Shell

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses
Gebruikersavatar
lacrimas
Premiummember
Premiummember
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2020 10:44
waarderingen: 89
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door lacrimas »

RDS berekent Covid-19-schade
Door Martin Crum op 30 juni 2020 12:10

RDS: BUY KOERS: €14,50 KOERSDOEL: €18,50 UPSIDE: 27%

Shell (RDS) meldt in een tussentijdse corona-update dat het een forse impairment (afboeking) neemt op zijn bezittingen. De - non-cash - afschrijving zal uitkomen tussen de $15 en $22 miljard.

Dit in navolging van onder andere rivaal BP ($17 miljard): de impact van Covid-19 is aanzienlijk en de oil majors houden er in de nieuwe realiteit rekening mee dat het olie- en gasverbruik structureel op een lager niveau blijft liggen.

Nieuwe aannames
Vooropgesteld: niemand kan de toekomstige olie- en gasprijzen voorspellen, ook Shell niet. Een oorlog in het Midden-Oosten bijvoorbeeld kan juist tot een dramatische stijging van de energieprijzen leiden. Ook is het nog afwachten hoe de wereld uiteindelijk uit de Covid-19-ellende zal komen.

Shell rekent erop, net als diverse branchegenoten, dat de vraag naar olie en gas blijvend op een lager plan komt te liggen. Zo is de mondiale transportsector goed voor circa 55% van het totale olieverbruik en daar ligt de vraag vooralsnog flink lager.

Zo verkocht Shell het (bijna) afgelopen tweede kwartaal dagelijks tussen de 3,5 en 4,5 miljoen vaten olie en dat lag vorig jaar over dezelfde periode nog op circa 6,6 miljoen vaten olie (en olie-equivalenten).

Wordt thuiswerken de nieuwe norm, zullen consumenten (op termijn) weer massaal het vliegtuig pakken voor vakanties? Vragen die niet met zekerheid vallen te beantwoorden, maar het is duidelijk dat Shell er in zijn nieuwe projecties vanuitgaat dat de gevolgen van Covid-19 deels permanent zullen zijn.

Het energieconcern rekent in zijn nieuwe projecties met een duidelijk lagere olie- en gasprijs. Zo wordt voor de benchmark Brent crude oil gerekend met een gemiddelde prijs per vat voor FY20 van $35 (oud: $60), FY21 $40 ($60) en FY22 $50 ($60).

En voor het eerst maakt het concern ook zijn projectie voor de lange termijn bekend: die wordt gezet op $60 per vat Brent. Concurrent BP is iets somberder en zet diezelfde langetermijnprojectie op $55 per vat (Brent).

De aanzienlijk lagere verkoop van olie is ook slecht nieuws voor de raffinaderijen: onderdekking van de productiecapaciteit is het gevolg. Een en ander doet de marges uiteraard geen goed. Een verwachte bezettingsgraad van rond de 70% zorgt voor kopzorgen bij het management.

Shell heeft een aantal jaren geleden doelbewust fors ingezet op het relatief schone gas. Ook in die sector is sprake van een verstoorde balans tussen vraag en aanbod. Een strenge winter zou het concern bepaald niet slecht uitkomen.

Een aanzienlijk deel van de aangekondigde impairment is gerelateerd aan de gas-activiteiten van Shell: $8 - $9 miljard. Shell rekent voor de lange termijn met een gasprijs (MMBtu) van $3 maar voor de nabije toekomst zal die tussen de $1,75 en $2,75 liggen.

Nog de nodige onzekerheden
Los van de nu bekendgemaakte projecties voor het toekomstige verbruik en de toekomstige energieprijzen, worstelt Shell ook nog met de exacte gevolgen voor de belastingposities van het concern in de diverse landen waar het actief is. Een update daaromtrent volgt later dit jaar.

Wel is al duidelijk dat de gearing, een schuldratio die Shell hanteert, negatief zal worden beïnvloed door de afwaardering van de bezittingen, en wel met 3%. De laatst bekende gearing bedroeg 28,9% en loopt dus op naar afgerond 32%.

Een wat verdere verslechtering wordt overigens nog verwacht als gevolg van herwaarderingen bij de pensioenen (lage rente pakt negatief uit). De vorig jaar nog gewenste gearing van circa 20% is weer mijlenver uit zicht. Ter nuancering: met een gearing van circa 30% is het concern nog altijd degelijk gefinancierd.

Afbeelding

Taxaties under review
De toch wel wat sombere blik van de energiereus op de toekomstige ontwikkeling van de energieprijzen raakt uiteraard ook de verwachte resultaten en kasstroom.

Shell lijkt ons eerlijk gezegd iets té somber, gebaseerd op het weer aanzwellende dagelijkse verkeer in Nederland, een ANWB die het weer 'ouderwets druk' schijnt te hebben en groeiende aantallen vakantieboekingen.

Het concern zal echter ongetwijfeld een grondig onderzoek hebben uitgevoerd naar de post-Covid-19-wereld en daaruit blijkt structureel lager energieverbruik en lagere olie- en gasprijzen dan waar eerder mee werd gerekend.

Wij wachten de definitieve H1-cijfers af voor we onze calculaties aanpassen, exclusief overigens de non-cash impairment die als buitengewone last geldt.

Aanleiding het advies te wijzigen als gevolg van de wat sombere update van Shell is er niet. Het concern moet, op termijn, de omslag naar een schonere toekomst kunnen maken.

Een traject van jaren waarbij geldt dat beleggers met geduld beloond worden in de vorm van een nog altijd aantrekkelijk dividendrendement van nu circa 4% op een huidige koers van €14,50. Wij verwachten dat er na FY20 weer sprake zal zijn van een progressief dividend.

Disclaimer: Crum heeft geen positie in bovenvermeld fonds.

BUY
We zijn positief over dit aandeel. Eventueel eerste positie innemen
BUY OP 30 JUNI 2020 12:10
Shell boekt in navolging van de concurrentie stevig af op zijn bezittingen. Het concern rekent op blijvend lagere olie- en gasprijzen als gevolg van de impact van Covid-19. Wij zien het voor de wat langere termijn niet zo heel somber in voor het concern en handhaven derhalve het buy-advies.
Denjoe liked last!



Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

     


Gebruikersavatar
lacrimas
Premiummember
Premiummember
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2020 10:44
waarderingen: 89
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door lacrimas »

https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inz ... inderingen
Net als concurrent BP kondigt nu ook Royal Dutch Shell voor het tweede kwartaal stevige waardeverminderingen aan, omwille van lagere prijsverwachtingen van zijn producten. Shell gaat uit van een olieprijs van 35 dollar per vat voor dit jaar, 40 dollar voor 2021, 50 dollar voor 2022 en 60 dollar in de daaropvolgende jaren. Voor gas mikt de oliereus op 1,75 dollar in 2020, 2,5 dollar in 2021 en 2022, 2,75 dollar in 2023 en 3 dollar in de daaropvolgende jaren. Ook de raffinagemargeverwachtingen liggen nu 30% lager.

Waardeverminderingen

Door het neerwaarts bijstellen van de verwachtingen zal Shell voor 15 à 22 miljard dollar aan waardeverminderingen moeten boeken (na belastingvoordelen). Door die afschrijvingen zal de schuldgraad licht oplopen en in de buurt van de 30% komen te liggen, wat een gezond niveau wordt geacht.

In zijn trading update laat Shell ook weten dat het in het tweede kwartaal verwacht tussen de 3,5 en 4,5 miljoen vaten olieproducten te verkopen, wat significant lager is dan de 6,6 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder, maar in de buurt van de 3,8 miljoen van het vorige kwartaal.

De LNG-volumes zouden iets hoger uitkomen dan eerder werd verwacht, maar de chemievolumes dan weer iets lager.

De visie van KBC Asset Management

Sectoranalist Steven Vermander stipt aan dat de coronacrisis er bij de olie- en gasbedrijven zwaar inhakt. De stevige afschrijvingen zijn dan ook geen verrassing gezien de zwakke marktomgeving en de stelselmatig te hoge prijsverwachtingen van de meeste oliebedrijven. Shell ging weliswaar al uit van een olieprijsverwachting van 60 USD voor een vat op de lange termijn, maar heeft de periode wanneer die zal worden bereikt naar achteren geschoven.

De verwachtingen van Shell liggen niet meer zo ver af van de prijsverwachtingen van KBC AM en dus vindt onze analist die realistisch. De lagere prijsverwachtingen zullen zorgen voor meer discipline in de investeringsbeslissingen en dat is een goede zaak. De balans van Shell oogt gezond en de waardering is goedkoop. De olie- en gasprijzen liggen nog een stuk beneden het niveau bij een normale vraag.

KBC AM bevestigt het "Kopen"-advies en koersdoel van 20 euro voor Shell.
Denjoe liked last!

Gebruikersavatar
Erik1040
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2013 09:48
Locatie: Pangasinan
waarderingen: 49
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Erik1040 »

Shell kondigt miljardenafboeking aan

Shell verwacht in het tweede kwartaal 15 tot 22 miljard dollar na belastingen af te boeken op zijn olie- en gasvelden, installaties en raffinaderijen. Dat maakte de olie- en gasmultinational dinsdag bekend. Onder de afschrijvingen valt ook de drijvende Australische gasfabriek Prelude, een vlaggenschipproject van Shell.

‘We hebben meer dan de helft van onze balans doorgelicht. Dat is echt enorm’, zo laat bestuursvoorzitter Ben van Beurden weten aan het FD. ‘Normaal hoef je niet zoveel te doen, want dan weet je “hier heb je misschien wat pijnpunten” en dan ben je er met 10 tot 15 procent van je balans.’ Nu is dat dus fors meer: ‘Die grote schoonmaak moet in tweede kwartaal wel zijn afgerond.’

Volgens analist Luke Parker van Wood Mackenzie betreft de afboeking ‘fundamentele veranderingen die de hele olie- en gassector raken’. Eerder maakte BP bekend 17,5 miljard dollar af te boeken vanwege de coronamalaise.
wolfe liked last!

Gebruikersavatar
Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1389
Lid geworden op: 04 nov 2013 22:29
waarderingen: 417
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Blackbelt »

Ik koop geen aandeel als ik geen kans zie dat het binnen 3-5 jaar kan verdubbelen.
Shell is een bedrijf dat zit in de hoek waar de klappen vallen. Olie wordt de komende jaren meer en meer vervangen, dus een groeibusiness... ik geloof er niet in.
Olielanden als Rusland, Venezuele en de Arabieren zijn zo afhankelijk van hun olieinkomsten dat ze nooit snel genoeg de kraan gaan dicht draaien, dat is blijvende druk op de prijzen, en op termijn van 10 jaar dalende volumes.
Ik verwacht dat het dividend van Shell nog verder gaat dalen, ofwel omdat ze hun schulden MOETEN afbouwen, ofwel doordat ze meer en versneld zullen moeten investeren in andere energievormen. Doen ze dat niet, dan is het game over op langere termijn.

Klompenbedrijf...

Gebruikersavatar
wimvd
Premiummember
Premiummember
Berichten: 3403
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:40
waarderingen: 766
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door wimvd »

"Game over" is fel overdreven, maar een groeibedrijf is het inderdaad zeker niet. Je kan het een beetje vergelijken met GDF Suez ... bekijk het koersverloop daar maar even.
Solvay (71,21), EVS (12,82), Ageas (31,42), Aperam (20,09), Wereldhave BE (50,8), Intervest (21,32), Proximus (18,19), Boskalis (16,05), Campine (26), GIMV (51,1), Euronav (8,24), Ontex (12,9), Retail Estates (61,05)

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 dec 2016 21:56
waarderingen: 73
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Phil »

Toch wel straffe uitspraken.
Toekomst ligt niet bij olie. Maar Shell is meer een gas- dan oliebedrijf (aldus CEO Ben van Beurden). Bovendien investeren ze sterk in de energie transitie ( hernieuwbare energie, ...).
‘T zal zo een vaart niet lopen ...
wolfe liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Munnybunny
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1168
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:20
waarderingen: 493
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Munnybunny »

Phil schreef:
01 jul 2020 22:07
Toch wel straffe uitspraken.
Toekomst ligt niet bij olie. Maar Shell is meer een gas- dan oliebedrijf (aldus CEO Ben van Beurden). Bovendien investeren ze sterk in de energie transitie ( hernieuwbare energie, ...).
‘T zal zo een vaart niet lopen ...
Hier sluit ik mij bij aan.

Gebruikersavatar
Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1389
Lid geworden op: 04 nov 2013 22:29
waarderingen: 417
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Blackbelt »

Phil schreef:
01 jul 2020 22:07
Toch wel straffe uitspraken.
Toekomst ligt niet bij olie. Maar Shell is meer een gas- dan oliebedrijf (aldus CEO Ben van Beurden). Bovendien investeren ze sterk in de energie transitie ( hernieuwbare energie, ...).
‘T zal zo een vaart niet lopen ...
Tuurlijk proberen ze dat te compenseren, anders was de afbraak al begonnen.
Maar of ze daarmee kunnen groeien, en meer winst kunnen maken...

Ik bekijk het simpel.
Als je vandaag met een BMW3 rijdt en 20.000 km per jaar doet, dan betaal je 2-3000€ aan brandstof. Daar zit nog een pak accijns op.
Wordt dat een Tesla3, dan wordt het minder dan 1000€ aan electriciteit. Bovendien moet je geen olie wisselen.
Dat verschil maak je niet direct goed met investeringen in hernieuwbare energie.
wimvd liked last!

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 feb 2016 20:10
waarderingen: 24
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Pidb »

Blackbelt schreef:
02 jul 2020 07:18
Phil schreef:
01 jul 2020 22:07
Toch wel straffe uitspraken.
Toekomst ligt niet bij olie. Maar Shell is meer een gas- dan oliebedrijf (aldus CEO Ben van Beurden). Bovendien investeren ze sterk in de energie transitie ( hernieuwbare energie, ...).
‘T zal zo een vaart niet lopen ...
Tuurlijk proberen ze dat te compenseren, anders was de afbraak al begonnen.
Maar of ze daarmee kunnen groeien, en meer winst kunnen maken...

Ik bekijk het simpel.
Als je vandaag met een BMW3 rijdt en 20.000 km per jaar doet, dan betaal je 2-3000€ aan brandstof. Daar zit nog een pak accijns op.
Wordt dat een Tesla3, dan wordt het minder dan 1000€ aan electriciteit. Bovendien moet je geen olie wisselen.
Dat verschil maak je niet direct goed met investeringen in hernieuwbare energie.
Wel enige nuance. Je verhaal klopt. Naarmate er echter meer op electriciteit ingezet wordt, zie ik daar ook wel een duurdere markt ontstaan.
Shell zet ook in op elektrische energie en waterstoff. In hoever ze succesvol en "one of the leaders" worden op dat vlak en bijdraagt aan hun cijfers valt nog te bezien.

Puur giswerk, maar in een verre toekomst kan het ook evolueren dat er verschillende martken ontstaan voor noodzakelijke electriciteit vs plezier en verschillend belast worden. Allessinds is een overheid daartoe instaat

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 dec 2016 21:56
waarderingen: 73
Contacteer:

Re: Shell

Bericht door Phil »

Ook enkele nuances van mijn kant:

Elektrisch rijden zal de toekomst zijn maar het aandeel is vandaag beperkt. Dit zal (veel) tijd vragen en geven aan energiebedrijven om de transitie te bewerkstelligen. Aantal geproduceerde Tesla in laatste kwartaal vertegenwoordigt bijvoorbeeld 4% van het totaal aantal geproduceerde Toyota’s. (I know dat niet alleen Tesla elektrische wagens heeft, maar gewoon om het even in perspectief te zetten)

Oliebedrijven investeren allemaal ( ene wat meer dan de andere) in alternatieve energie en infrastructuur. Hun business- en verdienmodel zal veranderen. Shell wil dat tegen 2025 zeker 20% van de aangeboden brandstoffen op tankstations afkomstig moet zijn van milieuvriendelijke energiebronnen. Concreet gaat het dus om laadpalen, maar evengoed om waterstofvulpunten. Overnames van bedrijven die laadpalen installeren werden gedaan en de dienstverlening ( bijvoorbeeld snel laden) komt op gang.

Aardgas is het enige alternatief voor kolen en olie willen we de CO2 doelstellingen bereiken. Steenkool die vandaag nog gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken ( en dus de Tesla.s te laten rijden) maar zeker ook in de zware industrie wordt vervangen door gas. (Aandeel gas stijgt door aandeel steenkool op te slokken : https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... nergie-cbs)
Shell is om die reden in het verleden overgestapt op gas en wordt vandaar meer als een gas- dan wel een oliebedrijf gezien. Verstandige keuze als je het mij vraagt.

Maar zoals alles op de beurs zal het waarschijnlijk een hobbelig parcours zijn.
wolfe liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!


Plaats reactie