Fastned

Beleggen, aandelen kopen in Nederland, informatie, koersen en analyses

Feed the Muscle.
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 218

Re: Fastned

Bericht door Feed the Muscle. »

Zwaar overprijsd ja. Afblijven van dienen brol!
Dit loopt niet goed af...
Wie de kudde volgt, loopt altijd door de stront.

Winnitou
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Bericht door Winnitou »

Feed the Muscle. schreef:
15 jan 2021 10:54
“Afblijven van dienen brol”, dus volgens u zijn laadpalen brol, wsl niet mee met uw tijd...?!

MadisonAv
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 260

Bericht door MadisonAv »

Ik moet u bijtreden. Dit is 1 van de meest overgewaardeerde aandelen die ik al ben tegengekomen.

Dit bedrijf draait een piepkleine omzet van een paar miljoen, en heeft vooralsnog geen moat. Ze nemen het op tegen giganten zoals Tesla (supercharger network) en meer algemeen BP, Shell, Pitpoint, Chargepoint, EVbox, Tango, Ionity, etc.

Intrinsieke waarde van het aandeel is wellicht single digits. Maar met de huidige opgeblazen koers, kunnen ze veel geld ophalen zonder veel dillution, waardoor de intrinsieke waarde wellicht wat hoger uitvalt.

Ik blijf alleszins ver weg van dit aandeel.
Feed the Muscle. liked last!

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1369

Bericht door Umi »

Er is sowieso weinig MOAT aan een 'tankstation' of 'laadstation'.
De enige vorm van moat die ik mij kan bedenken als laadstation is een eet/drink/shopping gelegenheid. Een goede ligging is uiteraard ook wel van belang.

Ik heb Fastned enkele maanden terug ook bekeken aan 10euro, net als Alfen in het verleden, en ook hier de boot gemist. enfin aan mij laten voorbij gaan eigenlijk. Hier vond ik de risico's wél veel groter dan bij Alfen; nl. de balans met veel schulden, terwijl men fors hoort te groeien? Een groei die daarenboven nog kapitaalintensief is. Een fastcharger (+150kW) kost al snel 40k het stuk als ik me het goed herinner.

Feit is natuurlijk wel dat je als laadstation een 'tipping point' hebt. Als je daar 1x boven zit is er natuurlijk een hefboom. Met de lockdown zijn ze veel inkomsten verloren (minder verkeer). Als je naar Noorwegen kijkt, daar zijn laadstations de hele dag door voor minstens 50% bezet. Dat lijkt de dag van vandaag nog lang niet het geval bij Alfen.

Maar... de huidige prijzen in EU zijn nu nog vrij hoog vanwege de weinige concurrentie; op termijn wordt dat ook een commodity markt met lage marges (distributie van elektriciteit). Er zullen wel spelers zijn die zich zullen onderscheiden van andere & Fastned kan die speler zijn. Maar aan deze prijs... :wtf:
Wimpie85 liked last!

Feed the Muscle.
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 218

Bericht door Feed the Muscle. »

Stephan schreef:
15 jan 2021 12:45
“Afblijven van dienen brol”, dus volgens u zijn laadpalen brol, wsl niet mee met uw tijd...?!
Had deze reactie verwacht.
Dit aandeel enkel kopen omdat elektrisch rijden de toekomst is, is veel te kort door de bocht. Tuurlijk moeten er nog veel laadpalen bijkomen. Maar Fastned is een zeer kleine speler die veel schulden heeft en structureel verlieslatend is met bovendien weinig omzet tegenover de beurswaarde. Er is veel concurrentie en deze partijen hebben veel diepere zakken dan Fastned
Dit bedrijf gaat nog veel geld nodig hebben. Ook niet vergeten dat ze bij de beursgang nieuwe aandelen wilden uitgeven aan 10 euro. Ze hebben dit moeten afblazen omdat niemand ze wou. Dit is toch al een teken. Volgens mij maakt dit bedrijf enkel nog kans met een kapitaalverhoging. Zal mss nog lukken ook gezien hier enkel particuliere beleggers inzitten die al die mooie verhaaltjes graag willen geloven. Ik verschiet van niks meer. Ook weinig freefloat, dit kan mss de stijging van dit aandeel wat verklaren. Wees voorzichtig aub!
Wie de kudde volgt, loopt altijd door de stront.

Winnitou
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Bericht door Winnitou »

Bedankt voor uw relaas, weten maandag wat te doen dus!

koenvhaver
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Bericht door koenvhaver »

Wordt vandaag ook met grafiek in ‘De Standaard’ vernoemd. Is inderdaad veel te hoog geprijsd zoals ook bij de fuellcell bedrijven momenteel het geval is.
De 400% is bereikt geweest

DavidG
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 10

Bericht door DavidG »

Koersdoel Berenberg 80. Voor de durvers? Of zit er een kapitaalverhoging aan te komen via Berenberg?

Xem
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 348

Bericht door Xem »

DavidG schreef:
28 jan 2021 08:05
Koersdoel Berenberg 80. Voor de durvers? Of zit er een kapitaalverhoging aan te komen via Berenberg?
Verdere ontwikkeling sinds laatste post op dit forum:

Sectorbericht:

Shell en Renault willen belang in snellaadbedrijf Ionity - media

Door ABM Financial News op woensdag 30 juni 2021
Views: 1.657

(ABM FN-Dow Jones) Royal Dutch Shell en Renault zouden interesse hebben in een belang in snellaadbedrijf Ionity. Dit schreef persbureau Reuters dinsdagavond op basis van bronnen.

Ionity, waar onder meer Volkswagen, Daimler, BMW en Ford al een belang in hebben, liet in maart weten dat het manieren onderzoekt om zijn netwerk van snellaadstations uit te rollen in Europa. Daarbij gaf het aan nieuwe aandeelhouders te willen verwelkomen.

Volgens één van de bronnen zouden de biedingen voor een belang van 20 tot 25 procent in Ionity oplopen van 400 tot 500 miljoen euro. In juli moeten de definitieve biedingen op tafel liggen, aldus een bron tegenover Reuters.

Ionity wordt bijgestaan door BNP Paribas, aldus de bronnen. Shell en Renault wilden tegenover Reuters niet reageren op de geruchten.

"Op basis van de vele aandeelhouders zal Ionity vermoedelijk geen gefocuste concurrent zijn ten opzichte van het flexibele Fastned", aldus analist Marc Hesselink van ING. "Desondanks zal een grote kapitaalinjectie waarschijnlijk resulteren in meer concurrentie voor opkomende tenders, zeker gezien een bedrijf als Shell andere beweegredenen heeft dan de eerste investeerders." Autofabrikanten willen meer elektrische auto's verkopen en daarvoor is een goed netwerk van laadstations vereist. Shell wil volgens ING het verlies aan brandstofverkopen goedmaken.

Uitgaande van de prijzen die Reuters noemt, wordt Ionity gewaardeerd op 1,6 tot 2,5 miljard euro voor 336 laadstations. Fastned heeft 134 laadstations en een ondernemingswaarde van 1,0 miljard euro. "Aan de bovenkant van de bandbreedte", aldus ING.

Xem
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 348

Bericht door Xem »

:clap:
Beursblik: ING start volgen Fastned met Houden advies

Door ABM Financial News op woensdag 30 juni 2021
Views: 1.479

(ABM FN-Dow Jones) ING is woensdag gestart met het volgen van Fastned met een Houden advies en een koersdoel van 60,00 euro.

Met een belegging in Fastned spelen beleggers in op een snel aantrekkende penetratie van elektrische auto's in combinatie met een "agressieve" uitrol van laadstations, aldus analisten van ING.

Bij een hogere penetratie van elektrische auto's zijn de laadstations van Fastned volgens ING "zeer aantrekkelijk" met een "buitengewoon hoog" rendement op het geïnvesteerd kapitaal. "Met dat gezegd hebbende, zijn we van mening dat in de waardering van het aandeel al rekening wordt gehouden met de uitrol van meer laadstations dan nu in de pijplijn zitten."

ING ziet de omzet van Fastned dit jaar stijgen met 6 miljoen euro naar 13 miljoen euro. In 2022 zal de omzet op 31 miljoen euro zitten en in 2023 zelfs ruimschoots verdubbelen naar 66 miljoen euro. In 2022 zal de genormaliseerde EBITDA ook voor het eerst positief zijn, denkt de bank.

Het aandeel Fastned steeg woensdagochtend met 0,4 procent tot 55,70 euro.

Plaats reactie