PostNL
- doittomeonemoretime
- Forum actieveling
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 31 jul 2013 14:25
- waarderingen: 87
Re: PostNL
je hoeft zo schreeuwerig niet te doen - blijf on topic - beleg zonder emoties en maak jezelf wat minder verdacht; gewoon een advies. Maar dus on topic: degoutant businessmodel mag aangepakt worden, de Ryanair van de post hoeft voor mij niet...als je geen ander verdienmodel kan bedenken ben je gewoon een slechte CEO/bedrijfsleider dus Herna mag van mij ophoepelen.USSENTERPRISE schreef: â04 apr 2022 21:18Manman toch, ga zelf maar eens in zoân âgevangenisâ zitten. Zonder veroordeeld te zijn door een rechtbank.doittomeonemoretime schreef: â04 apr 2022 21:04vreemde opmerking: het gerecht werkt eindelijk eens en dan is het weer niet goed ? En ja, witteboordencriminaliteit maakt ook echte slachtoffers. Ik beweer absoluut niet dat ze schuldig zijn want heb daar geen idee van maar dat er zaken gebeuren bij PostNL die niet al te fris zijn, daarvoor moet je maar gewoon rondrijden of eens iets bestellen....en de verantwoordelijkheid leg je nu eenmaal niet bij de chauffeur (die echt geen andere keuze heeft meestal). Als er echt een systeem achter zit, moet Herna in BelgiĂ« ook verantwoording afleggen. En hopelijk wordt het proces niet "afgekocht" want dat is pas echt pervers....remember hoelang ze L. Vansteenkiste hebben vast gehouden (handel met voorkennis) en wat daar van het proces kwam....USSENTERPRISE schreef: â04 apr 2022 12:37Disgusting. Ik ben beschaamd Belg te zijn. Denk er ook aan dat het regime in voorhechtenis extra hard is om druk uit te oefenen op de gevangenen. Duidelijk misbruik van het systeem van voorhechtenis.
1 keer per dag eten, geen recht op verse kleding, âŠ
wisselende port.: GBLB, COMB, QFG, AES, EUZ, ATEB, VIO, ABI, SOLB, AGS, FLUX, AEM, UMI, TITC, GIMB, BTG, PRX, EVS
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- Berichten: 7005
- Lid geworden op: 10 jan 2014 17:14
- waarderingen: 2107
Re: PostNL
Wel, on topic dan en kort samengevat. PostNL blijft beter weg uit België. Die langdurige aanhoudingen zijn een waarschuwing.
Re: PostNL
Het is niet zijn dag, bij Euronav maakte hij zichzelf ook al belachelijk.doittomeonemoretime schreef: â04 apr 2022 21:57je hoeft zo schreeuwerig niet te doen - blijf on topic - beleg zonder emoties en maak jezelf wat minder verdacht; gewoon een advies. Maar dus on topic: degoutant businessmodel mag aangepakt worden, de Ryanair van de post hoeft voor mij niet...als je geen ander verdienmodel kan bedenken ben je gewoon een slechte CEO/bedrijfsleider dus Herna mag van mij ophoepelen.USSENTERPRISE schreef: â04 apr 2022 21:18Manman toch, ga zelf maar eens in zoân âgevangenisâ zitten. Zonder veroordeeld te zijn door een rechtbank.doittomeonemoretime schreef: â04 apr 2022 21:04vreemde opmerking: het gerecht werkt eindelijk eens en dan is het weer niet goed ? En ja, witteboordencriminaliteit maakt ook echte slachtoffers. Ik beweer absoluut niet dat ze schuldig zijn want heb daar geen idee van maar dat er zaken gebeuren bij PostNL die niet al te fris zijn, daarvoor moet je maar gewoon rondrijden of eens iets bestellen....en de verantwoordelijkheid leg je nu eenmaal niet bij de chauffeur (die echt geen andere keuze heeft meestal). Als er echt een systeem achter zit, moet Herna in BelgiĂ« ook verantwoording afleggen. En hopelijk wordt het proces niet "afgekocht" want dat is pas echt pervers....remember hoelang ze L. Vansteenkiste hebben vast gehouden (handel met voorkennis) en wat daar van het proces kwam....USSENTERPRISE schreef: â04 apr 2022 12:37
Disgusting. Ik ben beschaamd Belg te zijn. Denk er ook aan dat het regime in voorhechtenis extra hard is om druk uit te oefenen op de gevangenen. Duidelijk misbruik van het systeem van voorhechtenis.
1 keer per dag eten, geen recht op verse kleding, âŠ
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- Berichten: 7005
- Lid geworden op: 10 jan 2014 17:14
- waarderingen: 2107
Re: PostNL
Jakkes, en nu nog zeepsop, de man van het âbetereâ forum.
Ik ga maar even low profilen denk ik.
Ik ga maar even low profilen denk ik.
Re: PostNL
Daar kun je pas over oordelen als je de beslissing leest weliswaar. Het is waar dat een (potentiĂ«le) witteboordcrimineel doorgaans geen bedreiging is voor de openbare veiligheid en dus niet thuishoort in voorhechtenis. Dit is zeer apart. Maar het is uiteindelijk een kwestie van innerlijke overtuiging van de rechter en correcte motivatie. Het is niet dat er een politieke beslissing is genomen om die man de duimschroeven aan te draaien, we zitten hier in een rechtssysteem waar er over de beslissing neutraal is nagedacht geweest. Ik vermoed bv. dat de beslissing is genomen omwille van het recidivistisch karakter van de feiten. Die man is niet aangehouden omdat er Ă©Ă©n louche onderaannemer Ă©Ă©n keer is langsgeweest in een depot van PostNL. Er zijn al langer berichten in de pers dat PostNL systematisch zo werkt. Het risico op nieuwe criminele feiten is wel degelijk een juiste reden tot voorhechtenis. En er is wellicht ook sprake van georganiseerde misdaad / bendevorming, iets waar zeer zwaar aan wordt getild in het strafrecht.USSENTERPRISE schreef: â04 apr 2022 12:37Disgusting. Ik ben beschaamd Belg te zijn. Denk er ook aan dat het regime in voorhechtenis extra hard is om druk uit te oefenen op de gevangenen. Duidelijk misbruik van het systeem van voorhechtenis.
De CEO zal natuurlijk zijn onschuld pleiten en daarbij onwetendheid inroepen en dergelijke. Dat kan ook terecht zijn. Het onderzoek zal het moeten uitwijzen en het is niet gezegd dat het voor hem zo zwaar zal eindigen als men nu zou kunnen denken. Maar anderzijds denken managers ook al eens te snel dat het strafrecht niet op hen van toepassing is en zijn ze stomverbaasd dat ze in een strafrechtelijk onderzoek terechtkomen terwijl het voor een kenner strafrecht duidelijk zo'n verhaal is.
-
- Forum veteraan
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 18 apr 2012 10:16
- waarderingen: 565
Re: PostNL
Volledig eens met de zienswijze van Freddy. Ik vraag me soms af of er in bepaalde kringen geen gevoel van straffeloosheid heerst. Ik vermoed dat bedrijfsleiders toch beseffen waar men aan begint en mee bezig zijn als ze een bepaalde weg van handelen inslaan.Freddy schreef: â05 apr 2022 10:30Daar kun je pas over oordelen als je de beslissing leest weliswaar. Het is waar dat een (potentiĂ«le) witteboordcrimineel doorgaans geen bedreiging is voor de openbare veiligheid en dus niet thuishoort in voorhechtenis. Dit is zeer apart. Maar het is uiteindelijk een kwestie van innerlijke overtuiging van de rechter en correcte motivatie. Het is niet dat er een politieke beslissing is genomen om die man de duimschroeven aan te draaien, we zitten hier in een rechtssysteem waar er over de beslissing neutraal is nagedacht geweest. Ik vermoed bv. dat de beslissing is genomen omwille van het recidivistisch karakter van de feiten. Die man is niet aangehouden omdat er Ă©Ă©n louche onderaannemer Ă©Ă©n keer is langsgeweest in een depot van PostNL. Er zijn al langer berichten in de pers dat PostNL systematisch zo werkt. Het risico op nieuwe criminele feiten is wel degelijk een juiste reden tot voorhechtenis. En er is wellicht ook sprake van georganiseerde misdaad / bendevorming, iets waar zeer zwaar aan wordt getild in het strafrecht.USSENTERPRISE schreef: â04 apr 2022 12:37Disgusting. Ik ben beschaamd Belg te zijn. Denk er ook aan dat het regime in voorhechtenis extra hard is om druk uit te oefenen op de gevangenen. Duidelijk misbruik van het systeem van voorhechtenis.
De CEO zal natuurlijk zijn onschuld pleiten en daarbij onwetendheid inroepen en dergelijke. Dat kan ook terecht zijn. Het onderzoek zal het moeten uitwijzen en het is niet gezegd dat het voor hem zo zwaar zal eindigen als men nu zou kunnen denken. Maar anderzijds denken managers ook al eens te snel dat het strafrecht niet op hen van toepassing is en zijn ze stomverbaasd dat ze in een strafrechtelijk onderzoek terechtkomen terwijl het voor een kenner strafrecht duidelijk zo'n verhaal is.
Een onderzoeksrechter dient zoals Freddy zegt een aanhouding te motiveren. De herhaling van het gebeurde heeft bij deze aanhouding zeker een rol gespeeld. Verder is er m.i. ook achtergrondinformatie en zijn er feiten die van belang zijn voor het onderzoek die wij niet kennen.
Men mag ook niet vergeten dat een verdachte van bepaalde feiten nog steeds gebruik kan maken van de Salduz wet en de Wet Franchimont. Men wordt dus niet zomaar in voorhechtenis genomen.
-
- Forum veteraan
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 18 apr 2012 10:16
- waarderingen: 565
Re: PostNL
Vandaag in HLN blz 1 en 3.
Nieuw onderzoek HLN en VTM nieuws:
"Nog steeds kinderarbeid bij Post NL."
Vier maanden na ons undercoveronderzoek werken er nog steeds kinderen bij PostNL: âWe moeten liegen tegen de inspectie, zegt onze baasâ
Vier maanden na de undercoverreportage van VTM Nieuws en âHet Laatste Nieuwsâ is PostNL er nog steeds niet in geslaagd om kinderarbeid bij zijn onderaannemers aan te pakken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onze redactie. âTwee Ă drie keer per week lever ik mee pakjes afâ, getuigt een 13-jarige die voor PostNL werkt.
Jeffrey Dujardin, Joppe Nuyts 19-04-22, 05:00 Laatste update: 10:21
Een PostNL-busje stopt voor een rijwoning. Een hĂ©Ă©l jonge pakjesbezorger doet de kofferbak open, zoekt het juiste Bol.com-pakje en belt aan op Ă©Ă©n van de zovele adressen die dag. Zijn taak is simpel: meerijden met de baas, pakjes zoeken in de koffer en ze soms ook zelf afleveren. âIk werk twee of drie keer per weekâ, zegt Dieter*, de pakjesbezorger in kwestie die amper dertien jaar oud blijkt.
Tijdens ons onderzoek kwamen we een onderaannemer op het spoor van wie we sterke vermoedens hadden dat hij met erg jonge bezorgers werkte. Al snel bleken die vermoedens te kloppen. Bij diezelfde man vonden we zelfs meerdere kinderen, onder wie Dieter, die we undercover konden filmen. In november al toonde onderzoek van VTM Nieuws en âHet Laatste Nieuwsâ aan dat er kinderen werken voor onderaannemers van PostNL. Sindsdien blijkt er weinig veranderd te zijn.
5 euro per uur
Aan het einde van zijn werkdag spreken we de jongen aan en nodigen we hem uit op de redactie. Dieter schuifelt ietwat zenuwachtig op zijn stoel als we met hem praten. âIk werk daar al een paar maanden, vooral in het weekend of na schoolâ, zegt de tiener. Zijn onderaannemer leerde hij kennen in een frituur. âHij vroeg me hoe oud ik was en gaf me zijn nummer. Een dag later was er iemand ziek en kon ik al beginnen. Normaal mag je pas vanaf je vijftiende werken, maar ik wil nu al geld verdienen. Zodat als ik later een job heb, ik dat al gewend ben. Maar ik verdien maar vijf euro per uur.â
"Als ik pakjes niet vind, wordt hij kwaad. Als ik foutjes maak, dan roept hij naar me en slaat hij de pakketjes op de grond."
Dieter*, 13-jarige pakjesbezorger
Dieter werkt soms negen uur per dag, het werk valt hem zwaar. âSoms wil ik iets doen met mijn vrienden, maar moet ik dan toch gaan werken. Af en toe denk ik, als ik ga slapen: moet ik morgen nu echt gaan? Dan wil ik doen alsof of ik ziek ben. Maar ja... Toch doe ik verder.â Dieters baas houdt hem dan ook flink onder de knoet. âAls ik pakjes niet vind, dan wordt hij kwaad. Als ik foutjes maak, roept hij naar me en slaat hij de pakketjes op de grond. Of PostNL op de hoogte is? Ik denk het wel, want hij zei dat er al iemand de politie had gebeld om te zeggen dat hij met minderjarigen werkt. Maar hij blijft het doen, hĂš. Hij vertelde me dat hij het al zestien jaar lang doet.â
Paniekerig telefoontje
Dieter is niet alleen. Zo is er ook zijn vijftienjarige collega Mathias*, die al een jaar voor PostNL werkt. De inspectie vroeg hem te getuigen over zijn situatie, waarna een paniekerig telefoontje van zijn onderaannemer volgde. De man zette hem onder druk. âToen hij te weten kwam dat er een onderzoek liep, moesten we samenkomenâ, zegt Mathias. âHij zei dat we moesten liegen tegen de inspectie. âZeg dat je pas op je vijftiende bent gestart.â En we moesten ook liegen over de mensen die hij nu inschakelt: dat die dertienjarige hier eigenlijk niet werkt. Hoe ik me daarbij voelde? Niet zo goed, want ik zou liever eerlijk zijn. Er zijn nu al genoeg problemen bij PostNL, dus moeten er niet nog meer problemen veroorzaakt worden door al die leugens...â
Maar de waarheid spreken was geen optie - de onderaannemer zorgt dat de tieners bang zijn van hem zodat hij ze voor zijn kar kan spannen. âIn het begin is hij bazig en roept hij tegen je, puur omdat je zo jong bent, zodat je naar hem luistertâ, vertelt Mathias.
"PostNL weet alles. Denk je misschien dat ze dom zijn? Maar ze zeiden er niks over. Het interesÂseerÂde hen niet."
Ex-onderaannemer PostNL
Dieter en Mathias zijn allebei aangeworven door hun onderaannemer. Andere chauffeurs nemen zelfs hun eigen kinderen, neefjes of buurjongens mee. Dat vertelt een ex-onderaannemer anoniem. âPostNL weet allesâ, zegt hij. âWat denk je? Dat ze dom zijn? Wij namen onze kinderen mee omdat we geen opvang hadden. Een kind van twaalf, dertien... Ja, die liet je meehelpen en in ruil kregen ze zakgeld van ons. En we weten dat ook van chauffeurs, ook zij lieten dat toe. Ik weet zelfs dat er mensen bij waren die hun buurjongen of een broer meenamen. Maar ja, het blijven allemaal kinderen. PostNL zei daar niks over. Wanneer het druk was, waren er geen regels. Dan mocht je met kinderen werken, in het zwart werken, foefelen, sjoemelen, het interesseerde hen niet. Zolang onze pakjes buiten zijn. Daar kwam het echt op neer.â
01:40
Nieuw onderzoek toont opnieuw kinderarbeid bij PostNL
Foefelen en sjoemelen
Volgens de oud-onderaannemer was er maar Ă©Ă©n ongeschreven regel: âVerdeel de pakjes en zolang er geen klachten zijn, is het goed.â De man stopte uiteindelijk als onderaannemer omdat âje daar geen geld verdientâ. âOp het einde kregen we Ă©Ă©n euro per pakje en een dagvergoeding van zoân 90 euro. Het brengt gewoon niet genoeg op. Dus wat doe je dan? Beginnen te foefelen en sjoemelen. Zo liet ik mijn chauffeurs acht uur werken en schreef ik ze maar twee of vier uur in.â Volgens PostNL komen zij deze feiten tijdens hun controles niet tegen. Ze verwijzen dan ook door naar het gerecht. âWij delen de resultaten van onze eigen controles voortdurend met de sociale inspectieâ, klinkt het. âWij werken volgens de regels en staan voor goede en sociale werkomstandigheden voor iedereen die bij of voor ons werkt.â
âDeze ârace naar de bodemâ waar nu ook kinderen de prijs voor zouden betalen, moet onmiddellijk stoppenâ, reageert minister van Post Petra De Sutter (Groen) verontwaardigd. Ze wil een taskforce oprichten om te voorkomen dat er nog minderjarigen worden ingezet in de pakjessector. âWe moeten dit aanpakken met meerdere ministers. Ik denk sowieso aan de ministers van Werk en Mobiliteit. Die laatste kan bijvoorbeeld de vervoerfederaties op het matje roepen en kan onderzoeken hoe rotte appels uit de transportsector te weren.â
*Dieter en Mathias zijn schuilnamen. De echte namen zijn bekend bij de redactie.
Wimpie85 liked last!
Nieuw onderzoek HLN en VTM nieuws:
"Nog steeds kinderarbeid bij Post NL."
Vier maanden na ons undercoveronderzoek werken er nog steeds kinderen bij PostNL: âWe moeten liegen tegen de inspectie, zegt onze baasâ
Vier maanden na de undercoverreportage van VTM Nieuws en âHet Laatste Nieuwsâ is PostNL er nog steeds niet in geslaagd om kinderarbeid bij zijn onderaannemers aan te pakken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onze redactie. âTwee Ă drie keer per week lever ik mee pakjes afâ, getuigt een 13-jarige die voor PostNL werkt.
Jeffrey Dujardin, Joppe Nuyts 19-04-22, 05:00 Laatste update: 10:21
Een PostNL-busje stopt voor een rijwoning. Een hĂ©Ă©l jonge pakjesbezorger doet de kofferbak open, zoekt het juiste Bol.com-pakje en belt aan op Ă©Ă©n van de zovele adressen die dag. Zijn taak is simpel: meerijden met de baas, pakjes zoeken in de koffer en ze soms ook zelf afleveren. âIk werk twee of drie keer per weekâ, zegt Dieter*, de pakjesbezorger in kwestie die amper dertien jaar oud blijkt.
Tijdens ons onderzoek kwamen we een onderaannemer op het spoor van wie we sterke vermoedens hadden dat hij met erg jonge bezorgers werkte. Al snel bleken die vermoedens te kloppen. Bij diezelfde man vonden we zelfs meerdere kinderen, onder wie Dieter, die we undercover konden filmen. In november al toonde onderzoek van VTM Nieuws en âHet Laatste Nieuwsâ aan dat er kinderen werken voor onderaannemers van PostNL. Sindsdien blijkt er weinig veranderd te zijn.
5 euro per uur
Aan het einde van zijn werkdag spreken we de jongen aan en nodigen we hem uit op de redactie. Dieter schuifelt ietwat zenuwachtig op zijn stoel als we met hem praten. âIk werk daar al een paar maanden, vooral in het weekend of na schoolâ, zegt de tiener. Zijn onderaannemer leerde hij kennen in een frituur. âHij vroeg me hoe oud ik was en gaf me zijn nummer. Een dag later was er iemand ziek en kon ik al beginnen. Normaal mag je pas vanaf je vijftiende werken, maar ik wil nu al geld verdienen. Zodat als ik later een job heb, ik dat al gewend ben. Maar ik verdien maar vijf euro per uur.â
"Als ik pakjes niet vind, wordt hij kwaad. Als ik foutjes maak, dan roept hij naar me en slaat hij de pakketjes op de grond."
Dieter*, 13-jarige pakjesbezorger
Dieter werkt soms negen uur per dag, het werk valt hem zwaar. âSoms wil ik iets doen met mijn vrienden, maar moet ik dan toch gaan werken. Af en toe denk ik, als ik ga slapen: moet ik morgen nu echt gaan? Dan wil ik doen alsof of ik ziek ben. Maar ja... Toch doe ik verder.â Dieters baas houdt hem dan ook flink onder de knoet. âAls ik pakjes niet vind, dan wordt hij kwaad. Als ik foutjes maak, roept hij naar me en slaat hij de pakketjes op de grond. Of PostNL op de hoogte is? Ik denk het wel, want hij zei dat er al iemand de politie had gebeld om te zeggen dat hij met minderjarigen werkt. Maar hij blijft het doen, hĂš. Hij vertelde me dat hij het al zestien jaar lang doet.â
Paniekerig telefoontje
Dieter is niet alleen. Zo is er ook zijn vijftienjarige collega Mathias*, die al een jaar voor PostNL werkt. De inspectie vroeg hem te getuigen over zijn situatie, waarna een paniekerig telefoontje van zijn onderaannemer volgde. De man zette hem onder druk. âToen hij te weten kwam dat er een onderzoek liep, moesten we samenkomenâ, zegt Mathias. âHij zei dat we moesten liegen tegen de inspectie. âZeg dat je pas op je vijftiende bent gestart.â En we moesten ook liegen over de mensen die hij nu inschakelt: dat die dertienjarige hier eigenlijk niet werkt. Hoe ik me daarbij voelde? Niet zo goed, want ik zou liever eerlijk zijn. Er zijn nu al genoeg problemen bij PostNL, dus moeten er niet nog meer problemen veroorzaakt worden door al die leugens...â
Maar de waarheid spreken was geen optie - de onderaannemer zorgt dat de tieners bang zijn van hem zodat hij ze voor zijn kar kan spannen. âIn het begin is hij bazig en roept hij tegen je, puur omdat je zo jong bent, zodat je naar hem luistertâ, vertelt Mathias.
"PostNL weet alles. Denk je misschien dat ze dom zijn? Maar ze zeiden er niks over. Het interesÂseerÂde hen niet."
Ex-onderaannemer PostNL
Dieter en Mathias zijn allebei aangeworven door hun onderaannemer. Andere chauffeurs nemen zelfs hun eigen kinderen, neefjes of buurjongens mee. Dat vertelt een ex-onderaannemer anoniem. âPostNL weet allesâ, zegt hij. âWat denk je? Dat ze dom zijn? Wij namen onze kinderen mee omdat we geen opvang hadden. Een kind van twaalf, dertien... Ja, die liet je meehelpen en in ruil kregen ze zakgeld van ons. En we weten dat ook van chauffeurs, ook zij lieten dat toe. Ik weet zelfs dat er mensen bij waren die hun buurjongen of een broer meenamen. Maar ja, het blijven allemaal kinderen. PostNL zei daar niks over. Wanneer het druk was, waren er geen regels. Dan mocht je met kinderen werken, in het zwart werken, foefelen, sjoemelen, het interesseerde hen niet. Zolang onze pakjes buiten zijn. Daar kwam het echt op neer.â
01:40
Nieuw onderzoek toont opnieuw kinderarbeid bij PostNL
Foefelen en sjoemelen
Volgens de oud-onderaannemer was er maar Ă©Ă©n ongeschreven regel: âVerdeel de pakjes en zolang er geen klachten zijn, is het goed.â De man stopte uiteindelijk als onderaannemer omdat âje daar geen geld verdientâ. âOp het einde kregen we Ă©Ă©n euro per pakje en een dagvergoeding van zoân 90 euro. Het brengt gewoon niet genoeg op. Dus wat doe je dan? Beginnen te foefelen en sjoemelen. Zo liet ik mijn chauffeurs acht uur werken en schreef ik ze maar twee of vier uur in.â Volgens PostNL komen zij deze feiten tijdens hun controles niet tegen. Ze verwijzen dan ook door naar het gerecht. âWij delen de resultaten van onze eigen controles voortdurend met de sociale inspectieâ, klinkt het. âWij werken volgens de regels en staan voor goede en sociale werkomstandigheden voor iedereen die bij of voor ons werkt.â
âDeze ârace naar de bodemâ waar nu ook kinderen de prijs voor zouden betalen, moet onmiddellijk stoppenâ, reageert minister van Post Petra De Sutter (Groen) verontwaardigd. Ze wil een taskforce oprichten om te voorkomen dat er nog minderjarigen worden ingezet in de pakjessector. âWe moeten dit aanpakken met meerdere ministers. Ik denk sowieso aan de ministers van Werk en Mobiliteit. Die laatste kan bijvoorbeeld de vervoerfederaties op het matje roepen en kan onderzoeken hoe rotte appels uit de transportsector te weren.â
*Dieter en Mathias zijn schuilnamen. De echte namen zijn bekend bij de redactie.
Re: PostNL
Volgens onderzoek van Het Laatste Nieuws en VTM is PostNL er nog altijd niet in geslaagd kinderarbeid bij zijn onderaannemers aan te pakken.
Een half jaar na een eerdere undercoverreportage in november worden volgens nieuw onderzoek van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws nog altijd minderjarigen ingezet bij de levering van pakjes van PostNL.
De reportage filmde een 13-jarige jongen die zegt twee Ă drie dagen per week te werken, voor 5 euro per uur. De tiener rijdt mee met de chauffeur, zoekt het juiste pakket en belt aan om het pakje te leveren.
Conclusie van het onderzoek: na vier maanden is PostNL er nog altijd niet in geslaagd de kinderarbeid bij zijn onderaannemers aan te pakken. Na het initiële onderzoek viel het gerecht binnen in de depots van PostNL en werd een gerechtelijk onderzoek opgestart. Dat onderzoek leidde eind maart zelfs tot de tijdelijke aanhouding van verschillende Belgische toplui, op verdenking dat ze 'leiding geven aan een criminele organisatie'.
'Dit zijn ernstige aantijgingen die wij zelf tijdens onze dagelijkse controles en uitgebreide onderzoeken niet hebben vastgesteld', reageert PostNL in een korte reactie.
Minister van Post Petra De Sutter (Groen) zegt dat er een taskforce komt om te voorkomen dat nog minderjarigen worden ingezet in de pakjessector. 'Wie deze beelden ziet, beseft dat het zo niet verder kan', zegt ze in reactie op de reportage.
Een half jaar na een eerdere undercoverreportage in november worden volgens nieuw onderzoek van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws nog altijd minderjarigen ingezet bij de levering van pakjes van PostNL.
De reportage filmde een 13-jarige jongen die zegt twee Ă drie dagen per week te werken, voor 5 euro per uur. De tiener rijdt mee met de chauffeur, zoekt het juiste pakket en belt aan om het pakje te leveren.
Conclusie van het onderzoek: na vier maanden is PostNL er nog altijd niet in geslaagd de kinderarbeid bij zijn onderaannemers aan te pakken. Na het initiële onderzoek viel het gerecht binnen in de depots van PostNL en werd een gerechtelijk onderzoek opgestart. Dat onderzoek leidde eind maart zelfs tot de tijdelijke aanhouding van verschillende Belgische toplui, op verdenking dat ze 'leiding geven aan een criminele organisatie'.
'Dit zijn ernstige aantijgingen die wij zelf tijdens onze dagelijkse controles en uitgebreide onderzoeken niet hebben vastgesteld', reageert PostNL in een korte reactie.
Minister van Post Petra De Sutter (Groen) zegt dat er een taskforce komt om te voorkomen dat nog minderjarigen worden ingezet in de pakjessector. 'Wie deze beelden ziet, beseft dat het zo niet verder kan', zegt ze in reactie op de reportage.
In port: Ageas Atos BPost (Fng) Just Eat TakeAway KBC Nio Nyrstar Ontex
Re: PostNL
PostNL gedwongen om outlook te verlagen
Jefferies wijst op stijgende kosten en vertraging in de pakketvolumes.
(ABM FN-Dow Jones) Stijgende kosten en tegenvallende volumes bij pakketten in maart dwongen PostNL om de verwachtingen voor heel 2022 te verlagen. Dit concludeerde analist David Kerstens van Jefferies maandag na de kwartaalcijfers van het postbedrijf.
PostNL rekent nu op 170 tot 210 miljoen euro aan genormaliseerde EBIT. Dat was 210 tot 240 miljoen euro, een verlaging met 16 procent. De analistenconsensus rekent nog op 223 miljoen euro voor dit jaar.
Wel herhaalde PostNL maandag de outlook voor de vrije kasstroom.
De kwartaalresultaten waren dan ook flink lager dan verwacht, aldus analist David Kerstens. Zo daalde het EBIT-resultaat met 75 procent op jaarbasis, wat 20 procent slechter was dan de analistenconsensus. Dat kwam vooral door de tegenwind bij pakketten, zag de analist.
De pakketvolumes daalden met 19,5 procent, waar analisten rekenden op een daling met 12,7 procent. Als de corona-meewind van vorig jaar buiten beschouwing wordt gelaten, stegen de pakketvolumes overigens met 3,9 procent.
Jefferies heeft een koopadvies op PostNL met een koersdoel van 4,50 euro.
Wimpie85 liked last! Jefferies wijst op stijgende kosten en vertraging in de pakketvolumes.
(ABM FN-Dow Jones) Stijgende kosten en tegenvallende volumes bij pakketten in maart dwongen PostNL om de verwachtingen voor heel 2022 te verlagen. Dit concludeerde analist David Kerstens van Jefferies maandag na de kwartaalcijfers van het postbedrijf.
PostNL rekent nu op 170 tot 210 miljoen euro aan genormaliseerde EBIT. Dat was 210 tot 240 miljoen euro, een verlaging met 16 procent. De analistenconsensus rekent nog op 223 miljoen euro voor dit jaar.
Wel herhaalde PostNL maandag de outlook voor de vrije kasstroom.
De kwartaalresultaten waren dan ook flink lager dan verwacht, aldus analist David Kerstens. Zo daalde het EBIT-resultaat met 75 procent op jaarbasis, wat 20 procent slechter was dan de analistenconsensus. Dat kwam vooral door de tegenwind bij pakketten, zag de analist.
De pakketvolumes daalden met 19,5 procent, waar analisten rekenden op een daling met 12,7 procent. Als de corona-meewind van vorig jaar buiten beschouwing wordt gelaten, stegen de pakketvolumes overigens met 3,9 procent.
Jefferies heeft een koopadvies op PostNL met een koersdoel van 4,50 euro.
In port: Ageas Atos BPost (Fng) Just Eat TakeAway KBC Nio Nyrstar Ontex
- doittomeonemoretime
- Forum actieveling
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 31 jul 2013 14:25
- waarderingen: 87
Re: PostNL
Flinke beursreactie vandaag...met die grote spelers niet verschieten als er in de sector overnames zullen gebeuren...in NL niet evident met hun Stichting en de indirecte invloed (zie verhaal destijds met Bpost)...en niet vergeten de pensioenverplichtingen die ze met zich meetorsen
wisselende port.: GBLB, COMB, QFG, AES, EUZ, ATEB, VIO, ABI, SOLB, AGS, FLUX, AEM, UMI, TITC, GIMB, BTG, PRX, EVS