Wat zijn uw favoriete aandelen voor het najaar?
Stem op BEL20 aandelen / Stem op AEX aandelen

Shell

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

jack.
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2091
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door jack. »

'Shell positief over vooruitzichten lng-markt'
Gepubliceerd op 3 september 2020 08:40

AMSTERDAM (AFN) - Shell heeft de indruk dat de markt voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) dit jaar nog steeds groeit. Dat zeggen analisten van RBC Capital Markets in een notitie na een bijeenkomst met Maarten Wetselaar, de directeur van Integrated Gas & New Energies van Shell. Daarmee blijft het olie- en gasconcern behoorlijk positief over de vooruitzichten voor de markt.

Hoewel de vraag naar gas in de loop van de tijd "met opkomende concurrentie van andere bronnen te maken heeft, verwacht Shell niet dat deze tot 2040 wezenlijk zullen zijn". Shell zou verder kansen zien in de overschakeling van kolen naar gas in diverse landen, met name in Azië. Ook leek de onderneming in de bijeenkomst "optimistischer" over een mogelijke deelname aan de uitbreidingen op het vlak van lng in Qatar dan in eerdere gesprekken met analisten.

RBC hanteert een outperform-advies voor Shell. Het aandeel Shell sloot woensdag op 12,26 euro.
Banner liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

jack.
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door jack. »

Kan ‘Big Oil’ echt duurzaam worden?
Door Belegger.nl op 3 september 2020 16:30 | Views: 2.581

Kan ‘Big Oil’ echt duurzaam worden?
Onder druk van milieumaatregelen willen de grote Europese oliemaatschappijen leveranciers van schone energie worden. Maar het wisselende succes van overnames in het verleden is voor veel beleggers een reden tot wantrouwen.

Dat meldt Reuters. Tien jaar geleden gaven 's werelds grootste energiebedrijven miljarden uit om de hand te kunnen leggen op grote olie- en gasvoorraden en aan dure boorprogramma's in afgelegen delen van de wereld. Het belangijkste doel: steeds meer olie produceren.

Toen crashte in 2014 de olieprijs, en dat gebeurde dit jaar weer als gevolg van de coronapandemie. Sommige grote oliemaatschappijen en hun aandeelhouders moeten nu de prijs betalen voor de hoge uitgaven tien jaar terug.

Shell
Neem de Brits-Nederlandse oliereus Shell. Toen dat in 2016 middenin de prijscrash voor 54 miljard dollar BG Group kocht, beloofde Shell-topman Ben van Beurden aandeelhouders dat de deal het dividend zou ondersteunen onder bijna elk denkbaar scenario voor de olieprijs.

Vier jaar later zag Shell zich genoodzaakt voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zijn dividend te verlagen en het grootste aandeleninkoopprogramma ter wereld op te schorten. En ook Exxon Mobil, Repsol en Occidental Petroleum hebben overnames gedaan waar ze nu spijt van hebben.

Nieuwe markt
Nu Brussel de uitstoot van broeikasgassen aan banden wil leggen, hebben de grote Europese oliemaatschappijen beloofd zichzelf om te turnen tot leveranciers van schone energie. Maar om dat doel te bereiken, zal Big Oil bij het aanboren van groene energiebronnen de concurrentie moeten aangaan met grote nutsbedrijven, die momenteel hoge waarderingen hebben.

En sommige beleggers vrezen dat de geschiedenis zich zal herhalen. "De majors hebben de afgelopen 20 jaar niet echt verstandige investeringsbeslissingen genomen", zei Chris Duncan, een analist bij Brandes Investment Partners, die aandelen heeft in verschillende Europese oliemaatschappijen. "De overgang van bedrijven naar een andere markt is meestal geen winstgevend proces."

BP en Total zullen deze maand details over hun nieuwe strategieën presenteren. Repsol volgt in november en Shell in februari.

Schuldenlast
De prijscrash als gevolg van de grote daling in de vraag die de pandemie met zich meebracht, heeft ertoe geleid dat de grote oliebedrijven meer schuld op zich hebben moeten nemen om de dividendbetalingen op peil te houden.

Al met al hebben de grootste energiebedrijven ter wereld dit jaar zo’n 60 miljard dollar aan activa afgeschreven. En sinds 2005 is de gezamenlijke schuld van de vijf grootste oliemaatschappijen ter wereld, waaronder Shell, BP en Total, vervijfvoudigd tot 370 miljard dollar. Dat betekent dat een groot deel van het geld dat zij in de komende jaren zullen genereren waarschijnlijk naar het terugdringen van de schuld zal gaan.

Rendement
Investeringen in groene energie hebben over het algemeen een lager rendement dan olie en gas. Een aantal analisten betwijfelt of de oliebedrijven hun beleggers van de groene transitie kunnen overtuigen. Immers, ze hebben momenteel torenhoge schulden, de vooruitzichten voor de olieprijs zijn onzeker en ze hebben geen goede reputatie op het gebied van overnames.

"De Europese majors in het bijzonder zullen zich eerst moeten bewijzen voor ze meer investeren in groene energiebronnen, om beleggers ervan te overtuigen dat ze niet steeds dezelfde fouten gaan blijven maken", zei Biraj Borkhataria, een analist bij RBC Capital Markets.

Nieuwe propositie
Beleggers investeerden in het verleden in grote oliemaatschappijen vanwege hun royale en stabiele dividenduitkeringen. Maar in de afgelopen vijf jaar bedroeg het totale aandeelhoudersrendement van Shell volgens van Refinitiv minus 2,9%. Andere oliebedrijven doen het niet veel beter.

Ter vergelijking, het aandeel Apple heeft in de afgelopen vijf jaar een aandeelhoudersrendement opgeleverd van meer dan 40%, terwijl Googles Alphabet een rendement liet zien van meer dan 15%.

De gestage daling van de marktwaarde van de oliemaatschappijen - zo heeft BP in de afgelopen twee jaar de helft van zijn waarde verloren - zou het ook moeilijker kunnen maken voor Big Oil om grote overnames te doen in de groene energiesector, omdat daar de waarderingen juist zijn toegenomen.

Maar naarmate de Europese oliemaatschappijen zich ontwikkelen tot groene bedrijven, zullen zij wellicht een ander soort belegger aantrekken die meer geïnteresseerd is in stabiliteit op lange termijn dan in grote jaarlijkse uitkeringen voor aandeelhouders, zo besloot Reuters.
Mannie liked last!

jack.
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door jack. »

Te vroeg om Shells van deze wereld af te schrijven'
Door Belegger.nl op 7 september 2020 14:15 | Views: 6.496

'Te vroeg om Shells van deze wereld af te schrijven'
De wereld verandert snel en er wordt volop ingezet op duurzamere vormen van energie. Dat is in eerste instantie slecht nieuws voor de oliemajors. Toch is het te vroeg om ze af te schrijven, stelt Martin Crum van de IEX Beleggersdesk.

“Technologie is in, fossiele energie is uit en wat resteert is een bearmarkt voor oil & gas majors”, schrijft hij in een update.

'Dit kan lang duren'
“De tot voor kort onaantastbaar geachte positie van de energiereuzen brokkelt af. Aandelen als Royal Dutch Shell, BP en Total laten slechte prestaties zien dit jaar en blijven behoorlijk achter bij de brede markt. Het slechte nieuws is dat dit lang kan gaan duren.”

Toch is het te vroeg om ze af te schrijven, zo legt de analist uit. “De wereld kan de komende decennia gewoon nog niet zonder fossiele brandstoffen. Natuurlijk wint duurzame energie in rap tempo terrein, maar het heeft nog een lange weg te gaan.”

Waterstof
Daarnaast zitten de grote oliebedrijven ook niet stil als gaat om de ontwikkelingen in schonere energiebronnen. Ze investeren in zon- wind- en waterkrachtenergie en vergeet ook waterstof niet.

“Waterstof verdient aparte aandacht. Het is een energiedrager die op lange termijn hoge ogen moet kunnen gooien. De Europese Commissie heeft grote plannen met waterstof en is van plan daar veel geld tegenaan te smijten. Dat is goed nieuws voor bijvoorbeeld Shell, dat al fors geïnvesteerd heeft in waterstoffabrieken.”

Maar er zitten ook nadelen aan. Het duurt nog lang en vergt nog enorme investeringen in onder andere infrastructuur voordat waterstof gemeengoed kan worden.

Lees ook: Shell: Te vroeg voor optimisme over energieprijzen

LNG
Dan LNG, vloeibaar gemaakt aardgas. “Hierin heeft Shell een stevige marktpositie opgebouwd, en de vooruitzichten zijn goed. LNG moet een belangrijke rol gaan spelen bij het terugdringen van het goedkope, maar zwaar vervuilende steenkool.”

“Gas is, zeker ten opzichte van olie en steenkool, een milieuvriendelijker alternatief en zal voorlopig nog een grote rol spelen in de energievoorziening aan huishoudens en bedrijven.”

Verder ziet Crum dat Covid-19 tot gevolg heeft gehad dat de vraag naar brandstof flink is ingezakt en de gebeurtenissen de elektrificatie van het wagenpark nog wat hebben versneld. “Maar de consument en het wegtransport zullen voorlopig de tank nog volgooien met benzine en diesel.”

Zichzelf opnieuw uitvinden
Al met al is Crum van mening dat Shell met zijn financiële slagkracht en kennis van de energiemarkten wel in staat moet zijn om een leidende rol te spelen in de energietransitie. “Het energieconcern heeft zwaardere stormen overleefd, maar staat wel voor de uitdaging zichzelf opnieuw uit te vinden.”
Banner liked last!

jack.
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door jack. »

Shell sluit overnamedeal met Kosmos Energy
Gepubliceerd op 9 september 2020 08:52

LONDEN (AFN) - Olie- en gasconcern Shell heeft een deal gesloten met het Amerikaanse Kosmos Energy over een overname van belangen in verschillende exploratieprojecten. Daarmee is een bedrag gemoeid van 100 miljoen dollar, plus toekomstige betalingen die kunnen oplopen tot nog eens 100 miljoen dollar.

Het gaat om vier projecten voor de kust van West-Afrika en Suriname. Voor drie van de vier projecten staan exploratieboringen gepland voor 2021. De transactie tussen Shell en Kosmos moet voor het einde van dit jaar worden afgerond.
Erik1040 liked last!

jack.
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door jack. »

Het stille leed dat Shell heet.

Ze zijn er, al heb ik geen idee hoeveel. Oud geld ouderen die voor een groot deel en soms nog meer voor hun pensioen afhankelijk zijn van het dividend van Royal Dutch Shell en ook Unilever. Gedupeerden die nooit mogen aanschuiven op radio, tv, web en in de krant, waar de ene kwetsbare groep na andere mag klagen.

Het is misschien wel het minst besproken, maar zeker een van de grootste bleeders dit jaar in zo'n beetje al onze porto's. Olies is zowaar stijger van de dag in de AEX, als ik dit stukje begin te tikken. Kortom, nu durf ik wel.

Het is een gemakkelijk sommetje: Shell doet $0,72, ofwel nu €0,61 dividend per aandeel. Neem uw (gemiddelde) aankoopkoers en u weet uw yield. Inderdaad, tweederde korting dit jaar en daar komt ook nog die dollar daling bij. Zeker sinds WOII moet dit zo ongeveer het slechtste (beurs)jaar ooit voor De Koninklijke zijn.

Dat is meteen de kans. Dit voorjaar lekte uit dat Shell het personeel inlichtte, of zelfs waarschuwde (kijkt u goed naar uw eigen functie en of u nog centjes voor de aandeelhouders verdient) dat er in de loop van H2 een reorganisatie en nieuwe strategie zit aan te komen. En die kan wel eens heel drastisch en fors zijn.

Het ijzer smeden als het heet is ,luidt het spreekwoord. Met de gedecimeerde koers, het geruïneerde dividend, de recessie en sterk teruggelopen vraag en de duurzame transitie die lijkt te versnellen zijn, is dit hét moment voor vérgaande besluiten - tot en met verhuizing van Den Haag naar Londen aan toe.

Ik ben heel benieuwd en heb er alle vertrouwen in (want anders had ik mijn aandelen ook verkocht, ik ben long).

Het best oliefonds nu is denk ik Total, dat het minste pijn lijdt. U hoeft u niet te schamen voor een switch van Olie naar de Fransen, denk ik
ExxonMobil en Chevron lopen volgen mij te ver op de (groene) feiten achter, ofwel daar gaat vroeg of laat de reorganisatiekettingzaag er helemaal in
BP is mij is te activistisch en misschien wel onrealistisch duurzaam. Het bedrijf wil té graag aardig en groen gevonden worden, is mijn indruk
Ik voel mij prettig bij het nuchtere Shell, dat nooit en te nimmer de vrije kasstroom uit het oog verliest
Ik heb wel gemakkelijk praten, want met die €0,61 maak ik exact een prima 4,0% op mijn pluk. Die staat inderdaad dik onder water, maar dat is nog niets vergeleken bij iedereen die ze rond €30 heeft gekocht. Maar om nu alsnog te verkopen? Dat zou ik niet meer doen, voor die €12 nou zou ik nog eerder een plukje bijkopen.

Of het nu olie, gas of elektriciteit is, zon of wind, waterstof, kernenergie of misschien wel iets dat we nu nog niet kennen of weten is, ik zie Shell als energiebedrijf dat daar louter en alleen daar in stapt, waar ze mooie cash flows voorziet. En mooie dividenden kan betalen. Daar vertrouw ik op. En u?
Banner liked last!

jack.
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door jack. »

Shell-samenwerkingsverband bekijkt overname in Brazilië
Gepubliceerd op 10 september 2020 07:54

RIO DE JANEIRO (AFN/BLOOMBERG) - Een samenwerkingsverband van Shell en de Braziliaanse ethanolproducent Cosan bekijkt een overnamebod op de lokale suikerproducent van de grote internationale landbouwhandelaar Louis Dreyfus. Dat melden ingewijden.

Het gezamenlijke bedrijf van het olie- en gasconcern en Cosan heet Raízen en is actief met suiker- en ethanolproductie. Volgens de bronnen wil Raízen het suikeronderdeel Biosev van Louis Dreyfus overnemen in ruil voor een minderheidsbelang in het bedrijf. Het zou de grootste overname voor Raízen ooit zijn. Door de deal zou Biosev ook zijn schuldproblemen kunnen oplossen.
Banner liked last!

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 108
Contacteer:

Bericht door Phil »

https://www.aviglobal.co.uk/commentary- ... e-studies/

Vooral Cosan zal daarvan profiteren. En onrechtstreeks AVI Global die reeds geruime tijd een vriendelijke, activistische aandeelhouder is. De koers van CZZ is ondertussen (sedert 31/03) wel met > 50% gestegen.
Banner liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Blackadder
Moderator
Moderator
waarderingen: 3616
Contacteer:

Bericht door Blackadder »

Topic beetje opgekuist, recente onzinnige reacties werden verwijderd
Banner liked last!

lowprofile
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15
Contacteer:

Bericht door lowprofile »

Ik denk er nu toch serieus aan om uit te stappen, gaat nu naar all time low, denk eens onder de 10 dat het heel rap kan kelderen... olieprijs staat pak hoger dan in maart en koers kabbelt toch verder, ni te geloven eigenlijk.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 849
Contacteer:

Bericht door gede »

lowprofile schreef:
16 sep 2020 15:30
Ik denk er nu toch serieus aan om uit te stappen, gaat nu naar all time low, denk eens onder de 10 dat het heel rap kan kelderen... olieprijs staat pak hoger dan in maart en koers kabbelt toch verder, ni te geloven eigenlijk.
Waarom hebben beleggers zo vaak de neiging om te verkopen als het goedkoop is en te kooen als het al duur is?
Munnybunny liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie