Shell

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Jensen
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 36
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Jensen »

Heb er vandaag ook wat bijgekocht. Zal zich op de lange termijn zeker lonen denk ik, en heb al veel dividenden te danken aan Shell. Zie het zeker weer goed komen. :wave:

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

vault77
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 139
Contacteer:

Bericht door vault77 »

Jensen schreef:
05 okt 2020 18:42
Heb er vandaag ook wat bijgekocht. Zal zich op de lange termijn zeker lonen denk ik, en heb al veel dividenden te danken aan Shell. Zie het zeker weer goed komen. :wave:
ik ook gekocht vandaag dit den eerste keer in mijn leven

KraFtaVerK
Moderator
Moderator
waarderingen: 185
Contacteer:

Bericht door KraFtaVerK »

vault77 schreef:
05 okt 2020 21:07
Jensen schreef:
05 okt 2020 18:42
ik ook gekocht vandaag dit den eerste keer in mijn leven
Dacht dat u geen voorstander van shell was? Dit zal niet maal 10 of meer gaan zoals u gewoon bent hé ;)
Pour vivre heureux, vivons cachés

They’ll strip you of your heritage

vault77
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 139
Contacteer:

Bericht door vault77 »

Te zien aan welke prijzen hee zwemmertje het verschil is dat ik iplv op een spaarboekje hier en daar gewoon wat 1-5% van het totaal parkeer mid-long term.

B_B
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 22
Contacteer:

Bericht door B_B »

This crushing double blow for the oil sector could force a wave of consolidation, say analysts
March 30, 2020
Twin blows from price wars and a demand-crushing deadly virus could usher a new era of consolidation in the oil industry, some 20 years after the last big wave of mergers, say some observers.

“I would be gobsmacked if 18 months from now we didn’t have fewer names in the space as a whole. I don’t think that’s really a surprise,” James Gutman, Dolfin’s head of investment portfolios, told MarketWatch.
.....
“The most obvious mergers in Europe are BP with Shell, Total with Eni and Repsol with Galp in Portugal,” Onorino said, adding that a Shell/BP merger, which has actually been on the table for years, would bring lots of cost synergies.
.....
But if oil prices persist at these levels, “people will rightly start talking about them because ultimately, the industry would have to consolidate to survive,” he said.

https://www.marketwatch.com/story/this- ... 2020-03-27

BP and Shell shares hit lowest level in 25 years: Rising number of Covid cases globally fuels fears of a slump in demand for energy
1 October 2020
.....
The difficult times – coupled with a growing shift towards greener energy sources – have prompted BP to slash 10,000 jobs this year while Shell is axing up to 9,000.

BP has also cut capital spending by 25 per cent to bolster its finances and Shell cut its dividend for the first time since the Second World War.

Shell earlier this year booked a £17bn writedown on the value of its assets because of the pandemic.
.....

https://www.thisismoney.co.uk/money/mar ... years.html

ze zijn klaar voor de fusie

jack.
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2154
Contacteer:

Bericht door jack. »

Lage olie- en gasprijs keldert boekwaarde Shell
10:11 (30/06) - Bron: De Tijd

De lage olie- en gasprijzen dwingen Shell tot een miljardenafschrijving. ©REUTERS
De multinational schrijft 15 tot 22 miljard dollar af op zijn olieraffinaderijen en gasvelden. De waardevermindering is de grootste in de geschiedenis van de olie- en gasreus, maar is in het huidige klimaat geen verrassing.

De grootste afschrijvingen (8 tot 9 miljard dollar) boekt Shell in de gasdivisie. De multinational vermindert onder meer de boekwaarde op Prelude, een drijvende gasfabriek in Australië die met technische problemen kampt en daardoor al maanden niet operationeel is. Prelude geldt als een paradepaardje in de divisie wat de waardevermindering extra pijnlijk maakt. De in Zuid-Korea gebouwde installatie zou normaal in 2016 in productie gaan, maar produceerde pas vorig jaar zijn eerste lading vloeibaar gas en moest al snel de productie weer stilleggen.

De Prelude is net als de Tango FLNG van Exmar een drijvende aardgasfabriek.

In de olieraffinagetak gaat Shell 4 tot 6 miljard dollar afwaarderen, voornamelijk in de schalievelden in de VS en in Brazilië. In de tak die oliederrivaten maakt, ligt de afboeking tussen 3 en 7 miljard dollar. De coronapandemie en de 'aanhoudend uitdagende prijsomgeving' worden in een persbericht als reden voor de ingreep gegeven.

Shell bevindt zich in het oog van de storm nu het coronavirus het vlieg- en autoverkeer fors verminderde en de industrie in een lagere versnelling deed draaien. Daardoor ligt het olie- en gasgebruik veel lager. Op basis van voorlopige cijfers meldt Shell een dagelijkse verkoop tussen 3,5 miljoen en 4,5 miljoen vaten in het tweede kwartaal. In de vergelijkingsperiode vorig jaar waren dat 6,6 miljoen vaten.

Door de vraagdruk is de olieprijs fors gedaald. Shell verlaagde daarom zijn prijsverwachtingen. Voor de prijs van een vat Brent-olie rekent Shell in 2020 op 35 dollar. In 2021 stijgt dat naar 40 dollar, in 2023 naar 60 dollar. Die aanhoudend zwakke olieprijs tornt aan de marges in Shells raffinaderijen, die op 70 procent van hun capaciteit draaien. Het concern verwacht dat de winstmarges structureel 30 procent lager uitkomen.

De omvang van de afschrijvingen onderlijnt de omvang van de transformatie die Shell doorvoert.

Quirijn Mulder

'De afschrijvingen zijn geen verrassing in de huidige markt', zegt ING-analist Quirijn Mulder. 'Belangrijker is dat de nieuwe contouren van Shell zichtbaar worden met minder focus op fossiele branstoffen, zeker olie, en meer aandacht voor hernieuwbare energie en elektriciteit', zegt de analist. 'De omvang van de afschrijvingen reflecteert de omvang van de herstructurering die Shell doorvoert.'

Schuldgraad
Hoewel de afboekingen niet leiden tot bijkomende kasuitgaven, zullen ze de schuldgraad wel met 3 procentpunt verhogen. De verbetering van de schuldpositie waar Shell al meerdere kwartalen aan werkt, wordt daarmee gestaakt.

Eerder deze maand boekte ook de Britse oliereus BP een afschrijving van 17,5 miljard dollar.

Shell levert dinsdagochtend ruim 2 procent in op de beurs van Amsterdam. Sinds Nieuwjaar halveerde de gas- en oliereus bijna in beurswaarde. Voor het eerst in de na-oorlogse geschiedenis verlaagde Shell in mei zijn dividend met twee derde.

Op 20 juli publiceert Shell kwartaalcijfers.

Ellen Vermorgen
Hanky liked last!

ringoeur
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1037
Contacteer:

Bericht door ringoeur »

Citigroup Smith Barney herhaalt het verkoopadvies voor Royal Dutch Shell A
dinsdag 6 oktober 2020 - 08:29u -
https://www.guruwatch.nl/advies/133203/ ... kopen.aspx

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 835
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Vandaag toch nog een pakketje bijgekocht, meesten vergeten dat Shell grotendeels in gas zit en dat dit wel toekomstbestendiger is dan olie, nog los van de andere transities die ze moeten doorvoeren. Vrijdag daalde olie 5% maar intussen is die daling alweer opgetrokken, Q3-cijfers zouden geen ramp meer mogen zijn voor de koers nu we al van 17 naar 10 EUR zijn teruggevallen.

Voor de criticasters die mijn beslissing destijds niet begrepen: Origineel beleggings-plan treedt daarmee in werking (tijdelijke uitstap aan 12 EUR gedaan van de hele positie en terug instap rond 10 EUR). Door deze sell en buy back-operatie heb ik niet alleen mijn GAK van 19,7 naar 17,7 gebracht, maar ook meteen mijn A-aandelen kunnen inruilen voor B-aandelen waardoor ik als Belg 15% minder dividendbelasting betaal voortaan. Ik heb nog maar 40% teruggekocht van de originele positie die ik had opgebouwd, ik hoop ergens de overige 60% te kunnen bijkopen in de range 8 à 10 EUR tijdens de 3e corona-golf komende winter. Maar dat kan best wishfull thinking zijn ;)
Dividend port: Ageas, Proximus, Vastgoedbevaks, Aperam, Shell B
Speculatieve port: Ontex, Kinepolis

Sikahert
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 31
Contacteer:

Bericht door Sikahert »

wimvd schreef:
06 okt 2020 10:12
Door deze sell en buy back-operatie heb ik niet alleen mijn GAK van 19,7 naar 17,7 gebracht, maar ook meteen mijn A-aandelen kunnen inruilen voor B-aandelen waardoor ik als Belg 15% minder dividendbelasting betaal voortaan.
Iedereen kan voor zich die afweging maken, maar ik dacht dat de B-aandelen in Londen noteerden, waardoor er ook een valuta-risico is en, afhankelijk van je broker, ook hogere transactiekosten gelden dan op Euronext. Er is eveneens geen handel in opties op de B-aandelen...

Feed the Muscle.
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 6
Contacteer:

Bericht door Feed the Muscle. »

B aandelen zijn ook in euro te koop.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie