Unilever

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 587
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door sjos »

Analyse: Strategie Unilever in het geding
Krijgt Unilever nu keihard een tik op de vingers door het sociaal-maatschappelijke beleid van de vorige ceo en ’wereldverbeteraar’ Paul Polman? Opvolger Alan Jope besloot na zijn aantreden de koers van Polman voort te zetten. Volgens Jope was dit het juiste beleid, omdat maatschappelijk relevante bedrijven en producten harder zouden groeien dan de rest van de markt.
Bij deze aanname kunnen nu grote vraagtekens worden gezet. Dinsdagochtend moest Jope naar buiten treden met het nieuws dat Unilever minder hard groeit dan was beloofd. Unilever zakt onder de bandbreedte van 3 tot 5% groei die het voedingsmiddelenbedrijf beloofde toen de aanval van Kraft Heinz in 2017 werd afgeslagen. Volgens de topman komt de groei ‘een klein beetje’ uit onder de grens van 3%.
Jope weet de neergang dinsdag in een telefonisch gesprek met de media aan macro-economische tegenslagen in India, Noord Amerika, Nigeria en Ghana. Vooral de voor Unilever belangrijke Indiase markt drukt zwaar op de cijfers. Volgens Jope is de groei in dit Aziatische land gezakt naar onder de 5%, terwijl het vorig jaar nog boven de 10% zat. ,,We zien vooral op het platteland in India minder groei’’, zei Jope. Hij benadrukt echter dat het alarm niet geldt voor de marge, de winst en de cash.

Achterop

Jope vindt dan ook dat er er geen sprake is van een crisis. Maar dat lijkt wat gemakkelijk gezegd. Want waar Unilever worstelt met zijn groei, gaat het de concurrenten Nestlé en Procter & Gamble voor de wind. Topman Mark Schneider van Nestlé snijdt de bedrijven die minder hard groeien als bijvoorbeeld de ijsbusiness rücksichtlos uit zijn portfolio.
Hij doet dat omdat hij de consument ziet opschuiven van het kopen van massaproducten naar niche- producten en private labels. Jope ziet deze ontwikkeling ook, maar hij wil de strategie van Unilever (nog) niet veranderen. De beleggers straften hem dinsdag flink af met een verlies van bijna 7%. De tijd nadert dat ook Unilever afstand zal moeten doen van bedrijven die misschien maatschappelijk wel aan de weg timmeren, maar niet veel bijdragen aan de winst.
HARRY VAN GELDER
bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/795 ... het-geding?

Ik blijf bij mijn intentie pas een aankoop te overwegen onder de 50 €
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 802
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Jensen schreef:
17 dec 2019 13:04
Als Belg koop je ze dus best in Londen als je de dubbele belasting op dividenden wil vermijden? (zelfde verhaal als bij o.a. Shell)
Was die dubbele dividend belasting niet afgeschaft voor Nederland?
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 40570.html
Dividend port aan het opbouwen ... soms tussendoor eens een ritje (proberen) maken met een speculatieve positie.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4418
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Rutte is daarop teruggekomen wegens maatschappelijke druk.
Vandaag nog eens naar Unilever gekeken. Er moet nog minstens 10% af voordat ik ze in PF overweeg te nemen. FCF yield van circa 4,2%. Cash return van 3,9%. Dat is te weinig. Dan bouw ik liever iets anders op.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

jens_dev schreef:
15 jan 2020 11:12
Rutte is daarop teruggekomen wegens maatschappelijke druk.
Vandaag nog eens naar Unilever gekeken. Er moet nog minstens 10% af voordat ik ze in PF overweeg te nemen. FCF yield van circa 4,2%. Cash return van 3,9%. Dat is te weinig. Dan bouw ik liever iets anders op.
Maar ik heb ze nu wel onder de 50 € binnen.

"Voeding- en wasmiddelenconcern Unilever, met 11,9% weging in de AEX, kreeg een koopadvies, komend van een ’houden’-advies, van Jefferies bij een koersdoel van €59. Unilever steeg 2,3% tot €51,78. Het werd daarmee koploper in de AEX, voor DSM (+2,1%) en RELX (+2%)."
bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/161 ... =SK5985048
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

"In de AEX vervolgde Unilever de weg omhoog met een plus van 1,1%. Een dag eerder zat het levensmiddelenconcern al in de lift na meevallende resultaten."
Vandaag al boven de 53 € geweest.
(Te genieten met een tasje Thé)

Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1164
Contacteer:

Bericht door Banner »

[MODBREAK: Bericht verwijderd wegens copyright schending]
quince liked last!

Banner
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Banner »

[MODBREAK: Link verwijderd, geen verdere informatie over de inhoud toegevoegd]

Banner
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Banner »

[MODBREAK: Link verwijderd, geen verdere informatie over de inhoud toegevoegd]

Kzentekik
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15
Contacteer:

Bericht door Kzentekik »

wimvd schreef:
15 jan 2020 10:06
Jensen schreef:
Als Belg koop je ze dus best in Londen als je de dubbele belasting op dividenden wil vermijden? (zelfde verhaal als bij o.a. Shell)
Lijkt me toch beter te kopen in Nederland... Dacht dat hun dividendbelasting enkel geldt voor bedrijven die in Nederland gevestigd zijn... Door de verplaatsing zou dus die taks komen te vervallen. Bij de meeste brokers zijn de kosten in NL lager, dus... Correct me if I'm wrong.

Kzentekik
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15
Contacteer:

Bericht door Kzentekik »

Kzentekik schreef:
12 jun 2020 17:05
wimvd schreef:
15 jan 2020 10:06
Jensen schreef:
Lijkt me toch beter te kopen in Nederland... Dacht dat hun dividendbelasting enkel geldt voor bedrijven die in Nederland gevestigd zijn... Door de verplaatsing zou dus die taks komen te vervallen. Bij de meeste brokers zijn de kosten in NL lager, dus... Correct me if I'm wrong.
Daarnet even vergeten: de Duty Stamp in de UK (0.5% beurstaks) bij aankoop. Heb al een tijd de engelse RDS aandelen, genoteerd op Amsterdam.
quince liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie