragen aan de cashflows, alsook herstart van 2de Tantalum-lijn. Werkkapitaal zal wss wel tegenzitten vanwege hogere grondstofprijzen.
Ik verwacht een sustaining FCF >$ 65M. (excl. WC) (& ik droom van meer)

Ik waardeer AMG zonder lithium dus op 33 a 35 euro's!

Gebruikersavatar
Wimpie85
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1158
Lid geworden op: 19 Jan 2013 13:48
waarderingen: 211
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Wimpie85 » 21 Feb 2018 19:00

Vers van de pers:

AMSTERDAM (AFN) - Advanced Metallurgical Group (AMG) heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met grote Amerikaanse olieraffinaderij voor het verwerken van katalysatorstoffen. De deal met het bedrijf dat nu ook al klant is van AMG, heeft een looptijd van meerdere jaren.

Mede dankzij de nieuwe overeenkomst, breidt AMG de capaciteit van zijn fabriek in Ohio uit. De investeringen daarvoor worden op 35 miljoen dollar geschat. De uitbreiding vergroot de capaciteit met een derde en is eind 2019 afgerond.
Umi liked last!

Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 21 Feb 2018 19:41

Zéér goed nieuws; zeker aan huidige Vandiumprijzen 8-)

Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 22 Feb 2018 11:14

https://www.telegraaf.nl/financieel/170 ... abriek-amg

ING is nog positiever dan ik :D
Omgerekend kan er dus volgens hun 4a 10 euro per aandeel bij! (enkel door uitbreiding AMG-Vanadium)

Hunter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3816
Lid geworden op: 01 Sep 2013 14:05
waarderingen: 883
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Hunter » 01 Mar 2018 16:28

-6% zie ik maar geen nieuws of is er ergens een negatief rapport van een analist verschenen? Mogelijk een sectorgenoot met slecht nieuws?

Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 01 Mar 2018 23:31

Sinds Morgan Stanley's outlook voor Lithiumprijzen... Check Albemarle,SQM (grote Lithiumplayers).
Storm in een glas water. AMG excl. Lithium is volgens mij al 32a40euro waard... & zelfs bij lage lithiumprijzen is AMG winstgevend.


JP Morgan heeft onlangs z'n positie in AMG opgetrokken tot boven de 5%.
Buy SQM After Slump, Investment Thesis Intact, JPMorgan Says
By Eduardo Thomson
(Bloomberg) --
SQM, GXY, ORE and KDR are top picks for JPMorgan to gain exposure to lithium producers, according to a note written by analysts Lucas Ferreira and Mathew Hocking.
SQM, ALB slumped yesterday after Morgan Stanley issued a report recommending to sell both stocks, saying that lithium carbonate prices would fall ~45%
JPMorgan reiterates its seaborne lithium carbonate price estimates: $14,000/t in 2018E, $14,250/t in 2019E, $13,000/t in 2020E, and $10,000/t long term
The lithium market is small and underdeveloped, so pricing volatility will be high, but when valuing assets with multi-decade operating lives, using a long-term price set at marginal cost implies no further capital will be incentivized into the upstream lithium market
This doesn’t correlate with JPMorgan’s demand growth expectations from 250ktpa LCE in 2017 to around 1Mtpa LCE by 2030
Near-term prices supported by tight market with inventories near zero in special high-quality material
Spot prices in China remain near record highs
JPMorgan says it prefers exposure to battery-grade LCE producers
Sector valuations should remain supported by scarcity value, EV thematic, and 15% five-year demand CAGR
SQM investment thesis remains intact:
Corfo deal makes the company more investable in the long term and gives it the ability to gain share
Earnings to be supported by positive near-term volume and prices in all businesses

Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 04 Mar 2018 00:00

Hier toch ff een update plaatsen!
Verwachte 'worst case' FCF's voor de komende jaren. Ik ga hier uit van een zwakke prijszetting voor Lithium & ga ervanuit dat Vanadiumprijzen terugvallen naar de normaal & er geen groei is bij de andere businesses.

- Voor 2017 verwacht ik een FCF van $ 70M. Maar het is de toekomst die telt toch?

- Voor 2018 komt hierbij hoger volume TiAl, 40 k ton spodumene (afwachten hoe ramp up verloopt, dus conservatief), Ancuabe productie over een volledig jaar ipv. half
mogelijke (zeer grote) plus =hogere FeV prijzen (over heel het jaar?);
Voor die 40k ton spodumene reken ik een lagere winstmarge van 500$/ton vanwege ramp up (= conservatief). De hogere prijzen van FeV reken ik niet door over heel 2018.
Dus na taxes draagt dit zo'n 14M bij aan de FCF! heel conservatief tellen we 15M voor dit alles.
dus in 2018 zou de FCF op 85M kunnen uitkomen.
Als we dan conservatief rekenen aan een FCF rendement van 6,66% is AMG € 35,8 waard!

- Voor 2019 komt de volledige 90k spodumene in productie. We blijven conservatief rekenen aan 700$/ton voor spodumene aan 200$/ton totale verwerkingskost (incl. transport). Dus 500$/ton winstmarge. FCF van de lithium business = $ 31,5M (na taxes). Dus 17,5M meer dan in 2018. Voor de overige business rekenen we geen groei (we zijn conservatief remember)
85M + 17,5M = 102,5M
Als we dan conservatief rekenen aan een FCF rendement van 6,66% is AMG € 43 waard!

- voor 2020... nu komt het...
Extra 90k ton spodumene + 30% extra capaciteit Vanadium.
volgens Morgan Stanley gaan de prijzen zakken... Dus gaan we daar ook maar van uit...
1ste 90k ton blijft aan 700$/ton, 2de 90k rekenen we zeer conservatief aan 550$/ton. (gemiddelde prijs van 625$/ton.)
Voor Vanadium gaan we uit van het base scnenario van ING (dus prijzen die zakken naar normale niveaus). extra Ebitda van $ 12,5M. Meeste bedrijven hebben een conversie van 65% Ebitda naar FCF. Dus ik reken aan een FCF van $ 8M voor FeV.
dus 90k aan (550-200) 350$/ton winstmarge = 22M extra.
22+8= 30M extra bovenop de 102,5M uit 2019. = $ 132,5M FCF
Als we dan conservatief rekenen aan een FCF rendement van 6,66% is AMG € 55,7 waard!

Indien AMG beslist downstream Lithium te produceren (de verwachting). Dan zal in een eerste fase 90k omgezet worden tot 13k LCE. Morgan Stanley verwacht een prijs van 7300 $/ton in 2021.
AMG denkt te kunne produceren aan +- 4000$/ton. We nemen 4300 (makkelijk+conservatief).
Dus ipv 22M FCF uit spodumene zou AMG dan 27,3M FCF halen uit de downstream activiteiten. Dus 'maar' 5M meer.
Ik herhaal dit is in geval van het 'doem-scenario' van Morgan Stanley.
Als we dan conservatief rekenen aan een FCF rendement van 6,66% is AMG € 58 waard!


wrap up;
ik ben conservatief geweest in de berekeningen & in het bepalen van de faire waarde. AMG met z'n LT contracten & niche producten & groei verdient een hoger rendement dan 6,66% naar mijn mening.
Als je een fair rendement van 5,55% neemt, verhoogt de faire waarde voor 2021 al tot € 70...
& dan nog is de onderliggende vrije cashflow conservatief berekend!

conclusie; AMG is zwaar ondergewaardeerd!



als we niet overdreven conservatief zijn, maar realistisch & zonder extra groei...
FCF 2018 = $ 95M --> Fair value = 40 à 48 euro
FCF 2019 = $ 114M --> FV = 48 à 57,5 euro
FCF 2020 = $ 150M --> FV = 63 à 76 euro
FCF 2021 (indien de helft LCE) = $ 165M -> € 69 à 83 euro.

als de hoge Vanadium & lithium prijzen blijvend zijn, kunnen die koersdoelen nog een héél stuk hoger.
Laatst gewijzigd door Umi op 04 Mar 2018 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.
reteiP liked last!

Gebruikersavatar
Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 Mar 2013 19:06
waarderingen: 533
Contact:

Re: AMG

Berichtdoor Umi » 04 Mar 2018 00:06

Gisteren ook nog een mailtje naar IR van AMG gestuurd, ivm de mogelijke gevolgen vd 'trade war' & de fuzz over de Lithiumprijzen...
Tussen de lijnen lees ik toch dat het operationeel héél sterk draait!

Dear Mr. X,

Thank you for your email. There has been considerable volatility around the share price the past few days, driven by one particular analyst report from Morgan Stanley which predicted that lithium prices would fall in coming years due to over-supply. The analysis itself was not particularly well done and did not truly reflect the risk associated with new projects coming on line in our opinion.

Our view on the lithium market has not changed, and as a low-cost producer, even if prices fell slightly from current levels, the economics of our project are still extremely strong.

With respect to the rest of our business, the fundamentals remain very strong. Metals where we have price exposure have increased substantially. Vanadium, the most important metal in our portfolio, is currently selling for around $30/lb (Ferrovanadium price). Last year, average prices were around $15/lb. Recent import tariffs announced on steel help our domestic vanadium business substantially, as we are a supplier into the US steel and aluminum industry (vanadium is an essential alloying element in high strength steel). We are the largest producer of vanadium in North America, with almost 100% of our total production being sold into the US market. We are also a large supplier into the US aluminum market, as we produce aluminum master alloys (also produced by AMG in the US).

Our imports into the US are relatively low - the main products being titanium master alloys and chrome - both of which are essential for aerospace and neither of which are affected by the recent tariffs.

As a result, therefore, we feel very confident with our core business currently and are not concerned about the recent opinions shared by certain analysts with respect to long term lithium prices.

I hope that helps.

Best regards,

Steve
Jojo liked last!