Shell

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

Feed the Muscle.
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 35
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Feed the Muscle. »

Een oplopende olie- en gasprijs is goed nieuws voor Royal Dutch Shell en hier houdt de consensus nog onvoldoende rekening mee. Dit schreef analist Oswald Clint van Bernstein woensdag.

"De prijzen zullen in 2021 hoger liggen dan in 2020, en mogelijk zelfs hoger dan waarop wij aan begin van het jaar rekenden", schreef Clint. Hij mikt vooralsnog op een prijs voor een vat Brent van 51 dollar. "Hogere prijzen hebben significante implicaties voor Shell", aldus Clint.

Voor 2021 mikt Clint op een winst per aandeel Shell van 1,48 dollar. Daarmee zit de analist naar eigen zeggen 6 procent boven de consensus van 1,39 dollar. Maar als de olieprijs 55 dollar is, dan zou de winstraming van Bernstein stijgen naar 1,89 dollar per aandeel. "En dat is 36 procent boven de consensus." Ook stijgt de verwachte vrije kasstroom dan van 19 miljard naar 22,4 miljard dollar. De consensus mikt op 17,0 miljard dollar.

Tot 2025 denkt Clint dat de operationele vrije kasstroom van Shell jaarlijks met gemiddeld 12 procent zal stijgen.

Bernstein heeft een koopadvies op Shell met een koersdoel van 26,00 euro. Het aandeel sloot dinsdag op 16,84 euro.
ritchie liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Feed the Muscle.
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Staan 17 euro, we kunnen weer naar 10 :wave:

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 868
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Feed the Muscle. schreef:
13 jan 2021 09:23
Dit was inderdaad vorige keer de hoogste koers. Ik zie ze niet meer naar 10 EUR afglijden deze keer. Ik heb vorige week wel verkocht aan 16,6 EUR omdat er teveel vraagtekens zijn rond de te verwachten marges in deze sector nu elektrificatie eindelijk zijn weg richting consument heeft gevonden. Het is best mogelijk dat zij deze turnaround richting andere energiebronnen succesvol kunnen maken, maar met hun lagere dividend en de dubbele RV als Belg is dit aandeel niet langer interessant. Tenzij om bij een volgende oliecrash even een trade te doen, maar dat kan enkele jaren duren. (vorige keer was in 2016)

Als we er even vanuit gaan dat 2021 ons laatste corona-rampjaar is, dan zal de olieconsumptie in 2022 terug fameus aantrekken (mensen gaan weer woon-werkverkeer doen, vliegtuigen vliegen weer volop, cruises varen weer uit ...). Ik verwacht dan ook een koers van rond de 20 EUR op de borden te staan in 2022, maar ik heb geen glazen bol natuurlijk.
Gespreid in tijd instappen
Gespreid in sectoren beleggen
Enkel dividend-aandelen geven enige zekerheid van recurrent inkomen
Dividenden herbeleggen (samengestelde interest-wonder)
Enkel traden met aandelen die dividenden uitkeren om risico te beperken
Pas bijkopen op -15%

Feed the Muscle.
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

wimvd schreef:
13 jan 2021 09:43
Feed the Muscle. schreef:
13 jan 2021 09:23
Dit was inderdaad vorige keer de hoogste koers. Ik zie ze niet meer naar 10 EUR afglijden deze keer. Ik heb vorige week wel verkocht aan 16,6 EUR omdat er teveel vraagtekens zijn rond de te verwachten marges in deze sector nu elektrificatie eindelijk zijn weg richting consument heeft gevonden. Het is best mogelijk dat zij deze turnaround succesvol kunnen maken, maar met hun lagere dividend en de dubbele RV als Belg is dit aandeel niet langer interessant. Tenzij om bij een volgende oliecrash even een trade te doen, maar dat kan enkele jaren duren. (vorige keer was in 2016)
Alleen bronbelasting (enkele rv) als je nog niet aan 800 euro dividend per belastingplichtige zit. Bij buitenlandse dividenden kan je ook de Belgische rv terugvorderen. Sommige weten dit niet.
Laat ze maar bij hun core business blijven olie en gas en als divercificatie wat groene energie. Ze moeten niet 100 procent groen worden. Olie is nog niet dood.

_Jack_
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 94
Contacteer:

Bericht door _Jack_ »

Net afscheid genomen van Shell.
Waarschijnlijk nog groot potentieel, maar had 't gekocht voor de korte termijn en snelle winst (ben niet zo voor oliebedrijven).
Succes aan de zittenblijvers.
Feed the Muscle. liked last!

Sikahert
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 34
Contacteer:

Bericht door Sikahert »

_Jack_ schreef:
13 jan 2021 11:57
Waarschijnlijk nog groot potentieel, maar had 't gekocht voor de korte termijn en snelle winst (ben niet zo voor oliebedrijven).
Lekker hypocriet. Je bent niet zo voor oliebedrijven, maar niet verlegen om snelle winst te happen. Wees dan consequent voor jezelf.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 917
Contacteer:

Bericht door gede »

Sikahert schreef:
13 jan 2021 13:06
_Jack_ schreef:
Lekker hypocriet. Je bent niet zo voor oliebedrijven, maar niet verlegen om snelle winst te happen. Wees dan consequent voor jezelf.
Ik vermoed dat met 'ik ben niet zo voor oliebedrijven' eerder werd bedoeld: 'ik geloof niet zo in een grote toekomst voor oliebedrijven'.

Dat is ook exact wat ik denk en ook exact waarom ik hetzelfde heb gedaan... Ik vind dat niet hypocriet, hooguit opportunistisch, maar daar vind ik niet persé iets mis mee. ;-)

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 529
Contacteer:

Bericht door reteiP »

Sikahert schreef:
_Jack_ schreef:
Bwa ik zie er weinig mis mee.
Je kan perfect beleggen in een oliebedrijf, je winst nemen en er zonnepanelen mee leggen.

Ben je dan hypocriet, of groen, of een vervuiler?
Feed the Muscle. liked last!

_Jack_
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 94
Contacteer:

Bericht door _Jack_ »

Sikahert schreef:
_Jack_ schreef:
Klopt; zoals jij het begrepen had is 't inderdaad.
Ik walg van mezelf. :D
Kadebe liked last!

Feed the Muscle.
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

:up:

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie