Unilever

Beleggen en aandelen kopen in Nederland, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + AMX, ASCX, Lokaal
sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2622
Lid geworden op: 20 jan 2012 11:51
waarderingen: 538
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door sjos »

Analyse: Strategie Unilever in het geding
Krijgt Unilever nu keihard een tik op de vingers door het sociaal-maatschappelijke beleid van de vorige ceo en ’wereldverbeteraar’ Paul Polman? Opvolger Alan Jope besloot na zijn aantreden de koers van Polman voort te zetten. Volgens Jope was dit het juiste beleid, omdat maatschappelijk relevante bedrijven en producten harder zouden groeien dan de rest van de markt.
Bij deze aanname kunnen nu grote vraagtekens worden gezet. Dinsdagochtend moest Jope naar buiten treden met het nieuws dat Unilever minder hard groeit dan was beloofd. Unilever zakt onder de bandbreedte van 3 tot 5% groei die het voedingsmiddelenbedrijf beloofde toen de aanval van Kraft Heinz in 2017 werd afgeslagen. Volgens de topman komt de groei ‘een klein beetje’ uit onder de grens van 3%.
Jope weet de neergang dinsdag in een telefonisch gesprek met de media aan macro-economische tegenslagen in India, Noord Amerika, Nigeria en Ghana. Vooral de voor Unilever belangrijke Indiase markt drukt zwaar op de cijfers. Volgens Jope is de groei in dit Aziatische land gezakt naar onder de 5%, terwijl het vorig jaar nog boven de 10% zat. ,,We zien vooral op het platteland in India minder groei’’, zei Jope. Hij benadrukt echter dat het alarm niet geldt voor de marge, de winst en de cash.

Achterop

Jope vindt dan ook dat er er geen sprake is van een crisis. Maar dat lijkt wat gemakkelijk gezegd. Want waar Unilever worstelt met zijn groei, gaat het de concurrenten Nestlé en Procter & Gamble voor de wind. Topman Mark Schneider van Nestlé snijdt de bedrijven die minder hard groeien als bijvoorbeeld de ijsbusiness rücksichtlos uit zijn portfolio.
Hij doet dat omdat hij de consument ziet opschuiven van het kopen van massaproducten naar niche- producten en private labels. Jope ziet deze ontwikkeling ook, maar hij wil de strategie van Unilever (nog) niet veranderen. De beleggers straften hem dinsdag flink af met een verlies van bijna 7%. De tijd nadert dat ook Unilever afstand zal moeten doen van bedrijven die misschien maatschappelijk wel aan de weg timmeren, maar niet veel bijdragen aan de winst.
HARRY VAN GELDER
bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/795 ... het-geding?

Ik blijf bij mijn intentie pas een aankoop te overwegen onder de 50 €
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.



Gebruikersavatar
wimvd
Premiummember
Premiummember
Berichten: 3374
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:40
waarderingen: 757
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door wimvd »

Jensen schreef:
17 dec 2019 13:04
Als Belg koop je ze dus best in Londen als je de dubbele belasting op dividenden wil vermijden? (zelfde verhaal als bij o.a. Shell)
Was die dubbele dividend belasting niet afgeschaft voor Nederland?
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 40570.html
Befimmo (€45,6), Solvay (71,21), EVS (12,82), Ageas (30,78), Aperam (18,36), Porsche (38,35), Wereldhave BE (50,8), Intervest (21,32), Proximus (18,18), Boskalis (15,15), Campine (26)

Gebruikersavatar
jens_dev
Forum elite
Forum elite
Berichten: 8690
Lid geworden op: 17 dec 2012 15:13
waarderingen: 4346
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door jens_dev »

Rutte is daarop teruggekomen wegens maatschappelijke druk.
Vandaag nog eens naar Unilever gekeken. Er moet nog minstens 10% af voordat ik ze in PF overweeg te nemen. FCF yield van circa 4,2%. Cash return van 3,9%. Dat is te weinig. Dan bouw ik liever iets anders op.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2622
Lid geworden op: 20 jan 2012 11:51
waarderingen: 538
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door sjos »

jens_dev schreef:
15 jan 2020 11:12
Rutte is daarop teruggekomen wegens maatschappelijke druk.
Vandaag nog eens naar Unilever gekeken. Er moet nog minstens 10% af voordat ik ze in PF overweeg te nemen. FCF yield van circa 4,2%. Cash return van 3,9%. Dat is te weinig. Dan bouw ik liever iets anders op.
Maar ik heb ze nu wel onder de 50 € binnen.

"Voeding- en wasmiddelenconcern Unilever, met 11,9% weging in de AEX, kreeg een koopadvies, komend van een ’houden’-advies, van Jefferies bij een koersdoel van €59. Unilever steeg 2,3% tot €51,78. Het werd daarmee koploper in de AEX, voor DSM (+2,1%) en RELX (+2%)."
bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/161 ... =SK5985048
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2622
Lid geworden op: 20 jan 2012 11:51
waarderingen: 538
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door sjos »

"In de AEX vervolgde Unilever de weg omhoog met een plus van 1,1%. Een dag eerder zat het levensmiddelenconcern al in de lift na meevallende resultaten."
Vandaag al boven de 53 € geweest.
(Te genieten met een tasje Thé)
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1928
Lid geworden op: 19 feb 2015 09:29
waarderingen: 1140
Contacteer:

Re: Unilever

Bericht door Banner »

Unilever, actief in de sector van fast moving consumer goods (FMCG), is in 1929 ontstaan als gevolg van een fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers. Het heeft een hoofdkantoor zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland. Er werken meer dan 150.000 personeelsleden, het is actief in ruim 190 landen en de naam Unilever beslaat circa 400 merken die dagelijks door een derde van de wereldbevolking worden geconsumeerd. 12 van deze merken verkopen jaarlijks voor meer dan € 1 miljard. Het bedrijf is wereldwijd actief en als belegger biedt het aandeel Unilever je de kans indirect in opkomende markten te investeren aangezien 60% van de omzet in deze markten wordt gegenereerd.

De omzet, die in 2019 € 52 miljard bedroeg, wordt opgedeeld in drie segmenten. Beauty & Personal Care vertegenwoordigt 42% van de omzet en bestaat uit verzorgingsproducten zoals haarverzorging, huidverzorging en deodoranten. Een greep uit het aanbod zijn Axe, Clear, Dove, Rexona, Signal en Sunsilk. Het segment Foods & Refreshments is goed voor 37% van de omzet en richt zich op voeding, snacks en drank. Denk aan merken als Ben&Jerry’s, Bryers, Lipton, Knorr en Magnum. 21% van de omzet komt uit het segment Home Care dat huishoudproducten bevat zoals Cif, Omo, Persil, Sunlight en Domestos.




Unilever heeft wereldwijd leidende marktposities in thee, deodorant, ijs, haarverzorgingsproducten en huidreinigingsproducten. 84% van de volledige merkenportfolio van Unilever is marktleider of runner-up.

Unilever is actief in een defensieve, mature sector. Het is niet eenvoudig een omzet van € 52 miljard jaarlijks nog sterk te laten groeien. Groei is dan ook de grootste uitdaging van Unilever en van de sector in het algemeen. In de ontwikkelde markten, waar nog weinig ruimte is voor volumegroei, kan het bedrijf door middel van premiumisatie en prijszettingskracht de groei licht ondersteunen. Premiumisatie betekent dat consumenten niet méér consumeren, maar wel meer betalen omdat fabrikanten hun producten zodanig aanpassen dat het de klant een betere ervaring biedt. Uiteraard tegen een hogere prijs. Prijszettingskracht betekent dat een bedrijf in staat is zijn prijzen te verhogen zonder klanten te verliezen. Het is prima de groei op deze manier te ondersteunen, maar nog beter is dat dit gecombineerd wordt met volumegroei, wat in de opkomende markten, waar Unilever 60% van zijn omzet verwerft, wél nog mogelijk is. Als bevolkingsgroepen een bepaalde grens van inkomen overschrijden, worden het consumenten. Dit is wat in de opkomende markten constant gebeurt. De toenemende welvaart in die markten is een structurele trend die zich de komende jaren zal versterken. Daarom is Unilever een van de weinige spelers in de sector die nog groeivooruitzichten heeft. Spelers als Procter & Gamble of Kimberly Clark zijn minder prominent aanwezig in de opkomende markten, wat duidelijk te merken is aan het omzetverloop.

Eerder dit jaar gaf het management aan, na de tegenvallende omzet van 2019, voor de komende jaren een omzetgroei te verwachten van 3% tot 5%, voornamelijk gedreven door de opkomende markten. Op 23 april 2020 kwam het bedrijf met resultaten over het eerste kwartaal. De omzet bleef stabiel, voornamelijk te danken aan hamstergedrag van consumenten in de VS en Europa. De outlook voor de rest van het jaar werd ingetrokken als gevolg van covid-19. De impact op de resultaten kan niet nauwkeurig genoeg worden ingeschat om betrouwbare voorspellingen te doen voor de rest van het jaar. Het interim-dividend wordt wel uitgekeerd zoals gepland.

De vele wereldwijde bekende marken die Unilever bezit, zorgen voor een competitief voordeel. Volgens Kantar Worldpanel behoort Unilever tot de top 3 van bedrijven die de meeste merken bezitten in de top 50 populairste merken binnen FMCG. Unilever is de best presterende fabrikant in de rangschikking, vertegenwoordigd door zeventien merken waarvan er zes vaker dan één miljard keer gekocht werden in 2018: Lifebuoy, Sunsilk, Knorr, Dove, Lux en Sunlight. Deze merken vergen ‘onderhoud’ en Unilever doet hiervoor het nodige. In 2019 werd € 7,2 miljard gespendeerd aan marketing, ofwel een kleine 14% van de omzet. Unilever staat in de top 5 van bedrijven met de grootste marketinguitgaven ter wereld. Deze uitgaven zijn nodig om nieuwe klanten aan te trekken en gelijktijdig de merken te onderhouden in het bewustzijn van de consument. Zijn dergelijke marketingbudgetten te evenaren als nieuwkomer die de markt wil betreden? Moeilijk. Dit zorgt voor een stevige ‘barrier to entry’.




Tevens heeft het bedrijf door zijn omvang schaalvoordelen waardoor het de productiekosten kan verdelen over een hoger aantal geproduceerde goederen. Het gevolg hiervan is dat Unilever zijn producten goedkoper kan aanbieden, of zijn marges kan verbeteren. Dit laatste deed het bedrijf de voorbije jaren met succes.

Schaalvoordelen kunnen zich ook uiten in een efficiënter distributienetwerk. Een distributienetwerk bestaat uit een verzameling opslagplaatsen en transportsystemen die goederen ontvangen. Het is een tussenliggend punt om goederen van de producent tot bij de klant te krijgen. Hoe dichter en efficiënter dit netwerk, hoe sneller en goedkoper de goederen geleverd kunnen worden. Het bedrijf maakt wereldwijd gebruik van meer dan 300 fabrieken en 400 logistieke magazijnen. Unilever heeft een van de meest efficiënte distributienetwerken ter wereld. Het staat al jaren aan de top in de Gartner supply chain top 25.

Een risico voor het bedrijf kan veroorzaakt worden door disruptie in de FMCG sector. Niet de producten zelf zijn gevoelig aan disruptie, maar wel hoe deze verspreid worden en de manier waarop er reclame voor wordt gemaakt. Het is mogelijk dat er gevaar schuilt in veranderende consumptiepatronen, de opkomst van veel nieuwe merken en meer keuzevrijheid voor de consument veroorzaakt door e-commerce. De jongere generatie is minder gehecht aan merken en groeien op in een gedigitaliseerd tijdperk waarin je alles online bestelt wat vervolgens voor de deur wordt afgeleverd. De opkomst van e-commerce zal nog versterkt worden door de impact van covid-19, waardoor consumenten fysieke winkels vaker zullen vermijden.

Unilever heeft bij retailers een stap voor op kleinere merken aangezien Unilever enorme volumes aanbrengt en hun merken hoge, voorspelbare omzet garanderen voor deze retailers. Deze producten zullen daarom duidelijk zichtbaar uitgestald worden. In fysieke winkels bepalen de winkelier en de fabrikant wat de consument te zien krijgt, de online omgeving is veel dynamischer en maakt het moeilijker te controleren wat de consument te zien krijgt. Bedrijven als Unilever zullen stappen moeten ondernemen om ook online dominanter te worden door er bijvoorbeeld voor te zorgen als eerste te verschijnen bij zoekopdrachten. De vraag is of Unilever zijn dominante positie kan behouden in deze veranderende omgeving.

Tevens werd onlangs duidelijk dat Unilever last heeft van veranderende voorkeuren van consumenten, vooral in India; na de VS de grootste markt van het bedrijf. Consumenten kopen steeds vaker bij lokale winkels waar de producten van Unilever niet verkrijgbaar zijn. Het is de komende jaren afwachten hoe deze trends zich zullen ontwikkelen, en als belegger is dit een aandachtspunt.

Unilever is een defensief bedrijf en weinig gevoelig aan economische cycli. De producten worden dagelijks geconsumeerd, herhaaldelijk verkocht en kosten relatief weinig waardoor de omzet een voorspelbaar en terugkerend karakter krijgt. De vraag naar de producten blijft doorgaans stabiel, ook tijdens een recessie.

De cijfers.

Groei.

Ik begin mijn cijfermatige analyse altijd met het omzetverloop van de afgelopen jaren en daarmee wordt meteen de achilleshiel van Unilever blootgelegd. Niet alleen van Unilever, maar van de sector in het algemeen. Zoals eerder besproken, is de FMCG sector een defensieve, mature sector met lage groei. Als we Unilever vergelijken met enkele concurrenten, zoals Procter & Gamble, Kimberly Clark en Nestlé, dan zien we dat Unilever het beter doet op vlak van omzetgroei. De afgelopen 10 jaar kromp de omzet van P&G met 12% (wat overigens veel te maken had met het verkopen van een deel van zijn merkenportfolio), Kimberley Clark kromp met 6%, de omzet van Nestlé groeide met 5% en Unilever groeide met 17%, ofwel 1,6% geannualiseerd.



Dat Unilever het beter deed dan de concurrentie heeft vooral te maken met het feit dat het een grotere blootstelling heeft aan de opkomende markten, waar wel nog groei mogelijk is. De vooruitzichten zien er, als we verder kijken dan de coronaproblematiek, voor Unilever goed uit, maar moeten nog wel waargemaakt worden. In 2019 groeide de onderliggende omzet met 2,9% waarvan 1,2% uit volume en 1,6% uit prijs. De omzet voldeed niet aan de verwachtingen door tegenslagen in belangrijke markten als Zuid-Azië en West-Afrika.






Winstgevendheid.

De winst en vrije kasstroom deden het door de jaren heen beter dan de omzet. Dit komt omdat Unilever er jaar na jaar in slaagt zijn marges te verbeteren. In 2010 lag de operationele marge rond de 14%, in 2019 is deze marge opgelopen naar 19%. Dit is een goede zaak, maar niet eeuwigdurend. Vroeg of laat zal de omzet weer moeten groeien om de winst en vrije kasstroom te laten stijgen.
In 2019 genereerde Unilever, gebaseerd op de onderliggende winst, een return on average capital employed (ROACE), inclusief goodwill, van 21%. De ratio werd gedreven door een operationele marge van 19%. De cash return on average capital employed bedroeg 14% bij een vrijekasstroommarge van 12%. Hieruit kunnen we concluderen dat de activiteiten van Unilever zeer winstgevend zijn en dat het bedrijf zijn kapitaal efficiënt inzet om winst te maken.

Cashflow.

De winst van Unilever was in 2019 van hoge kwaliteit aangezien de volledige nettowinst werd omgezet naar vrije kasstroom. Ook is het bedrijf niet kapitaalintensief. Ongeveer 20% van de operationele kasstroom en 3% van de omzet vloeide naar kapitaaluitgaven. De voorbije jaren lagen deze twee ratio’s overigens wat hoger, maar niet in die mate dat het problematisch was.

Balans.

Unilever heeft een hoge schuldgraad. De nettoschuld/eigen vermogen bedraagt 173%. Dit verdient verdere toelichting. In 2017 probeerde Kraft Heinz Unilever over te nemen met een bod van $ 142 miljard. Unilever verzette zich tegen de poging met de boodschap dat de overname aandeelhouders geen financiële en strategische waarde biedt. Warren Buffett, grootaandeelhouder van Kraft Heinz, liet vervolgens verstaan geen interesse te hebben in een vijandige overname waardoor de deal niet doorging. Om situaties als deze in de toekomst te vermijden besloot het bedrijf enkele maatregelen te nemen om zichzelf minder aantrekkelijk te maken voor bedrijven die hun oog op Unilever hebben laten vallen. Een daarvan was om meer schulden aan te gaan.
Bij een hoge schuldgraad is het van belang om na te gaan in hoeverre het bedrijf in staat is aan zijn verplichtingen te voldoen. Unilever kan met zijn onderliggende operationele winst de interestverplichtingen ruim 15 keer dekken en het zou ongeveer 4 jaar duren om de volledige nettoschuld terug te betalen met de huidige vrije kasstroom. Dit zijn geruststellende cijfers. Zeker gezien het defensieve karakter van het bedrijf.

Payout ratio.

De payout ratio van Unilever ligt al jaren tussen de 60% en 70%. Bij de huidige koers vertaalt zich dit naar een verwacht dividendrendement van een mooie 3,7%. De overige winst wordt onder meer aangewend om overnames te doen. De afgelopen 5 jaar nam Unilever 30 bedrijven over, waarvan 9 in 2019.

Waardering.

De waardering ligt met 17 keer de verwachte winst en 16 keer de verwachte vrije kasstroom van 2021 onder het meerjarig gemiddelde. Aan de huidige koers biedt het aandeel een verwacht vrije kasstroomrendement van 6,4%.


Conclusie.



Unilever, de Nederlands-Britse FMCG reus, bekleedt wereldwijd een zeer dominante positie met het grootste deel van zijn merkenportfolio. Het bedrijf bezit enkele van de sterkste merken in de sector, heeft een uiterst efficiënt distributienetwerk en geniet schaalvoordelen door zijn enorme omvang. Tevens is het actief in een stabiele markt, waardoor het aandeel beleggers bescherming kan bieden in economisch moeilijke tijden.

Een mogelijk risico ligt in het feit dat het bedrijf last heeft van toenemende keuzevrijheid en veranderende voorkeuren van consumenten. Ook kan e-commerce een bedreiging vormen aangezien de zichtbaarheid van de producten online moeilijker te controleren is dan in fysieke winkels.

Het bedrijf torst een hoge schuldenlast maar is prima in staat aan zijn verplichtingen te voldoen waardoor de balans niet zorgwekkend te noemen is. Unilever is zeer winstgevend, niet kapitaalintensief en keert jaarlijks een mooi dividend uit. Het bedrijf weet dankzij de sterke merkenportfolio al jaren zijn marges te verbeteren, alsook door efficiënt kostenbeheer. Dit laatste kan niet eeuwig worden volgehouden waardoor het uiteindelijk aankomt op omzetgroei.

Als Unilever zijn doelstelling inzake omzetgroei van 3% tot 5% voor de komende jaren kan waarmaken dan behoort een groeiverhaal op de lange termijn tot de mogelijkheden. Groeien in de FMCG sector is als een van de grootste spelers niet eenvoudig, maar de blootstelling aan de opkomende markten maakt de ambities van Unilever haalbaar.
quince liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.


Plaats reactie