Prosus

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

megab
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 386

Re: Prosus

Bericht door megab »

Terwijl KBC Securities hun koersdoel bevestigt met €120, en een kopen advies, lijkt mij dit een heel sterk signaal van de grote aandeelhouders dat er iets structureel dient te veranderen. Pijnlijk om te zien als bedrijf dat de koers daalt na zo een nieuws. Vandaag zal er een stevige discussie zijn bij Naspers/Prosus....

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4760

Bericht door Lieve16 »

de zinker liked last!

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4760

Bericht door Lieve16 »

Met dank @Mdegroot (ander forum)

Aandeelhoudersrevolte

Ondanks de imposante groeicijfers zijn grote aandeelhouders van Prosus niet tevreden. Woensdag ontving Prosus een brief ondertekend door 36 Zuid-Afrikaanse vermogensbeheerders, waaronder de grootste aandeelhouder van moederbedrijf Naspers, The Public Investment Corporation, waarin hun ongenoegen werd verwoord, aldus Afrikaanse media.

Kernprobleem is de structurele onderwaardering van Prosus ten opzichte van de waarde van de verschillende belangen. Ofwel, de waarde van de verschillende onderdelen is veel hoger dan de waardering van Prosus op de beurs, aldus de klagende vermogensbeheerders.

Het grote belang in de beursgenoteerde Chinese groeibriljant Tencent is al tot circa 30 procent meer waard dan de totale beurswaarde van Prosus.

Prosus maakte vorige maand bekend de onderwaardering te willen verkleinen door de overname van bijna de helft van de uitstaande aandelen van zijn moederbedrijf, het Zuid-Afrikaanse mediabedrijf Naspers. Door deze transactie verdubbelt het economische belang van de vrij verhandelbare aandelen Prosus en het bedrijf wordt hierdoor direct één van de top 20 bedrijven in de Stoxx 50 Index, met een marktwaarde van de free float van meer dan 100 miljard dollar.

Indexvolgers worden dan gedwongen meer aandelen te kopen. Ook een aandeleninkoopprogramma moet de koers ondersteunen.

De aandeelhouders bestempelen de constructie echter als complex en onpraktisch en zij geloven niet dat hierdoor de korting zal verminderen. Ook uiten zij kritiek op het beloningssysteem voor het management, dat grotendeels wordt bepaald door de ontwikkelingen bij Tencent. En daar hebben zij volgens de aandeelhouders niet eens invloed op.
de zinker liked last!

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1728

Bericht door bertje »

Lieve16 schreef:
11 jun 2021 10:00
Laatste adviezen:
https://www.guruwatch.nl/aandeel/600539 ... zicht.aspx
Wat wil je nog meer ;)
Gem Koersdoel € 127,69 +51,04%

tomulnrs
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 81

Bericht door tomulnrs »

Zware onderwaardering kan niet blijven duren met zulke winstcijfers.
De onzekerheid ivm structuur met Naspers wordt op dit moment wel heel erg in koers verrekend...

Voor wie in tech wilt investeren, is dit toch op dit moment wereldwijd een van de goedkoopste en meest interessante aandelen.

Ik overweeg mijn positie uit te breiden. Ik zie weinig risico naar onder toe.
de zinker liked last!
Port:
NL: Ahold, Prosus, PostNL, AMG, Unilever
BE: Galapagos, Oxurion
EU: Genmab, Nel ASA, Vodafone, X-Fab
US: Sorrento, Gilead, Alibaba, Adobe, Ballard, NIO, TPGY, JD.com
GOLD, BTC, vastgoed, no fiat money

Tooneman
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16

Bericht door Tooneman »

Het aandeel staat aan een koerwinst van 38. Dan lijken er mij toch al veel toekomstige winsten ingeprijsd door de markt ?

Ik weet niet of ik dit aandeel 'goedkoop' zou kunnen noemen. Maar dit is mijn bescheiden mening.
Ageas(32,94%)- Alibaba (19,31%)- iShares Digital Security UCITS ETF(8,34%)- Ascencio(7,74%)-WereldhaveBelgium(7,60%)-TCM Frontier Vietnam High div(5,13%)-Atenor(4,93%)- Oxurion(4,41%) - Euronav(4,79%) - Celyad(2,58%)-Biocartis (2,16%) - Cash (0,06%)

megab
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door megab »

PIETERJAN NEIRYNCK De Tijd Vandaag om 09:51

De taxidienst Didi Chuxing tekent met zijn intrede op Wall Street voor een van de grootste technologiebeursgangen van dit jaar. De Chinese variant van Uber mikt volgens het persagentschap Bloomberg op een waardering van 100 miljard dollar.

Eind vorig jaar gonsde het al van de geruchten over een beursgang van China's grootste deeltaxidienst, nu maakt Didi Chuxing er effectief werk van. Het bedrijf diende donderdagavond de officiële aanvraag in voor een notering op Wall Street. De zakenbanken Goldman Sachs, Morgan Stanley en JPMorgan Chase leiden de beursgang in goede banen. Die staat gepland voor de maand juli.

Tencent heeft hier ook in geïnvesteerd en bezit 6,8%.
de zinker liked last!

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 776

Bericht door Lukang »

% van dividend tegenover de koers is toch wel heel pover. Ik denk dat ik mij laten vangen heb om dit te kopen !
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save en fondsen cofb immo unc gsk gblb

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 776

Bericht door Lukang »

Prosus verwacht hogere winst in 2021

Prosus stuurde een trading update uit, waarin de aandeelhouders erop werden gewezen dat het kernresultaat een geschikte indicator is om de operationele prestaties te waarderen, aangezien het aangepast is voor niet-operationele elementen. En dat kernresultaat dikt stevig aan: de winst per aandeel zal in het huidige boekjaar naar verwachting stijgen met 85 tot 99 cent per aandeel (een groei van 41,1% à 47,9%), dankzij de verbeterde winstgevendheid van de e-commercesegmenten en de groeiende bijdrage van Tencent.
Bolero
de zinker liked last!
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save en fondsen cofb immo unc gsk gblb

megab
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door megab »

Order voor De Belegger Portefeuille

Vandaag leggen we een aankooporder in voor de Nederlandse technologieholding Prosus en maken hierbij gebruik van de huidige koerszwakte. Vorige week namen we het aandeel al op in de koopselectie Basiswaarden. We herhalen hieronder nog eens onze koopargumenten.

Concreet: aankoop van 45 aandelen Prosus op Euronext Amsterdam à koers

► Koopargumenten Prosus (PRX, NL0013654783)
Technologieholding, met als veruit de grootste participatie Tencent. Lees hier onze recente analyse.

■ Hoge décote (momenteel ca. 39%)
■ Geleidelijke diversificatie activa, minder monoholding
■ Koopt eigen aandelen in
■ Nettokaspositie
■ Hoger gewicht in beursindexen door hogere freefloat
de zinker liked last!

Plaats reactie